Vis resultat av spørreundersøkelsen: Hva skal neste bildeserie ta for seg?

Antall stemmer
116. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Forsvar mot slag eller spark

32 27,59%
  • Forsvar mot kvelertak/hodegrep

30 25,86%
  • Forsvar mot kniv

16 13,79%
  • Forsvar mot pistol

15 12,93%
  • Selvforsvar på bakken

23 19,83%
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 109

Tråd: Selvforsvar: Mot svingslag

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33

Selvforsvar: Mot svingslag

Jeg kommer til å legge ut forsvar mot flere forskjellige situasjoner og angrep. Teknikkene kommer til HanManDo. Et system som vektlegger realisme og effektive teknikker. Hovedprinsippet til HanManDo sitt selvforsvarsystem er at man skal kunne bruke et minimalt anntall teknikker og prinsipper til flest mulig angrep og situasjoner.

Selvsagt finnes det typer angrep og situasjoner som krever spesielle teknikker. Men det går fint at ann å kutte ned på antall teknikker. Iallefall hvis vi sammenligner det med selvforsvar som finnes i de aller fleste tradisjonelle systemer. Men nok om det.. Her her altså forsvar mot svingslag:

Situasjonen: En person står ca 2 meter unna deg. Han oppfører seg agressivt og truende. Du er allerede forberedt på at han kommer til å angripe. kroppspråket hans forteller deg at det mest sannsynlig kommer til å angripe deg med et voldsomt (istedet for å forsøke å fighte "smart" med finting og lette kombinasjoner med flere teknikker). Dette betyr at det smarteste du kan gjøre er å forberede deg til å skyte rett inn mot kroppen hans idet han angriper. Hvis du velger å hoppe bakover, eller trekke deg tilbake på en annen måte når han angriper, gir du bare angriperen flere sjanser til å skade deg eller andre som er i nærheten.

Forsvar mot angrepet: Idet personen langer ut et tungt svingslag mot hodet ditt, begynner du å bevege deg inn mot kroppen til angriperen. Hendene har du oppe (ikke som en bokser, da dette vil få personen til å være litt mer forsiktig i valget av teknikk) for å beskytte deg. Hendene er nesten strak. Ikke knytt nevene.

Blokkeringen: Du stopper slaget ved å dukke inn mot slaget med begge hendene. Sikt mot skulderen/slutten på overarmen når du skyter inn mot slaget. Du skal ikke blokkere slaget direkte. Det er for risikabelt. Når du skyter inn mot angriperen som vist på bildet, vil slaget automatisk bli blokkert, samtidig som du kommer inn i en veldig bra possisjon. Husk å dukk ned med ansiktet slik at du ikke blir truffet.

Kortsluttning: For å få personen i bakken. Eller for å klare å uskadeliggjøre han er det nødvendig å "kortslutte" personen. Dvs at du levere flere korte, grovmotoriske teknikker som enkelt og effektivt setter personen ute av spill lenge nok til at du kan komme deg unna, legge han i bakken, eller i noen situasjoner kan uskadeliggjøre han. Dette gjøre vi ved å levere flere knestøt etterhverandre mot skrittet og overkroppen. Dette vil ofte være nok til å sende han i bakken. Andre teknikker kan være albue mot nakken/hodet, lave spark mot leggen, osv. Det er viktig å ha flyt mellom teknikkene. Ikke stopp opp mellom hver teknikk. Flyt over i neste teknikk slik at det hele blir en eneste langt sekvens av teknikker. Glem ting som fancy høye spark, spinnspark, trapping, fine jujutsu takedowns osv.

Takedown: For å få han i bakken trykker du ned nakken hans med den armen du allerede har der etter du blokkerte slaget. Samtidig bruker du den andre armen din (venstre arm hvis angriperen angrep med et høyreslag) å trykker opp armen til motstanderen. Dette skaper en slags negativ-positiv energi som sender motstanderen i bakken. Husk at han fremdeles er "kortsluttet"

Escape: Når du har han i bakken har du valget mellom å stikke av (noe du selvsagt gjør hvis personen er alene og du også er alene, eller sammen med noen som løper like bra som deg), eller å holde han i et kontrollgrep mens eventuelle kompiser eller andre ringer politiet. Hvis du jobber som vakt velger du å legge han i bakken. Hvis angriperen ikke er alene, men har venner som kommer til å angriper deg, er det lurest å dytte han unna rett etter du har levert motangrepet (se "kortsluttning)

---------------------------------------------------------------------------

Ting å tenkte på: Det finnes mange forskjellige varianter av selvforsvar. Mange er sikkert like greie og effektive som denne løsningen. Men mange løsninger funker ikke i det hele tatt. Det er viktig å trene etter RBSD (reality based self defense) formelen. Dvs at man trener mot ekte angrep under trygge omgivelser. At man trener med stress for å forstå hvordan kroppen funker under stress. At man trener mot en treningskamerat som ikke fryser slaget med det samme du blokkerer, eller legger seg frivillig i bakken.

