Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 80

Tråd: En spinningjomfrus bekjennelser

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11

En spinningjomfrus bekjennelser

En spinningjomfrus bekjennelser:

Dvs. jeg var en spinningjomfru, men for noen dager siden ble min uskyld tatt fra meg, og omstendighetene var mer tragiske enn det tap av uskyld som fremvises i en gjennomsnittlig Jane Austen film. Min uskyld ble ikke tatt med vold og brutalitet. Nei, som slangen i paradis, benyttet de lokale spinningentusiaster seg av list og fanatisme-drevet løgn. Deres overtalelsesevner (les. masing) og stayer-power, brøt til slutt ned forsvaret mitt som besto av å nekte 5x5 ganger. Med skam og frykt brøt jeg båndet mellom to venner som etter mye knebøy har blitt nærmest uadskillelige, kalt høyre og venstre adduktor-gruppe, og slapp det sorte fallosformede spinningsetet inn i et område som tidligere var reservert kun for min kone. Jeg var klar for min første spinningtime!

Hvordan gikk det? Jo, det gikk faktisk veldig bra. ”Veldig bra” i den betydning at kondisjonen holdt fra start til mål. Dette var også ”Spinn2” for viderekomne – ikke verst for en person som ikke har gjort jevnlig kondisjonstrening på 7 år. Kanskje ikke like overraskende dersom man tar i betraktning studier som viser at styrketrening øker maksimalt oksygenopptak like mye som steady-state spinning, step og gange (1), men sikkert overraskende for de overnevnte spinningentusiaster som forventet å se undertegnede i en blodig pøl på gulvet før 10 minutter av timen var gått.

Hva opplevde jeg så på spinningtimen?
    Ettersom utfordringen var svært overkommelig, fikk jeg gjort meg noen betraktninger på reisen. ”Reise” er her ment i en mental sammenheng, ikke geografisk, ettersom jeg tråkka på som faen i 60 minutter, men havnet allikevel opp på samme sted som jeg startet. ”Lite tilfredsstillende” er bare fornavnet.
    Rundt meg så jeg rundt 25 mennesker. Alle mennene var like, og det samme gjaldt for kvinnene. Mennene hadde tynne armer, tynne bein, fuglebryst og en liten sjarmerende kulemage. Kvinnene kan oppsummeres i ett ord: Blautfeite. Man må kunne kalle en spade for en spade.
    Musikken var en horribel miks av ”Drita full, står på dansegulvet og vifter febrilsk med light-sticks”-trance musikk, og tragisk uoppfinnsomme remixer av 80-talls hits (er det noe galt med Bostons originalversjon av More Than a Feeling?).

Som allerede nevnt, holdt kondisen gjennom hele timen, men allikevel merket jeg at denne typen trening ikke er bra for meg, og jeg tviler på om den er bra for noen i lengden.
    Hvor skal jeg begynne? Hofteleddsbøyerne jobber overtime hele timen gjennom, noe jeg og de fleste andre som sitter noe særlig i løpet av en dag, ikke trenger. Dette er muskler som ofte allerede er dominante og ”forkortede”. Spinningsykler har også ”straps” på pedallene slik at man kan aktivt kan dra med hofteleddsbøyerne. For å gjøre saken enda verre jobber man i et svært begrenset bevegelsesutslag i hofteleddet, og mobiliteten reduseres. All vekt ligger fremme på foten, og hofteleddsekstensorene kobles ut, noe som sammen med stramme hofteleddsbøyere er en perfekt oppskrift på Donald Duck holdning. Det ironiske her er at kvinner (som utgjør brorparten av spinningfolk), ofte allerede er hofteleddsbøyer og quadriceps-dominante og sliter med å koble inn den ”bakre kjede”, noe som forverres ytterligere av spinning, pilates og yogatimer. Ettersom de fleste insisterer på å stille inn styret så lavt som mulig, er lumbalcolumna i fleksjon under hele timen. Hofteleddsbøyerne river og sliter på korsryggen i 60-90 minutter, og folk får etter hvert vondt i ryggen. Thoracalcolumna er også flektert timen igjennom, og en mangel på ekstensjon er vanlig hos folk som sykler mye. Denne mangelen på mobilitet i thoracalcolumna, blir i dagliglivet ofte kompensert for ved å ta ut ekstra bevegelse i lumbalkolumna (korsrygg), noe som bare heller salt i såret.

