+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Snowboard

Kliss nytt medlem glenn-w is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2002
    Hva skal man gjøre for og bli god på snowboard?
    Hvilken muskeler bør man trene?

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble endret av: glenn-w den 2002-03-15 18:27 ]</font>

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble endret av: glenn-w den 2002-03-15 18:27 ]</font>

Kliss nytt medlem fredrilu is on a distinguished road
    Ble medlem
    06-2002
    ÅÅÅÅHHH!! seriøst, du må være nyfødt? Snowboard er teknikk den idiot. Ta et snowboardkurs.

Akkurat som at jeg skulle sagt "hvilke muskler må jeg trene for å bli en god sjåfør?"

NK
    NK er aktiv nå
    Nautica gigantomania NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK elefantastiskuber NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Tenker du bør forebygge skade ved å passe på å ha sterk midjemuskulatur (mave/korsrygg) dessuten så bør du være fleksibel og sterk i bein. Stikkordet Spenst et vel også mulig å merke seg.

www.kalibergym.no Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower har mye å være stolt av Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Og kanskje litt kondisjon...
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Superior newbie - III Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten er et navn kjent av alle Pasienten sin avatar
    Ble medlem
    04-2002
    Alder
    29
    som fredilu skriver, det er kun teknikk som gjelder, + kondis i førsten vis du går mye på trynet. det er kanskje ikke en sport for en 200 kg tung sumobryter, men vis du veier så mye ville jeg vurdere å gå ned 100 kg og satse derfra på teknikk igjen.. !

249
    249 er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem 249 is on a distinguished road
    Ble medlem
    08-2002

Selvfølgelig skal man trene for å bli god på snowboard

Hei Glenn

Det er tull at du ikke kan trene for å bli god på snowboard. De som skriver det har null peiling på hva de snakker om. Det motsatte er faktisk sant. Du MÅ trene for å bli god på snowboard.
    Selvfølgelig er snowboard teknikk, men hva er teknikk?
    Teknikk er å gjøre forskjellige bevegelser til rett tid i forhold til hverandre. Stryketrening er også teknikk. Den nevrale treningen av bevegelsene som du gjør i en styrketreningsøkt og som utgjør hovedeffekten i økningen hos en nybegynner den første tiden er teknikktrening fordi det er trening av bevegelser i forhold til hverandre og fordi du trener nervesystemet til å gjøre disse bevegelsene best mulig.

I snowboard skal du gjøre komplekse bevegelser. For å gjøre dette mest mulig effektivt må du øve på bevegelsene, altså kjøre snowboard. Dette er det viktigste. Ved å ha god kondisjon og øke styrken din vil du kunne gjøre dette enda bedre. Økt styrke betyr at du kan gjøre bevegelsene med mer kraft og mer effektivt samt mer kontant, kondisjon betyr at du kan gjøre disse bevegelsene igjen og igjen over et lengre tidsrom. Økt styrke betyr også at du blir kjappere i bevegelsene. Du kan kjappere ta deg inn om du gjør feil. Øker du styrken i beina uten å øke kroppsvekten tilsvarende øker også spensten din. Dette hjelper i hoppene. Du får mer kraft i satsen og du får mer kraft i rotasjonene dine.
    Utholdene styrketrening er bra for snowboard. Det vil si at du ikke nødvendigvis trenger jobbe med maksstyrken din, men heller jobbe med å øke de vektene du klarer å løfte rundt 20-30 reps.
    Dype knebøy er den øvelsen jeg synes er den mest snowboardspesifikke styrkeøvelsen. Kjør denne øvelsen en gang i uken med fem sett og ligg på 20-30 reps. I perioder kan du gå ned på tre sett og 8 til 12 reps med tyngre vekter mens du også i preioder kan ligge på fem sett og 30 til 50 reps.
    Du bør i tillegg ha et styrkeprogram baser på basis øvelser som jobber gjennom hele kroppen. Økt styrke i hele kroppen vil gjøre deg sikrere i bevegelsene og du vil være kjappere i bevegelsene. I tillegg vil økt generell styrke gjøre deg mer robust og du vil tåle hardere fall når du gutser på!
    Kosthold er også viktig. Også bør du passe på vekten. Du vil være sterk iforhold til kroppsvekten din. Det betyr at du ikke vil veie for mye, ihvertfall om du vil bli god på freestyle og pipe. Vekten holder du ved å ha et kanon godt innhold i kosten, men holde igjen på mengden slik at du ikke legger på deg for mye. Ren økning i muskelmasse trenger ikke være negativt, men du bør ikke ha for mye fett på kroppen.

Du må også periodisere styrketreningen. Den beste tiden å legge opp til økning i styrke er utenfor snowboardsesongen. Da får du nok hvile og sliter deg ikke ut med å kjøre. I snowboardsesongen er det viktig at du kjører mest mulig. Styrketreningen tar du da som lette gjennomkjøringer uten å slite deg ut. I ekstra harde snowboard uker gjør det heller ingenting om du kutter styrketreningen helt.