Denne teknikken fungere stort sett uansett fysikk og kroppstype på deg og angriperen. Det er lett å begynne å tvile på takedown teknikken. Men husk at kortsluttningen kommer først.

Dette var forsvar mot svingslag fra en viss avstand. Overraskelseslag er noe helt annet. Jeg kommer tilbake til det i neste teknikkserie. I mellomtiden: Ta med en treningskompis å øv på dette som jeg viste denne gangen.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    kjempe bra forklart frode!!!

dette er selv noe jeg har prøvt og forklart flere kompiser og kjente som driver med diverse kampsport grener feks.
    di tror di kan beskytte seg selv men har aldri opplevd den type reality tingen som du fremhever her! de har kun trent på den type teknikk og slag som helst treffer siden av hodet istede for!(tror du skjønner hva jeg mener) og ikke rett på som det ville gjort i en ordentlig situasjon på evt gata.
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    Ja, men vet ikke om det er så realistisk at man kommer inn i svingslaget på den måten, på gata, med noen som ikke er fulle, og som faktisk vil treffe deg litt hardere enn du koser med bestemor, jeg bare spør jeg?

Folk slår ikke to meter lange svingslag rundt deg, hvis de først blir hissig.

(hadde det vært med kniv hadde den vært inni øret)

Ellers synes jeg jakka var veldig tøff
    Sist endret av xray; 25-05-05 kl 12:02
    :)

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    veldig basic det frode forklarer her fordi det er basic for de som ikke er inni det forstår lettest! han vill forklare mer i "skolen" sin etterhvert også skriver han jo

det slaget her er etter min 3 årige dørvakt erfaring det vannligste faktiskt... det kommer ukontrolert inn fra siden med evt et par stegs fart... evt spring fart
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Sant. Legg merke til hvis du er på en seminar i selvforsvar (som blir holdt på en lokal karateklubb eller noe sånt). Instruktører vil som oftest bruke den største og høyeste graderte utøveren til "prøvedukke".. hvorfor? Det er to grunner til dette:

1) Siden han er såpass høyt gradert så betyr det at han i mange mange år har trent med andre høye graderte utøvere. Dette gjør at han kjenner teknikkene, samt at han fått drillet inn "respekt for andre", "vær ydmyk" osv osv.. Dette gjør at han ubevist blir med på teknikken for å ikke drite ut instruktører

2) Intruktører velger den høyeste graderte fordi de andre skal tenke "jøss.. hvis det funker mot mr black belt.. så funker det mot hvem som helst"... Ganske geninalt egentlig. Men det farlige her er jo at dette kan jo være direkte farlig hvis noen av disse elevene noen gang kommer opp i trøbbel. Så skal de ta det fancy'et hoftekastet eller whatever de lærte seg den gangen, mot en rusa og agressiv angriper.. Det kommer aldri til å funke. dessverre.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av xray
    Ja, men vet ikke om det er så realistisk at man kommer inn i svingslaget på den måten, på gata, med noen som ikke er fulle, og som faktisk vil treffe deg litt hardere enn du koser med bestemor, jeg bare spør jeg?

Folk slår ikke to meter lange svingslag rundt deg, hvis de først blir hissig.
    Dette slaget er et av de mest bruke slagene fra den avstanden. Som sagt så finnes det flere situasjoneer som jeg kommer tilbake til. Men dette slaget eksisterer i høyeste grad. Og dette forsvaret funker også

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
    Sant. Legg merke til hvis du er på en seminar i selvforsvar (som blir holdt på en lokal karateklubb eller noe sånt). Instruktører vil som oftest bruke den største og høyeste graderte utøveren til "prøvedukke".. hvorfor? Det er to grunner til dette:

1) Siden han er såpass høyt gradert så betyr det at han i mange mange år har trent med andre høye graderte utøvere. Dette gjør at han kjenner teknikkene, samt at han fått drillet inn "respekt for andre", "vær ydmyk" osv osv.. Dette gjør at han ubevist blir med på teknikken for å ikke drite ut instruktører

