+ Svar på tråd
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Tøying

Kliss nytt medlem Scaramanga is on a distinguished road
    Ble medlem
    08-2002

Tøying

Hei
    Har startet på karate nå, og selvsagt tøyer vi på hver trening. Tenkte kanskje det ville være lurt å tøye hjemme også, men lurer på hvor ofte jeg bør gjøre det? Er det fordelaktig å tøye hver dag? Nå kunne jeg jo faktisk bare spurt treneren min, men er litt utålmodig så jeg slengte inn denne tråden

Kliss nytt medlem ØrjanS7 is on a distinguished road ØrjanS7 sin avatar
    Ble medlem
    04-2002
    Alder
    27
    Jeg trener Kickboxing 2 ganger i uka, tøying den ene dagen.
    Tøyer i tillegg 2-3 ganger i uka for at det skal bli effekt av det. Begynn kald og tøy deg varm, det er det beste! Kjøp deg en Yoga-bok visst du vil lære mest mulig...

Superior newbie boXer is a jewel in the rough boXer is a jewel in the rough boXer sin avatar
    Ble medlem
    02-2002
    pass på at du aldri tøyer max etter en treningsøkt, du ødlegger da endel av den effekten trening har på musklaturen og får mindre effekt av treningen, tøy moderat etter trening kun for å hindre skader osv..
    max tøying taes på egne økter, enten tøyer du deg varm (gradevis hardere tøying) eller varm gjerne opp med bevegelse trening på den muskelen du skal tøye ( ikke belstning, bare bevegelse)

Medlem Mariah is on a distinguished road
    Ble medlem
    09-2002
    Visst du skal tøye for å tøye uten å ha vært i særlig fysisk aktivitet rett før er ikke kroppen "varmet opp" på samme måte som etter trening, så da er det veldig viktig at du begynner forsiktig og øker gradvis.

Vic
    Vic er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Vic is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2002
    Må påpeke at tøying i liten grad er forbundet med akutte skader, da har en oftest en liten skade latent fra tidligere.

Enig med Boxer i at egne økter med bevegelighetstrening er nyttig, husk å varme opp. Å trene bevegelsens ytterpunkter (eks. sparke så høyt du klarer med ulike teknikker) kan være bra i forkant av tøying. Tøyingen bør utføres på varm muskulatur (for økt elastisitet), og selve utførelsen skal være med nær maks intensitet i 20-30 sekunder (+ tiden det tar å komme dit), bruk gjerne 3-4 sett på øvelsene du ønsker uttelling. Teoretisk kan det lønne seg å kjøle ned musklene etterpå (utnytte musklenes plastiske egenskaper). Det finnes andre tøye-teknikker enn aktiv/passsiv tøying, anbefaler å lese oppdatert litteratur på dette.
    See me hustle, Feel my muscle,
    Pumping Iron.
    Stretching my bullworker,
    I'm heaving on my weights.
    See me flex my delts and pecs
    - I'm Pumping Iron.

Kliss nytt medlem Scaramanga is on a distinguished road
    Ble medlem
    08-2002

takker

Hei
    takk for gode svar! men ser her på en link at det anbefales å bare tøye til du kjenner det, ikke at det gjør vondt liksom, og så holde den der 1-2 min. Ellers ser jeg at en skriver her at man burde tøye max og holde den der i 20-30 sek. Hva vil være best å gjøre når målet er å bli mkere rett og slett Har tenkt til å bruke 2 egne dager i uken til dette, og vil gjerne gjøre det så effektivt som mulig

Takk for hjelpen!!!

Vic
    Vic er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Vic is on a distinguished road
    Ble medlem
    03-2002
    Min erfaring er at tøying med høy intensitet fungerer best, og nyere faglitteratur har også denne oppfatningen. Dersom du tøyer kald muskulatur kan det lønne seg med en mer forsiktig fremgangsmåte.

Så lenge muskulaturen er varm kan du omtrent presse til tårene spretter uten særlig risiko for skader, det høres brutalt ut, men intensitet er hele nøkkelen til resultater.
    See me hustle, Feel my muscle,
    Pumping Iron.
    Stretching my bullworker,
    I'm heaving on my weights.
    See me flex my delts and pecs
    - I'm Pumping Iron.

+ Svar på tråd

Lignende tråder

1. Tøying
    By kira in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 03-10-04, 10:24