Spør mer om du lurer på noe. Jeg kjører selv snowboard og driver med brettseiling om sommeren. I tillegg har jeg trent seriøst for å øke styrken min de tre siste årene nettopp for å bli bedre i sportene mine. Og, jeg er blitt mye bedre og jeg kan holde ut mye lengre økter på fjellet og på havet uten å bli trøtt og begynne å gjøre tekninske feil.

Proffe snowboardere trener mye i våre dager. Imagen fra tidligere der det bare var fest og fyll i tillegg til kjøring henger igjen, men de beste driver ikke på slik lengre. For å henge med i toppen nå trengs en fysikk utenom det er er født med og for å få det må man trene systematisk i et lurt opplegg som øker styrke, kondisjon og bevegelighet for å kunne gjøre enda vanskeligere TEKNISKE triks.
    Dermed er trening viktig, men det aller viktigst er å kjøre snowboard.
    249

Medlem spec is on a distinguished road
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    25
    Først kommer teknikken, så kommer hvilke muskler som bør trenes opp.
    Selv har jeg mera de siste 2-3 snowboard sesongene at i slutten av dagen begynner det å ta på en del i legger og lår.

konk.; Du bør trene bakleggene og fremsiden av lårene. (f.eks. leggpress og knebøy)

Bronse Member Eirik is a jewel in the rough Eirik is a jewel in the rough Eirik is a jewel in the rough Eirik is a jewel in the rough Eirik sin avatar
    Ble medlem
    07-2002
    Alder
    29
    Du kan trene litt spenst og holde på i f.eks en trampoline for å øve inn litt triks.. men den beste treninga er selvfølgelig å ta turen opp i fjellet. og ikke minst å ikke være redd for å satse. Bare irriterendes med alle de forbanna skadene.

Kliss nytt medlem Spigger`n is on a distinguished road
    Ble medlem
    01-2003
    Alle glemmer håndleddene.. hvordan man trener opp disse vet jeg ikke, men det er skadeområde nr. 1 for snowboardkjørere!

Medlem Kapitalisten is a jewel in the rough Kapitalisten is a jewel in the rough Kapitalisten is a jewel in the rough Kapitalisten sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    med sånne? &lt; hehe! :P
    ...

Kliss nytt medlem Spigger`n is on a distinguished road
    Ble medlem
    01-2003
    Ofte når jeg tenker på deg kapitalisten, så må jeg innrømme håndleddene trenes litt ja.. værtfall det høyre!

Kliss nytt medlem Bison is on a distinguished road
    Ble medlem
    11-2002
    Min menig er at du må ført yholde balangsen og greie å svinge fra forskjellig vinkler å bremse fra forskjelølige vingler. Og så kan du begynne på forskjellige hopp osv..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av fredrilu
    ÅÅÅÅHHH!! seriøst, du må være nyfødt? Snowboard er teknikk den idiot. Ta et snowboardkurs.

Akkurat som at jeg skulle sagt "hvilke muskler må jeg trene for å bli en god sjåfør?"
    Men herregud man kan da svare på en skikkelig måte - er det slik du oppfører deg kan du heller stikke en anna plass?

Selvfølgelig kan man trene seg også styrkemessig til å bli en bedre snowboardfører - men som du sier så fint; teknikk er det vesentlige.

Det kan du bare få ved å stå masse, teste deg fram, og evt ta kurs..

Medlem Cornell is on a distinguished road
    Ble medlem
    02-2003
    vet da om mange stygt gode snowboardere som røyker, hasjer, lever på mcdonalds mat og grandiosa, er desto mer underernærte jeg. har jo faen ikke en dritt med muskler og fysikk å gjøre
    YEAH

Administrator admin har en flott utstråling admin sin avatar
    Ble medlem
    02-2002
    Alder
    43
    Cornell, prøv å heller svar på litt aktuelle poster og ikke grav fram flere måneder gamle poster OK?

Silver Member Gordon is a jewel in the rough Gordon is a jewel in the rough
    Ble medlem
    01-2003
    når du begynner å komme opp på et nivå så har jo styrke veldig mye å si ... når du ska lande osv ... bare se på de proffe hvor mye jern de dumper ...

Medlem Retroboy is on a distinguished road Retroboy sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    45
    Jeg kjører snowboard hele vinteren, men mitt problem er at når jeg tryner skikkelig så går det nesten alltid utover skuldrene mine og jeg kan skjelden trene ordentlig de neste 14 etter et skikkelig fall.

Dette setter en skikkelig demper på kjøringen, jeg er blitt mye mere forsiktig ( noen vil si pinglete :-) ) men det er gjør i hvertfall at jeg klarer meg uten for mye skader som igjen går utover treningenb

Heldigvis kom jeg igjennom påsken uten for store skader, kjenner forftsatt at jeg er litt øm i skuldrene og må ta det forsiktig.

Tror ikke det er så mye jeg kan gjøre med det annet en å trene mer og være forsiktig i bakken

retro...
    "Pain Is Temorary, Glory Is Forever"
    Kreatin/Protein/ALA kalkulator klikk her!

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Ski vs. Snowboard
    By Ingar in forum OT
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 24-07-05, 10:00
  2. snowboard!!!
    By GrEmLiNgS in forum Kjøp og salg
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 18-02-05, 15:36
  3. Snowboard selges...
    By metromeno in forum Kjøp og salg