Disse tingene er nok grunn til bekymring i seg selv, men kanskje enda mer skremmende er den avhengigheten som tilsynelatende skapes av denne formen for trening. Jeg trener med vekter fordi jeg liker å se resultater, men også fordi jeg liker aktiviteten i seg selv. Jeg liker å eksperimentere, lære nye ting og utfordre kroppen min. Spinningentusiaster går på spinning tilsynelatende fordi de må. De er avhengige av ”kicket” som kommer av denne typen aktivitet. Jeg ser det også på instruktørene på mitt lokale senter. De er allerede overtrente og fulle av skader, men likevel må de trene minst to timer hver eneste dag. De får ingen resultater, men gjør alikevel alt likt hver eneste gang. Jeg tror ikke at trening i utgangspunktet skal føre til mentale lidelser som obsessive compulsive disorder, men det er altså det som, ifølge min teori, skjer her.

Hva med resultater?
    Resultatet av min lille spinningflørt, er bare en bekreftelse på det jeg har vært overbevist om hele tiden: spinning er ikke for meg.
    Men hvilke resultater får en gjennomsnittlig ’spinner’? De aller aller fleste går på spinning for å gå ned i vekt. De sier at de vil ”komme i bedre form”, men mange mener ”jeg hater kroppen min og vil ned i vekt”. Det typiske resultatet er at de ikke går ned i vekt. Om noe blir de feitere. De aller fleste kvinner spiser for lite. Et kaloriunderskudd kombinert kun med kondisjonstrening, vil føre til muskelsvinn. Kanskje de mister 5kg, men ettersom mesteparten av det de har mistet er muskler, vil disse kiloene kjapt komme tilbake igjen og denne gangen har de med seg noen venner. Ettersom det fungerte så bra sist gang, iverksettes straks en ny slankekur. Metabolsk aktiv muskelmasse pakker sakene og drar for godt, og fettevevet starter et nært og livslangt vennskap til gluteus.
    De fleste spinningtimer (bortsett fra intervalltimer) er ”steady-state”. Det betyr at de gjennomføres i et jevnt tempo. Noen variasjoner er det såklart, men stort sett er det steady-state. Hva forbrenner man på 30 minutter med denne typen kondisjonstrening? Ca 300kcal. Gjør man dette tre ganger i uken er man oppe i 900kcal. Holder man dette ved like i 10 uker har man kvittet seg med ca 9000 kcal. Hvor mange kcal skal til for å brenne ett kg fett? Sjokkerende ikke sant? Litt over 1 kg vekttap over en periode på 10 uker, og det er forutsatt at man ikke øker kcal-inntak i denne perioden.
    De dårlige nyhetene stopper ikke der. Etter hvert som man blir bedre i den aktiviteten man bedriver, i dette tilfellet spinning, vil antallet kcal man forbrenner gå ned. Økt effektivitet=lavere energiforbruk. Dersom man brenner 300 kcal på 30 min spinning i uke 1, vil forbrenningen være lavere i uke 10. Man kan snu dette ved stadig å øke intensiteten, men dette er en blindgate.
    Myten om at ”steady-state” cardio er en overlegen måte å brenne fett og komme i form på, forsterkes hver eneste dag av uvitende, pengegriske treningssentre, og også Norges Idrettshøgskole som fortsatt er blendet av Bjørn Dæhlies skinnende ski-snørr. Hvorfor vil treningssentre kjøre mesteparten kundene inn på spinning og aerobic? Som så ofte før, er svaret penger. Dersom et treningssenter mellom kl. 17 og 20 kan trykke 150 medlemmer inn på gruppetimer (25 personer pr. time), sier det seg selv at de kan øke medlemsmassen sin betraktelig mer enn dersom alle skulle okkupert styrkesalen.
    Penger er desverre det bransjen lever av og medlemmer som ikke klarer å skjære gjennom veggen av feilinformasjon satt opp av landets "treningsautoriteter", vil lide under dette.

Det ser ut til at folk må oppsøke informasjon på egenhånd, denne gangen som så ofte før. De aller fleste kommer ikke til å gjøre dette, og er dømt til å mislykkes.

Livet er for kort til å være misfornøyd med egen kropp, og jeg kommer ikke til å gå på flere spinningtimer. Jeg håper flere får øynene opp for feilinformasjonen som pumpes ut av treningssentrene, men jeg tviler på det…

1.Effects of Resistance vs. Aerobic Training Combined With an 800 Calorie Liquid Diet on Lean Body Mass and Resting Metabolic Rate
    Randy W. Bryner, EdD, Irma H. Ullrich, MD FACN, Janine Sauers, MS, David Donley, MS, Guyton Hornsby, PhD, Maria Kolar, MD and Rachel Yeater, PhD

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sier ikke annet enn:
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Interessant innlegg Fowler. Du vet tydeligvis hva du snakker om.

