Aldri mer får jeg se deg
Kjære Pappa. Jeg sitter her nå klokken 03.15 og hører på creedence, et av de bandene du likte. Du har vært borte fra meg i litt over 12 timer og savnet er allerede enormt.
Det er en temmelig vanlig dag i Garden. Ca klokken 14.00 får jeg beskjed av troppssjefen om å ta av gru og våpen og bli med han til kapteinen. Inne på kontoret sitter han og presten. De spør om jeg vet hva det er for noe, jeg svarer at det sannsynligvis har noe med siviltjenestesøknaden jeg har levert. De forteller at det er noe mer alvorlig en det. Jeg skjønner raskt at noe er feil. Og når de slipper bomben: det har skjedd noe hjemme, din far er død…, mister jeg munn og mæle. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Er det sant? Er min elskede far borte for meg? Jeg følte meg helt hjelpeløs.
Sammen med presten drar vi til hans kontor og jeg får ringt Søster og Mamma. Det fryktelige som har hendt kommer litt nærmere, men fortsatt er jeg i en sjokktilstand og tårene lar vente på seg. Presten sier det er bedre å la følelsene slippe til å ikke holde noe igjen. Jeg skjønner hva han mener, og tenker at når jeg kommer meg hjem vil jeg klare å slippe tankene fri.
Klokken 15.30 blir jeg og en militærkamerat kjørt til flyplassen. Kameraten, Jørgen Torgersen, blir med meg inn på flyplassen og vi deler en pizza. Jeg prater litt om hvor rart det blir og komme hjem uten at du er der. Det har liksom blitt en vane at når jeg kommer hjem er du på flyplassen og henter meg og vi kjører hjem i volvoen din. Dette kommer aldri mer til å skje. Jeg kjøper dagbladet og leter etter fredagsbilaget. Det går opp for meg at det ikke er fredag, men mandag. Det er ikke noen vanlig helgeperm.
På flyet hjem tenker jeg på andre ting. Leser avisen og lar tankene løpe. Når vi nærmer oss Bodø begynner jeg å tenke på deg igjen. Savnet kommer nå. Inne på flyplassen blir jeg møtt av søster, mamma og bestefar. De er røde i øynene og stemmene skjelver. Jeg har fortsatt ikke felt en tåre. Vi kjører hjem, hvor mors bror og damen hans er. De drar raskt når vi kommer, slik at jeg skal få snakket ut med familien.
Da du ikke hadde møtt på jobb denne mandagsmorgen (du var jo aldri syk) hadde sjefen din ringt deg og dine flere ganger. Tilslutt fikk han tak i din søsters mann som dro hjem til deg og fant døren låst, men bilen hjemme. Han hentet din datter på jobben. Det var hun som låste opp og fant deg liggende i gangen.
Søster forteller at du hadde på deg joggebuksen din, den litt slitte med hvite malingsflekker på, og en t-skjorte. Beina var barbente. Du hadde gått opp kjellertrappa og kommet deg til de siste trinnene da hjertet skal ha stoppet. Det gikk ikke mange øyeblikkene før du var død. Den ene hånden din var knyttet om bilnøklene, den andre lå åpen ved din side. Ansiktet var blitt litt blått, men du hadde ikke noen synlige skader. Ved siden av deg lå den sedvanlige dungen med klær. Du legger alltid i fra deg skittenklærne i gangen.
Vi tror at du på søndagskvelden var på vei til fotballtreningen, og etter en liten tur i kjelleren (kanskje for å hente sokker?) hadde hjertet stoppet. Du var kanskje død før du traff gulvet. Håper det, håper du for alt i verden ikke hadde det vondt før dette skjedde. Håper du ikke slet deg opp trappen med intense smerter i brystet, før du måtte gi tapt to trinn før toppen. Takk Gud for at du ikke datt nedover. Du hadde slått av tv-en. På avisen som lå på bordet lå noen smågodiser. Du likte å spise litt godter på sofaen. Alt tyder på at det gikk raskt og smertefritt, kjære Pappa.
Kjære, elskede, savnede Pappaen min. De første tårene kommer nå. Aldri skal jeg få se deg igjen. Aldri høre den herlige latteren din. Du hadde kommet deg etter hjerteinfarktet for rundt 8 år siden og levde livet. I det siste pratet vi en del på telefonen på grunn av at jeg var i Garden. Vi skulle dra til England på nyåret, men turen måtte kanskje utsettes siden du måtte til Tromsø for å sjekke hjertet. Noe var ikke som det skulle, men typisk deg spøkte du det bare bort. Du var i fin form sa du. Vi tok det ikke så tungt; det kommer jo flere sjanser sa vi, flere år. Vi tok feil Pappa, det blir ikke flere sjanser for meg og deg.
Siste gang jeg så deg var for tre uker siden. Helgen 15-16 november. Da var jeg syk og du var så bekymret for meg. Jeg ble frisk og dro til Oslo igjen. Den 18. november hadde du bursdag. 50 år og fortsatt sprek. Sammen med noen venner dro du til Danmark for noen dager. På vei hjem stoppet dere i Oslo, og du ba meg med på en øl over telefonen. Jeg var sliten etter øvelse og hadde lite ork. Svaret ble nei takk. Jeg skulle på vakt dagen etterpå og ville være rask og frisk. Igjen ble vi enige om at vi skulle ta det en annen gang. Det var jo ikke akkurat som om vi ikke fikk muligheten til det. Vi fikk aldri det. Den siste sjansen jeg hadde til å se deg i live, Pappa, avslo jeg for jeg var litt slapp. Nå er det for sent.
Siste gang jeg pratet med deg var torsdag i 17.00 tiden. Jeg husker ikke akkurat hva vi pratet om, men du lurte på hvordan vakta hadde vært. Vi la på med løfter om at; vi snakkes nu seinere. Dessverre Pappa, jeg fikk ikke til å ta en telefon til deg verken på fredag, lørdag eller søndag. Hvorfor hadde jeg ikke tid til å ta en siste telefon til deg? Høre stemmen din en siste gang.
Jeg er inne i jævlige tider nå. Jeg trives ikke i Garden, og ønsket å søke siviltjeneste. Du støttet meg hele tiden uansett hva jeg ville. Slik var du alltid. Om det gjeldt skole eller andre ting. Du mente at jeg klarte å ta slike avgjørelser selv. Du stolte på meg. Alle vennene mine skrøt av deg. Du var likt av alle Pappa. Hvordan skal jeg klare meg uten deg?
Tårene renner tett nå. Minnene strømmer på. Alle tradisjonene. Julen, hva skjer med den nå? Hytta, du elsket den hytta. Du hadde så lyst til at jeg skulle bli med deg, men de siste 2 årene hadde jeg ”aldri” tid. Alle framtidsplanene. Vi skulle til england å se fotball sammen. Vi skulle ta det når du hadde vært i Tromsø. Du hadde så lyst til at jeg skulle lykkes. At jeg skulle få en god utdannelse og få et godt liv.
Jo mer jeg tenker over det, og jo mer jeg prater med mamma, som du har vært skilt med i 10 år nå, alt du gjorde det gjorde du for at vi andre skulle få det bedre. Jeg er så utrolig glad for at du levde livet etter infarktet for mange år siden. Du ville ikke leve for å være i live, du ville være i live slik at du kunne leve. Og Pappa du levde livet med glans. Håper jeg blir halvparten av den mannen du er!
Takk for alt Pappa. Du har gitt meg så ufattelig mye. Savnet er enormt, og større blir det.
Creedence, cd-en er ferdig. På pc-en spiller nå Neil Young ”Heart of gold”. Pappa, det er deg det.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
kondolerer... slikt er urettferdig...