2) Intruktører velger den høyeste graderte fordi de andre skal tenke "jøss.. hvis det funker mot mr black belt.. så funker det mot hvem som helst"... Ganske geninalt egentlig. Men det farlige her er jo at dette kan jo være direkte farlig hvis noen av disse elevene noen gang kommer opp i trøbbel. Så skal de ta det fancy'et hoftekastet eller whatever de lærte seg den gangen, mot en rusa og agressiv angriper.. Det kommer aldri til å funke. dessverre.

så rett så rett

har vært borti karata,judo,taekwandoo,boksing og aikido!

eneste som var noe med tanke på selvforsvar av dette var judo som jeg vill kalle bryting og boksing som jeg vill kalle og kunne banke opp folk om man bruker det... men for å ungå å "banke" opp folk så er det som du viser her veldig bra! aikdio er en gren som funker veldig bra slik om man lærer den på slik enn måte som du forklarer her å ikke sånn "slå på haka" ting...
    har hatt folk med svart belte mot meg i døra og har faktiskt ikke hatt problem da jeg bare får komt inn på dem og lagt dem i bakken! men hadde det komt en person som har vokst opp i "streeten" for og si det sånn så er situajsonen 10 ganger verre med en gang...

BK
    BK er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    22
    Denne metoden fungerer sikkert veldig bra på svingslag.. MEN det er jo umulig å forutsi
    hvordan type angrep man får imot seg?? En aggressiv full person er jeg meget
    uforutsigbar? Hvis man forventer seg et svingslag og bruker denne teknikken så er man
    jo veldig utsatt for å eks få et kne i magen/mellomgølvet/skrittet ..

Og med hendene slik så er man jo også veldig utsatt dersom personen
    skyter fram for å ta en "takedown" <- (jepp, jeg har sett for mye på ufc) hehe

bigdaddykane

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    alt slik dreier seg masse om erfaring!
    har du jobba i feks fengsel er du fort en "rev" i hvordan du takler slike situasjoner...
    trener du på slik en måte jeg har fått intrykk av at frode trener så takler du det også fort!
    altså tåle å få en støyt når du trener fordi du trener realistiske situasjoner

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av BK
    Denne metoden fungerer sikkert veldig bra på svingslag.. MEN det er jo umulig å forutsi
    hvordan type angrep man får imot seg?? En aggressiv full person er jeg meget
    uforutsigbar? Hvis man forventer seg et svingslag og bruker denne teknikken så er man
    jo veldig utsatt for å eks få et kne i magen/mellomgølvet/skrittet ..

bigdaddykane
    derfor bør man altid kunne mer enn akkuratt denne forsvar metoden!og frode kommer jo med flere
    han sier jo ikke her at det er AKKURATT dette slaget fulle folk bruker på byen
    men som jeg sa så er det veldig vanlig slag som blir brukt...

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Denne teknikken er som sagt begregnet på en situasjon der angriperen stormer mot deg med et tydelig svingslag. Og det forekommer oftere enn man skulle tro. Fyll/rus/agressivitet gjør folk ganske korttenkte. Og i en slik situasjon er man rimelig trygg når man dukker inn på dette viset. Det er lett å diskutere bildene. Men husk at dette går rimelig kjapt når det er i bevegelse. Man er ikke så sårbar som det kan se ut. Hvis personen er ute etter noe annet enn å bare lange ut det svære slaget, vil han opptre helt anderledes enn å storme mot deg med et tydeligsvingslag. Og da bruker du heller ikke denne teknikken, men heller intar en fight-stance for å gå rett over til "kortsluttningsteknikkene".. Men som sagt, jeg kommer tilbake til det.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Det er bra! Satt og tenkte på de samme motforestillingene som allerede er kommet. Og #11 satte ting i perspektiv.

Flott initiativ, Frode. Fortsett med disse artiklene. Det er morsomt, interessant og nyttig.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Mer!
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Astronaut curly sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Ser ut som en bra teknikk, men du trenger sannsynligvis baller for å gjennomføre den. Jeg ville anbefalt å gå bakover og til venstre ca 45 grader, nettopp på grunn av type slag som blir illustrert i bildene. Dette er et slags kombinert hook/retthøyre slag. Ofte hardt men med dårlig rekkevidde. Man trenger ikke store forflyttningen før man er klar av angrepet. Følg opp med feks: retthøyre og venstrehook.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    NEI! ikke gå bakover. Det er veldig dumt. Jeg er åpen for andre løsninger. Men da må de være såpass enkle, effektive og grovmotoriske at de er overlegne denne løsningen jeg presenterer her. Hvis du går bakover mister du hele overraskelsemomentet. Samt at du gir motstanderen muligheten til å følge opp med flere slag (eller værre ting).

Nja.. Du trenger ikke så store baller for å gjenomføre den. Bare rett trening. Og driller som fremmer agressiv reaksjon på et angrep (dvs at du går mot angrepet istedet for vekk fra det). Da kommer du bedre ut av situasjonen enn hvis du går bakover.

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Ok, men du må huske at motstanderen mest sannsynlig er ute av balanse etter en "haymaker". Et nytt angrep uten balanse er neppe effektivt. Dog synes jeg den største svakheten med teknikken din er åpningen du viser illustrert i blokkerings bildet. Der er du åpen for feks venstre upper-cut/venstre hook og kne. En unødvendig risiko spør du meg.

Hva med feks å rulle mot venstre med venstre steg? og følge opp med høyre hook?

Detter er ikke ment som en kritikk, kun diskusjon.........

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    det er der hastighet og refleks kommer inn... etterfølger du blokken av det frode illusterer på di siste bildene med hastighet og refleks har motstander ikke tid til og komme til en gang...

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Jeg har ikke noe imot kritikk. Men jeg må nesten spørre om du har trent på dette før. Eller om du eventuelt har forsøkt denne teknikker jeg viser her. Ta et snap-shot fra hvilken som helst ufc-kamp, k1-match, selvforsvarsdemonstrasjon eller whatever.. Studer så bildet. Jeg vedder på at vi finner mange "hull" der også. Jeg er ikke enig i at jeg er åpen for de teknikkene du beskrev der. Ganske enkelt fordi personen akkurat har levert et heavy slag. Og hvis han pluselig forandrer dette slaget sitt til fordel for en uppercut eller hook idet han oppdager at jeg kommer til å blokkere (lite sansynnlig forresten) så har han reflekser og balanse som ikke hører hjemme noen andre steder enn i en hollywood film.

Husk også at det bildet du ikke likte, varer i bare noen brøkdeler av et sekund før du lar det hagle med kne og albuer før du tar han ned eller dytter han unna.

Jeg er som sagt åpen for diskusjon og kritikk. Men jeg svarer også på det jeg ikke er enig i.

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Jepp, du børe være på tå hev samt kunne lese motstanderen med den teknikken. Enkelte ganger mener jeg det kan være vanskelig å holde en slik fokus ved konfrontering og at angrepet kan skje fortere enn anntatt.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Les første innlegget mitt

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Fikk med meg hele problemstillingen nå... Ok, da har vi 100% fokus på motstander. Nei jeg har ikke trent på den spesifikke teknikken som er blitt beskrevet. Og ja, jeg er fullt klar over at du automatisk åpner deg ved angrep.

Nei jeg har ikke trent på den spesifikke teknikken som er blitt beskrevet. Dog trener jeg boksing, jobber som dørvakt og har nattevakter på låst avdeling (psyk). I jobbsammenheng møter jeg på og trener på utagering. For min del ville det vært unaturlig å gått inn som teknikken beskriver. Dette kan ha mye å gjøre med tilegnete bevegelser fra boksing, men også fra selvopplevd erfaring fra situasjoner.

Studerer jeg bildet under "blokkering" vs "kortslutning" er jeg sikker på hvor jeg helst ville hatt min motstander. Da med tanke på at du i Norkost jakka ville stått til venstre for slaget med begge hender beskyttende for ansiktet i siste illustrering. Dvs motstander helt ute av balanse, og gjerne med høyre beinet i luften som haymakeren som oftest fører til. Mer tid vil man jo også få......

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Leste i gjennom den siste posten min og fant ut at ordlyden kan misforståes. Det er ikke meningen å fremstå som hverken arrogant eller en bedreviter. Jeg skal derfor teste teknikken din neste gang jeg har tillgang på en sparringspartner.

Må også gi deg kreditt for arbeidet og emnet som jeg finner interessant..........

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hehe jeg må få lov til å si at denne kritikken din begynner å virke litt merkelig. Det får da være måte på hvor mye man skal granske en fotoserie med slike kritiske øyne som nærmest får deg til å høres ut som en som ikke forstår at hvert bilde er en del av en rimelig kort sekvens som går rimelig kjapt.

Ok du er dørvakt og bokser. Jeg jobber selv i sikkerhetsyrket. Ofte som dørvakt. Og jeg har lært for lenge siden at ikke det akkurat betyr at personen vet hva han snakker om når det kommer til selvforsvar på best mulig måte. Samme med boksere (ikke at jeg tviler på dine evner.. Jeg bare snakker om folk jeg har møtt).

Teknikken jeg viser her funger. Når det er sagt så er det mange teknikker som funker. Ja jeg vil gå så langt som å si at de aller fleste teknikker som finnes innen kampsport funker. Men det som skiller gode teknikker fra mindre gode teknikker er prosenten av hvor ofte de fungere. Et hoppende spinnspark i hodet funker som faen hvis det treffer, men hvor ofte treffer man? Det er dette som skiller disse teknikkene jeg kommer til å presentere her fra de fleste andre teknikker. Joda det er mulig du sitter på en teknikk som funker mist like bra (kan du vise meg? ) Men disse teknikkene funker også. Snakker både av egen erfaring og fra de jeg har lært disse teknikkene til som har brukt de med hell.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hva ønsker folket seg? Stem i vei.

-Frode-

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Mener å huske et israelsk forsvarssystem som ikke var krav maga, husker ikke hva det heter, men det var ganske likt.
    Uansett, de hadde et par vesentlige forskjeller på forsvar mot kniv og pistol, i forhold til KM altså.
    Lurer på om det heter Haganah?

F.eks. mot pistol bruker jo KM å presse våpenet ned og til siden, mens dette andre systemet presset våpenet opp i luften slik at ingen skulle bli truffet dersom våpenet skulle gå av.

Vet du hva jeg prater om Frode?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Ja. Du prater om F.I.G.H.T fra usa. De bruker Haganah som grunnsystem. Et meget bra system som er veldig likt Krav-Maga (IKFM). I mine øyne er begge systeme like bra og effektive. De har bare forskjellige løsninger på enkelte ting.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2004
    Syns det kommet litt mye kritikk her, klart det er mange andre teknikker som funker.uten å måtte gå inn på dette, men for de som er helt ferske innen evne er dette en relativt enkelt å kjappt alternativ samt ganske enkelt å lære seg med litt trening!!!Jeg stemte for kniv, da jeg er helt blank på dette temaet.

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Har prøvd dette med en kamerat, det funker greit! Han ble litt overrasket av å få et kne i brystet...

Nå gjorde ikke vi dette så hardt og raskt som en reel situasjon (har jo ikke tenkt å ta livet av hverandre..:P) men med litt øvelse har jeg stor tiltro til at dette fungerer bra.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    øyh, når kommer neste serie, Frode? Dette var good shit!
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    syntes det bør være kniv da det er en vanlig situasjon

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Post videre, Frode! Både om forsvar mot holdegrep og slag/spark!

For lenge siden drev jeg med litt instruksjon i en sånn pysjamas-sport. Og nesten hver gang en teknikk ble beskrevet var det en eller annen som sa at "jammen enn viss motstanderen..". Det er alltid en "enn viss". Men det gjør ikke gode teknikker mindre gode. Not that I've done it or anything
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Ser ut som det blir enten kniv eller grep.. stem videre folkens

Kliss nytt medlem Stiian sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Jeg stemte Forsvar mot kniv jeg.. Men Frode, er det ikke like enkelt og blokkere slaget fra motstanderen og countre? Da tenker jeg en høy blokk ettersom motstanderen kommer med et langt og tregt slag? Har vært i en situasjon som dette, bare at da var han som skulle slå, han var drita full så jeg i det han slo gikk jeg bare et skritt tilbake og han ramlet i bakken å ble der..Haha.
    Det er bare de dumme som rydder, genier har orden i kaos.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hehe hvis han var såpass drita så funker nok det meste av kampteknikker der ute. Det er fordelen med å bli angrepet av fulle folk eller hvis man jobber i døra. Ofte så slipper man unna med snillere teknikker som aldri ville ha funket mot en våken og trent person. Teknikken du beskriver er bra den. Og vi bruker den mot svingslag eller hooks fra en fightings-situasjon. Men teknikkserien her tar for seg en person som kaster seg inn i et voldsomt svingslag (derfra er det umulig å følge opp med flere slag med det første). Derfor vil denne teknikken være mitt første valg.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    06-2005
    Alder
    27
    personlig har jeg tidligere hatt for vane å gå bakover i sparring og det har funket mot rimelig slappe, passive partnere. men når jeg begynte å sparre mot de store gutta ble jeg hele tiden kjørt inn i en vegg og banket helseløs fordi jeg kun kunne bevege meg i en retning. som Frode sier er det å gå fremover som regel den beste løsningen siden han, når du gir ham en på haka, kommer til å miste kroppsholdningen sin slik at krafta i slaget forsvinner. så det er mye tryggere enn f.eks. å bare blokkere, pluss at han blir satt ut og kan ikke nødvendigvis følge opp med teknikk nr.2 med en gang, noe som gir deg tid til å kontre enda mer og stikke av.

