Viser resultatene 1 til 37 av 37

Tråd: Å handle med aksjer - en introduksjon

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26

Å handle med aksjer - en introduksjon

Å handle med aksjer

Javel, ja, du vil handle med aksjer. Det første man kan spørre seg om da er hvorfor vil man egentlig handle med akser? Når eksperter som Narvik kommune og deres økonomer taper millioner av kroner på å spekulere i markedet, hvorfor skulle ikke det samme skje med deg? Fordi vi er Fitnessprat og vi seirer alltid til slutt!

Mer gjennomtenkte grunner til å investere i aksjer er mulighetene det gir for avkastning. Banken gir lite renter og det lille man får spiser inflasjonen. Noen vil spekulere i aksjer for å bli rike fort, andre som en måte å krydre sparingen på og kanskje være med å skyte gullfuglen. Kanskje kan du pensjonere deg når du er 50 år ved hjelp av aksjesparing, og kanskje kan du leve godt resten av livet ved stranden i Spania i et svært hus. Kanskje har du flaks og tjener store penger allerede på din første investering. Kanskje har du uflaks og taper alle pengene. Uansett om du er ute etter langsiktig sparing eller reinspikka gambling så har aksjemarkedet alternativet for deg!

Noen av dere er kanskje ute etter å trade aktivt, andre sier seg fornøyd med å finne en aksje og så holde på den i mange år framover. Er man tålmodig nok, stiger de fleste aksjer på lang sikt. Noen igjen vil kanskje prøve å få en litt dypere forståelse av aksjemarkedet. Med den forståelsen kommer etterhvert muligheten til å tjene gode penger på å spekulere i kortsiktige bevegelser. For min egen del må drømmejobben være å leve av å trade med aksjer. Noen følger med hele dagen, og kjøper og selger på bevegelser som skjer hvert minutt. Andre kan velge å kun gjøre avgjørelser på bakgrunn av daglige sluttkurser, eller kanskje til og med ukentlige bevegelser. Uansett hvor mye eller hvor lite tid man har kan dette kombineres med aksjemarkedet.

Det praktiske

Finn deg en nettmegler. Selv bruker jeg www.nordnet.no og er veldig fornøyd med dem. De fleste nettbanker har også mulighet for aksjehandel. Til og med min mor klarte lett å registere seg for aksjehandel på Sparebanken sine sider, og gjorde sitt første aksjekjøp derfra. Skal du åpne konto hos Nordnet må du fylle ut et skjema og sende inn til dem for å åpne konto i banken deres. En uke etterpå er du klar til å herje løs på børs! Dette forutsetter selvsalgt at du har penger tilgjengelig, og setter dem over på din nye konto hos Nordnet. Det hele er veldig enkelt.
    Når jeg først registrerte meg og logget inn, skjønte jeg overhodet ingenting. Dette kommer man fort over ved å gå og titte på aksjekurser og dagens vinnere og lignende. Gjerne lese hva "ekspertene" sier der. Mange av dem har god avkastning og man kan lett følge deres kjøp og salg og tjene gode penger på den måten.

Ditt første aksjekjøp

Jeg tar utgangspunkt i Nordnet sine sider, men jeg regner med de fleste er tilnærmet like. Du finner aksjen du vil kjøpe ved å trykke på handle - kjøpe aksjer, og deretter søke etter den i søkefeltet. Alle aksjer har en egen ticker, men du finner aksjer ved å søke på hele navnet også. Statoil har tickeren STL, Telenor har TEL. Dette blir du fort vant til. Man får så opp valg om man vil kjøpe eller selge aksjen man har valgt. Du velger kjøp, siden shorting (salg av aksjer man ikke har), muligens er noe man vil vente med til man har mer erfaring.

Deretter velger du antallet aksjer du vil kjøp. Her kan du enten velge å kjøpe en hel aksjepost, eller et mindre antall aksjer. En aksjepost i Statoil er på 50 aksjer, og koster i dag 8215 kr. Velger du å kjøpe færre aksjer enn dette blir du satt i køen bak de som kjøper hele aksjeposter, og det er ikke alltid sikkert man får verken kjøpt eller solgt i så tilfelle. Dette er ikke noe problem hvis du har tid til å vente på å kjøpe, og tenker å holde lenge på aksjene. Hvis det er god omsetning i aksjen er det ikke sikkert det vil gå særlig mye lengre tid eller. Handler du færre aksjer enn i en børspost er det fint å velge all-or-nothing som ordrevilkår. Det betyr at du enten får alle aksjene kjøpt, eller ingen. Det gjør gjerne at det tar litt lengre tid å få kjøpt, men du sparer i det minste kurtasjen som hadde kommet hvis du måtte handlet i flere omganger.

Ordren som blir lagt inn er en såkalt limit-ordre. Det betyr at du skriver inn den høyeste prisen du er villig til å betale for hver aksje. Hvis kursen ikke kommer dit eller lavere får du ikke kjøpt. Vil du være sikker på å kjøpt aksjen setter du prisen du er villig til å betale langt over dagens kurs. Du får uansett den best tilgjengelige prisen som er mulig der og da. Ingenting å bekymre seg for. Nå er det bare å trykke kjøp, du kan nå kalle deg en aksjespekulant eller investor eller trader.

Ditt første aksjesalg

Har du fått kalde føtter allerede? Viktig å ha is i magen, det var nemlig det eneste Narvik kommune hadde lært etter Terras besøk. Så mye is at de ble med ned til halvparten av investeringen var borte. Når du selger aksjer gjør du det på akkurat samme måte som ved kjøp. Du velger salg denne gangen, og velger deretter den laveste prisen du er villig til å selge aksjene dine for. Vil du være sikker på å få solgt unna kjapt, setter du limit et stykke under dagens kurs. Du vil likevel få solgt aksjene til den kursen som gjelder.

Kurtasje

Alle meglere tar kurtasjen for hvert salg og kjøp du gjør. De første tre månedene hos Nordnet er kurtasjen kun 9 kr per handel. Etter denne prøveperioden er kurtasjen per handel 95 kr per handel. Om du handler for under 20 000 kr i hver handel bør du derfor velge noe som heter minikurtasje (nordnet), som gjør at hver handel kun koster 39 kr. Kurtasjen kan fort akkumulere hvis du handler mye og er noe man må ta hensyn til når det gjelder profitt over tid.

Teknisk og fundamental analyse

Teknisk analyse er veldig populært blant kortsiktigere tradere, mindre blant langsiktige investorer. Teknisk analyse tar for seg prisbevegelser og prøver å spå aksjens neste bevegelser ved hjelp av det. Det finnes uendelige forskjellige metoder å gjøre dette på. Noen bruker astrologi, andre er glade i fibonaccis forhold som gjentar seg i naturen. Alle må likevel ta hensyn til én ting, og det er kursen på aksjen.

Skal du investere langsiktig er ikke de kortsiktige bevegelsene av noen som helst verdi, de gjør deg bare usikker og forvirret. Det er støy. Planlegger du å investere langsiktig er det mer fornuftig å lære seg grunnleggende fundamental analyse, lese regnskaper og følge selskapene sine mål for utvikling i fremtiden. Både teknisk og fundamental analyse kan gi deg innsikt. Teknisk på kort og halvlang sikt, fundamental analyse på lengre sikt.
    For teknisk analyse er Nordnets program Wintrader veldig fint, samtidig som www.hegnar.no har en ganske god og gratis tjeneste for teknisk analyse.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Veldig fin post dette her.

Altså kort fortalt.

www.nordnet.no opprett konto og flytt noen kroner over til din konto i nordnet bank.
    Let opp en aksje , følg med på www.hegnar.no hverdager klokken 1605 (live sending) og lurk litt rundt på www.stocktalk.no in-the-pit , les og lær om aksjen du har tenkt å kjøpe og bestem deg for denne. Gå inn på nordnet og søk opp aksjetickeren , se hva kursen er akkurat nå og legg inn antall aksjer du ønsker å kjøpe , disse bør stå i stil med hva du har på konto
    Trykk på kjøp og sitt og vent på at aksjene skal dukke opp i posteføljebildet i Nordnet , pang og du eier aksjene og kan så følge med verdistigning/synk direkte i bildet , når du er fornøyd eller vil ut så trykker du på selg juster antall akjsjer du vil selge og bekreft. i det du går inn i dette bildet så ligger allerede realtime kursen der og ønsker du å bruke denne så blir mest sannsynlig aksjene solgt på sekundet når du bekrefter om ikke kursen er i fritt fall eller voldsom stigning.

Når det gjelder valg av aksjer så finnes det mange kategorier å velge i , shipping av olje shipping av tørrbulk , rigger , oljeselskaper , data ,mobil , fisk ja alt mulig.
    Bestemmer man seg for en aksje så kan det være greit å ta seg en tur innom investtech.no og se på analysen av aksjen der (står ofte kommentarer så de som ikke forstår chartene også får noe ut av det).

Volatilitet er et annet ord for store svingninger , slik er markedet akkurat nå for tiden , USA synker og Oslo synker ,USA stiger og Oslo stiger osv osv , ikke bestandig dette henger sammen men veldig ofte gjør det det da aksjehandel er en følelse/nervebusiness , for å ta et eksempel.

La oss si at Oslo børs har falt stygt mandag tilogmed onsdag og det samme har USA gjort , når børsen åpner Onsdag ettermiddag i USA så stiger den voldsomt , da er det et tegn som øker sannsynligheten for at Oslo stiger på Torsdagen , i slike tilfeller så gjorde jeg den tiden jeg drev med daglig kjøp og salg av aksjer gjerne et kjøp før børsen stengte Onsdagen , så satt jeg og håpet at USA skulle fortsette opp onsdag kveld og Torsdagen så steg Oslo og kronene trillet inn men i et så urolig marked så gevinssikret jeg raskt igjen og satt veldig skjelden i aksjer over helgen (2dager uten åpen børs så kan verden snu).

En annen måte jeg jobbet på var å pløye alle nyheter på morgenen før børsen åpnet , det kunne være nettaviser , sider for laksepriser osv osv og klarte jeg å plukke opp noe interessant så kjøpte jeg gjerne tidlig på dagen og sikret gevinst før USA åpnet på ettermiddagen.

Kan ta et eksempel (på alzheimer hukommelsen)
    Jeg så positive nyheter fra Norwegian en morgen og klokken ni så åpnet den aksjen veldig opp , jeg ventet rundt 10minutter til det første trykket hadde gitt seg så kom jeg inn på 92.- pr aksje og satte meg å vente med fingeren på salg knappen , før lunsj så solgte jeg på 99.- og i lunsjen så falt aksjen tilbake til rundt 96-97.- husker ikke helt nøyaktig og da kjøpte jeg igjen og solgte meg ut på 102.- i sluttauksjonen samme dag.
    Det var en veldig fin dag så den var fin å bruke som eksempel , har flust av eksempler på tap og eksempler på idiotsalg.
    Jeg eide IGE (gull og diamantgruveselskap) , satt med aksjen flere uker og ble utolmodig da jeg hadde lyst på en annen aksje , så solgte jeg IGE og dagen etter steg den med over 100%. Det blir som å spille lotto noen ganger og som amatør så går man på sånne smeller.

Ikke sats penger du ikke tåler å tape er det noen som sier
    Sist endret av NK; 13-12-07 kl 19:01

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Slik ser det ut når man kjøper og selger aksjer

Edit: det ble da et veldig uklart bilde! Jeg har ringet rundt kjøp-knappen og hvor det står hvor mange aksjer som er en aksjepost.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av Arralou; 13-12-07 kl 19:13

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Er man flink å plukke vinnere blir det fort sydenturer med flott hotellopphold. Hadde man vært lur i dag og kjøpt Simtronic på mårran, for la oss si 10 000 kr, hadde det blitt en pen gevinst på 1500 kr i dag. Trekk ifra 40kr *2 for i kurtasje for kjøp og salg.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Har lenge tenkt på å gå inn på aksjemarkedet, men har funnet ut at det er bedre å vente til jeg har fast jobb slik at ikke studielånet ryker på nettop dette.

Har igjen å lære meg hvordan jeg spår markedet. En annen ting jeg lurer på er hvor mye man egentlig bør gå inn med for å i det heletatt få noen gevinst? Jeg mener, si man går inn med 1000 spenn i den aksja som er nevnt over så vil man tjene 150 spenn, minus 95 noe som blir 55kroner. Ikke noe man blir rik av akuratt.

Dvs at man må inn med større summer, som betyr større tap =/

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av macho271 Vis post
    Har lenge tenkt på å gå inn på aksjemarkedet, men har funnet ut at det er bedre å vente til jeg har fast jobb slik at ikke studielånet ryker på nettop dette.

Har igjen å lære meg hvordan jeg spår markedet. En annen ting jeg lurer på er hvor mye man egentlig bør gå inn med for å i det heletatt få noen gevinst? Jeg mener, si man går inn med 1000 spenn i den aksja som er nevnt over så vil man tjene 150 spenn, minus 95 noe som blir 55kroner. Ikke noe man blir rik av akuratt.

Jepp, den som intet våger intet vinner

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Se her ja,selveste Arralou driver aksjer.
    Leste gjennom posten din, bra saker

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av macho271 Vis post

Det sies at man skal aldri handle for mer enn man har råd til å tape. Jeg er enig, men for min del blir det slik: Jeg handler med penger som det hadde vært ekstremt sårt å tape, men ingen krise

Du må nesten bruke "litt" skal du få noen brukbar fortjeneste. Kanskje treffer med noen skikkelige blinkskudd, men selv da blir det ikke rare greiene av en tusenlapp

Handler du med f.eks de 25 mest likvide aksjene på børsen(OBX), skal det noe til å tape mye hvis du følger med fra dag til dag og er litt våken. Aldri si aldri, man så jo nettop StatoilHydro stupe, men generelt kan man vel si det slik.

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Hvordan fungerer det med utbytte på askjer? Må man eie så og så mye, så og så lenge osv...?

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Man må eie på riktig tidspunkt.
    You ran a marathon? That's cute …

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Altså når de føler for å gi litt utbytte...

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Finn deg en nettmegler. Selv bruker jeg www.nordnet.no og er veldig fornøyd med dem.
    Hvor mange papirer sendte du inn? et?

(Akkurat printet ut kontrakten fra mail)
    No creative person ever felt their day job.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grappler Vis post
    Hvor mange papirer sendte du inn? et?

(Akkurat printet ut kontrakten fra mail)
    Hmmm hmmm, det husker jeg ikke. Jeg husker at jeg lurte på det samme som deg, og gjorde feil første gangen Send dem en mail og spør!

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Når jeg ser på en aksje, hva er forskjellen på:
    Kursen, kjøper og selger?
    hva er reelt å se på?

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Du kjøper til den dyreste prisen som står der. Forskjellen er spreaden, altså den ekstra kostnaden i tillegg til kurtasjen. Det vil si at hvis du hadde kjøpt og solgt en aksje til samme kurs, måtte du ha kjøpt den dyrere enn du får solgt den rett etterpå.

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Konto opprettet . Passord på vei.

Så nå er det bare å vente på lønning

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Forresten; tenkte å begynne i det små.

Er ute etter litt personlig "synsing": Kommer nok ikke til å kjøpe en hel aksje post i Statoil første måneden akkurat, men hvilket beløp synes dere er minimum/firma for at det skal ha noe for seg i det hele tatt?

Silver Member Satriani sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Det går ann å handle småbeløp hvis du har lav kurtasje. Du bruker nordnet ja? Etter introduksjonstiden blir kurtasjen "dyr", så da lønner det seg i utgangspunktet å ha en del penger å rutte med.

Hvis du har en post på 10.000 og det øker 5% en dag.. wow, det var mye - selger.
    Så viser det seg at du har betalt 79*2, altså 1,5%(av innsats+winnings). 3,5% i pluss totalt sett - 342,-.

Så er det skatt. -28% av winnings.

Da sitter du igjen med 246,24.
    Dvs ingen ting

Enten må du gjenta samme prodsedyre og vinne flere gangr på rad, eller satse større beløp.
    Det krever litt for å gjennomføre en av delene, hvertfall begge delene.
    You are hotter than 92% of men on this site!

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg anbefaler papirhandel til man vet hva man holder på med.

I et sterkt marked kan hvem som helst tjene penger og da kan man godt bruke den metoden jeg skrev om i en annen tråd her på forumet.

Når det gjelder arbeidskapital så sier det seg selv at jo mer en har jo større sjangser har en til å lykkes.

Har du 20 000, men taper 10 000(50%) så vil du trenge en avkastning på 100% bare for å komme deg opp igjen til utgangspunktet.

Taper du 50% av dine 10 000 er du nede på 5000 og vil trenge en avkastning på 300% for å komme deg tilbake til utgangspunktet.

De fleste vil jo være fornøyd med en årlig avkastning på 100%.

Har du 100 000 kr så blir dette 100 000 kr. Har du 10 000 kr så blir dette 10 000 kr.

Skal man ha dette som en hobby så er det jo mulig å tjene noen kroner eller kanskje taper man alt.

Skal man derimot bli latterlig rik og leve av det så er det ganske mye som må læres i tillegg til massevis av praktisk erfaring. Først papirtrading og deretter ekte handel.

LurePer vil nok hevde at vi alle er "fooled by randomness" og at det er umulig å slå markedet over tid, men jeg tror det er mulig

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Les boka Market Wizards hvis du har lyst til å lese intervjuer med tradere som har slått markedet til de grader i 20-30 år uten stor risiko. Saken er den at hvis du tror du ikke kan slå markedet, så kan du ikke det. Tror du det, så kan du det og.

Gold Member Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Kjøpte vel aksjer hos Sparebank1 i oktober 2006, trekkes 309kr i mnd fra konto til Odin og 309kr i mnd til Odin verdipapirer. Altså 618kr mnd og nå ligger jeg rundt 3500kr i MINUS av det jeg har brukt. Ikke helt fornøyd kan du si fordi jeg fikk lite og dårlig forklaring på dette emnet i banken før jeg investerte. Har lyst til og selge, men hvor lenge tror dere "eksperter" jeg må vente før jeg kan selge og gå i null evt tjene litt? Noen tips?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sparing med månedlige trekk til aksjefond er en fin måte å spare på. Først og fremst må du være langsiktig og forsøke å ignorere de kortsiktige svingningene. Kjøp og glem, bruker jeg å si. Nå som børsene går nedover, vil du få kjøpt til stadig lavere priser. Tar du tiden til hjelp, er du tilbake på riktig side av nullpunktet. Når du kommer dit, er det ikke riktig tid for å selge. Da fortsetter du til du har en fin pluss.

Folk flest klarer ikke å slå børsen, slik det tidligere har blitt påstått. Man må være like lærevillig, systematisk og iherdig som Arralou, om man skal ha en grei sjanse til å slå markedet over tid.

Hadde jeg tatt den konservative metoden som jeg anbefaler alle rundt meg, og ikke forsøkt å slå børsen, hadde nok den første millionen min vært i boks nå.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Noen spekulasjoner i NÅR markedet vil stige igjen? Og med Odin vil man kanskje ikke ende opp med og tape så altfor mye penger? MEN vil man i det hele tatt kunne tjene dem inn igjen innen f.eks 2 år?

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Omen Vis post
    Noen spekulasjoner i NÅR markedet vil stige igjen? Og med Odin vil man kanskje ikke ende opp med og tape så altfor mye penger? MEN vil man i det hele tatt kunne tjene dem inn igjen innen f.eks 2 år?
    Som du sier selv, det blir bare spekulasjoner. Det kan gå oppover fra og med i mårra, eller det kanskje fortsette nedover i noen uker til. Kanskje man kan tjene penger i løpet av to år, kanskje ikke. Kanskje markedet står stille i et par år framover til og med. Aksjer er nok ikke det rette å investere i hvis du vil ha kontroll over hvor det skal og vite hvor mye du kommer til å tjene over en viss periode.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Kan ikke annet enn å tippe, og tipping blir man sjelden rik av.
    Antar verdensøkonomien når en bunn i løpet av ett til to år. Så det spørs vel om det tapte blir tjent inn i løpet av de neste to årene. Men det er greit å være inne når det snur, og kjøpe nå som ting begynner å se mørkt ut. Forstår at det ikke er lett, for jeg får det heller ikke til.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=529032

Denne er vel bra og følge med på hvordan det går med aksjene man har kjøpt i forhold til om man skal selge (eller kjøpe) ?

Medlem
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    20
    Må man være 18 for å opprette konto og trade?

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Omen Vis post
    http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=529032

Denne er vel bra og følge med på hvordan det går med aksjene man har kjøpt i forhold til om man skal selge (eller kjøpe) ?
    Tja, skal du selge når fondet gjør det dårlig da? Eller når det gjør det bra?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Selge om terningverdien synker under terningverdien til fondets nærmeste konkurrent, er en løsning.

Gold Member schwarzenegger sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    22
    Arralou : jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på hvor mye du har tjent på dette siden du starta.
    20 år
    høyde: 182 cm
    vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne)
    155 kg Smalbenk
    170x7 Markløft
    170 i Knebøy(tror jeg) :)

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av schwarzenegger Vis post
    Arralou : jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på hvor mye du har tjent på dette siden du starta.
    Ingenting, jeg er nok ingen proff enda. Som etter å ha trent i 1,5 år når jeg fortsatt trodde konstant inntak av gainer var det store innen trening, er jeg fortsatt en nybegynner innen trading og investering. Leser for tiden en bok som heter "Beyond greed and fear" som tar for seg psykologien bak investering og hva som driver investorer og folk generelt.

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Jeg håper på en ny finanskrise snart. Jeg fikk ekstremt god avkastning på aksjekjøp etter den forrige.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Etter den forrige, tenker du på .com boblen tidlig dette århundret som var en mini eller den stpre i 87 ?

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    2009

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Å den ja , vel den er langt fra over og det er slett ikke sikkert vi har sett det verste av den enda

Medlem
    Ble medlem
    10-2004
    hmm.. kjekkt å se en aksje tråd her..

Hva er inn for tiden..? personligt så har jeg litt i IGEhehe .. tror ærligtalt ikke kursen kan falle noe mer!!!

Stengt konto Brukerkonto avsluttet sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    26
    lol.. der tok du feil :P

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •