+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Styrketrening / Sparkteknikker

Kliss nytt medlem Byremo is on a distinguished road Byremo sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    28

Styrketrening / Sparkteknikker

Heisann,
    Mulig dette er spurt om før,
    Lurer på om noen har noe detaljert styrketreningsprogram for å oppnå maks hastighet og eksplosivitet i spark?

På forhånd takk for svar
    Sist endret av Byremo; 26-11-07 kl 17:19 Begrunnelse: Fjernet navn

Superior newbie Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Hvilken type spark er du interessert i(side, front, begge deler?), skriv litt om ditt treningsgrunnlag og hvilken kampsport driver du? Svar på dette, så skal jeg hjelpe deg
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Vic
    Vic er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Vic is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2002
    Tung beintrening ala styrkeløft er fint.

Et annet bra tips er mer eksplosiv beintrening, som f.eks knebøy der du går ned (til ca 90 grader) og opp i en eksplosiv bevegelse i et vertikal-hopp. Flere av landets beste sprintere kjører også knebøy på denne måten. Vekten du kan bruke til sistnevnte bør i utgangspunktet være mellom 25%-33% av 1RM (av vanlig gjennomførelse)
    See me hustle, Feel my muscle,
    Pumping Iron.
    Stretching my bullworker,
    I'm heaving on my weights.
    See me flex my delts and pecs
    - I'm Pumping Iron.

Superior newbie Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori is a jewel in the rough Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Har selv hatt kjempeframgang med 80 - 95% av 1RM i 90 graders eksplosiv knebøy, men dette er kun for hurtig fremsteg, tilbaketrekk og frontspark. For sidespark og buespark gjelder det å være sterk og utholdende i hoftemuskulaturen.
    Det første du må gjøre er å lære sparket skikkelig, og du kan med fordel bruke vekter på beina mens du gjør øvelsen helt helt rolig (dette brenner i hoftemusklene). Så kan du etterhvert kjøre sparkene så hurtig du overhodet klarer (uten vekter, VIKTIG), og da trenger du ikke henge deg opp i alle detaljene som du gjør feil for de forsvinner etterhvert.
    Alldri kjør på mellomintensitet, men heller kjør enten helt helt rolig eller eksplosivt.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2003
    Alder
    28

Egentlig alt av Spark

Heisann, har trent Kickboxing sammenlagt i 3 års tid, måtte holde opp i 2 år grunnet en ryggoperasjon og beskjed fra legen om total avhold fra aktivitet i 2 år, resulterte i at kondisen fløy ut vinduet og tilbake kom 30 kilo for mye..

Så trener nå Kickboxing og Savate(Fransk Kickboxing) og begynner også med å supplere med Taekwondo for å forbedre sparkteknikkene.
    Så Svømmer, løper og trener jeg styrke for å forbedre alt fra kondisjon til styrken i teknikkene,

Tenker for det meste på skikkelig eksplosive rundspark men er også ute etter å trene opp sidesparket og frontsparket.

En annen ting jeg lurte på er om det finnes noe "gullkorn" for å trene opp balansen i sparkteknikkene?

Mottar alt av tips med et stort takk..
    Sist endret av Byremo; 26-11-07 kl 17:20 Begrunnelse: Fjernet navn.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Spark er veldig vanskelig å utføre hvis du ikke er fleksibel, men hvis du trener savate med Bjørn på KI, så kan du jo kjøre litt stretching ved siden av. Savate i seg selv går jo også mye på bevegelighet, som er en stor fordel med tanke på styrking av hoftemusklene. Det finnes desverre ingen snarvei for å trene balanse og styrke i sparkene. Jeg pleier å fortelle mine elever at de skal gjøre teknikkene tusen ganger, så får de en idê om hvordan det skal gjøres

Her er et par tips:
    Kjøp deg et par vektmansjetter for bein på XXL, så kan du stå et par ganger i uka med strak fot og kaste denne oppover til siden, framover og i bue framover. Når du har nok muskler i hoftene så gjelder det å trene teknikk. Måten jeg liker å gjøre dette på er, som nevnt tidligere, utføre det bestemte sparket helt helt rolig så jeg får en idê om bevegelsesbanen til sparket. Etterhvert er tiden inne for å utføre det så hurtig som mulig, men alldri på mellomintensitet. Når det gjelder rundspark, så er dette litt spesielt for du må fokusere på å ikke miste balansen idet du snurrer rundt. Tenk på å samle kroppen til du har nådd 180 grader, så slenger du ut foten i motsatt bue med tanke på å treffe med hælen eller underside fotblad. Dette sparket krever 80% guts og 20% teknikk. Just do it.

Men for å få hurtig fraspark i alle typer spark, kreves eksplosiv styrke i quadriceps (forside lår). Her kjører du knebøy som nevnt i forrige innlegg, men med 1 - 5 repetisjoner 6 - 8 sett. Synk helt rolig ned til 90 grader, så skal du kjøre eksplosivt på vei opp (så hurtig som overhodet mulig). Håper dette hjalp litt. Lykke til

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2003
    Alder
    28

Takker

Takker så mye for hjelpen, skal av i morgen og kjøpe meg Vektmansjetter.

Trener Savate med Bjørn ja, alt jeg trener untatt Taekwondo(Sola) Kyokushinkai(Sandnes) er på KI, er Kickboxing jeg satser mest på men trener som sagt Taekwondo for å forbedre sparkene, eller rettere sagt jeg begynner nå, har ikke begynt enda, er litt sent ute,

Hvilken stilart er det du trener/er trener i?

Tusen takk for hjelpen, er strålende fornøyd
    Sist endret av Byremo; 26-11-07 kl 17:20 Begrunnelse: Fjernet navn

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Jeg trener og instruerer shotokan karate i SKK. Dype stillinger krever utholdenhet og styrke i beina, så der har styrketreningen hjulpet meg.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Kan styrketrening gi hjertesvikt?
    By HITman. in forum Trening
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 16-01-07, 16:28
  2. jenter og styrketrening
    By tjah in forum Trening
    Svar: 23