men når det er sagt: hvis du skal bevege deg i en hvilkensomhelst annen retning så må det enten bli ut til siden (som er bra siden han må stoppe og skifte retning for å følge opp. ELLER gå under, men det er ikke så smart hvis du ikke har en plan som f.eks. å gå etter bena.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    En liten kommentar til forsvarerens utgangsstilling: Å stå med en hevet «guard», vil vel virke provoserende på en angriper? «Kult, en kampsport-fyr! Han må utfordres!», tenker nok en del. En mer «fornuftig» variant, er vel å stå i en helt nøytral stilling? Rett opp og ned, som i en hver fredlig situasjon. Det blir betegnet som den offensive stillingen i systemet jeg trente inntil nylig. Klassisk «guard», var den defensive.

Ellers var løsningen stort sett slik jeg selv ville utført den.

Hvilket kampsystem er utgangspunktet for disse leksjonene?
    You ran a marathon? That's cute …

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Ta grep bakfra, en kamerat av meg ble utsatt for det og prøvde alt og blacka ut tilslutt. Alle vi har gått på kickboksing i flere år, men ingen kom på no bra måte å komme seg ut av det.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Superior newbie boXer sin avatar
    Ble medlem
    02-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody
    En liten kommentar til forsvarerens utgangsstilling: Å stå med en hevet «guard», vil vel virke provoserende på en angriper? «Kult, en kampsport-fyr! Han må utfordres!», tenker nok en del. En mer «fornuftig» variant, er vel å stå i en helt nøytral stilling? Rett opp og ned, som i en hver fredlig situasjon. Det blir betegnet som den offensive stillingen i systemet jeg trente inntil nylig. Klassisk «guard», var den defensive.

Ellers var løsningen stort sett slik jeg selv ville utført den.

Hvilket kampsystem er utgangspunktet for disse leksjonene?
    Er ikke helt enig i den.
    Jobbet i døra i over 15 år og hevet guard virker nok psykisk bedre enn å stå med armene langs siden. du virker da litt "truende" og kan på den måten utpsyke en motstander/angriper. Samtidig vil du selv få en mye bedre reaksjon og grunnlag for å forsvare deg.
    Er Jeg sikker på at mannen foran meg vil angripe (kjenner de lokale "heltene" ) Så passer jeg på å være først ute tar tak med en hånd oppunder hals/hake og løfter i så mye at angriperen bare står på tåspissene, på den måten mister han bakkekontakten og muligheten til å utøve kraft samtidig som du utpsyker dem maximalt.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Om en truende person person står noe nært opptil forsvareren, kan det være et alternativ å holde den ene armen sin et stykke ut fra kroppen sin, mot magen til den potensielle angriperen. Omtrent som når man skal håndhilse på noen. Dette kan bidra til å holde avstanden på et noe mer betryggende nivå.

Men som i eksempelet som er utgangspunkt for denne tråden, kommer motstanderen stormende mot sitt «offer». Da er det andre løsninger som gjelder, og man har tid til å utføre sin teknikk selv om man har hendene hengende ned langs siden.

Men nå er det jo langt mellom den faglig tunge dokumentasjonen på dette fagområdet. Savner litt mer nøytral og objektiv informasjon.

Superior newbie boXer sin avatar
    Ble medlem
    02-2002
    jeg har også for morro skyld hatt hendene langs siden og latt fulle folk veive løs med en 10-15 slag mens jeg ruller og beveger meg, men vet jeg det er det en trussel jeg er usikker på vil jeg velge å ha guarden foran hakespissen.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Uten guarden, tror jeg det er en større sannsynlighet for å komme ut av situasjonen uten at den blir voldelig. Med tanke på en slik situasjon som du nevner, der man starter nær hverandre.

Dette er en helt annen situasjon enn den som er tema i denne tråden. Men det høres jo ut som glimrende bevegelighetstrening.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Hei Tombody..

For det første: Denne tråden gir en beskrivelse av en situasjon der angriperen er såpass agressiv og truende at man med rimelig stor sikkerhet kan anta at man ikke kommer til å komme unna en fysisk situasjon.. Å da la være å heve hendene for å gamble på at situasjonen løser seg uten vold vil jeg ikke akkurat anbefale.. Det blir alt for risky. Og hvis han likevel velger å storme mot deg med et voldsomt svingslag (noe som faktisk skjer ofte) så må du neste ha jackie chan sine reflekser for å få hendene opp dit du vil ha de..

For det andre: Som du tydelig ser på bildet så er det ikke snakk om en truende "guard" ala den du finner i boksing. Hendene er hevet passe høyt på en måte som heller sier: "jeg vil ikke ha noe bråk" enn "kom igjen".. Faktisk så er det angriperen som har guard i denne situasjonen. Det er helt uaktuelt å ha hendene lavere enn det vi ser på bildet.

Stillingen som blir brukt i denne situasjonen er perfekt til å forsvare seg fra. Hendene er ikke for høyt slik at man ikke klarer å forsvare seg mot angrep mot magen (knivstikk, ect).. Hendene er ikke knyttet slik at man blir stiv og langsom, Man kan også lett utføre en sprawl (forsvar mot shoot/takedown) hvis det blir nødvendig

Teknikkene du finner i disse artikklene er ikke henten utelukkende fra et eneste system, men fra flere forskjellige kampsystemer som har noe fornuftig å bidra med. Da snakker vi om RBSD systemer.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Forsvar mot kvelertak kommer etterhvert forresten

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Den første teknikkserien i denne tråden handler om et sving slag som "telegraferes" i god tid før slaget treffer målet. Dette gir forsvareren god tid til å reagere og forsvare seg. Når det er sagt så må jeg bare få med dette: Det skal faktisk svært lite til for å trene opp refleksene nok til å blokkere "alle" farlige slag og spark. Som oftest så kommer det ann på om personen er en "fryser" eller en fighter. Dvs om han fryser til i en plutselig truende situasjon, eller om han faktisk går til motstand med en gang. Myten om at man kommer tilbake i kampen etter å ha fått deng, er IKKE noe å stole på.

En "fryser" vil ikke reagere selv om han ser angrepet på lang vei. Han vil fryse fast, kanskje dekke seg delvis til før han bare motar slaget. Dette er selvsagt ikke det smarteste du kan gjøre.

Men alle kan lære seg å forsvare seg. De som har en tendens til å fryse fast i slike situasjoner vil også gjøre det under senario-driller der man kjører med fullkontakt og hastighet i angrepene (komplett med verbal angrep også). Dermed blir det lettere for instruktøren å rette på dette. Løsningen på dette er selvsagt agressjontrening. Jeg skal gå mer innpå det i "tools"tråden.

En ting til: Jeg sa at det er lett å trene seg opp til å klare å blokkere "alle" teknikkene som er farlige. For å forklare det litt nærmere: De fleste farlige angrepene som brukes i angrep (som kan gjøre seriøs skade) vil man klare å blokkere eller unngå. De som kommer så raskt at man ikke har sjans til å blokkere er oftest så ufarlige at man får en støkk, men ikke blir skadet.

Forsvar mot svingslag fra et grep bakfra

Situasjonen: En person griper deg bakfra for å dra deg inn i et svingslag. Det kan være litt virent å vite nøyaktig hva som skal skje etter at han har grepet deg. Men tenk etter dette: Hvis han har tenkt å slå deg, så kommer han med rimelig god sikkerhet til å snu deg rundt for å dra deg inn i slaget. Dette kan du gjenkjenne ved at han tar et bestemt, fast grep i jakken eller genseren din samtidig som han begynner å vri deg bakover. Uansett om dette er for å slå deg eller ta deg ned på bakken, så blir forsvaret det samme.

Forsvaret: Spinn rundt 180 grader samtidig som du skyter inn med begge armene slik som vi gjorde i den første teknikkserien. Du skal gå på samme måte som sist. Sørg for å skyte inn mot slaget ved hjelp av "spydet" du lager med armene. Hvis du er rask nok så slipper du å blokkere slaget i det hele tatt. Hvis du ikke er så rask så blir slaget automatisk blokkert idet du går inn mot motstanderen.

Kortsluttning og motangrep: Med en gang du har sikret motstanderen skytet du inn et kraftig kne med den sterkeste foten din (f.eks høyre hvis du er høyrehendt) mot overkroppen til motstanderen. Følg opp med flere kne før du dytter han vekk med full kraft, eller legger han i bakken for å ha kontroll på han. Pass på at han ikke har kompiser som kommer for å hjelpe hvis du har tenkt å ta han ned i bakken. Samme hvis du dytter han vekk. Se deg raskt rundt for å sikre deg om eventuelle nye angrep.

