Viktigheten med proteiner i dietten din!
Den første og mest viktige forandringen du må gjøre i søken etter en stor og mager kropp, vil være å øke inntaket av protein. Dette gjelder om målene dine er å bygge muskler, brenne fett, eller bare komme i bedre form. Grunnen til økning av protein er at proteinet lager alt i og på kroppen din. Det er riktig, alt. Negler, hår, hud, hodet, indre organer, tenner, og selvsagt, muskler.
Muskler er nøkkelordet her, siden mengden av muskler du har direkte påvirker metabolismen din, og for ikke å nevne utseendet. Den magre og harde fysikken som menn ønsker seg, likedan som det faste og markerte utseendet kvinner vil ha, kan begge bli oppnådd av å legge på seg mer muskler. Veien til mer muskler er trening med vekter, innta tilstrekkelige mengder protein gjennom dagen, og få nok hvile. (Kommentar til jentene: Trening med vekter vil ikke gjøre deg "svær"." Testosteron gjør at menn får det tykke, svære utseendet. Jenter har ikke nok testosteron til at de kan bli sånn. Ved å få mer muskler, vil du øke metabolismen og se mer ut som en fitness modell enn en kroppsbygger.
La meg forklare hvordan det fungerer:
Stridende mot den allmenne tro, vil du ikke bygge muskler mens du trener. Når du løfter vekter, bryter du faktisk ned muskelvevet. Straks etter treningen, begynner kroppen å reparere og gjenopprette. Den gjør det ved å ta protein og bryte det ned til individuelle aminosyrer, og så omstrukturerer dem og plasserer de der de trengs. Istedet for å bare bygge opp musklene tilbake til normalt, erstatter kroppen det med mer muskler enn før. Dette betyr at du bygger muskler. Dette er det som skjer hvis du har nok protein i systemet. Hvis du ikke har nok proteiner, går kroppen din inn i katabolsk tilstand.
Desverre så er det det som skjer med de fleste folk. I denne situasjonen har ikke kroppen nok proteiner til å bygge opp igjen, så den begynner å bryte ned de eksisterende musklene for å reparere det som var i stykker på treningen. Dette er tydelig ikke særlig produktivt. Det er også grunnen til at så mange folk ikke får resultatene de vil ha, og blir desillusjonert med å trene. Heldigvis kan du unngå dette vanlige problemet ved å innta en tilstrekkelig mengde protein hver eneste dag. Det å finne ut hvor mye en "tilstrekkelig" mengde protein er for din kropp, er ganske enkelt. For en kvinne, er det alt mellom to gram til to og ett halvt gram med protein per kroppsvekt per dag. For eksempel hvis en dame veier 65 kilo skal ta hennes kroppsvekt, ganger 2, og dividert på 6. (Du bør spise minst 5 mindre måltid per dag, men helst 6-7).
Så det blir slik: 60 x 2 = 120. 120 gram protein per dag delt på 6 måltider = 20 gram protein hvert måltid.
For en 90 kilos mann, vil jeg regne det ut sånn: 90 x 2,5 = 225. 225 delt på 6 = 37,5 gram med protein per måltid.
Hvis du ikke har tid til å planlegge måltidene dine og ta dem med deg, vil det å spise så mange ganger omtrent være umulig. Derfor er proteintilskudd så viktig.
Hvorfor skal jeg spise oftere hvis jeg prøver å gå ned i vekt?
Skal jeg ikke spise mindre? Ikke i det hele tatt. En av de største feilene folk som vil ned i vekt gjør, er å ikke spise nok. Menneskekroppen er laget til å bli matet hver tredje eller fjerde time; det er sånn metabolismen vår brenner. Ved å spise bare to eller tre ganger om dagen, gjør du kroppen din til fastestatus. Når den er i denne statusen, er den i lagringsmodus. Det betyr at hvis du venter lenger enn 4 timer med å spise, vil kroppen mer enn sannsynlig lagre måltidet som kroppsfett, selv om det er et bra måltid. På den annen side, hvis du spiser hver fjerde time, og måltidene dine har rett forhold av makronæringsstoff (som betyr mer protein, mindre karbo og mindre fett), vil metabolismen bli sparket i høygir!
Her er en analogi jeg bruker for å illustrere poenget mitt: Du har akkurat tent på to branner. På en brann kaster du en stor feit vedkubbe og lar den ligge i noen timer. Den andre brannen hiver du på noen fot lange klumper med ved hvert 20. minutt. Hvilken brann tror du kommer til å brenne varmest og mer effektivt? Åpenbart brannen du konstant hev rett brensel på. Du har fremdeles halve kubben igjen på den første brannen når den er død, mens den andre brannen er varm nok til å smelte glass. Så lenge kroppen din er interessert, vil "brenselet" som er igjen av det store måltidet du spiste, nå bli lagret som fett.
Tidligere sa jeg at det å ha mer muskler vil føre til en raskere metabolisme. Dette er fordi det eneste som styrker kroppen din er muskler. Alle handlinger, fra å gå til å puste, er drevet av muskelen. Muskler er den eneste delen av kroppen som brenner kalorier, så jo mer muskler du har, dess høyere metabolisme vil du ha, punktum. Det betyr at bare ved å sitte på stumpen, uten å gjøre noe, vil du brenne temmelig mye mer kalorier om du har 2 kilo mer muskler enn du har nå. Omvendt kan man si at jo mindre muskelmasse du har, dess saktere metabolisme får du.
Dette fører meg tilbake til hva en fastestatus er. Når du er i denne statusen, betyr det at du ikke har matet kroppen de siste fire timene. Etter de fire timene har gått, lagrer kroppen din allslags mat som ikke er brukt som energi, nå til energi til nødssituasjoner (som er kroppsfett). Uansett hvilken energi du har igjen vil den brukes til energi for musklene. Uansett hvilken energi du har igjen og uansett hva du gjør forsyner deg seg av muskelmassen. Ja, kroppen din ofrer nå hud, indre organer og muskelmasse til å forsyne deg med energien du trenger resten av dagen. Snakk om ondskapsfull sirkel! Ikke bare tar kroppen av proteinet den trenger til å bygge opp og reparere det du ødela på trening, men den lagrer også store menger av kroppsfett og senker metabolismen din ved å bryte ned dyrebar muskelmasse og bruker det til energi! Og det er ikke engang en særlig bra energikilde. Du vil finne ut at med en gang du øker proteininntaket, vil du sove bedre, komme seg fortere, og ha tonnevis av energi!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat