Viser resultatene 1 til 38 av 38

Tråd: OPPSKRIFTER. Bønner,linser,wok......

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

OPPSKRIFTER. Bønner,linser,wok......

HVORDAN BRUKE BØNNER OG LINSER

Fordeler ved å spise bønner og linser . Hvordan komme i gang
    Bønner og linser er rikholdige på fiber og de inneholder lite fett og kolesterol.De er i tillegg en stor proteinkilde. De inneholder også langsomt nedbrytbare karbohydrater som stabiliserer blodsukkeret slik at man føler seg mett lenger og søtbehovet avtar. Måltider kan derfor bidra til at man ikke overspiser samme dag.

Bønner og linser er store vitaminkilder. De inneholder mye B-vitamin og folsyre.Potassium som regulerer hjerterytmen og overfører næring til cellene,kontrollerer vannbalansen og hjelper til å regulere blodtrykket. Bønner og linserer også en rik kilde til vitamin c,sink og magnesium. Bønner og linser er billig i innkjøp. Har du en innvandrerbutikk i nærheten får du det veldig billig.

Silver Member korny sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Og oppskrifter?

Ble medlem
    10-2004
    HVORDAN KOMME I GANG: FORBEREDELSER
    HOVEDREGEL FOR KOKING AV BØNNER OG LINSER.

Bønner må bløtlegges over natta med rikelig vann. Kokes møre på 1-1.5 time.Kokes med 1 del bønner 4 deler vann. Det samme når de skal bløtlegges.
    Linser. Må ikke bløtlegges. Kokes opp på 25-35 minutter.Veldig tynne kokes møre enda raskere ,følg med.
    Grunnoppskrift koking av linser. 2.5 dl ukokte linser blir 6-7 dl kokte.

Tips. Kokte bønner er fine å dypfryse. Holder seg også godt i kjøleskap 3-4 dager. Ta et skippertak. Kok opp store porsjoner og frys ned. Da blir det mer realistisk å ta disse protein- næringsbombene i bruk.

KORT OVERSIKT OVER FORSKJELLIGE TYPER. Sorte bønner -black beans.Røde bønner- red beans eller kidneybeans.Kikerter - chikpeas. Lengre koketid.
    Navy også kalt haricots eller cannelini. smørbønner - butterbeans. Smelter som smør på tungen når de er møre + mange andre typer. Bare spør. Nå til oppskrifter
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder 20691-5b1-5d.jpg  
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 27-10-04 kl 23:29

Ble medlem
    10-2004

OPPSKRIFTER: Kommer med fler etter hvert

HVITE BØNNER I TOMATSAUS "FASOLJA"
    La ca 500 gr.Hvite bønner eller smørbønner få ligge i vann natten over. Kok bønnene 1- 1.5 timer til de er myke. Hell av kokevannet og finn frem en ildfast form. Hakk opp en stor gul løk: 5-6 fed hviløk hakkes i smått eller presses. Legg bønnene,løk hvitløk og 3-4 store skjeer virgin olivenolje i den ildfaste formen. Ta tre laurbærblad. Hakk opp en grønn chili i små biter (Kan sløyfes.) Ta 2-3 ts Oregano. Tilsett salt og pepper. Ta to bokser med hakkede tomater. Skjær 2-3 tomater i skiver å legg dem på toppen. Sett ovnen på 220 grader. Sett retten inn og la den kose seg i ca.1-1.5 time. OBS. Pass på at den ikke koker tør . Tilsett litt vann og rør rundt.

Tips. Noen ganger skjærer jeg terninger av magert svinekjøtt som jeg baker med.
    Ellers er dette kjempegodt som tilbehør til stekt kjøtt eller fisk. Enda bedre dagen etter. Godt på brød også. Kan varieres på mange måter bare fanasien setter grenser. I forgårds lagde jeg retten med kikerter på boks. Lett og greit. Det kommer mer.......
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 25-10-04 kl 12:52 Begrunnelse: stavefeil

Ble medlem
    03-2004
    Ser bra ut dette. Skal teste ut litt bønner fremover tenker jeg.

Ble medlem
    10-2004

Smile Festmat for byggere, Fløtegratinerte bønner

Denne retten liker jeg gOdt å servere ved siden av stek ,biff,kyllingfilet etc. Nam nam. 4.pors. ca 300-500 gram hvite bønner eller butterbeans- smørbønner. Bløtlegges og kokes som tidligere forklart.Kokes ca 1-1.5 timer. La vannet renne av. Skjær purrene i så rynne ringer som mulig,litt på skrå. Stek dem i litt olivenolje sammen med to store opphakkede hvitløksbåter . Skal ikke bli brune bare myke. Ha i en klype salt,pepper etter smak. Rør inn bønnene og ha over 1 1/2 dl fløte. Legg rett på en ildfast form,dryss parmasan over og sett formen i ovnen ved 230 grader i ca 10- 15 minutter, til overflaten er gyllen.
    Dette er veldig godt,bedre enn fløtepoteter etter min mening.

Hvis du har lagd deg et lite lager av bønner i fryseren er dette lagd på en to tre.

Det kommer fler oppskrifter fra meg men nå tar jeg kvelden ....Ble sulten selv av å skrive alt dette.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    mye godt! kom gjerne med mer snadder, skal lage meg fløtegratinerte imorgo

Ble medlem
    10-2004

Wok med bønner ,kjøtt og grønnsaker.

Rask hverdagsmat med mye næring.
    Ca,300 gr svinekjøtt eller kylling. 1 stor gul løk. 2stk gulrøtter. 1 paprika. En boks Kidney beans(røde bønner) eller 200-300gr ferdig kokt hjemme. En pakke "instant" nudler. En boks mais. 2-3 ts.karrypulver. 2.ts paprikapulver. salt og pepper etter smak. olje til steking.
    Finn frem en Wok-panne . Hvis du ikke har kan en dyp stekepanne eller jerngryte brukes. Ha olje i woken og varm opp. Ta karri og paprikapulver i den varme oljen. På denne måten drar du smakstoffene ut av krydderne.Ha opp i finhakket løk og små kjøttbiter. La dem surre på sterk varme til kjøttet er gjennomstekt. Etter en stund tilsett opphakket gulrot og paprika. La alt stekes mykt på hard varme under omrøring. Tilsett så bønner og mais. Nudlene kan på raskeste måte tilberedes med vann kokt opp i vannkoker. de skal bare trekke ikke koke. Jeg pleier å knuse nudlene mens de ligger i pakken,da blir delettere fordelt i retten. La nudlene renne av i et dørslag. Tilsett nudlene,salt pepper etter smak. En to tre ... ferdig.
    Kan være godt med litt soyasaus på,eller ketcap manis. (sweet Indonesian soy- sauce) Denne retten kan varieres i det uendelige. Med ris istedetfor nudler. Reker,scampi,forskjellige kryddere,frosne grønnsakmikser...osv
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder ca0l674t.jpg  
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 28-10-04 kl 21:59

Ble medlem
    10-2004

Hummus kikertpure.Dipp,saus,pålegg etc.

Jeg pleier å bruke hummus som dipp,saus ved siden av stekt kjøtt eller fisk. Restene bruker jeg som pålegg under skinke med masse gressløk på. Protein !!!!
    ------------.
    4 porsjoner.350 g kikerter,bløtlagt over natta (eller fra boks når jeg har dårlig tid)
    1liten rød chili (husk å ta bort frøene).1/2 teskje spisskummen eller malt spisskummen.Salt og nykvernet pepper. 1hvitløkbåt skrelt. 1 1/2 spiseskje tahini(sesamfrøpasta-selges i innvandrerbutikker og i enkelte supermarkeder) 4 spiseskjeer extra virgin olivenolje. sitron etter smak.Ca.2 spiseskjeer.
    ------------
    Skyll de bløtlagte kikertene,ha dem i en kjele og hell på vann til det dekker. Kok opp,legg på lokk og la kikertene småkoke i ca.1 1/2 time til de er møre. La kikertene renne av og ta vare på litt av kokevannet. Støt chili og spisskummen i en morter med en teskje salt. Finhakk hvitløken i en foodprocessor/hurtigmikser. Ha i kikerter,chili,spisskummen og tahini og kjør det til en glatt masse. Ha i salt,pepper,olje og sitronsaft etter smak. Hvis du vil ha hummusen litt tynnere,har du bare i litt av kokevannet til du synes det er passe.Og det er alt !

Spisskummen heter Cum(m)in på engelsk. Innvandrerbutikker har ofte navnene på engelsk. Hvis du ikke skal ha karbo kan du også bruke dette som utgangspunkt til å lage "potetstappe " Dropp Tahini ,spisskummen og chili og spe med melk. Bland inn mye god gressløk.

Medlem lizzite sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    29
    De kokkene jeg kjenner til (og andre som har peiling på mat) legger alltid linsene i vann først?? ...
    HAKUNA MATATA bike:-

Ble medlem
    10-2004
    Det som er poenget med å legge linsene i vann er hovedsakelig å redusere koketiden. Hvis de får trekke i vann en stund før koking vil noe av vannet som forsvant i tørkeprossessen trekke inn igjen og derfor redusere koketiden. Det kan være hensiktsmessig å gjøre dette med hele linser som Mung og hele Channa Dall. Poenget mitt er at når det ikke tar mer enn 25-35 minutter å koke dem møre så er bløtlegging overflødig. Røde linser blir så fort møre at det er bortkastet arbeid å legge dem i bløt. En annen grunn til at dine kokkevenner konsekvent bløtlegger linser, kan være å redusere hinnen som omgir linsen som inneholder stoffer som kan gi "luftplager" for urutinerte belgfruktspisere. Ved å bløtlegge dem å skylle dem godt kan man muligens ta bort litt gassplager for de som skal spise. Det er også en fin måte å vaske og sortere hvis det skulle finnes noe rusk eller at kvaliteten er varierende.For å ikke komplisere for mye for nybegynnere er det fortsatt en grei regel å si at splittede linser ikke trenger bløtlegging,men å gjøre det reduserer koketiden så dette blir en vurderingssak.

Silver Member propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    karma til schakver!
    rata tat tat

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Hei schakver – jeg har en pose kikerter og røde bønner liggende i skapet som jeg tenkte jeg skulle lage middag av – lyst til å hjelpe meg litt??? (Jeg ble inspirert av oppskriftene dine!)
    Smaker det f eks godt å lage suppe med kikerter eller røde bønner? Har du en enkel, ukomplisert og kjøttfri oppskrift på det? Eller kanskje en gryterett med grønnsaker?

Synes Wok med grønnsaker og røde bønner oppskriften din ser veldig god ut, så den må jeg prøve. Og er veldig interessert i flere gode oppskrifter, hvis du har!

Ble medlem
    10-2004

Arrow

Selvfølgelig vil jeg jeg gi deg noen tips. Som relativt ny her på forumet har jeg ikke så mye å bidra med av treningstips o.sv.,derfor er det hyggelig å bidra med noe.
    Denne oppskriften på kikert og purresuppe er en Jamie Oliver sak. Den er med kyllingbuljong,men det burde også bli godt med en god grønnsaksbuljong for deg som vil unngå kjøtt.
    6.porsjoner.350gr kikerter,bløtlagt over natten..5 purrer.1ss olivenolje. En klatt smør. 2 hvitløkbåter skåret i tynne skiver.salt og nymalt sort pepper.81/2dl hønse eller grønnsakskraft .Parmesan, nyrevet. Extra virgin olivenolje.

Hell vannet av de bløtlagte kikertene og skyll dem. Hell på friskt vann til det dekker.La det koke opp.skru ned varmen og la kikertene koke opp. Skru ned varmen og la dem koke en time eller mer til kikertene er møre. Fjern de ytterste bladene på purrene og del dem i to på langs fra roten og opp.Skyll grundig og skjær purrene i tynne skiver.
    Varm en kjele og tilsett spiseskjeen med olje og klatten med smør. Ha purren og hvitløken i kjelen,dryss på en god klype salt og fres dem på svak varme til de er møre og søtsmaken kommer frem. Tilsett de kokte avrente kikertene og la det frese videre i 1minutt. Hell på ca 2/3 av kraften (hvis du bruker terninger er det en terning til en halv liter vann ) og la det småkoke i 15 minutter.Hell på resten av kraften.Smak til med salt og pepper og dryss på parmesan etter behov til alle smaker er avrundet. Tilslutt når du har tatt suppen over i en bolle for å spise tar du en dæsj av den beste extra virgin oljen du har. Puh.! Det tar på å være kokk !!!. Ikke la deg skremme av instruksjonene . Det er lettere enn du tror.

Denne suppen kan også varieres . For kjøttspisere passer det med kylling. Man kan for eksempel koke en hel kylling sammen med kikertene. Dette vil gi en veldig god kraft .
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 03-11-04 kl 17:05

Ble medlem
    10-2004
    BØNNECHILI (Kan lages med eller uten kjøtt)
    Dette er fortsatt svar til Mette om oppskrifter med bønner, da hun er vegetarianer og må jobbe hardere for å få i seg nok protein. Først et tips. Det finnes et produkt på markedet som heter soyafarse. Du får det i helsekostforretninger og større matvarebutikker. Konsistensen blir nesten som kjøttdeig og er ypperlig til gryteretter,spagettisauser etc. Matretter med soyafarse +bønner vil da gi deg en masse fullverdig protein. (Det er et svensk merke mine vegetarvenner bruker,husker ikke navnet i farten )

BØNNECHILI
    • (500 gr. karbonade eller soyafarse) Kan sløyfes.
    • Ca.300 gr Kidneybønner
    • 2 stk chilifrukter (f.eks. en rød og en grønn)
    • 1 ss tomatpure
    • 5 dl. hakkede tomater på boks
    • salt pepper,chilipulver,olje til steking,persille

GJØR SLIK

Stek Karbonade /soyafarse i olje. Hakk opp løk og chili. (ta bort frøene,det er de som er sterke). Legg alt i stekepannen. Dryss på litt chilipulver. Start med en halv ts. Smak deg frem til en styrke som passer deg. Tilsett salt og pepper. Tilsett tomatpure og halvparten av de hakkede tomatene. Tilsett bønnene og resten av tomatene. Avslutt med masse finklippet persille på toppen. Håper det vil smake......
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder cayv05o1.jpg  
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 08-11-04 kl 11:22

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004

Røde bønner/Kidney-bønner Wok

Schakver – jeg vet ikke om jeg skal bruke oppskriftstråden din til å kommentere innimellom, men jeg vil gjerne takke for oppskriftene!

Jeg laget wok med kidney-bønner i helga, inspirert av oppskriften du la inn tidligere i tråden. Jeg fulgte den egentlig ikke, for jeg la i bløt og kokte bønnene først, og deretter wok’et dem sammen med en pose Wok-grønnsaker fra frysedisken - det var mer ideen om å bruke bønner i wok som var ny for meg.
    Et godt tips jeg fant her var å blande krydderet sammen med oljen i pannen, før jeg puttet bønnene og grønnsakene i wok-gryten/stekepannen. Jeg brukte hakket chili, pepper, paprika og hvitløk. Det ble virkelig knallgodt!

Jeg tenkte prøve kikerter/purre-suppen neste helg (det krever litt planlegging og god tid hjemme med den lange kokingen, det er derfor bønner ikke blir hverdagskost). Bønnechilien vil jeg også prøve! Så igjen: tusen takk!

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Bønner er knallgodt, men er det flere enn meg som får skikkelig med luft i magen etter et bønnemåltid?
    Gro i fred.

Ble medlem
    10-2004

Svar til Mette og Flashman

Mette Synes det er fint å bruke tråden her til å svare. Flott at du prøver deg på oppskriftene mine. Du gjør akkurat det som jeg mener er gøy med å lage mat. Du lar deg inspirere til å lage dine egne vrier. På den måten utvikler du matsmak og du får et mer lekent forhold til til det å kokkelere. Siden du føler at det å koke bønner er tidkrevende og trenger planlegging vil jeg anbefale deg å kjøpe bønner på boks. I innvandrerbutikker er det billig. det er bare å skylle dem godt før du bruker dem. Ellers er tipset mitt om å koke opp store porsjoner for så å fryse ned en grei måte for å få tatt bønner i bruk. Har du prøvd soyaprodukter før ? Det er noe som heter "soyachunks" som egner seg godt til å steke i Wok nå som du har fått dreisen på det. Det kommer flere oppskrifter .........

Flashman "Jeg liker bønner men de liker ikke meg.....". La oss kalle det luftproblemer.Det er ikke selve bønnen eller linsen som gir gassproblemer,men en hinne rundt. Mye av denne hinnen kan fjernes hvis man bytter vann underveis i kokeprosessen. Når bønnene har kokt ca en halv time heller du av vannet,tar på friskt vann og fortsetter kokingen. Dette kan gjøres flere ganger. Det hjelper også å skylle dem i et dørslag for å få bort noe av hinnen.
    Videre er det flere ting man kan spise for å redusere luftplager. Fra krydderhyllen kan du prøve karve og spisskummen,som begge demper tarmgasser. En annen mulighet er å bruke frisk ingefær som stimulerer fordøyelsen. Mange sverger også til fennikel/kardemommete. Ryllik,peppermynhte og sitronmelisse er også fine mot luftplager. ]De gode nyhetene er at luftplagene forsvinner når kroppen blir vant til å få bønner regelmessig. Det er bare å holde ut til kroppen har tilpasset seg.[/B] Inntil da drikk urteteer med nevnte urter så du ikke mister alle vennene dine. Lykke til.
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 09-11-04 kl 12:06

Silver Member propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    HELT genialt med bønner. Keep on pimping these beans, schakver!!

Har du forresten noen god oppskrift på chili con carne?
    rata tat tat

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Takk for det...nå går turen til krydderhyllen
    Gro i fred.

Ble medlem
    10-2004

Til Propellen

Litt tilbake i tråden er det en oppskrift som jeg kaller bønnechili. Oppskriften er en klassisk Chili con carne. Bruk kjøttdeig eller karbonadedeig og smak deg frem med chili så den blir så sterk som du vil like. Obs. Det er frøene som er pepperbombene så gå litt forsiktig frem. Det er hyggelig at du gir tilbakemelding på at du synes det er bra at jeg legger ut oppskrifter. Lurte litt på om jeg skulle slutte med det da interressen ikke er overveldende. Takk. Nå fikk jeg urge til å fortsette.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Shakver !

Vi har begynt å spise grønne linser en del , de er hele (ikke delt i to) vi koker de bare i 40minutter og spiser de som suppe hvor vi bare smeller de sammen med litt buljong,hvitløk,løk og diverse.
    Er det noen vits å bløtlegge disse linsene over natten eller er det greit å bare spise de som de er ?

Ble medlem
    10-2004
    Det du kan oppnå ved å legge dem i bløt over natten er å redusere koketiden. hvis noen i familien får gassprobler kan bløttleggin +skylling bidra til å fjerne den hinnen som gir disse problemene. Hvis ingen er plaget og dere ikke synes 40 min.er for lenge å vente så er det bare å fortsette.Hørtes godt ut.

Kan anbefale en suppe av kikerter jeg lagde for et par dager siden. (kan kjøpes på boks.) Jeg surret en stor gul løk myk og gylden i rapsolje ,hakket et par fedd hvitløk ,maggies klar kjøttsuppe som kraft og mye frisk timian sammen med litt tørket. Jeg stekte mye bacon i småbiter ved siden av og drysset i mot slutten før servering.
    Veldig godt med kikerter,timian og bacon i suppe . Bare spør hvis du lurer på noe mer.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Høres godt ut , vet du hvordan det er med protein og karb i kikerter vs linser ?

Ble medlem
    10-2004
    KIKERTERChickpeas, boiled

Nutrition Facts
    Serving Size: 1/4 cup • 35g
    Amount Per Serving

Calories 115 Calories from Fat 16

% DV*

Total Fat 1.75g 3%

Saturated Fat 0g 0%

Cholesterol 0mg 0%

Sodium 0mg 0%

Total Carbohydrate 19g 6%

Dietary Fiber 11g 44%

Sugars 0g

Protein 7g 11%

Vitamin A 3% • Vitamin C 2%

Calcium 5% • Iron 12%

--------------------------------------------------------------------------------
    Unofficial Pts: 2

--------------------------------------------------------------------------------

Percent of Calories from:
    Fat-13.7% Carb-66.1% Protein-24.3%
    (Total may exceed 100% due to rounding)

----------------------

LINSER (grønne)
    Turkish Green Lentils, boiled

Nutrition Facts
    Serving Size: 1/4 cup • 35g
    Amount Per Serving

Calories 130 Calories from Fat 4

% DV*

Total Fat 0.5g 1%

Saturated Fat 0g 0%

Cholesterol 0mg 0%

Sodium 0mg 0%

Total Carbohydrate 22g 7%

Dietary Fiber 11g 44%

Sugars 0g

Protein 8g 12%

Vitamin A 0% • Vitamin C 2%

Calcium 2% • Iron 14%

Unofficial Pts: 2

Percent of Calories from:
    Fat-3.5% Carb-67.7% Protein-24.6%

Det var det jeg fant. Her:http://www.dietfacts.com/search.asp

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Takker , du er til stor hjelp

Superior newbie Choppe sin avatar
    Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42

Puy Lentils

Denne har vi brukt en del når vi lager forskjellige "gryter"; det være seg supper/lapskaus etc. med høyt protein-innhold.
    Høyt fiberinnhold, lite karbo og lite fett.