I denne situasjonen så er det vanligvis ikke nødvendig med ballespark eller lignende. Et svingslag som dette er egentlig ikke verdens mest farlig angrep akkurat. Men se ann situasjonen..

Forsvar mot svingslag fra grep framfra

Situasjonen: En svært agressiv person griper tak i jakken eller genseren din for å levere et kraftig slag mot ansiktet ditt. Dette er noe av det dummeste en angriper kan gjøre (forutsatt at personen kan forsvare seg), men det blir like fullt brukt veldig ofte.

Blokkering/forsvaret: Løft begge armene dine å skyt inn mot slaget slik som vist i de andre teknikkseriene. Ikke nøl et sekund. Skyt gjerne inn før motstanderen rekker å slå. Jo før jo bedre. Husk at du skal skyte hendene fremover (så hardt at motstanderen rygger litt pga av kraften i bevegelsen). Husk å sikre at du har kontroll på han.

[/B]Motangrep:[B] Følg opp med det som passer deg best. Husk at dette ikke egentlig var et dødsalvorlig angrep (men se ann situasjonen). Kne mot overkroppen eller fulgt av et kraftig dytt eller en nedtagning funker bra.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Forsvar mot slag der slaget kommer raskt og uforberedt på deg

Det kan selvsagt oppstå situasjonen der slagene kommer raskere enn de andre situasjonene vi har snakket om. Her gjelder det å være rask å blokkere å motangripe før det utvikler seg til en slosskamp (ikke ønskelig).

Du skal likevel tenke rimelig likt som i de andre løsningene mot svære svingslag. Eneste forskjellen er at det her er lurest å blokkere direkte med en arm samtidig som du kontrer med den andre armen. La oss se på noen eksempler.

Som dere ser på bildet så blokkerer jeg direkte samtidig som jeg levere et rakt slag mot haken. Dette ser selvsagt ikke hele forsvaret. Man må følge opp med flere teknikker i en flytende kombinasjon helt til trusselen er over.

Hvis slaget er litt lengre. F.eks hvis angriperen slår med den armen han har lengst vekk fra deg (noe de ofte gjør for å få mer kraft i slaget) så har du tid til å avskjære angrepet ved å slå et rett, kortslag mot haken til angriperen. Den korteste distansen mellom to punkter er fremdeles en rett linje. Husk også her at du må følge opp med en regnskur av flere teknikker. Aldri gamble på at et slag er nok.

Her ser vi en annen løsning der man blokkerer slaget ved å heve armen og albuen for å dekke for slaget. Like etter slaget er blokkert sender man i vei et nedgående hammerslag mot motstanderens øreområde. Følg opp med flere teknikker.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Alternativ blokkering
    Hvorfor ikke definere blokken som et slag, og utføre den med et slags kraft? Dette med tanke på å «ryste» motstanderen litt, for å si det litt lettvint nå på sene kvelden.

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Nei. Det er ikke et slag..

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frode-Falch
    Nei. Det er ikke et slag..
    Det fikk jeg med meg. Poenget mitt var at blokken kan omdefineres til slag. Man utfører samme bevegelse, men slår «i stedet for» å blokkere. Altså, virkelig slår av full kraft med blokkeringsbevegelsen.

Det er slik jeg gjør, skjønner du …

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Aha hvis det funker for deg så. Jeg ville ikke valgt den løsningen. Angriperen vil da dyttes vekk fra deg før du har kortsluttet og uskadeligjort han. Dette gir han bare en ny sjanse til å angripe på nytt (og da mest sannsynlig med enda mer raseri enn første gangen).

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Nei, da. Du slår armen han slår med nedover. Så han tipper over mot siden og delvis ut av balanse. Du gjør egentlig det samme som du gjør. Bare med en hardere blokk. Slår mot for eksempel hake eller nakke samtidig, før man eventuelt følger opp med et kne eller hva som måtte være passende der og da.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. informasjon om vitaminer og mineraler
    By wannabeROCKY in forum Hall of Fame
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 06-08-10, 15:58
  2. Stressless, målet mot en sterkere kropp!
    By stressless in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 02-01-05, 14:58
  3. Advarer mot vitaminoverdoser
    By Retroboy in forum Kosthold
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 02-12-02, 08:07
  4. Rikets tilstand
    By NOFATZO in forum OT
    Svar: 102
    Nyeste innlegg: 02-12-02, 06:41

Stikkord for denne tråden