- Forum
- Diverse
- OT
- Fordeler og ulemper med kroppsbygging, eller vekttrening generelt
-
Superior newbie
Fordeler og ulemper med kroppsbygging, eller vekttrening generelt
Fordeler og ulemper med kroppsbygging, eller vekttrening generelt
Kroppsbygging er som alle vet en veldig omstridt sport; fulle av stereotyper, mistenkeliggjøring osv. Det settes store forventninger til alle de som driver med vekttrening, la meg ta meg selv som eksempel; ofte får jeg høre at jeg er nødt til å være sterk siden jeg driver med vekttrening, og dermed er det nesten som om folk tror at man skal være umenneskelig. Folk kan si ”Du som trener med vekter må jo klare det”, eller ”trodde at du som trente med vekter skulle være sunn og sterk”, ”klarer du ikke det du som trener med vekter?” ”Selvfølgelig klarer han det, han trener jo med vekter” Enkelte slike kommentarer kan jo være ganske smigrende, men som oftest kan de føles skjemmende og gjøre oss forlegne. Det settes rett og slett altfor store forventninger.
Folk tror du skal ha en flott kropp bare siden du trener med vekter, spiser alt det kosttilskuddet og leser alt mulig om temaet. Jeg trener selv med vekter for å bli så sterk som mulig, og selvfølgelig også bli massiv, men jeg satser ikke på å få en meislet statuekropp. Når folk hører om kroppsbygging, eller om vekttrening generelt tenker de på Schwartzenegger, Stallone osv. Og dermed tror de også at alle som driver med vekttrening skal bli som dem – uoppnåelige.
Selvfølgelig er det jo også mange fordeler med å drive vekttrening, og da med tanke på at man har fått merkbare resultater; jenter som kommer bort til deg for å få kjenne på musklene, det synes jeg er en av de beste tingene med å drive med vekter, å virkelig på kjenne det positive på kroppen... Det er litt smigrende når jenter kaller meg for muskelmann, sterking osv., men man vet jo aldri om det er smiger eller om det er sarkasme eller ironi, men man håper jo bestandig på det beste. Flere av kompisene mine som driver med vekttrening, f. eks matarazzi får også føle forventningene som settes, og alle er vi nødt til å ta konsekvensene for den livsstilen vi har valgt. Slik er det over hele verden. På fest har jeg opplevd at helt ukjente mennesker kommer bort å spør om jeg trener med vekter, og spør om å få kjenne. Det har også hendt at folk vil slåss med meg, eller bryte håndbak med meg kun fordi jeg driver med vekter osv. Noen spør om jeg kan flekse musklene for dem (noe jeg synes er skjemmende), andre vil ha tips til deres vekttrening osv. Man møter respons overalt, enten den er negativ eller positiv. Jeg har selv blitt mistenkeliggjort for å ha brukt steroider, det er noe jeg tar som smiger, hvis folk tror jeg har brukt bol for å få den kroppen jeg har nå så er det jo bare bra, ikke sant?
En ting er når menn trener vekter, men når folk får vite at den og den jenta trener med vekter blir de sett på med skrå blikk, for da ser man for seg de enorme byggerjentene rundt om i verden, men det behøver jo som sagt ikke gå så langt, det er jo de som trener for å komme seg over skader, få en finere kropp osv. Jeg synes personlig at jenter som trener med vekter er sexy, de er tøffe og modige, men ikke alle har det synet, noe jeg synes er tragisk. Men vekttrening vil alltid ha noen uvitende som kritiserer.
Som nevnt er det mange positive sider med å trene vekter, særlig kroppsbygging og styrke, men det finnes også mange negative sider sett fra andres øyne; man blir sett på som selvopptatte, kroppsfikserte osv., men det er negative sider man kan rette opp gjennom det å rett og slett være en hyggelig kar/kvinne, vise at man kanskje ikke er en egoistisk tufs, men en real person som egentlig bare liker å trene med vekter, men også det å være en ”vanlig” person slik som dem. Mange lurer på om jeg ikke drikker siden jeg trener, men jeg er på puben 2-3 ganger i måneden, noe de synes er ganske ”positivt”, og at jeg ikke bare sitter hjemme og planlegger neste treningsøkt. Som vekttrener har man plikt til å fremstille livsstilen så positivt som mulig, og ikke bevise at stereotypene er sanne.
Nedenfor er det et oppsett over positive og negative sider ved vekttrening, eller særlig kroppsbygging og styrke.
FORDELER: (hvis man har positiv fremgang): Blir sterkere, finere kropp, bedre selvtillit, bedre generell yteevne, evt. gode/sunne spisevaner, evt. høyere sosial innflytelse på bestemte områder, vekker oppmerksomhet (negativt?), blir misunnet. Mer?
ULEMPER: Tidsskrevende, dyrt, man kan bli selvopptatt – eller oppfattes som det, konflikter med det sosiale livet eller forpliktelser, utsetter kroppen for stort stress – både på nerver og fysikk, frustrasjon hvis man ikke oppnår det man ønsker, blir trettere/mer sliten, man kan skade seg selv og andre.
Som man ser er det mange punkter under både det positive og det negative, men det er ting man rett og slett blir nødt til å leve med.
STEREOTYPER: Selvopptatt, sunn, bruk av anabole steroider, ”stor og sterk men dum som et brød”, sterkere enn ”vanlige” mennesker, homoseksuelle, usosiale + flere andre ting jeg ikke kommer på.
Konklusjonen er at kroppsbygging, styrketrening og generell vekttrening er noe som alltid har vært omstridt, og noe som alltid kommer til å være det. Man kommer alltid til å bli satt i bås av de som ikke forstår seg på det man gjør, og har gjort. Dette er noe man som vekttrener alltid har måttet leve med, og må gjøre så lenge vekter vil eksistere, men forhåpentligvis vil fremtiden gjøre oss mer aksepterte og forståtte enn slik det er nå.
- Vegrum
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
-
Forumregler
SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.