Per 100 gram tørr vare:
    Energy/kcal 307
    Protein 24,6 gr.
    Carbohydrate 49,4 gr.
    (of which sugars 4,8 gr.)
    Fat 1,2 gr.
    (of which saturates 0,4 gr.)
    Fibre 11,8 gr.
    Sodium 4 mg.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder lentils.jpg  
    "La ditt kjøkken være ditt apotek, og la din mat være din medisin."
    Hippokrates

Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Til info: mindre karbo og mindre fett...
    Hippokrates

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Hvor kjøper du den?
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    04-2005
    Alder
    42
    Vi kjøper den på Helgø Matsenter i Stavanger
    Det er en gourmet butikk som har et usedvanlig bredt sortiment med mange spennende varer.
    Jeg kan gå og trø mellom reolene i bortimot en time der.
    Hvis det i utgangspunktet er snakk om en kjapp liten tur innom for å dra med seg noen småting,
    eller det du vet du skal ha, blir det nesten alltid totalt annerledes.
    Du svir fort av en time, + det svir litt i pungen og du kommer ut nedlasted med spennende godsaker.
    Hippokrates

Ble medlem
    10-2004
    I innvanderbutikker burde de ha det til langt rimeligere priser.

Ble medlem
    03-2004
    Spist en 4 bokser tomatbønner på 2 dager nå.
    Digg med litt kylling oppi. Blir som en gryterett.

Oppskriften er ganske enkel:
    1 boks tomatbøtter (450g eldorado)
    150g kyllingfilét

Gir noe sånt som 60g karbohydrater, 55g proteiner (20g fra bønnene, 35g fra kyllingen ca.), lite fett.
    All the knowledge I possess everyone can acquire, but my heart is all my own. - Goethe

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Vil anbefale Chana dal linser. De har en gi på "hele" 8, og er ganske digg

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2005
    Så flott med masse fine vegetaroppskrifter! Det er jo nesten like mye her som det jeg finner på vegetarforeningens sider!

Takk og takk!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2005
    Dersom du skal ha hermetiske kikerter, finner du dem i mange dagligvarebutikker med navnet "Garbanzo - bønner".

Tok noen runder før jeg skjønte at garbanzobønner og kikerter var det samme.

En linseoppskrift som er populær blant mine ikke-vegetariske (og dem som er vegetarianere selvsagt) venner er linsekaker. Slenger med oppskriften her.

Linsekaker:

5 dl grønne linser
    6 dl. vann
    3 sojabuljongterninger
    2 SS fint hvetemel
    2 SS potetmel
    1/2 ts karri
    1/4 ts pepper
    1 ts salt

Linsene legges i vann over natten.
    Skyll godt, tilsett nytt vann, kok opp og la koke i 10 minutter. Slå av vannet, skyll, tilsett nytt vann og kok videre til linsene er møre. Avkjøl.
    Tilsett karri, pepper, salt og alt melet. Rør godt.
    Deigen skal være passe tykk. Formes til runde kaker, ca. 1 cm tykke (bruk spiseskje).
    Stekes i stekepanne med olje, snu og stek på begge sider, eller i ovn ved 220 grader i 15-20 minutter.
    Kakene kan fryses.

Jeg lager som regel masse og fryser ned. Kjempegodt å varme i mikrobølgeovnen og hive på brødskive, eller til middag sammen med hva man måtte ønske!

Det er mye skylling og nytt vann i oppskriften. Som schakver skriver så hjelper hjelper det godt dersom man ellers blir plaget av mye luft i magen av linser.

Som regel bløtlegger jeg ikke linsene over natten, men legger dem i vann på formiddagen og tilbereder dem på ettermiddagen en gang.

Ble medlem
    10-2004
    bump

Ble medlem
    10-2004
    Det kommer stadig opp spørsmål om bønner og linser. I denne tråden ligger det en del info som jeg har samlet til matlagningskurs jeg har holdt.

Medlem tnt^85 sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Bumpy

Lignende tråder

1. Oppskrifter
    By NK in forum Kosthold
    Svar: 95
    Nyeste innlegg: 07-02-05, 20:23
  2. Oppskrifter på Protein Smoothies??
    By *maya* in forum Kosttilskudd
    Svar: 5