Hvilken kardiotrening vil du anbefale til "massene", og hvorfor?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Problemstillingen er kanskje om man bør/trenger å gjøre kardio i det hele tatt.
    Vince Gironda (som hadde mange rare ideer) gjorde aldri kondisjonstrening, og han var den mest definerte bodybuilderen mens han drev på. Han ble faktisk dømt ned p.g.a. dette.
    Man må gjøre en type trening som påfører kroppen en stor metabolsk belastning. F.eks. styrketrening (10 øvelser x 10 reps) har vist seg å gi en forhøyet EPOC (Excess Post Exercise Oxygen Consumption) som medfører rundt 700kcal ekstra forbruk over 48 timer etter trening. Dette kommer i tillegg til de kaloriene man forbrenner under trening. Selv på ekstreme lavkaloridietter vil man ikke miste nevneverdig muskelmasse dersom man trener intensiv styrketrening, noe som igjen fører til at en høy forbrenning opprettholdes (1).
    Intensiv styrketrening der man f.eks. supersetter en beinøvelse (knebøy) med en overkroppsøvelse (chins) etterfulgt av maks 20 min. intervalltrening, er effektivt for å gi kroppen en metabolsk påkjenning og miste fettmasse. Ideellt sett burde man kanskje gjort litt intervaltrening også før styrketreningen for å mobilisere fett, få det ut i blodstrømmen, for så å forbrenne det med styrketrening og den påfølgende intervalltreningen. Det nytter ikke å bare mobilisere fett, man må også brenne det av, ellers "resirkuleres" det, og plasseres tilbake på rævva der det kom fra.

1. Bryner RW, Ullrich IH, Sauers J, Donley D, Hornsby G, Kolar M,Yeater R.
    Effects of resistance vs. aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolic rate. Journal of the American College of Nutrition. 1999 Apr; 18(2):115-21.

TPK
    TPK er ikke aktiv
    Superior newbie TPK sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    27
    Jeg er fortsatt spinningjomfru, og stolt av det!

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Flott innlegg fowler! Har du konfrontert noen spinninginstruktører med dine erfaringer?

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Uff

Det er så nytteløst å ta opp slike ting med instruktører.
    Nivået er så skremmende lavt når det kommer til spinning/etc instruktører. (Noen er selvfølgelig flinke).

På senteret vårt er det flust av instruktører som ikke forstår sammenhengen mellom kalori minus og slanking etc.
    Det er flere som mener at det er fullt mulig å få feite lår ved kalori minus og kraftig trening!
    Bla 2 damer som begge er instruktører og har trent i noen år som fortsatt tror at de fikk store romper av kaloriminus og saltrening/spinning.

De blir jo "hjernevasket" i en lett grap på kursene sine, og tviholder på den teorien de har fått innprentet der. Nesten som flere av dem nekter å innse det åpenlyse.
    Fair trade?

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Meget bra innlegg fowler. Tar deg på ditt ord, og prøver aldri en spinningstime, enda ikke testet, og ingen planer om det. Så fremt det ikke er ekstremt mye bra damer å observere og konversere.

Hvordan trener dy styrke nå siden du sier du har god kondis pga styrketrening? Ikke opplevd noe særlig økning i kondis ved styrketrening.

It's T-Shirt Time!!!! Hollywood sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Kjempebra innlegg (har fortsatt aldri vært på en spinning time, men det du beskriver der er det jeg lenge har trodd og ment) Kommer nok aldri til å finne meg i en spinningsal nei......
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anders92 Vis post
    Sorry,mye testo i kroppen etter en skikkelig jern økt,blir fort aggressiv etter trening!

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    vel, joa noe sant sier du om spinningtimene, musikken... noen spinningtimer er jo kun forbrenningstimer, kanskje det var den du var på? var selv på en forbrenningstime(aldri mer!), det stemte ganske godt med det du skrev, ligge på jevn puls med masse halvfeite folk(2/3 kvinner).

den andre er intervall trening som man ligger under terskel meste parten av tiden, noe som faktisk er tungt. Her var formen på folka ålreit.. selv foretrekker jeg jogging, men siden jeg blir lei av jogging noen ganger bytter jeg det ut med noen spinningtimer.
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Incline Vis post
    Det er så nytteløst å ta opp slike ting med instruktører.
    Nivået er så skremmende lavt når det kommer til spinning/etc instruktører. (Noen er selvfølgelig flinke).

