+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: nybegynnertreningstips (boksing)

Kliss nytt medlem lode25 is on a distinguished road
    Ble medlem
    09-2002

nybegynnertreningstips (boksing)

Heisann, jeg har nettop begynt å trene og lurer på om jeg kanskje skal legge inn litt boksing i treninga og trenger således litt tips og innspill.

For det første kan jeg nevne at jeg ikke trener fordi jeg har lyst til å bli flinkere til å banke opp folk men for utseendets skyld (dvs gå litt opp i vekt) og for å bli generelt sterkere, noe jeg trenger da jeg har en tung sommerjobb som kan være helvete etter et helt år på lesesal, og tenkte at boksing kanskje kunne være fint da jeg .

Litt info: Mann 25 år 192cm 78kilo (undervekt)

Mål: Gå opp i vekt (10-15 kilo om mulig) og øke generell styrke.

Jeg er medlem an ntnui og har således tilgang til romaskin og sykler diverse manualer og en del apparater som jeg desverre ikke aner hva heter men som ser ut til å dekke det meste av muskelgrupper med unntak av brystmusklene samt stativ for kropshevninger og slikt. Av spesifikke boksingsaker er det kun en sekk (punching-bag), dvs ikke noen punching-ball.

Spørsmålet er da om det er praktisk å denge på denne sekken som trening med tanke på mitt mål om økt vekt eller om det er bortkasted tid. Uansett trenger jeg også tips til hvordan treningen bør legges opp, hva slags øvelser man bør satse på, hvor mange reps man sikter mot, hvor lenge man gjør forskjellige ting, og ikke minst hvor mange ganger man bør trene i uka osv.

Jeg er relativt grønn mtp trening men har dog frekventert et helsestudio i et års tid uten å klare å legge på meg noe særlig (skjønt styrken økte betraktelig).

Siden det er uaktuelt for meg å gå i ringen og jeg ellers ikke har planer om å denge folk så er selve teknikken mindre viktig med mindre den er viktig for selve styrketreningens skyld.

Til slutt kan jeg nevne at jeg har høy treningsmoral og mulighet til å trene hver og hvilken dag som helst når som helst mellom 10 og 22.

mvh
    .lode.

Kliss nytt medlem hugo is on a distinguished road
    Ble medlem
    10-2002
    Hallo, ser du ikke har fått noen svar her, og det er lenge siden du skrev posten, så kanskje du har gitt opp (å få svar, ikke treninga allerede..

Uansett, spurte et relatert spørsmål på trim.no-forumet for et par dager siden, ikke så veldig detaljert men.. her er svarene jeg fikk (er helt ny på dette selv).

Mine spsm..
    Lurer på hvordan trening med boksesekk påvirker muskelaturen. Vokser man av å bokse, eller virker det mere på kondisen? Og hvordan burde jeg kombinere trening med vektstang med boksingen? Før/etter, etc?

Svar

Fra Kickboxer:

Du trener mye skuldre og triceps ved slag på sekk. Det kommer litt an på hvilke slag du slår. Rette slag eller hooker.
    Tren vekter etter du har trent på sekk.
    Dersom målet er å bli større er det nok mer effektivt å pumpe jern.

Fra Thor Erik

Boksing på sekk er veldig bra trening og stimulerer de fleste muskler i overkroppen, noen mer enn andre selvfølgelig, men det er absolutt noe å anbefale. Du blir veldig sterk i kroppen av å slå på sekk, men for all del, vær forsiktig med håndleddet. Husk å teipe hendene godt. Men det viktigste hvis du skal bygge muskler (uansett idrett) er selvfølgelig å spise riktig.

...

Kan legge til til slutt at det der med å tape henda ikke er så dumt.. Hadde et par skikkelige økter på sekken denne uka, og håndledda har fått kjørt seg ganske heftig.. I tillegg svetter man en del i henda, så du trenger noe å absorbere svetten med.

Medlem MUSCLEGAIN is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2002
    Sånn som jeg ser det er det vanskelig å få både i pose og sekk..
    Med andre ord så må man egentlig velge HVA man har mest lyst til.

Dersom man driver med boksing/kickboxing eller noen annen idrett for den saks skyld vil det være vanskelig å få gode resultater med kroppsbygging.

Har selv erfaring fra Tae Kwon Do, Kickboxing og hadde da store problemer med å øke i kroppsvekt. Da jeg endelig tok et valg, og fant ut at kroppsbygging var mest hensiktsmessig og det jeg ville basere meg på begynte jeg endelig å legge på meg.

Boksing er skøy, ingen tvil om det.. men en uke har bare 7 dager, og hver dag bare 24 timer. Kroppen har sine begrensinger og jeg tror ikke du vil kunne oppnå maksimal muskelvekst ved å kjøre 3-4 tøffe boksetreninger i uka...

-Musclegain-

Kliss nytt medlem hugo is on a distinguished road
    Ble medlem
    10-2002
    Nei, det kan nok stemme. Men det finnes sikkert en mellomting også, la oss si tre økter med vekter og én med boksesekk i uka.. Som sagt er jeg helt ny på dette selv, og har ingen absolutt kunnskap, men kan tenke meg at det vil være gunstig å trene boksing også, kanskje ikke for å gå opp i vekt, men for å 'trene' musklene litt, ikke bare bygge dem.

Har selv ikke som plan bare å gå opp i vekt, trenger litt herding også, merker jeg.. Uansett trives jeg med boksinga foreløpig, og merker det gjør godt for kroppen. Har vært helt utrent inntil ganske nylig nemlig.

Men men, for å vokse må man nok, som påpekt gang på gang av alle, bite tenna sammen og pumpe jern..

Superior newbie Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Hei Hugo,
    Det var jeg som anbefalte deg å teipe nevene på trim.no.
    Hvis du har trent styrke en stund, så trenger du i utgangspunktet ikke være redd for overtrening hvis du vil ha flere økter på sekken. Husk at du bruker ikke belastning når du slår på sekk, derfor vil musklene bli trøtte og ikke sååå utmattet som ei styrkeøkt kan gjøre dem. Jeg trener selv karate 4 ganger i uken, og styrke 2 (får selvfølgelig en del styrketrening gjennom karaten), og eneste ulempen jeg merker er at jeg blir noe ustabil i fotstillingene dagen etter ei skikkelig beinøkt. Og det er fordi at jeg fortsatt er trøtt i de musklene, men etter karatetreningen så er hele kroppen mer bevegelig og jeg føler meg mer restituert. Så min anbefaling til deg er hvis du trener styrke mandag, onsdag og fredag, så sleng inn en økt på boksesekken både tirsdag og torsdag når du begynner å få herdet håndleddene dine.
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Superior newbie boXer is a jewel in the rough boXer is a jewel in the rough boXer sin avatar
    Ble medlem
    02-2002
    Kosthold er alfaomega her, øker du treningsmengden må du øke næringsinntaket, Ihvertfall med den kroppsbygningen du sier du har.

Få i deg rikelig med karbohydrater under boksetreninga slik at du aldri tilater musklaturen å begynne å hente glickose i fra musklaturen,

Jeg har under oppsyn i fra toppidrettsenter vært nede i 2200 kalorier om dagen med 15-18 timer trening i una ( 8 av dem vekttrening) gikk ikke på noe overtrening da.

har greid å gå på overtrening med 3500 kalorier i uka og 10-12 timer trening.

Riktig næring til riktig tid er løsningen, med den kroppsbygningen du oppgir regner jeg med at du har usedvanlig høy forbrenning? isåfall pøs på med karb hele døgnet da greier du bygge muskler selv med både boksetrening og vektrening samtidig. ( ikke glem protinrik mat eller tilskudd)

lykke til

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Boksing og tommeltotter!
    By curly in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 30-11-04, 09:33
  2. Boksing: hva slags muskler?
    By supaboy in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 22-08-04, 16:46
  3. Newbie i Boksing