Er det stor forskjell på krav maga og shootfighting?Hvilke kampsporter er shootfighting blanding av?Håper noen kan gi meg litt info da jeg er helt blank på området.
Er det stor forskjell på krav maga og shootfighting?Hvilke kampsporter er shootfighting blanding av?Håper noen kan gi meg litt info da jeg er helt blank på området.
Krav mage er jo mest basert på bakke kamp..
Shootfighting e blanding av alt mulig.. nesten alt tror jeg..
Ja, det er stor forskjell.
Krav Maga er et rent selvforsvarssytem som det ikke arrangeres konkuranser i.
Shootfighting er en konkuransegren med vekt både på kamp stående (ala kickboxing) og submission bryting.
See me hustle, Feel my muscle,
Pumping Iron.
Stretching my bullworker,
I'm heaving on my weights.
See me flex my delts and pecs
- I'm Pumping Iron.

Krav Maga er mer selvforsvar........mens Shootfighting er en sport som er blandet med stående og bakke kamp
..........
Vic og BadBoy har egentlig sagt det viktigste. Det er to systemer som på en måte er like, men på en annen er totalt forskjellige.
Lik da mange av slag/spark er forholdsvis like, begge lærer deg opp til å ikke gi deg. Begge gir deg ferdigheter både i stående fight og bakkekamp.
Ulik da Shootfighting er et rent konkuransesystem, ingen forsvar mot angrep med våpen, flere motstandere, bruk av våpen etc. Krav Maga derimot er et rent selvforsvarssystem. Ingen konkuranser, ingen vektklasser, ingen regler.
Det er endel som trener begge da de som sagt utfyller hverandre godt.
Shhotfighting var opprinnelig basert på thaiboxing, judo, sambo og Jiujtsu. Men er i dag utviklet til et eget system. Der både standup, nedtakninger, bakkekamp og oppstigning er intergrert i hverandre.
For mer info om historien til shootfighting og KM sjekk deres respektive hjemmesider:
www.kravmaga.no
www.shootersinternational.org
Rune
Rune Lind
Krav Maga - www.kravmaga.no
Bodø Kampsport Senter - www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø - www.crossfitbodo.no
Tror en shootfigher hadde mounta en krav maga utøver rimelig fort i en streetfight. og deretter hadde det hele vært over...
Thats what I think and stuff![]()
Hvorfor det? en krav maga utøver trener jo trossalt på å fighte uten regler på f.eks gaten! uansett vil jeg tro at det kommer ann på utøveren!
Fordi utøvere av shoot/bjj/sambo kan trene/sparre veldig realistisk uten å skade hverandre.
Altså får du mye trening i å utføre teknikkene på en motstander som gir dem realistisk motstand.

Enig med Pluggen....det kommer ann po personen.
Det finnes ingen fasit po hvem som vil vinne nor det gjelder en streetfight.
..........
Så vidt meg bekjent er vel Krav Maga en kampsport som går ut på og knerte motstanderen fortest mulig. Derfor mye slag mot tinnigen, struphode og ballene... Det skal vel ikke bli noen fight.
Shootfighting er driit stilig, har en fetter som holder på med det.. Blanding av Thai, kickbocksing oppe, og på bakken grappling og fribryting... Drit fett, og smertefult... :P
"It is better to be feared than loved, if you cannot be both."
- Niccolo Machiavelli
Krav Maga er selvforsvar !!
Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.
Er du ute etter å lære selvforsvar så hold deg til Maga.
Thomas

JKD er oxo et bra selvforsvar system.
..........
Det heter KRAV MAGA! Og på hvilket grunnlag påstår du ar viss en skal lære seg selvforsvar så er det krav maga en skal holde seg til? tror du ikke det finnes andre brukbare selvforsvars systemer? Vet du foresten hva "Maga" er bortsett fra det som står i denne og andre posten om temaet???
Krav Maga dåååå......![]()
Thomas
hehe...ble litt hissig der ettersom du svarte på noe som du overhode ikke hadde noen peiling på...
Vel, ikke helt.. Den opprinnelige krav maga'en er utviklet for å kunne uskadeligjøre en fiende fortest mulig, og gjerne ved selv å innlede situasjonen. Men, denne formen for krav maga, den militære versjonen læres ikke ut til privat-personer. Vi får imidlertid en innledning i den sivile versjonen, den er av et tydelig mildere kaliber og baserer seg først og fremst på å avverge kommende angrep, dvs selvforsvar.Opprinnelig skrevet av Hardway
Krav maga og shootfighting kan ikke sammenliknes, da det ikke konkureres i krav maga. I tillegg så er ikke shootfighting noen kampteknikk, det er en form for oppgjør hvor fri teknikk og minimalt med reglement står sentralt.
Den opprinnelige krav maga var laget for at israelske soldater skulle raskt og greit lære seg det mest effektive selvforsvar.
Det har siden kommet en sivil versjon og en versjon for politi, begge justert etter forventede situasjoner og hva du har av våpen til å avslutte et angrep/motangrep med.
Det jobbes daglig med å forbedre systemet.
Shootfigthing er vel egentlig bare et reglement, altså er du med i en shootfigthing kamp så har du lov til det og det.
En shootfigther hadde nok vunnet over en krav maga utøver 1-on-1, mens en krav maga utøver hadde hatt større sjanser for å komme seg ut av en knipe på gata med 5 angripere, eller en angriper med kniv eller balltre.
Som sagt, shootfighting er jo en konkurransesport, krav maga er selvforsvar. Konkurransesport handler om å finpusse teknikker mens selvforsvar handler om å komme seg i sikkerhet fortest mulig.
Alikevel finner man sikkert endel likheter i teknikkene til krav maga og shootfighting.![]()
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
Hehe jeg skjønner ikke helt poenget med denne diskusjonen jeg.
Krav-Maga er selvforsvar. Og en av de aller beste selvforsvarsystemene.
Shootfighting er MMA i light-utgave. Veldig bra kamptrening, men ikke selvforsvar..
That's it!
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Jeg har to valg ang. kampsport her i Tønsberg som jeg har sett meg ut:Kali Sikaran og JuJitsu.
Jeg trenger en kampgren som fungerer på gata og ikke bare på en matte inne i en gymsal(satt litt på spissen).
Jeg har på ingen måte noen hensikt med å utøve vold,men vil heller ikke stikke av hvis noen vil prøve å skade meg eller min familie.Har kun trenet judo og karate tidligere,men dette ga meg ingenting.
Hvilen type kampsport ville du anbefale Frode,mellom de to valgene jeg har?
Hilsen en svekling fra Tønsberg
I`m to old for this shit!
Skriv litt mer om hva du er ute etter da.Selvforsvar, fysisk god form, konkuranse? De fleste vil vel svare alt. Men hvilke av de tre tingene er viktigst for deg?
Er det tradisjonell JJ? Ikke brasiliansk? Hvis det er tradisjonell japansk JJ så tror jeg du får mest ut av Kali Sikaran (siden JJ egentlig er karate + judo)
Kali Sikaran er meget bra selvforsvar (ikke Krav-Maga, men veldig bra likevel) + at du blir rimelig dykig på boksing og kommer i bra form. Gøy er det også. Jeg anbefaler Kali. Forutsatt at det er Tradisjonell JJ.
Nå skal det jo sies at brasiliansk JJ ikke fungerer spesielt godt når du har flere angripere, så ville nok gått for kali jeg og (uten å vite spesielt mye om kali).![]()
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
Frode:Jeg er på utkikk etter effektivt selvforsvar,og ikke en kampgren der jeg må lære meg kataer i 2 år.
Altså effektivt selvforsvar(stående,bakkekamp etc).
Det er ikke BJJ her i Tønsberg,kun tradisjonell JJ desverre,men har en fetter som gikk et par år på Combat JJ her i byen,men er usikker på om det tilbudet eksisterer mer(og nei,jeg kan ikke spørre han:-) ).
Eneste alternativ da blir Kali?Hva går Combat JJ ut på?
Jeg er av erfaring skeptisk til alt av selvforsvarssytemer som begynner med "combat".. Du har combat-jj, combat-taichi, combat kung-fu, combat sambo, combat hapkido, osv osv. Vanligvis er dette en fyr som har trent en stil over lengre tid, fått en høy grad for å så sett "lyset".. Resultatet er hans egen tolkning eller egen "stil" av den stilarten han trente før.
Kali Sikaran lærer deg å bruke dagligdagse ting og tang som effektive våpen. Du lærer også ubevæpnet selvforsvar. Kali-klubbene er kjent for å ha veldig bra seminarer med dyktige instruktører flere ganger i året. Og det er bra. Dessuten er det lett å kombinere teknikkene til Kali Sikaran med de aller fleste andre kampsystemer. Du får også mye bra sparring som kan ligne på kickboxing, boxing og thaiboxing. Ikke noe tull der heller altså.
Jeg kan anbefale Kali Sikaran. Hvis du bare har de valgene du har sagt her, så er valget lett: Velg Kali Sikaran.
Men hvis du gir meg tid til i mårra så kan jeg finne ut hva annet som finnes i Tønsberg området.
Takk for all hjelp Frode.Jeg husker jeg så en oppslagslapp for en tid tilbake der det skulle begynne kurs i Combat(stod ikke combat hva),men der krevde de vandelsattest(???????????????????).Kan dette være riktig,at klubber kan kreve dette?Jeg har på ingen måte plettfri vandel og har mine år innenfor høye murer(uten å gå nærmere inn på det),men det gjør ikke meg pr i dag til en uskikket person som er ute etter å bli en mer effektiv slåsskjempe på byen.Jeg er imot all form for umotivert vold,jeg går aldri på byen,rører sjelden alkohol.Jeg er en familiefar som av tidligere erfaringer vet at det å kunne beskytte seg selv eller sine er alfa-omega.
Jeg er heller ingen dørvakt,men stemmer heller for å melde meg inn i natteravnene her i byen for å kunne gjøre noe nyttig.
Dette ble en litt vel personlig post,men jeg liker ikke den holdningen at jeg må vise vandelsattest(plettfri sådan),for å kunne lære meg effektivt selvforsvar.
Hvis noen er uenig her så spytt ut.
Takker igjen for hjelp Frode.
Bare hyggelig. Jeg kan forstå at enkelte spør om det. Spesielt hvis de har vært plaget med episoder tidligere. Når det er sagt, så kan det sikkert ikke skade å oppsøke klubben for å høre hva de driver med, hvordan de trener osv. Hvis du blir seriøst interessert så kan du spørre hovedinstruktøren om en liten samtale. Det teller mer enn en vandelattest i mine øyne.
ps: Jeg er forresten rimelig sikkert på at klubber ikke har tillatelse til å kreve vandelattest. Jeg skal sjekke det opp
hei cb..hvor i tønsberg er det kali sikaran? er sugen på og teste det..har bare sett combat,karate og judo her i denne byen..tror ikke det er så mange valgmuligheter her.. jeg også sugen på og prøve krav maga men tror det nærmeste er oslo..
det de kaller for Combat er ikke en kampsport.. De kaller bare klubben det fordi de holder på med alt mulig rart...Opprinnelig skrevet av mak
..::: knowledge :::..
De har også noe som heter karate-jitsu her
Noen som vet noe om det ?
Kali Sikaran trenes på Eik. se tønsberg kampsportklubbOpprinnelig skrevet av mak
![]()
Ellers vet jeg det er Wing Tsun her i byen, et par taekwon-do klubber og ikke minst kickboksing og boksing.
Combat er vel mer eller mindre skiftet navn nå til Nøtterøy kampsportklubb og trener vel mest etter JKD-konseptet under veiledning av Sifu Leif Røbekk.
"Combat" som ble trent i tønsberg tidligere (eller på herstad barneskole for å være 100% nøyaktig) ble startet opp i1963 av en tidligere oberst som heter John M Bjørnstad. Systemet bygger på enkle grovmotoriske bevegelser og er hentet fra hans tidligere erfaringer fra militæret og diverse kampsporter (hovedsaklig karate, jj og thaiboksing) Mannen er vel nå i 80årene og beveger seg bedre enn de fleste 35åringer jeg kjennerOpprinnelig skrevet av Frode-Falch
Rå fyr men han sluttet å instruere for 10-15år siden. Klubben lever fortsatt men prøver utvikle seg videre med bla å innhente mer kompetanse utenfra.
takk for info.. ja jeg veit hvem bjørnestad er.. hadde han som gymlærer..han er bare rå!! er ikke mange som er så sprek som han..har ikke sett han på ett par år.. er han fremdeles like sprek? eller begynner han og bli skrall?Opprinnelig skrevet av C|
Bare hyggelig.. Bjørnstad er fremdeles sprek han, man kan se det på han at han er blitt eldre (som sagt rundt 80år...) men han er i fullt vigør og trener og herjer... Alltid like blid og hyggelig (om man selv er det mot han vel og merke...) Han arrangerer "eldretrim" nå om dagen og det hender så vidt jeg vet at han er innom combatgruppa og trener dem litt også.Opprinnelig skrevet av mak
Virkelig en inspirerende mann å trene under![]()
om det finnes wingchun klubb der oppe som tar det seriøst... så er det helt utrolig bra! men så er jo de fleste kung-fu stiler en livsstil, som må man må øve inn i blodet over noen år :S men allikevel, wingchun er hardcore! all annen kung-fu schools i norge er boss, TRO MEG!
Noen som veit om det er noe fart i klubben der nå? Trente litt der for mage år siden da Joel Christiansen var trener der. Gode gamle Bjørnstad har jeg ikke sett siden jula og han er ute og sykler hver dag fremdeles.Opprinnelig skrevet av C|
Joa klubben lever videre men treningene er bygd opp rundt et litt annet konsept. Aksel og Ola heter trenerene der nå (husker dessverre ikke etternavnene i farta)Opprinnelig skrevet av ladalars
Samme sted, samme tid (mandager og torsdager kl 20.15)
Det hender vel forøvrig at Joel er innom og trener litt med de innimellom fortsatt men han sluttet å instruere for 5-6år siden.
Bjørnstad lever fortsatt etter sitt gamle motto han; "en dag uten trening er en dag uten mening"
Jaså? sier Sanshou deg noe?Opprinnelig skrevet av KS2004
![]()
Ola heter Ola Skodvin. De trener ikke JKD.
I Tønsberg er det:
1 NTN Taekwon-Do, 1 ITF Taekwon-Do, 1 Shotokan Karate, 1, Trad. JJ, 1. Filipinsk kamsp. 1 Wing Tsun, 1 Tai Chi, 1 Karate Jitsu, og jeg tror at det er Kun Tao på Eik.
På Nøtterøy/Tjøme:
1 Kyokushinkai Karate, 1 "Combat", 1. ITF Taekwon-Do
I Sandefjord er det f. eks Krav Maga