På senteret vårt er det flust av instruktører som ikke forstår sammenhengen mellom kalori minus og slanking etc.
    Det er flere som mener at det er fullt mulig å få feite lår ved kalori minus og kraftig trening!
    Bla 2 damer som begge er instruktører og har trent i noen år som fortsatt tror at de fikk store romper av kaloriminus og saltrening/spinning.

De blir jo "hjernevasket" i en lett grap på kursene sine, og tviholder på den teorien de har fått innprentet der. Nesten som flere av dem nekter å innse det åpenlyse.
    Vi ble ikke presentert for noen slags kontroversielle teorier av det slaget du sikter til Incline, ikke på kurset jeg deltok på ihvertfall. Og det er det vanligste, mest anerkjente spinninginstruktørkurset der ute... Så der tror jeg dessverre du tar feil. Da tipper jeg heller at de overbevisningene du sikter til er et resultat av manglende innsikt hos personene som sådan, og ikke av manglende / feil info på kursene.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Jeg har snakket med mange instruktører om dette, men de hører ikke etter. Som regel svarer de med "det finnes så mange teorier om trening, at man ikke vet hva man skal gjøre". For det første er det ikke en "teori" at et gjennomsnittlig individ forbrenner ca 300 kcal ved en halvtime steady-state cardio, og for det andre bør ikke en overflod av informasjon medføre at man, uten å diskriminere, ignorerer all informasjon. Spinningsinstruktører er som regel 29 år gamle partypeople som var over the hill for 10 år siden. Blaute, svake og ofte ikke de skarpeste knivene i skuffen.
    Ja nå generaliserer jeg, men det er da så morsomt.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ryus Vis post
    Hvordan trener dy styrke nå siden du sier du har god kondis pga styrketrening? Ikke opplevd noe særlig økning i kondis ved styrketrening.
    Ved å øke intensiteten så øker også pulsen, som igjen vil føre til en bedret kondisjon.
    Jeg trente en del med pulsklokke under styrketreningen tidligere.
    På en 15-20 minutters økt så hadde jeg en gjennomsnittspuls over 180, for meg så var det en real kondisjonsøkt for å si det sånn.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

Silver Member Incline sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    29

Ok

Sitat Opprinnelig skrevet av Trallala Vis post
    Vi ble ikke presentert for noen slags kontroversielle teorier av det slaget du sikter til Incline, ikke på kurset jeg deltok på ihvertfall. Og det er det vanligste, mest anerkjente spinninginstruktørkurset der ute... Så der tror jeg dessverre du tar feil. Da tipper jeg heller at de overbevisningene du sikter til er et resultat av manglende innsikt hos personene som sådan, og ikke av manglende / feil info på kursene.
    Muligens det er mange som ikke klarer å tilegne seg den kunnskapen som leveres?
    Fair trade?

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Incline Vis post
    Muligens det er mange som ikke klarer å tilegne seg den kunnskapen som leveres?
    Det skal vanskelig gjøres å ikke klare å ta inn over seg materialet som blir presentert i løpet av kurset... Pedagogisk sett er det tilfredsstillende oppbygd, pluss at alle må avlegge "eksamen" ved avsluttet kurs (+ 2 mnds egenlæring) som må bestås før man blir sertifisert instruktør. I tillegg finnes der en del instruktører som bygger videre på utdanningen ved å ta fordypningskurs i alt fra ernæringslære til fysiologi.

Kanskje dere har vært på "spinning"-timer, og ikke Spinning™ - timer?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Give me a break

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Tok meg en tur på treningsrommet på jobb i dag for å prøve å spinne litt jeg også. Satte meg på sykkelen, følte at dette var saker. Planen var å sykle en liten halvtime, bare for å få pulsen opp litt. Etter ti minutter var det venstre kneet mitt herpa. Begynte å verke litt på baksiden, så jeg gikk av sykkelen for å justere setet. Justerte setet litt opp, å smertene bak kneet forsvant..... Men da kom smertene i pungen. Jeg skal ikke skrøyte på meg at jeg har stort ustyr, jeg ligger sikkert noe under gjennomsnittet, men at ett spinningsete kan kalles unisex har jeg vanskelig for å tro. Det smale setet som plasserte seg midt mellom mine to verdifulle nøtter, var plutselig blitt ett vasectomisk våpen! Jeg klarte å holde ut i 15 min i nøtteknekkeren, delvis pga My Chemical Romance, delvis på grunn av at en kamerat som jeg skulle sykle med satt ved siden (som forøvrig hadde sittet i 30 min lenger enn meg, uten tegn til kastrering), men stoltheten, den føler jeg fortsatt jeg har i god behold. (Da mener jeg stoltheten, ikke "stoltheten", den føles litt øm).

Å at jeg føler meg delvis kastrert, og rimelig sikker på at testosteronproduksjonen min er halvert siden jeg begynte, så må jeg si at det er en av de langste 30 minuttene jeg har hatt på lenge! Jeg har kjedlige dager på jobb, jeg har kjedlige dager på fritiden, men herregud for lange 30 min! Jeg så på klokken hvert minutt, å tenkte: "Hva skjer? Sykler jeg så fort at jeg tar igjen tiden?" Men den gang ei.. Jeg er nok den typen jomfru som tar til takke med den ene gangen, det sier jeg iallefall til meg selv, men neste gang jeg drikker, så skal du ikke se bort i fra at jeg legger an på en spinningsykkel å rir inn i solnedgangen, for litt godt var det også

Øm hilsen, FrankTheWank
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Kanskje dere har vært på "spinning"-timer, og ikke Spinning™ - timer?
    Du snakker da om Johnny G ikke sant??
    - Mike Mentzer

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stoneman Vis post
    Du snakker da om Johnny G ikke sant??
    Jepp. Har ikke erfaring med alternative opplæringer i Spinning så jeg skal utelate å uttale meg om de.

Forresten, er det ikke litt paradoksalt at BB/fitnessfolket her inne som stadig maser om manglende aksept fra samfunnet rundt ikke klarer å la være selv å snakke nedlatende om grupper som er annerledes? Bare tildels annerledes til og med... dere har jo til felles med instruktører at dere er glade i å ta vare på helsa, men alikevel altså. Bare en tanke fra lille meg

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Jeg går ut i fra at alle spinningtimer, uavhengig om det er "spinning" eller spinning™, involverer spinningsykler, og at man sitter/står og tråkker i 30-75 min?
    I rest my case.
    Jeg vet ikke om noen spinninginstruktører som "tar vare på helsa". De har vanligvis ingen interesse av det, og spinning er uansett ikke sunt. Dette handler ikke om å være anderledes, det handler om hva som er bra trening (kan være mye forskjellig), og hva som er ineffektivt fjas som sannsynligvis gjør mer vondt enn godt.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Jeg går ut i fra at alle spinningtimer, uavhengig om det er "spinning" eller spinning™, involverer spinningsykler, og at man sitter/står og tråkker i 30-75 min?
    I rest my case.
    Vel, du har helt rett i det. Men det er jo stor forskjell på timene, alt ettersom hvem som er instruktør, hvordan han / hun velger å bygge opp timen, hvordan musikkvalg som legges til grunn for denne oppbygningen, hvilken hensikt timen har treningsmessig, hvor godt timen passer inn i nettopp ditt treningsopplegg osv. Så å si at "en time er en time" uavhengig av alt annet kan jo virke litt urimelig m.t.p de tingene jeg nevnte i forbifarten ovenfor.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Med tanke på fettforbrenning, er jeg er ikke fullt så kritisk til intervalltimer. Ingenting annet forandres av det du nevnte over.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Med tanke på fettforbrenning, er jeg er ikke fullt så kritisk til intervalltimer. Ingenting annet forandres av det du nevnte over.
    Javel... intervalltimers gunstige effekt på fettforbrenningen er et ganske ubestridt tema, det er vi altså enige om. Hvis du mener at alle andre timetyper er bortkastet tid skal du få lov å mene det, jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om forskningen som er gjort på området til at jeg er villig til å argumentere imot deg. coffee

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:)

Jeg har alltid ment at noe har vært galt med spinning, etter å ha lest denne tråden har jeg nå noe å svare instruktørene som bare rister på hodet når jeg nekter å ta spinningstimer, det har alltid irritert meg.

Ikke at har jeg prøvd det, aldri skal jeg prøve det heller.

Som du sier er flesteparten av kvinnene blautfeite. Mannfolka ligner noen pingviner, tynne armer og tykke mager. Folk som bare driver med spinning og tror dette er veien til en superkropp og et sunt liv har nok bommet litt. Jeg sier ikke at spinning ikke har en helsegevinst, men bare mener det er andre veier å gå som er mye bedre. Jeg skal være så frekk å påstå at generelt sett har disse hobbymosjonistene som sykler seg i hjel flere timer i uken en lavere kroppslig intligens enn hva de som trener med vekter har (måtte bare få det ut etter utallige diskusjoner som bare gjør meg oppgidd).

.... synest synd på mange av de. snakk om waste of time..

Fowler du er blitt en minihelt i mine øyne victory

Jeg har lenge ventet på en tråd som dette. Noe av det bedre jeg har lest på veldig lenge.
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    "Minihelt"? Det er da så altfor meget
    Har tenkt på dette emnet en stund og måtte bare få det ut.

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:)

hehe, ja det er da rettferdig å si. liker innleggene dine. veldig logiske og egentlig enkle. liker treningsidelogien din forøvrig. fin fyr med gode innlegg. det setter folk pris på :>
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Herlig innlegg!

Du styrker mine mistanker angående spinning og dine beskrivelser passer nøyaktig med mitt lokale treningssenter.

30 halvfeite og håpefulle mennesker stuet sammen i et lite rom med 80-talls slagere og en stank som ikke ligner grisen

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    For noen år siden startet jeg å sykle på jobben, 13 km hver vei. Begynte med en gammel damesykkel med et par gir som virket og brukte omtrent en time. Måtte hoppe av i motbakker. Etter et par måneder sykler jeg på halve tiden, spiser dobbelt så mye til frokost og lunch og fasongen er atskildig mindre pingvin.

Form, helse, fasong og velvære ble drastisk endret samtidig som bensinutgiftene gikk ned. Jeg har betalt ned den nye sykkelen min mange ganger. Jeg nekter totalt å ha noe tro på at det er noe som helst negativt i dette.

Senere har jeg brukt litt mer tid på styrke enn de obligatoriske pushupsene før dusjen, og kommer fram til det samme som alltid før: Variasjon er tingen. For å bli en sprek syklende pingvin, så spinn det du klarer. For å bli en kraftig bamse, så løft vekter. Men det beste tror jeg er å gjøre litt av alt, styrke, spenst og kardio. + litt pizza og video.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Så "alt med måte" er det du prøver å si?
    Blir ikke mer "typisk norsk" enn det.
    Jeg vil gjerne legge til at alle bør sette heroin en gang iblandt også. Så lenge de gjør det "med måte".

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Jeg vil gjerne legge til at alle bør sette heroin en gang iblandt også. Så lenge de gjør det "med måte".
    Å sammenligne Spinning med heroin blir rett og slett litt for dumt...

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Poenget er at "alt med måte" er litt for dumt.
    Men det er jo bedre å gå på spinning enn å sitte hjemme i sofaen.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Poenget er at "alt med måte" er litt for dumt.
    Men det er jo bedre å gå på spinning enn å sitte hjemme i sofaen.
    Tja... Aristoteles ville neppe vært enig med deg i det, noe hans tese om den gyldne middelvei langt på vei bekrefter. Men hva er vel en gammel gresk filosof i forhold til selveste Fowler

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Jeg tror problemet er at du ikke forstår Aristoteles. Han mente nok ikke at man skal gjøre absolutt alt, så lenge man gjør det med måte. Enkelte ting er, i seg selv, avvik fra måtehold, og "alt med måte" blir etter denne definisjonen en umulighet.

Siden vi er inne på visdomsord:
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Jeg tror problemet er at du ikke forstår Aristoteles. Han mente nok ikke at man skal gjøre absolutt alt, så lenge man gjør det med måte. Enkelte ting er, i seg selv, avvik fra måtehold, og "alt med måte" blir etter denne definisjonen en umulighet.
    Vi prater nok dessverre litt forbi hverandre her... du tok visst ikke poenget mitt, og jeg har vanskeligheter for å se ditt. For det første; jeg ser strengt tatt ingen definisjon i innlegget ditt. Hvor er den? For det andre; "Enkelte ting er, i seg selv, avvik fra måtehold"... hva mener du med dette? Kan du utdype?

Fint sitat forresten

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Alt etter hva du vil oppnå. Jeg tror bare vekter eller bare spinning er toppers så lenge du ellers er ved god helse.

Det er tross alt de som røyker, drikker og spiser junkfood mens de aldri beveger seg en meter som først og fremst er utsatt. Når det er sagt kjenner jeg sånne som har det kjempebra med seg selv. En kompis av meg sa at han heller ville være mett og lykkelig i 70 år enn sulten i 90 år.

Selv drev jeg i mine ivrige dager og øvde 13 timer på gitar. Det er sinnsykt og nødvendig hvis du skal hamle opp med (les: kopiere) Yngve Malmsteen og john Petrucci. Men på et tidspunkt innså jeg at det først og fremst var guttunger som blir imponert av slikt, mens publikum flest (og særlig damer :-) heller vil høre på en bra låt enn 10 minutters gitaronani i 760 km/t. Så fant jeg ut at det var andre ting å bruke tida på: gehør-trening, sang-teknikk, komposisjon etc...

Men HEI!: Noe skal vi bruke tida til, jeg prøver å finne ting som gir meg noe både på kort og lang sikt, samtidig som jeg ikke er redd for å prøve noe nytt. Jeg prøvde spinning og likte det bare sånn passe, blir nok ikke så mye av det, men litt for å vedlikeholde sykkelmusklene på vinteren.

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Fowler, jeg ble nettopp forelska i deg etter denne tråden...me so horny man! great shit...jeg har alltid tenkt at spinning bare er crap..CRAP SHIT CRAP
    RockyRock

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Vi prater nok dessverre litt forbi hverandre her... du tok visst ikke poenget mitt, og jeg har vanskeligheter for å se ditt. For det første; jeg ser strengt tatt ingen definisjon i innlegget ditt. Hvor er den? For det andre; "Enkelte ting er, i seg selv, avvik fra måtehold"... hva mener du med dette? Kan du utdype?

Fint sitat forresten
    Enkelte ting, som heroinbruk, vil, uansett mengde og hyppighet, for mange falle utenfor definisjonen av måtehold.
    "Alt med måte" er derfor, for meg, et rart uttrykk.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hvorfor er ikke denne i hall of fame?
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Kliss nytt medlem Mr.Benkpress sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Hall of fame;D

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    bump

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Wow! Hall of fame!
    Jeg vil gjerne takke mamma...

Silver Member Yvonne sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Wow! Hall of fame!
    Jeg vil gjerne takke mamma...
    Ikke for å være frekk men syns heller den burde havnet i "Oppgulp"
    Selv om noen syns det er for slitsomt blir det dumt å kalle det for meningsløs trening etc.. Mange vil nok si at å "pumpe jern" er ganske meningsløst..

Artig historie men er så innmari uenig alikevel..

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvonne Vis post
    Ikke for å være frekk men syns heller den burde havnet i "Oppgulp"
    Selv om noen syns det er for slitsomt blir det dumt å kalle det for meningsløs trening etc.. Mange vil nok si at å "pumpe jern" er ganske meningsløst..

Artig historie men er så innmari uenig alikevel..
    Å kalle noe "oppgulp", vurderer ikke jeg som et godt innlegg i spinningdebatten, og heller ikke et gyldig motargument.
    Kanskje du kan fortelle oss hva du mener.

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Å kalle noe "oppgulp", vurderer ikke jeg som et godt innlegg i spinningdebatten, og heller ikke et gyldig motargument.
    Kanskje du kan fortelle oss hva du mener.
    Med oppgulp mener jeg: "hørt den regla før"...
    Kanskje du heller skal dokumentere påstandene dine? For det er vel egentlig det eneste det er.. Dine personlige meninger.. Spinning er en fantastisk form for kondisjonstrening.. Og kondisjonstrening er aldri tull.. Det har kroppen helt utrolig godt av..
    Yvonne

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Yvonne Vis post
    Med oppgulp mener jeg: "hørt den regla før"...
    Kanskje du heller skal dokumentere påstandene dine? For det er vel egentlig det eneste det er.. Dine personlige meninger.. Spinning er en fantastisk form for kondisjonstrening.. Og kondisjonstrening er aldri tull.. Det har kroppen helt utrolig godt av..
    Yvonne

Her har du nok en god del lesing å gjøre før du kan uttale deg.
    Intensiv kondisjonstrening (80-90% Hfmaks) over tid, produserer, gjennom oksidering, store mengder frie radikaler. Mengdene er såpass store at kroppen ikke klarer å rense opp i systemet. Resultatet blir stor skade, ettersom oksygenatomene uten elektronmolekyl ødelegger andre celler.
    I tillegg vil denne typen kondisjonstrening øke kortisolnivåene i kroppen, noe som setter ned immunforsvaret vårt, og kan også gi oss ekstra fett rundt midjen.

Kondisjonstrening over tid der vi primært benytter oss av glykogenlagrene våre, er en direkte motpol til anti-aldring.
    Se på ansiktene til folk som har gjort mye kondisjonstrening i løpet av livet. De ser veldig ofte eldre ut enn de er. Det er resultatet av celleskaden de har påført seg gjennom årene.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Intensiv kondisjonstrening (80-90% Hfmaks) over tid, produserer, gjennom oksidering, store mengder frie radikaler. Mengdene er såpass store at kroppen ikke klarer å rense opp i systemet. Resultatet blir stor skade, ettersom oksygenatomene uten nitrogenmolekyl ødelegger andre celler.
    I tillegg vil denne typen kondisjonstrening øke kortisolnivåene i kroppen, noe som setter ned immunforsvaret vårt, og kan også gi oss ekstra fett rundt midjen.

Kondisjonstrening over tid der vi primært benytter oss av glykogenlagrene våre, er en direkte motpol til anti-aldring.
    Se på ansiktene til folk som har gjort mye kondisjonstrening i løpet av livet. De ser veldig ofte eldre ut enn de er. Det er resultatet av celleskaden de har påført seg gjennom årene.
    Men se på Grethe Waitz da folkens! Hun ser ut som en 20-åring, ikke en dag eldre enn 20!

Hvorfor er egentlig den generelle oppfatningen at kondistrening er så jææævlig viktig? Kanskje det var viktig hvis vår eksistens var avhengig av å løpe fra rovdyr i timesvis.

Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Men se på Grethe Waitz da folkens! Hun ser ut som en 20-åring, ikke en dag eldre enn 20!

Hvorfor er egentlig den generelle oppfatningen at kondistrening er så jææævlig viktig? Kanskje det var viktig hvis vår eksistens var avhengig av å løpe fra rovdyr i timesvis.
    Eller å løpe etter kvinnfolk... (evt fra mannfolk)

Men må si meg litt uenig med deg her, jeg erfarer faktisk at fokuset stadig skifter over på hvor viktig og gunstig styrketrening er!

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Eller å løpe etter kvinnfolk... (evt fra mannfolk)

Men må si meg litt uenig med deg her, jeg erfarer faktisk at fokuset stadig skifter over på hvor viktig og gunstig styrketrening er!
    Ja, kanskje i media og slikt. I dunno. Syns bare at folk flest som ikke har peiling på ting gnager om at "man må jo løpe og sånn også". Da klikker jeg i vinkel. Er da ikke interessert i å ødelegge knærne mine.

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Intensiv kondisjonstrening (80-90% Hfmaks) over tid, produserer, gjennom oksidering, store mengder frie radikaler. Mengdene er såpass store at kroppen ikke klarer å rense opp i systemet. Resultatet blir stor skade, ettersom oksygenatomene uten nitrogenmolekyl ødelegger andre celler.

Ja er det det? Eller er det så enkelt at de ofte har veldig lav fettprosent og derfor mer dratt.. Se på byggere som ikke har vært utsatt for dine frie radikaler i form av kondisjonstrening men de ser likevel slitne, dratt og ikke minst gamle ut. Jeg har lagt på meg elleve kilo siden jeg stilte og ser ut som jeg er elleve år yngre.

Det vil alltid være en eller annen som kommer på å forske seg frem til en nogenlunde kjøpbarårsak til hvorfor man ikke skal gjør ditt eller datt.. Men sånt kan man jo ikke bry seg om. Var jo noen her som mente at det var direkte giftig å drikke mye vann også.. Vel.. Vel.. Hva gjør man liksom?
    Kardiotrening trener bla hjertet ditt, og gjør at hvilepulsen din synker noen som alt i alt er bra.
    Og se på idrettsutøvere som maratonløpere, syklister og skiløpere. Har de noe fett rundt midjen kanskje?
    Nei du,, fettet rundt midjen skyldes av to ting.. Dårlig eller for mye mat og rett og slett våre gener..

Jeg tipper du syntes dette var akkurat den "forskningen" du trengte for å finne en god forklaring på hvorfor du er for lat til å trene kondisjonen din
    hehe..

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Ja, kanskje i media og slikt. I dunno. Syns bare at folk flest som ikke har peiling på ting gnager om at "man må jo løpe og sånn også". Da klikker jeg i vinkel. Er da ikke interessert i å ødelegge knærne mine.
    Men å trene på deg slitasjeskader etc i form av tung vekttrening det er du interessert i?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.