hallo. jeg spiller fotball i fritiden 2-3 ganger i uken. men jeg har ikke så god kondis. hvordan kan jeg trene den mye bedre????
hallo. jeg spiller fotball i fritiden 2-3 ganger i uken. men jeg har ikke så god kondis. hvordan kan jeg trene den mye bedre????
For å få bedre kondisjon må oksygenopptaket/anarobe terskelen bli høgare. Får å få det til må du sette opp ein treningsplan der du må veksle mellom trening med både lav, moderat og høg intensitet. Eks kan være rolig joggetur (1 time), Moderat trening kan enten være å springe i 45 min i relativt bra tempo evnt springe intervaller. Intervalltrening er trening med høg intensitet. (Kommer jo selfølgelig an på deg selv)Når en trener utholdenhet vil du få flere/mitokondrier, flere kappillærer, anarobe terskelen vil bevege seg mot høgre (dvs at du kan holde et høyere tempo uten at melkesyren hoper seg opp) Sitter inne med mye kunnskaper om dette. Men viss du skriver litt mer om deg selv (hva målet ditt er osv) vil det være enklere for meg.
Tren hver dag - og du strutter av "velbehag" :)
Du lurer på hvordan du kan få bedre kondis?
Annhelen forklarer litt her, men en ting ikke alle tenker på er VANNET. Viktig å fylle på siden du vil oppleve endel vesketap med all den springinga. Det annbefales og at du trener både lang- og kortintervall. Ta deg en halvtimes løpetur 3ganger i uka, så vil du nok fort merke forskjellen. Det er slik med kondisen at den går rimelig raskt opp, og enda raskere ned.
Hallo Maddiz! sprint opp en litt bratt bakke i ca 10sek og gå ned og ta en pause på 1 min. gjør dette ca 10 ganger........ Håper det hjelper............![]()
Man vil ikke se rare forskjellen på kondisjonen med ditt råd Mr.T
Er vel heller den korte spurten fra eget mål til midten man blir bedre på.
Nei..legg inn 3 egentreninger i uka.. der du bare tar å jogger i normalt tempo i 45-60min. Spis senest 2h før treninga.. ha med deg vann.. lykke til!
da må du jogge noen ganger i uken!!
det gjelper mye for kondisjonen...
Du må trene kondsjon spesifikt opp mot den idretten du driver, jeg er bokser jeg trener da intervall med 3 intensitet og 1 minutt hvile.
du spiller fotball jeg ville da kjørt lange økter med store tempovariasjoner slik at du får en utholdenhet som er spesifik opp mot din idrett,
Hvis formen er riktig dårlig kan det være en fordel å trene generell jogging en periode før du starter opp med dette. men siden du spiller litt fotball fra føreregner jeg med at grunnlaget er der
Selv om grunnlaget ligger der så må det alltid vedlikeholdes. Å ta seg ett par friske joggeturer i uka er vel og bra(!) - du skulle visst hvor mye folk som Erik Hoftun trener i uka (kondisjonstrening). Kort intervall er og viktig, der man får trent opp den anaerobe utholdenheten sin.
Men siden du sier du spiller 2-3ganger i uka på fritien burde det holde med ett par gode joggeturer i uka, på ca 45min. Du vil garantert merke STORE forbedringer!
Takk for alle svar, skal prøve de....![]()
Mvh
Mz2 girl.....
Intervalltrening er jo det beste synes jeg, blir jæævli klar av det, men kjenner at det hjelper ja, hadde det i gymmen i dag :P
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
.......................................R.I.P..........................................
..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
.....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kort- eller langintervall? 2typer vettu![]()
Jeg spurta 5 intervaller av 15 sek i dag med 30 sekunders pause. Klarte ikke prate på 10 min, var altfor opptatt med å puste :P Har jeg dårlig kondis eller har jeg dårlig kondis?![]()
No brain, no gain.
Det at man puster mye etter man har trent har ikke noen direkte forbindelse med dårlig kondisjon.
Oksygenet man puster inn etter løpet, bruker kroppen til å fjerne melkesura og forbrenne den til vann og karbondioksid. Det kalles "oksygengjeld" som vi må betlae tilbake etter løpet. Derfor er det heeeelt naturlig å puste kraftig, det er IKKE noe tegn på at kondisen er dårlig!
Vil annbefale geriljakardio,bare at du spiser et måltid først http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml 2 ganger i uken.Øk spurt delen etterhvert.
Pluss en økt i uken hvor du løper min. 30 min.Husk å begynn rolig med kondis treningen.Når du har fått et grunnlag så kjører du på tar deg skikkelig ut(det skal faktisk gjøre vondt).Spiller også fotball et par ganger uken,jeg har drevet med geriljakardio ca 3 ganger i uken i ca 2mnd.Merker at jeg har blitt betydlig raskere og at jeg har fått mye bedre kondis.Har tidliger spilt fotball på lag da drev jeg med langkjøring 3 ganger i uken,men vil si at intervall trenig funker mye bedre.Bare husk å press deg skikkelig hardt.
Takk![]()
Mvh
Mz2 girl.....
Geriljakardio er ikke bare bare. Kanskje du burde si litt om hvor hardt det er, istedetfor å skumlese artikler å anbefale de til andre...
"My will is from iron"