Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Forvirra Av Proteinpulver!

Medlem Angelika sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    27

Forvirra Av Proteinpulver!

Hei!

Jeg lurer på hva forskjellen på alle type proteinpulver er fornoe!
    Leste dette om proteininntak etter trening på iform.no: "Ved å ta med proteiner i måltidet sikrer vi at kroppen hurtig fordøyer og absorberer aminosyrer i tillegg til å fylle opp glykogenlagrene. Det anbefales generelt ikke å bruke stor andel melkeprotein i dette tilfellet, dette fordi kaseinet gjerne bruker et par timer gjennom fordøyelsesprosessen. Hurtigopptakelig protein som myse, egg, soya og lignende tas opp i løpet av 30-45 min, aller raskest er myse. "
    Har vært borti en fra dalblads som var blanding av 4 forskjellige proteiner (veldig bra visstnok)!?
    Er usikker på om jeg bør ha forskjellig proteiner ettersom når jeg skal drikke det?!

Jeg vil TRODDE jeg tok riktig pulver men når jeg leser på nettet om alle typene osv blir jeg veldig forvirra!

Er ute etter ett proteinpulver jeg kan supplere med proteifattige måltid, før trening og etter trening..
    Er det noen er ute som har peiling på dette her?

En liten ting til, spiser tunfisk og nudler sammen noenganger før/ etter streningeller som mellommåltid.. syns det funker bra, å har hørt det er bra..men er det det?
    På fårhånd takk:-)

Hilsen LoSt:-/
    Fatty food is for fatty people!!

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Grunnleggende har du 4 forskjellige typer proteinpulver: myse (whey), egg, soya og kasein (melkeprotein).
    De tre førstnevnte brytes ned og taes opp av kroppen relativt raskt, mens kasein er tregere, dvs at kroppen bruker lenger tid på å fordøye det og du får en tregere og mer langvarig tilførsel av aminosyrene.

Kasein anbefales derfor hele døgnet borsett fra før, under og rett etter trening, fordi da er det mer gunstig med proteiner som er lettere opptakelig, fordi kroppen da ofte trenger mer aminosyrer på kortere tid.

Men dette er ganske flisespikkete og alt i alt tror jeg ikke dette er så veldig viktig for deg å tenke på, trenger du tilførsel av proteinpulver kan du helt fint bruke vanlig whey pulver hele døgnet.
    Spørsmålet er om du virkelig trenger dette hele døgnet.
    Personlig tar jeg stort sett bare proteinpulver i sammenheng med treningsøkta, resten av døgnet spiser jeg heller proteinrik mat, som f.eks. tunfisk (og annen fisk), karbonadedeig, kylling, kalkun osv osv. Man kan også komplementere protein ved å spise belgfrukter, nøtter, korn (helst spelt) og frø/linser.
    Med komplementere protein mener jeg å kombinere forskjellige matvarer med proteiner oppbygd av forskjellige aminosyrer slik at det totale kostholde byr på rikelige mengder av de 8 essensielle aminosyrene.

Nudler er vel stort sett ganske raske karbohydrater, da er det mer gunstig med fullkornpasta, grovt brød eller brun ris som karbokilde (med mindre dette er i sammenheng med trening da).
    Det at et karbohydrat er raskt betyr at det fordøyes veldig lett og at det kommer mye av det ut i blodet på en gang, videre produserer kroppen mye insulin for å slippe karbohydratene inn i cellene.
    Dersom behovet i cellene er mindre enn mengden karbs i blodet blir mesteparten av karbohydratene lagret som fett.
    Derfor er det kun rett før, under og rett etter en fysisk økt raske karbohydrater er gunstig, fordi da er behovet for karbs i cellene stort og mesteparten av det du inntar blir brukt til energi, og lite av det til fettlagring.

Dersom man hele tiden spiser raske karbohydrater blir kroppen mer og mer immun mot insulinet og man får mindre og mindre energi av karboen man spiser, men mer og mer fett på kroppen.
    Til slutt har man diabetes type 2 og man er som regel feit og lat.

Men alt koker vel ned til hva man har tid til, råd til og hva man gidder.

Men ang. proteinpulveret, bare spis noe du tåler, liker smaken på og synes har en fornuftig pris (mao nada "jenteprotein" eller "fitnessprotein" da disse ofte er særs overpriset).
    Husk også at stort sett alt protein er syredannende på kroppen, så spis mye grønt ved siden av.

Håper ikke det ble for mye på meg nå igjen..
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Medlem Angelika sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    27
    Hei på deg:-)

TUSEN takk for kjempebra svar!-Nå falt alle brikkene på plass her..
    Veldig snilt av deg å skrive så utfyllende å bra;-)

Var noe der jeg ikke visste fra før,så det skal jeg ta med meg!:-)
    Nok engang, TUSEN TAKK!

_Angelika_
    Fatty food is for fatty people!!

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Dersom man hele tiden spiser raske karbohydrater blir kroppen mer og mer immun mot insulinet og man får mindre og mindre energi av karboen man spiser, men mer og mer fett på kroppen.
    Til slutt har man diabetes type 2 og man er som regel feit og lat.
    Jeg ville omformulert dette noe:
    Dersom man hele tiden spiser flere kalorier enn man forbruker, får man mer og mer fett på kroppen inkludert i de intraabdominale fettdepotene, og dette fører til at kroppen blir mer og mer immun mot insulin (=insulinresistens). Når midjemålet når et visst (individuelt) nivå utvikler man diabetes type 2. Et høyt inntak av raske karbs vil kunne forsterke denne problematikken, men slanke aktive personer tåler som oftest raske karbs godt.

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    slike tråder er hva jeg kaller en god tråd

bra spørsmål med utfylende enkle svar som gir all den informasjon det lures på.

er hærlig og lese slikt.

skulle hatt mange fler slike...copy paste trådene der svaret er på 15 sider oxford engelsk gidder jeg svært skjeldent ta meg tid til..men dette er bra greier. man kan ta til seg god info på få minutt og er mer opplyst ganske kjapt.

og så er det glimrende for dem som er nye på forumet og vil opplyses om forskjellige ting.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITman.
    Jeg ville omformulert dette noe:
    Dersom man hele tiden spiser flere kalorier enn man forbruker, får man mer og mer fett på kroppen inkludert i de intraabdominale fettdepotene, og dette fører til at kroppen blir mer og mer immun mot insulin (=insulinresistens). Når midjemålet når et visst (individuelt) nivå utvikler man diabetes type 2. Et høyt inntak av raske karbs vil kunne forsterke denne problematikken, men slanke aktive personer tåler som oftest raske karbs godt.

H
    Hmm, dette var en spennende vinkling på det, har alltid hatt den oppfatning at det er de raske karbohydratene som over tid gir insulinresistens, og at fedmen var et resultat av dette, fordi insulinet ikke lenger gjør en effektiv jobb med å få glukosen inn i cellene og det derfor heller ble lagret som fett.
    Så det du sier HITman er at man ikke kan få diabetes type to uten å være overvektig?

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Hmm, dette var en spennende vinkling på det, har alltid hatt den oppfatning at det er de raske karbohydratene som over tid gir insulinresistens, og at fedmen var et resultat av dette, fordi insulinet ikke lenger gjør en effektiv jobb med å få glukosen inn i cellene og det derfor heller ble lagret som fett.
    Så det du sier HITman er at man ikke kan få diabetes type to uten å være overvektig?
    En kan få diabetes 2 uten å være overvektig. Som regel så er dette enkelt å se på jenter som vanligvis har lettest fettlagring på lår, rompe og triceps. Ei jente som er i ferd med å diabetes type 2, vil utvikle en typisk "bilring" rundt midjen.

Enkelt å se på "tynnfeite" jenter (jenter med lite muskler som ser slanke ut med klær på)

Hahaha, herregud for en forklaring. Begynner å bli trøtt
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tori
    Ei jente som er i ferd med å diabetes type 2, vil utvikle en typisk "bilring" rundt midjen.
    Da ser omtrent 80% av befolkningen ut til å få det, tror jeg.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sadie
    Da ser omtrent 80% av befolkningen ut til å få det, tror jeg.
    Hehe, ja desverre ligger EKSTREMT mange i faresonen.
    Men det jeg mente var at fettet legger seg rundt midjen ISTEDET for jentas normale plass som er hofte, rompe, lår

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tori
    Hehe, ja desverre ligger EKSTREMT mange i faresonen.
    Men det jeg mente var at fettet legger seg rundt midjen ISTEDET for jentas normale plass som er hofte, rompe, lår
    Men alt i alt, kan man få diabetes 2 med bruce lee fett%?

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Uten å komme med noen ekspertuttalelse, så vil jeg påstå at det er umulig.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Les denne, og fortell hva du synes:

Fedme og insulinresistens

Diabetes type 2 må sees på som et temmelig sent stadium av insulinrsistens.

80-90% av type 2-diabetikerne er per definisjon overvektige (BMI over 25), men ser man på de 10-20% som ikke er overvektige (BMI under 25), vil mange av dem likevel ha et midjemål godt i overkant (fordi de gjerne har lite muskelmasse med tynne armer og bein). Derfor anbefaler jeg ikke å bruke vekt eller BMI som mål, men derimot midjemålet.

Det er ikke bare mengden intraabdominalt fett og inntaket av raske karbs som er av betydning for om du utvikler diabetes, men også muskelmassen - økning av muskelmasse bedrer både insulinmediert og ikke-insulinmediert glukoseopptak fra blodet over i musklene. Derfor vil en person som holder en lav fettprosent samtidig som han har mye muskler på kroppen (altså har en atletisk fysikk) nesten helt sikkert aldri utvikle diabetes, uansett hvor arvelig disponert han er!

Å holde en lav fettprosent og høvelig med muskler er et 100% valgfritt foreteende - alle kan justere kostholdet sitt samt trene regelmessig styrke og utholdenhet (at de færreste faktisk gjør det er en annen sak, og snakk om valg og prioriteringer).

Jeg ser på fedme som et resultat av akkumulert energioverskudd, og skylder derfor selvsagt ikke på raske karbs alene, selv om et kosthold med mye raske karbs, mye fett og lite protein er svært vanskelig å holde seg slank på for folk flest...

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Medlem Punisher sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    37
    Mye bra her ja
    Liker også slike tråder.
    Gjør det vondt, gjør det godt ;-)
    sitat: "The best activities for your health are pumping and humping." Arnold Schwarzeneger

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Verdt å ende i Hall of Fame, spør du meg.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tjeh
    Verdt å ende i Hall of Fame, spør du meg.
    Yes ,yes ,yes !

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Veldig godt forklart det der HITman! klapp Ting faller på plass.

pom
    pom er ikke aktiv
    Medlem
    Ble medlem
    09-2003
    "Derfor anbefaler jeg ikke å bruke vekt eller BMI som mål, men derimot midjemålet."

Vil ikke midjemålet variere med hvor stor en person er (høy)?
    Er det noen formel på dette høyde=maks midjemål?

POM

Bronse Member Tessa sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Det er en av de viktigste risikofaktorene for å utvikle diabetes 2, men ikke noen "garanti" for at man får det!

(lar dette stå, men jeg så ikke først at det var to sider av innlegget....dette var en umiddelbar respons på siste innlegg på side 1)

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    bump

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg