Jeg har en fremtidsvisjon for Norge.
For å gi illusjonen av å få dagens unge gjennom kvernen med suksess og måloppnåelse fires det stadig på kravene i den norske skole.
Siste ut er at det i Sør-Trøndelag nå er lov å bruke internett på eksamen i vgs. for å søke ut informasjon man ikke husker.
Det har i flere år vært praktisert en form for opplæring hvor barna de første årene tillates å skrive ord slik de uttaler dem, uten noen form for stavekontroll. Lærerene sier at "rettskrivingen går seg til etterhvert som barnet blir eldre". Det finnes ingen presedens til å støtte denne skråsikkerheten. En slik monstrøsitet ville vært uhørt da jeg var ung!
Snart vil kun noen få mennesker være kapable til å fullføre en høyere utdannelse på det nivå som praktiseres i Tyskland, Japan, whatever. Noen kommer til å stikke seg ut. Omfanget av smart-drugs som modafinil for å makte å lese seg gjennom universitetspensum vil tilta. Det vil bli rettet pekefinger mot intellektuelle strebere og naturlig begavede.
Min profeti: Innen 15-20 år vil det være et tvangsmessig håndhevet påbud om at ethvert naturlig oppegående menneske i Norge må ta det motsatte av smart-drugs, et slags idiot-drug, slik at allminnelig dumme mennesker ikke skal føle seg utilpasse eller måtte være vitne til at likhetssamfunnet slår sprekker.
Hva tror du?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Kan like gjerne la en orangutang forvalte pengene dine, statistisk sett har du nok nesten likte stor sjanse for avkastning og organgutangen er billigere