Viser resultatene 1 til 36 av 36

Tråd: Slank og fin i sommermånedene

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37

Slank og fin i sommermånedene

Slank og fin i sommermånedene

En liten innføring i det helt elementære for å oppnå en vellykket form.

Ser at det begynner å florere av poster om hvordan man skal spise i disse sommermånedene for å komme i form. Nå regner jeg med at mange har sett seg litt lei på at folk ikke orker å sette seg inn i ting selv, og begynner å bli lei av alle disse postene hvor de egentlig spør om akkurat det samme. Folk burde for øvrig ha større tiltro til seg selv, for det er egentlig ikke så mye feil man kan gjøre.

Likevel vil jeg her skrive litt om hvordan du KAN gjøre det. Merk deg at dette ikke er noe fasitsvar, men bygger på erfaringer jeg har hatt fra tidligere somre og hva jeg synes fungerer på meg selv. Om du velger å forholde deg til disse retningslinjene for sommeren er opp til deg.

Kostholdet ditt i dag
    Du bør aller først sette deg ned å finne ut hva du spiser i dag. Skriv gjerne opp en dag eller to i nærmeste framtid og evaluer om maten din er i tråd med anbefalningene jeg kommer med her – eller andre artikler som tar for seg lignende temaer.

Evalueringsprosessen er viktig, og det aller første man bør gjøre før man begynner å tenke på slankeprosessen er å rydde opp i kostholdet. Med det mener jeg at bare det å spise mer riktig i forhold til seg selv kan skape en rask forbedring i sammensetningen av muskler og fett, samtidig som man slipper en irritert tarm, mageproblemer og unødvendig mye underhudsvann. Alle overnevnte ting kan gjøre at du ser mye dårligere ut enn hva du fortjener. Alle har vel sett hvor markert og fin de ser ut etter en dag på fylla, enn om du kunne sett slik ut hver dag? Bare da med fyllte glykogenlagre som gir deg fine blodårer og et bra trykk i musklaturen.

1) Elliminer alle meieriprodukter fra dietten din.
    Grunnen til elimineringen er kompleks. Melk blir sett i sammenheng med beinskjørhet, mangeltilstander av div vitaminer/mineraler, forkjølelse, influensa, allergier, menstruasjonsproblemer osv osv. I tillegg trekker mange til seg vann, får en irritert tarm og det skaper mageproblemer.

2) La hvert måltid inneholde ca 20-50g protein
    Dette har først og fremst med hvor tung du er. En gylden regel er ca 2g protein per kg kroppsvekt. Om du er 80kg og skal ha 160g proteiner per dag samt spiser 6 måltid blir det jo ca 26g kvalitetsprotein per måltid. Dette skulle ikke være noe stort problem

3) La karbohydratkildene være frukt/grønt, havregryn og fullkorns(knekke)brød
    Det er flere grunner til dette, man i all enkelhet kan man si at disse kildene til karbohydrater ikke har i nevneverdig grad vært gjennom raffinering. Med andre ord betyr det at disse kildene er rik på fiber, vitaminer og mineraler samt innehar mye antioksidanter. I tillegg gir havregryn en svært liten insulin utsondring, og skaper et jevnt blodsukker. Sist kan man jo også nevne at fettet i havregryn er av god kvalitet, noe som gjør havregryn til den optimale start på dagen. Om man tillegg for variasjonens skyld varierer med litt fullkornsbrød og knekkebrød har man kommet langt på vei.

Frukt og grønnsaker kan bli sett på som et kapittel i seg selv, og grunnene til å ha dette i dietten er flerfoldige. Alt fra funksjonen de har på fettforbrenningen og at de er rike på svært viktige mineraler og vitaminer. I tillegg består spesielt spinat og rosiner at basiske løsninger, slik at kroppen får en mer korrekt PH balanse, og man unngår derfor muskelnedbrytning og tap av kalsium (beinskjørhet over lengre tid).

4) Suppler med både mettet, enu- og flerumettet fett
    Det er en godt innlært myte at mettet fett er usunt. Det er viktig å få i seg fett fra både animalske kilder, så vel som kilder av enu- og flerumettet fett.

Det betyr at du ikke har noen grunn til å frykte det mettede. Det er sett i sammenheng med nedgang i en rekke livsstilsbaserte sykdommer, og ser man på land hvor de har et høyt innhold av mettet fett ser man ingen korrelasjon med forekomsten av hjerte og karrsykdommer. En skummel utvikling har dermed bruken av flerumettet fett til steking som skaper harskning pga oksidering. Med andre ord vil jeg anbefale at du bruker kokosnøttolje til steking, og gjerne supplerer med ekstra jomfru olivenolje og EFAomega i moderate mengder utenom dette. Gjerne like mye av hver fettkilde. Husk uansett at 1g fett inneholder 9 kalorier.

5) Øk inntaket ditt av vann
    Vann fordriver vann, og har du for mye underhudsvann vil en forbedring i vannbalansen gjøre at du får en mer korrekt balanse av vann i kroppen din. I tillegg skyller jo vann ut avfallsstoffer og hjelper nyrene.

Nå har vi 5 retningslinjer å følge. Da er det bare å innføre disse i det nåværende kostholdsprogrammet ditt, for deretter å kutte kalorier. Hva man skal kutte er litt opp til seg selv men kutter man karbohyhdrater vil man etter hvert ha mindre insulin presentert, og dermed optimalisere fettforbrenningen via forhøyede nivåer av HSL (frigjører fettsyrer fra fettcellen), adrenalin, noradrenalin, veksthormon, glukagon osv.

Men man bør være obs på at etter hvert vil leptin nivåene gå ned og som en følge av dette vil man få problemer med å forbrenne det resterende fett. Grovt sett styres leptin av kalori inntaket og mengden kroppsfett. Dog vil man ikke kunne trigge leptinnivået hvis man er under en viss dose karbohydrater (som er hva leptin responderer til), eller en gitt mengde kalorier. Med andre ord er det viktig med jevne mellomrom å få opp nivået av leptin som styrer en rekke andre hormoner. Med for lave leptinnivåer over en lengre periode vil man kunne oppleve muskeltap og lav forbrenning, noe som ikke vil være ønskelig.

STIKKORD 1: Oppkarbingen
    Hvor ofte? Dette avgjøres av fettprosent. Jo lavere ned du kommer jo oftere. Jeg bruker selv å kjøre oppkarbing når jeg begynner å føle meg flat i musklaturen, og i tillegg sliter voldsomt med søtsuget. Da legger jeg av 1 til 2 dager med strategisk oppkarbing, noe som betyr at jeg rett etter trening karber opp over 24-48timer (svært ofte ca 30-35). Da spiser jeg mye karbohydrater, moderat protein og så lite fett som mulig. Dette gjør at man fyller glykogenlagrene, trekker vann inn i musklaturen, trigger forbrenningen igjen og gjør det mulig å fortsette den gode dietten uten å gå rundt i halvsvime. Oppkarbingen kan skje hver 5-10dag, alt etter hvor streng du er på dietten.

STIKKORD 2: Sult
    Mange opplever problemer med appetiten på en diett. Cravings, såkalt sug etter sukker og karbohydrater er ofte et problem. Spesielt etter man har vært ei stund på diett og har mistet en del kroppsfett. Jeg anbefaler at man i allefall har en kombinasjon av koffein, GT og CLA for å minimere suget. Om ikke dette er nok man gå litt mer ekstremt med eksempelvis hoodia, som for mange dreper matlysten helt. Andre derimot har ikke store problemer med sulten, enten pga sterk disiplin eller for at de helt enkelt ikke har det problemet. All ære til dem!

STIKKORD 3: Vitamin og mineral supplement
    Man vil på en diett være mer utsatt for for lite mineraler og vitaminer i kroppen, helt enkelt fordi kroppen tappes raskere. Kanskje drikker man mye vann og trener tungt, og spiser mindre.

Jeg foretrekker mellom 4-800mg magnesium hver dag.
    Kalsium fra 3-6g daglig (taes til forskjellige tider som magnesium).

I tillegg kan man jo ta en multivitamin for å forsikre seg. Dette er etter mitt skjønn nok. Om andre er uenig kan vi alltids diskutere det.

,,

Nå har vi noe å forholde oss til og kan gå til den siste og kanskje mest omdiskuterte biten – Antallet måltider (måltidsfrekvens). Dette er debatert til ende på de fleste forum, og man finner argumenter for både svært få og svært mange måltider. For å ikke tråkke noen på tærne finner vi den gyldne middelvei og hevder at 5 til 6 måltider per dag burde gi en jevn blodstrøm av hva kroppen trenger, samtidig som vi mest sannsynligvis vil ha lave nivåer av insulin som er den hemmede faktoren på frigjøringen av fett.

Dette kan se noenlunde slik ut for ”hvemsomhelst” på diett

Frokost
    Braunch
    Launch
    Middag
    Kveldsmåltid
    (PWO shake på treningsdager)

Frokost:
    Havregryn kokt i vann, kanel og eplebiter
    30-40g proteinshake (kvalitetsprotein med lite fett og karbohydrater)
    1ss efaomega
    1 multivitamin

Braunch:
    4 eggehviter
    2 tynne fullkornsbrødskiver
    Purreløk, hvitløk, grønnsaksblanding osv, mikses sammen i en god omelett
    3-4g kalsium
    Kokosnøttolje til steking

Launch:
    3-4 ryvita knekkebrød med makrell i tomat, kalkunpålegg, kjøttpålegg eller lignende
    30-40g proteinshake

Middag:
    Magert kjøtt, fet fisk
    Minimalt med ris
    Grønnsaksblanding
    400mg magnesium

 TRENING

PWO-shake:
    Maltodekstrin (Vekt / 2)
    Protein (Vekt / 2)

Kveldsmat
    30-40g proteinshake
    2-3 fullkorns knekkebrød
    Pålegg som ovenfor
    1ss olivenolje
    200mg magnesium

Om man har GT foretrekker jeg å supplere med mellom 500-1000mg daglig, dette kan fordeles jevnt.

Hvor mye man skal spise orker jeg ikke nevne noe om. Gjør som jeg sier. Se på hva du spiser nå, bytt ut maten og deretter kutt selv. Du vet best selv hva du forbrenner eller ikke forbrenner. Det blir bare å gjette for meg om jeg skal sette opp mengdeforholdene.

Litt får du og til!

Dette ble kanskje noe useriøst og raskt skrevet, men håper likevel noen finner nytte av det!
    Sist endret av Hardway; 19-05-05 kl 13:54
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Mulig dette er noe ufullstendig, var noe jeg skrev i et par timer i dag hvor jeg hadde fri. Kan gjerne diskutere andre metoder eller ting jeg har glemt. For det er det helt sikkert.

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Jeg er FULLSTENDIG amatør når det går på spess kosthold.
    -Lærer mye av deg Hardway!

SCP

BK
    BK er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    22
    Veldig bra og informativt spør du meg

bigkay

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    500-100mg GT dagen ? skal det ikke være 500-1000mg?

TEAM BODYTECH

student Dolph sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    24
    Veldig bra=) fortjener en plass på Hall of fame

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Utrolig bra skrevet. Er veldig interessert i den delen om vitamin-tilskudd.

Har vært på en diett en stund, og kjenner meg igjen i det å gå rundt i halvsvime.
    Tror jeg må undersøke den delen litt mer, samt få litt orden på oppkarbing.

Noen tips for å få opp matlysten da?
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

BK
    BK er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    22
    Hvis du er på diett og ikke har matlyst, da er du heldig assa
    Jeg sulter snart i hjæl jeg assa.. Går rundt konstant sulten...

Bigkay.

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Du bidrar med veldig mye nyttig og informativt Hardaway.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av kira
    Utrolig bra skrevet. Er veldig interessert i den delen om vitamin-tilskudd.

Har vært på en diett en stund, og kjenner meg igjen i det å gå rundt i halvsvime.
    Tror jeg må undersøke den delen litt mer, samt få litt orden på oppkarbing.

Noen tips for å få opp matlysten da?
    Du er på diett men mangler matlyst?? Det er vel noe alle drømmer om, eller misforstår jeg spørsmålet ?

Oppkarbing kan være et tema i seg selv. For å karbe opp er det viktig at du har tømt både leverglykogen og muskelglykogen. Det gjør du ved å være restrektiv på karbohydratene og gradvis kutte de helt ned til eksempelvis 80-100g daglig. Da vil man også begynne å skille ut ketoner.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Veldig bra Easyway... Karma for den!

Ble medlem
    08-2004
    Kan starte en ny tråd på emnet, og se hva som detter inn
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Veldig bra og nyttig artikkel. Denne bør ende i hall-of-fame.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    meget informativt for min del! nettop begynt på diett å det hele jeg ser du... trengte litt råd om slike ting...

Hvis noen har flere råd så kom med dem, jeg tar villig imot
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Den begrensende faktoren - Deg selv

Du hørte riktig. Du bestemmer selv hvordan du skal se ut. Den eneste begrensningen er deg selv. Eller som bedrifsøkonomer ville sagt det; Den knappe faktor - men bare hvis du selv gjør det til det!

Folk kan hevde at "Om jeg hadde bestemt selv, ville jeg vært på 6% med dype mageruter, så da kan det jo ikke stemme at jeg bestemmer selv?"

Men faktisk så er det slik! Om du spiser den grandiosaen, om du ikke setter opp en god diett og følger den til punkt og prikke velger du faktisk bort sixpacken mot en ussel metthetsfølelse - hvor ynkelig og svakt er ikke det?

Med andre ord er det psykiske aspektet her viktig!

Om du greier å bygge deg opp gjennom å ta runder med deg selv - slik at du forstår at om du ikke følger planen vil du aldri få den kroppen du ønsker deg, føler i allefall jeg at det blir lettere! Nå har jeg også erfart hva en lav fettprosent kan gjøre. Man ser automatisk 50% bedre ut , og det får man også kommentarer for. Hvor deilig er ikke det!? Hvert åndedrag på trening blir plutselig verdt det.

Personlig så fungerer musikk som en kjempeinspirasjon for meg. I tillegg er det fint å ha en treningspartner som pusher deg. Samtidig er jeg heldig som er i et miljø hvor folk er opptatt av å leve sunt, og de aller fleste har vel begynt å lagt inn noen store åretak for å komme inn i bikinien?

Hvis man fokuserer på hva som hindrer èn selv til å komme i sitt livs form - og jobber med problemet vil det for mange bli mye enklere.

Andre triks for å se bra ut til sommeren er;
    - Oppdater klesgarderoben. Finn klær som matcher, og fokuser på at det skal vises hva du har under!
    - Blek tennene, eller lær deg å pusse de knall hvite! Er ikke bare jeg som blir fascinert av hvite tenner?
    - Brunfarge! man ser så mye penere og friskere ut, og man får automatisk mye finere trekk all over. Samtidig kommer muskeldefinisjonen bedre fram.
    - Voks kroppen. Greit nok man får høre fra jenter at det er sexy med litt veiviser og hår på brystet, men gjør det for din egen skyld i det minste. Man ser rett og slett bedre ut, og ting kommer bedre fram
    - Farg håret, strip det - spør noen som kan det. I tillegg kan det være en idè å gi øyenbrynene samme farge.

Mulighetene er mange. Du er selv den begrensende faktoren - vil du se kjempebra ut så gjør noe med det! Det er allerede for mange sofasittere som syter over utseende og at alt skal være så vanskelig - fordelen med det er at du skinner lettere igjennom

Lykke til.

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Silver Member eiv sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    karma til deg kompis

Ble medlem
    08-2004
    Shitloads of karma til deg!

Kunne ikke vært mer enig, man bestemmer selv hva man vil.
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Det med tilskudd av kalsium er spesielt genialt på diett. Tech N. sin nye termosyne bygger på noe ny forskning som viser at det øker bruken av (kropps-)fett som brensel over næringsemner.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Silver Member Lean01 sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    creds til hardway

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Bump

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    wow du kan jo skrive en hel bok

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    25
    Trodde fett var fy-fy til frokost?

Medlem Kuntao sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kjaco Vis post
    Trodde fett var fy-fy til frokost?
    hvor er fettet hen her?

Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Frokost:
    Havregryn kokt i vann, kanel og eplebiter
    30-40g proteinshake (kvalitetsprotein med lite fett og karbohydrater)
    1ss efaomega
    1 multivitamin
    gonna-be fighting machine:)

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kuntao Vis post
    hvor er fettet hen her?
    1 spiseskje fett.

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    Om du spiser den grandiosaen, om du ikke setter opp en god diett og følger den til punkt og prikke velger du faktisk bort sixpacken mot en ussel metthetsfølelse - hvor ynkelig og svakt er ikke det?
    Dette er printet ut og hengt over pcen på jobb og hjemme! KARMA!
    Vekt:103,3 kg (10.04.08)
    Høyde: 1.90

Beste løft:
    Benkpress: 150kg, 5*125kg
    Markløft: 5x150kg

0,1 tonn pils sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    43
    [QUOTE=Hardway;202097]Den begrensende faktoren - Deg selv

- Farg håret, strip det - spør noen som kan det. I tillegg kan det være en idè å gi øyenbrynene samme farge.
    QUOTE]

Mye lurt, men dette har ikke jeg sansen for...
    Kun for kvinnfolk og homofile...

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av pils Vis post

Mye lurt, men dette har ikke jeg sansen for...
    Kun for kvinnfolk og homofile...
    Homofob?
    Vekt:103,3 kg (10.04.08)
    Høyde: 1.90

Beste løft:
    Benkpress: 150kg, 5*125kg
    Markløft: 5x150kg

Medlem Kuntao sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    jeg skal motstå fristelsen til å skrive "hvordan det? "

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Hva er gale med å ta seg bra ut?
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

Medlem Kuntao sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway Vis post

5) Øk inntaket ditt av vann
    Vann fordriver vann, og har du for mye underhudsvann vil en forbedring i vannbalansen gjøre at du får en mer korrekt balanse av vann i kroppen din. I tillegg skyller jo vann ut avfallsstoffer og hjelper nyrene.
    for mye vann kan visst være skadelig, fordi det fyller opp cellene så de blir større. Det er det ikke plass til oppe i hodet, derfor skal man egentlig bare drikke 1 liter i timen + det du evt. svetter ut

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kuntao Vis post
    for mye vann kan visst være skadelig, fordi det fyller opp cellene så de blir større. Det er det ikke plass til oppe i hodet, derfor skal man egentlig bare drikke 1 liter i timen + det du evt. svetter ut
    På grensen til selvmotsigende.

1. Alt med måte, ingenting er bra om man får mye av det.
    2. Folk flest drikker for lite vann så å advare mot vann blir feil da man virkelig skal gå inn for å drikkke seg i hjel for å få det til, men ja det er mulig.

"egentlig bare 1 liter vann i timen" BARE?
    Drikker man en hel liter vann hver eneste time så drikker man MYE vann.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    På grensen til selvmotsigende.

1. Alt med måte, ingenting er bra om man får mye av det.
    2. Folk flest drikker for lite vann så å advare mot vann blir feil da man virkelig skal gå inn for å drikkke seg i hjel for å få det til, men ja det er mulig.

"egentlig bare 1 liter vann i timen" BARE?
    Drikker man en hel liter vann hver eneste time så drikker man MYE vann.
    Tror ikke jeg hadde følt meg så bra om jeg hadde drukket 16-18 liter hver dag, PLUSS de 2 literne jeg svetter ut, hehe.

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    siden det er en del nye medlemmer i det siste så bumper jeg denne tråden
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Chelsea F.C <3 Vegard2k sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Alder
    28
    Forslag til brønsj og lønsj for folk som ikke har mulighet til å steke seg mat på jobb/kantine? Feks nistemat o.l?

Kjempeflott tråd!

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vegard2k Vis post
    Forslag til brønsj og lønsj for folk som ikke har mulighet til å steke seg mat på jobb/kantine? Feks nistemat o.l?

Kjempeflott tråd!

Stekt laks/kylling og litt ris, eller et havreknäcke eller to - nam nam!
    Spesielt laks smaker helt fint kald, men kylling er slett ikke verst det heller.

Lager en en liten salat med isbergsalat, agurk, asparges, tomat og litt oliven, så kan en seff rive opp kyllingen og ha den oppi den isteden. Tar en et knekkebrød eller to i tillegg så er det et fullverdig måltid.
    NORKOST - yammi!!!!

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg har med en omelett p&#229; jobb, 6egg og 50gram bacon..enkelt og greit, litt krydder selvsagt.
    RockyRock

Lignende tråder

1. Hvordan trene deg selv!
    By ambiguous in forum Artikler
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 19-06-11, 20:51
  2. Hvordan huke kvinne
    By Tjalala in forum OT
    Svar: 561
    Nyeste innlegg: 13-03-10, 12:06
  3. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-03-07, 21:16