Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 51 til 99 av 99

Tråd: Selvforsvar: Forsvar mot kniv. Grunnleggende del 1

Kliss nytt medlem Steff`N sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Ja jeg ser jo at du har kontroll der, men jeg synes det ser litt tricky ut å komme inn i det grepet, spess mot levende motstand.

Jeg kritiserer ikke, kommer bare med tilbakemeldinger

Forstår det du mener at forsvaret ikke vil funke hvis man prøver for 10ende gang på samme partner, men likevell, som du heeelt sikkert er klar over så skal man aldri undervurdere motstanderen i selvforsvar. SPESIELT ikke når de har våpen. Hvis fyren allerede prøver å hugge deg i ansiktet/brystet med kniv, så har det gått så langt at jeg tror ikke at han gir seg uten kamp. Du har kontroll på albuen der, som da gjør at du "kontrollerer kniven", mer eller mindre. Men som sagt, så litt tricky ut å få til den låsen, og hvis man ikke får det til så står man jo veeeldig dårlig til.

Når alt er sagt, så er jo dette av den bedre typen knivforsvar fordet. Hvor har du det fra?

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hvis fyren forsøker å stikke meg i brystet, så vil jeg som oftest benytte meg av enkle, raske og treffsikre spark som gir meg mulighet til å komme meg vekk, eller i sikkerhet (om det så måtte være bak et bord ute på et utested, handlevognen på en butikk, sykkelen min, ect.

At fyren ikke gir seg uten kamp, er det noe du sier ut ifra egne erfaringer? Som oftest vil overfallsmenn velge ut sitt offer ut ifra folk de ikke ser på som en trussel mot seg selv. De tar så si aldri en person de vet vil gjøre motstand.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Kliss nytt medlem Steff`N sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    At fyren ikke gir seg uten kamp, er det noe du sier ut ifra egne erfaringer? Som oftest vil overfallsmenn velge ut sitt offer ut ifra folk de ikke ser på som en trussel mot seg selv. De tar så si aldri en person de vet vil gjøre motstand.
    Joa, men jeg tror ikke dette gjelder like mye når det er våpen med i bildet. En ting er hvis man blir truet med en kniv, er noe annet hvis han prøver å angripe deg. Og når noen først tar det steget at de faktisk kanskje vil drepe deg, så mener jeg at angriperen ikke kommer til å gi seg uten kamp.

Liker du å forsvare deg mot kniv med spark? Høres risky ut.. Hvilke spark da?

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Frontspark eller (lave)rundspark. De fungerer utmerket. Spesielt hvis angriperen kommer stormende mot deg.

Jeg sier ikke at angriperen kommer til å gi seg uten kamp. Synes du kanskje tar ting litt vel bokstavlig her. Jeg sier at han helst vil velge seg et offer som han forventer minst mulig motstand fra. Slik er det bare. En annen ting er at angriperen vil tenke "kniv" når han angriper deg. Tar du vekk kniven, eller muligheten hans til å bruke kniven, vil han bli kortsluttet et lite sekund eller to. Det er her du begynner å jobbe..

Det finnes dessverre ikke noe perfekt knivforsvar. Men det finnes teknikker og prinsipper som gir deg en veldig stor sjanse til å komme vekk ifra situasjonen i live, eller selv uten varige skader. Jeg tør påstå at teknikkene og prinsippene jeg viser her, går under denne kategorien.

Du er selvsagt velkommen til å vise dine egne teknikker/løsninger.

Medlem GangZter2 sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    38
    Frode: Spm til deg.. har du noen gang gått knivkamper? Eller har du mye våpen trening?

Har sittet og lest og lest på denne tråden og mye av det som står der er sant.. Den er faktisk veldig bra, men virkeligheten er en helt annen...
    Jeg skal ikke skryte på meg noe, men jeg har 13år med kampsport og da ca 5 år av de har vært med våpen trening. Har gått mange treningskamper med kniver/sverd/stokker/kalisticks osv osv.
    De "basic" knepene som viser her og i lærebøker er noe som IKKE virker om du treffer en som kan og håntere en kniv og vet hvor han skal kutte og stikke.
    Anbefaler deg å snu og løpe som bare faen!!
    .. evt finne deg et motvåpen...
    Vi brukte spesielt belte med beltespenna evt sammenrulla avis/blad osv osv
    cLitt e`bedre enn ingen ting...

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Vi har ikke kniv mot kniv som førsteprioritet nei. Men vi trener mye mot forsvar mot kniv. Både under isolerte driller og mer åpne senario/rollespill-lingende treningsøkter. Alt går under RBSD (reality based self defense).

Kali Sikaran har jeg ikke trent så alt for mye av. Men det inntrykket jeg har fått, har ikke gitt mersmak med tanke på selvforsvar som skal funke under stress.

Men for all del. Det finnes mange løsninger som funker. Og du er mer enn velkommen å dele dine erfaringer hvis du har noe på hjertet. Du har forøvrig hele 3 år mer erfaring enn meg innen kampsport. Hva enn det måtte bety.

Ble medlem
    10-2006
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch Vis post
    Vi har ikke kniv mot kniv som førsteprioritet nei. Men vi trener mye mot forsvar mot kniv. Både under isolerte driller og mer åpne senario/rollespill-lingende treningsøkter. Alt går under RBSD (reality based self defense).
    Det er det grunnleggende man trener, å bygger opp senario med kniv er en god måte og lære på. Men etterhvert når alt kommer til alt er det kamp erfaring som teller mener jeg. Jo mere kamper man går jo mere erfaring får man på bruk av våpen

Kali Sikaran har jeg ikke trent så alt for mye av. Men det inntrykket jeg har fått, har ikke gitt mersmak med tanke på selvforsvar som skal funke under stress.

Men for all del. Det finnes mange løsninger som funker. Og du er mer enn velkommen å dele dine erfaringer hvis du har noe på hjertet. Du har forøvrig hele 3 år mer erfaring enn meg innen kampsport. Hva enn det måtte bety.
    3års erfaring er ikke så mye så jeg trur nok du er like dyktig som meg. Men du har sikker kommet dit at du spesialiserer deg på forskjellige områder av kampsporten. Om det er slag, spark, albue og knær, grappling, bryting og låser. Også våpen da hehe. Men ja jeg har vært i knivkamp reallife... (Jeg brukte jakka til og beskytte armen mest mulig og det endte med at jeg skalla ham ned).. Rusa folk som står å vifter med en kniv (eller nøkter/edru) er ikke anbefalt så mitt forslag er LØP

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Selvsagt løper man hvis man kan. Jeg har vært såpass heldig at jeg aldri har vært i knivkamp. Men har blitt truet av kniv et par ganger. Knivtrussel og knivangrep er to forskjellige ting.

Ble medlem
    10-2006
    Alder
    38
    Ja stor forskjell på trussler og at man faktisk blir angrepet. Blitt trua mange ganger i døra.. men det er sjelden det skjer noe.. Bruker som regel stikkvest/kevelar under jakka likevel hehe

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Mange ganger faktisk.. hvor jobber du?

Ja vest er bra. legg til stikksikre hansker så snakker vi..

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hvis noen truer deg med kniv... hvordan i svarte har du tid til å ta av deg beltet til å forsvare deg med?

Truet: øøy vent i 20 sek a ska bare dra av meg beltet mitt
    Angriper: okay...
    Truet: attack!!!!

Ehhh.. allright, de fleste som truer deg med kniv kan sjelden noe spess med kniven eller vil du påstå at over 50% av de som angriper deg/truer deg med kniven er slice-a-dice-a-masteroo?
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hvis noen truer deg med kniv... hvordan i svarte har du tid til å ta av deg beltet til å forsvare deg med?

Truet: øøy vent i 20 sek a ska bare dra av meg beltet mitt
    Angriper: okay...
    Truet: attack!!!!
    Hehe nei det ville ikke jeg ha anbefalt deg. Men hvis du snakker en koselig knivtrussel istedet for knivangrep så er dette noen punkter som kan være bra:

- Bruk det du har som skjold eller for å irritere motstanderen: Kan være jakken din hvis den er lett og rask å ta av, ryggsekken din, en lett stol, sykkelen din, halvliteren/kaffeen du har hånden din, ect ect.

- Et raskt og treffsikkert spark mot skritt eller mage. Ikke nødvendigvis for å uskadeliggjøre han, men for å kjøpe tid til å springe til helvete vekk derfra

- For de mer avanserte, eller de på jobb: ta kontroll på knivarmen med den ene armen din samtidig som du leverer ett kne eller flere mot overkroppen/skrittet til angriperen før du legger han i bakken med et kontrollgrep. Dette er faktisk rimelig enkelt å få til på en person som truer deg med kniv. Jeg har selv fått det til å funke i virkeligheten og på realistisk trening. Derimot er det nærmest umulig i ett knivangrep.

Det finnes flere ting å tenkte på. Men dette er noen få punkter i allefall.

Ehhh.. allright, de fleste som truer deg med kniv kan sjelden noe spess med kniven eller vil du påstå at over 50% av de som angriper deg/truer deg med kniven er slice-a-dice-a-masteroo?
    Nei det finnes få dyktige "knivfightere" der ute. Men man bør likevel ikke undervurdere noen. En kniv er farligere enn en pistol på kort avstand. Derimot hvis du treffer noen som vet hva de gjør med kniven, så er det lite du kan gjøre egentlig.

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    konklusjon: Gå aldri hjemmefra uten riot-gear:

edit: lol, feil pasting av link
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hehe

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Søstera mi har en nydelig labrador, på vei hjem fra hundesport treningen idag ved den lokale parken der hun bor var det 1 mann og en dame som sendte 2 kamphunder på Lucy, hunden hennes. Damen gikk på fysisk angrep på søstera mi når hun ropte til dem at de måtte ta inn hundene.

Politiet var helt uinteresserte, så jeg må ordne opp.

Men Jeg har 1arm i gips så du kan tenke deg at jeg er helvetes frustrert og aner i tillegg ikke hvordan jeg kan forsvare meg mot 2 hunder og 2 gærninger samtidig. Har du noen råd her? Er det noe hun kan gjøre? pepperspray?
    RockyRock

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Heres what you do: få tak i deg sko med verne tupp, kjøp balltre og et stykk finlandshette. når bikkjene kommer, svinger du og slår og sparker til kjøtera sind tot.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    10-2002
    Men jeg har høyrehånd i gips, blir ikke jeg 1 lett mål da?
    RockyRock

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock Vis post
    Njash, kommer ann på, du er svær. Men hvis du virkelig vil ta knekken på bikkjene på en lur måte kjøper du deg 2 fine biffstykker og propper de full av noe supergiftig dritt, og når bikkjene kommer så slenger du bare ut biffene. VOila 2 stykk døde dogs.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Søstera mi har en nydelig labrador, på vei hjem fra hundesport treningen idag ved den lokale parken der hun bor var det 1 mann og en dame som sendte 2 kamphunder på Lucy, hunden hennes. Damen gikk på fysisk angrep på søstera mi når hun ropte til dem at de måtte ta inn hundene.

Politiet var helt uinteresserte, så jeg må ordne opp.

Men Jeg har 1arm i gips så du kan tenke deg at jeg er helvetes frustrert og aner i tillegg ikke hvordan jeg kan forsvare meg mot 2 hunder og 2 gærninger samtidig. Har du noen råd her? Er det noe hun kan gjøre? pepperspray?
    Pepperspray (den lovlige typen) er mer irriterende enn noe bra våpen i en slik situasjon. Det er lite man kan gjøre når man blir angrepet av flere folk på en gang. Og hunder er svært vanskelige å forsvare seg mot. Det beste er å finne enkleste vei vekk derfra eller til nærmeste hjelp.

Hvis angrepene er farlige, så er det enkleste hun kan gjøre å blokkere de værste angrepene ved å skjolde seg for angrep mot de farligste delen av kroppen sin mens hun finner den letteste veien ut av faresonen.

Alt dette krever selvsagt en viss trening i senario selvforsvar

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Lett mål, ja. Med mindre du får en bikkje til å bite seg fast i gipsen, så kan du bruke den friske hånden til å sloss med

Tror du kommer til å tape den kampen der om jeg skal være ærlig.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Ble medlem
    10-2002
    Det tror jeg og Meatlømp, Jeg kan sloss og er fryktløs...men jeg er ubrukelig med 1hånd. Det viktigste her er at søsteren min føler seg trygg og kan få drive med hundesport ifred.

Så jeg tror :

Pepperspray, der hun først avgir advarsel før bruk.

Lighter itilfelle en av hundene biter seg fast i hennes Lucy.
    RockyRock

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Det tror jeg og Meatlømp, Jeg kan sloss og er fryktløs...
    Rock vs Mitlømp senere i år.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Det tror jeg og Meatlømp, Jeg kan sloss og er fryktløs...men jeg er ubrukelig med 1hånd. Det viktigste her er at søsteren min føler seg trygg og kan få drive med hundesport ifred.

Så jeg tror :

Pepperspray, der hun først avgir advarsel før bruk.

Lighter itilfelle en av hundene biter seg fast i hennes Lucy.
    Stormlighter da, i tilfelle det blåser?

Ble medlem
    10-2002
    Jeg synes ikke dette er morsomt, for meg er det ganske ubehagelig.
    RockyRock

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Hvis søsteren din skal trene med en klubb er hun vel ikke alene? Om hun skal være i området utenom klubben så får hun vel bare gå sammen med noen?

Ble medlem
    10-2002
    Hun går alene fra voldsløkka til ca der du bor etter treningen, men i selve parken er hun med flere.
    RockyRock

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Hun går alene fra voldsløkka til ca der du bor etter treningen, men i selve parken er hun med flere.
    vel, ca. der jeg bor så kranglet jeg med to fulle tullinger istad, så er ikke helt fred og ro her

Sannsynligheten for å møte disse igjen er vel ganske liten? Så det blir nok veldig mye "vakthold" til ingen nytte. Vanskelig problem det der.

Ble medlem
    10-2006
    Alder
    38
    Blir du angrepet av en hund så husk at hunden har K9 tenner og har et bite trykk på et par hundre kg, trur nok ikke gipsen din hadde hjulpe så jævllig mye...

Jeg ble angrepet av en hund på 90tallet da det var pop med "spisse-BOOTS" jeg hadde metallspisser. Kjørte moped og bikkja kom opp på siden og glefsa etter foten min. Jeg fikk tuppa bikkja i buken og den stakk av med et ynk, men jeg tryna i grøfta så jordspruten stod.. flaks for meg at den stakk..

Jeg trur nok at pepperspray eller et slagvåpen kunne være på sin plass...
    Men be søstera di kjøpe seg en slik "teleskop-batong" tar liten plass og fungerer vanvittig bra mot alt

Ble medlem
    10-2002
    Har fått fiksa problemet nå

Normalt ville jeg ordnet opp uten problemer, men når en såvidt kan bevege høyre arm blir en fort litt frustrert.
    RockyRock

Medlem Kuntao sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    begynner vel å nærme oss veldig off-topic nå, men vet noen hvordan denne er i forhold til pepperspray? mener å ha lest et sted at det tar 10 sekunder eller noe før pepperspray begynner å virke, og det er jo mer enn nok for en angriper med kniv...
    gonna-be fighting machine:)

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Har du en stk god boksearm er det alt du trenger! Beskytt deg med armen som er gipsa, og deljer til med den andre! En kompis av brodern, som folk alltid har PRØVD å banke, hadde armen i gips en gang. Da kom det tre bondegutter som tenkte at "no skal me endeleg få banka han". 2 stk med kutt, og en med brukket kjeve 3-4 plasser! Så det går veldig fint å forsvare seg med en arm! Blokke med gipsen, og knuse med den andre!
    Pissa og legga seg

......................... ole_bole sin avatar
    Ble medlem
    10-2007
    Forsvar mot kniv på strupen:

http://www.youtube.com/watch?v=1-FgH5uPYu8

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Kor blei Frode av?
    'Feo, Fuerte y Formal'

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Kim er også borte. Hmm…
    You ran a marathon? That's cute …

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    De prøvde seg vel på å bruke det de lærer bort i en reell situasjon?
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Har fått fiksa problemet nå

Normalt ville jeg ordnet opp uten problemer, men når en såvidt kan bevege høyre arm blir en fort litt frustrert.
    Hvordan fikset du dette?

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    Jævlig bra scene i den første Indiana Jones filmen når den digre araberen på markedet begynner å trikse med en sabel, for så enkelt og greit bli skutt ned.
    Visste du at de gjorde den scenen med Indiana Jones og araber'n så enkel fordi H. Ford hadde dratt på seg feber? Så ble det en "klassisk" scene ut av det.. Artig.

Til topic: Super tråd! Fint at noen faktisk tar seg arbeid med å lage en skikkelig tråd! Håper jeg ikke får bruk for dette noen gang, men man vet aldri.
    <3Fitnessfrøken<3

Crappler Shemhazai sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av ole_bole Vis post
    Forsvar mot kniv på strupen:

http://www.youtube.com/watch?v=1-FgH5uPYu8
    Dette er en type forsvar som er så risikabel og avhengig av faktorer som distraksjon, timing, osv. at det nesten er uforsvarlig å lære bort det tekniske uten ting som verbal kommunikasjon, bruk av eventuell meklende tredje part, osv.

Krav Maga har mange gode tekniske løsninger, men jeg synes rollespill og verbal konfliktdeeskalering kan vektlegges mye mer i treningen enn det gjøres i Krav Maga, særlig i slike statiske trusselsituasjoner. Denne videoen med Richard Dimitri er et godt eksempel på hva jeg mener:

http://youtube.com/watch?v=dVQ2NSxDvqI

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    Dette er et vedig viktig og spennende tema.
    For det første har disse teknikene reddet liv opp gjennom tidene og de er absolutt enkle å lære, likevel føler jeg at de ikke er optimale.

Problemet med de teknikkene som presenteres i denne tråden slik jeg ser dem:

1 angriper har to hender, og dersom han dekker seg godt med back up hånden er det slettes ikke sikkert at man klarer å få til en såkalt shut down gjennom ett godt treff i hodet før han har har klart å skifte retning på kniven. eventuelt benytter back up hånden til å angripe deg.

2 trener man denne tekniken i full speed og full kontakt vil angriper før eller senere reservere seg i angrepet sitt, selv om man benytter hjelm og hansker pga ubehag og man vil ikke oppleve et realistisk og dynamisk angrep med full fremover committment mere en de første få gangene. Følgelig kan man utvikle falsk trygghet siden angriper kanskje ikke går fullt inn fordi han venter slag og albuer i hodet.

3 ikke alle er i stand til å levere så harde knyttneveslag at større og sterkere personer faktisk stopper opp av det.

Med vennlig hilsen
    ken-Thomas
    CKM Norge

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    2. Den falske tryggheten som nevnes vil vel oppleves i et hvert system?

3. Det finnes vel en l&#248;sning for alle og en hver?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    Teknikker som tillater full speed angrep uten at angriper reserverer seg vil nok likevel v&#230;re bedre en reknikker man ikke kan trene fullt ut pga fare for store hodeskader. Trener man slik tror jeg ogs&#229; man opplever &#229; utvikle et realistisk syn p&#229; b&#229;de hva man er i stand til og hva man ikke er i stand til &#229; h&#229;ndtere. Det &#248;yeblikket man f&#248;ler seg trygg i det hele tatt har man i mine &#248;yne ett urealistisk syn p&#229; ting.

Og jeg er helt enig i at det kan finnes forskjellige tekniker som passer for forskjellige personer, men da b&#248;r teknikkene man l&#230;rer ut kanskje v&#230;re av typen som hvem som helst kan bruke? Og l&#230;rer man ut forskjelige teknikker til forskjellige mennesker s&#229; b&#248;r man kanskje for &#229; bevare en helhet i systemet pr&#248;ve &#229; f&#248;lge de samme prinsippene og metodene slik at alt blir logisk og greit.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Etter &#229; ha kl&#248;dd meg hodet …

N&#229; er det en stund siden jeg selv har trent p&#229; slikt, men kommer ikke p&#229; noen treningssituasjoner der man ikke har en viss fare for &#229; p&#229;dra seg skader som angriper, om man kj&#248;rer &#171;full speed&#187;. &#210;g at teknikkene i denne tr&#229;den i s&#229; m&#229;te skulle v&#230;re noe verre enn mye annet har jeg noe vanskelig for &#229; se.

Man burde ikke trenge &#229; utelatte teknikker som ikke fungerer for alle. De som kan tenkes &#229; ha utbytte av dem burde, slik jeg ser det, f&#229; muligheten til &#229; trene p&#229; disse ogs&#229;. Vi fikk alltid f&#248;lgende r&#229;d: &#171;Ta med dere det som fungerer for dere. Resten glemmer dere.&#187;

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    Som privatperson kan man selvsagt plukke og mikse som man vil. Jeg har som instrukt&#248;r ikke den luksusen, jeg m&#229; s&#248;ke &#229; l&#230;re ut teknikker alle uansett st&#248;rrelse og styrke skal kunne bruke. Da bruker jeg ikke tid p&#229; &#229; trene eller undervise teknikker som krever st&#248;rrelse, styrke eller knock out kraft i begge nevene.

N&#229;r dette er sagt s&#229; synes jeg de demonstrerte teknikkene her langt fra er blandt det v&#230;rste som tilbys p&#229; markedet i dag. Jeg bare anser at de har et par svakheter og at de kanskje finnes tryggere alternativer som kanskje flere ville v&#230;re i stand til &#229; utf&#248;re.

N&#229;r det gjelder skaderisiko ved trening s&#229; er kanskje ikke det det st&#248;rste problemet, men teknikker som denne som fokuserer p&#229; en mengde agressive teknikker mot hodet tror jeg sjansen er st&#248;rre for &#229; skades enn teknikker som fokuserer p&#229; &#229; overleve/komme seg unna angrepet for s&#229; feks &#229; flykte. Overlevelse VS overvinning.
    Minimal engagemet, maximum damage.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    S&#229;, hvordan ville en CKM-er overlevd denne situasjonen?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    Det som jo er et hel... med å forklare ting på forum er jo at at det nesten umulig Dette bør egentlig prøves ut med instruktør for å forstå det helt...
    Gjør likevel ett lite forsøk på å forklare en av strategiene og den progressive tilnærmingen vår.

Mot ett hugg ovenfra og ned verger vi oss med begge armer og omdirigerer/kontrollerer retningen på knivhånden fra utsiden mens vi hopper til utsiden av knivarmen( i stedet for rett frem i angriperen på innsiden) Dette kan trenes i full speed helt uten fare for skader (nesten) og tillater å unngå ett direkte stikk for så å unnslippe til sikkerhet eller til en trygg buffer/provosorisk våpen etc. uten at angriper kan bruke back up arm til grep, slag osv.

Når man så har trent dette tilstrekkelig til at man klarer å avverge/overleve dette spesifikke angrepet når det kommes som en del av uforberedte overraskelsesangrep/kaosdriller, da legger vi på teknikker som forstyrrer/skader angriper... når dette så sitter lærer vi bort muligheter for kontroll/avvæpning etc... For folk flest vil det å bare skulle avverge et angrep for å flykte være nok. Man skal jo uansett løpe fra et knivangriper om mulig, og vår teknikk tillater dette uten å bli involvert i en nærkamp situasjon. Dette kan de da trene på uten å hoppe inn i angrepets bane og forsøke å slå en større og sterkere person til underdanninghet. Videre bygger de mere avanserte responsene (skade angriper/kontrolere/avvæpne) våre direkte på den innledende avvergingen og den relative posisjon man da får i fohold til angriper.

Ble det noenlunde forståelig?

Progresjonen er altså
    1 avverg og flykt
    2 avverg og påfør skade/ubehag
    3 avverg og kontroller/avæpn
    Med utgangspunkt i samme innledende respons og bevegelsesmønster

Med vennlig hilsen
    Ken-Thomas
    CKM Norge

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Da ser jeg poenget, og skal si meg enig i at dette i utgangspunktet fremst&#229;r som en mer trygg l&#248;sning, enn en mer direkte konfrontasjon med angriper, der man n&#230;rmest f&#229;r en front mot front kollisjon, for &#229; sette det litt p&#229; spissen.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    Flott da ser du bedre hvordan CKM tenker og priorterer n&#229;r det gjelder &#229; overleve knivangrep.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2008
    Alder
    39
    Kniv er ikke enkelt &#229; forsvare seg mot s&#229; for &#229; kunne klare det s&#229; m&#229; det trenes i mange &#229;r for at en kan f&#248;le seg trygg p&#229; tekniken s&#229; ja jeg er enig med tanken averg &#229; flykt er det mest realistisk &#229; gj&#248;re mens direkte konfrontasjon er veldig dumt.Men jeg er enig med Frode ogs&#229; at vi skal l&#230;re oss forselige tekniker mot kniv angrep ikke p&#229; grunn av at vi trenger det men mest for at vi for nytt erfering og muligheter &#229; se at det er mulig.
    Men for det meste en som angriper med kniv holder seldent kniven rolig den er i konstant bevegelse , og moter vi en som kan bruke kniven s&#229; prover han eller hun ikke &#229; stikke oss med en gang, de benyter mer kutte tekniker f&#248;r de skal avslutte.
    Ogs&#229; til slutt mener jeg at hvis vi har kommet oss til det punktet at vi m&#229; bruke forsvarstekniker mot kniv s&#229; har vi ikke l&#230;rt noe av selvforsvar det vil si averge f&#248;r det kommer til det punkte, og det gj&#248;r vi med &#229; ikke opps&#248;ke plasser &#229; menesker som driver med det.
    Unttat hvis det har med jobben &#229; gj&#248;re.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2008
    Alder
    36
    For de av dere som har lyst til å prøve ut litt praktisk trening mot kniv (og litt slagvåpen da) under stress, så holder vi ett helgeseminar i Bergen 15 og 16 november.

Praktisk selvforsvar mot kniv/slagvåpen.

- To dager med praktisk og realistisk trening.
    - Forsvar mot angrep med kniv og slagvåpen.
    - Enkle og trygge taktikker og teknikker som alle kan lære.
    - Realistiske treningsmetoder inkludert Stresstrening/Pressure testing
    - Mere avanserte teknikker/metoder for avvæpninger og kontrollteknikk berøres også.

STED: Bergen kampsport senter
    TID: 15 og 16 november kl 11-17
    PRIS: 500,-
    ARRANGØR: CKM Bergen
    INSTRUKTØRER: Ken-Thomas Kvæl; Hovedinstruktør CKM Norge og Roy Åge Alvheim; Hovedinstruktør CKM Bergen

For ytterligere informasjon eller påmelding, kontakt Roy Åge: alvheim@commandokravmaga.no eller undertegnede på PM.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Lignende tråder

1. Slankemetoden PLUSS
    By Wannabe in forum Kosthold
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 29-08-05, 19:29
  2. Doggcrapps treningsprinsipper oversatt til norsk
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 15-02-05, 09:49
  3. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-10-04, 15:32
  4. Svar: 2
    Nyeste innlegg: 14-12-02, 20:44
  5. trenger veiledning fra moderatorene...
    By wannabeROCKY in forum Kosthold
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 11-12-02, 19:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.