En sunn sjel i et sunt legeme?
Kroppsbygging??
Jeg har aldri oppfattet det helt store, og vitsen med sporten kroppsbygging. For det første så har man ikke bruk for alle de musklene. Har du noen gang hørt om en kroppsbygger som har reddet et barn som er klemt fast, og som ville ha dødd hvis han ikke hadde vært der? Eller hva med den snille kroppsbyggeren som hjelper gamle damer med å bære tunge varer. Jeg har ikke møtt kroppsbyggeren som går rundt å hjelper de svakere. Og hvorfor er det så stort å ha mye muskler når du ikke har bruk for dem. Gud ga oss ikke muskler for å vise de frem, vi fikk dem for å bruke dem til noe nyttig, som arbeid.
En farlig sport!
Jeg hadde syntes at så mange muskler hadde vært farlige. Du kan ikke gå rett inn en dør uten å vri deg, dette fører til ryggskader som der igjen fører til at de ikke kan ”opptre”. Du må også ha en meget spesiell garderobe, bare gymklær. Alt annet hadde blitt for stramt eller for smått, tenk hvis du nyser eller må ta i litt, alt du har på deg rakner! Da er det en overhengende fare for influensa og andre flenser. En annen ting med musklene, jo flere du har dess flere å ha vondt i, og jo større de er, jo mer å ha smerte i! Så har du trusene de opptrer i, de er jo en direkte løsning på overpopulasjonen her i verden. Disse trusene er så små og stramme at du ikke kan unngå sterilisering.
Likestilling
Det er ingen fryd å se slike ”menn” stå der og stramme muskler. Hadde det vært en dame som sto og viste seg frem i en slik truse på tv hadde det kommet frem en stor svart firkant, også kjent som en ”slædd”. Mens vi først er inne på damer, disse såkalte ”kvinnelige” kroppsbyggerne. Her er det ikke mye snakk om å være kvinne, det nærmeste du kan komme i utseende som en mann er å bli kroppsbygger. Den eneste synlige forskjellen må være mangel på penis, men den forskjellen behøver ikke alltid være så stor… Det kommer an på hvem du sammenligner med!
”Og vinneren er”
En tanke som slår meg er dommerne som kårer vinnerne, hva er det de ser etter? Største muskler, søteste muskler, flest muskler, og er disse dommerne menn eller damer? Jeg håper egentlig att det er damer, for hvis en mann synes det er spennende å se på andre menns muskler har han et meget kjedelig liv. Har du noen gang hørt lille Ola si ”når jeg blir stor, da skal jeg bli kroppsbyggerdommer”.
Konkurranse?
Spenning, den største grunnen for at sport er så artig, er nettopp spenning. Hva blir resultatet, 3-2, 5-0??? Hvor langt: 70m, 75m, 80m?? Ingen vet, det er spenning, en type spennig som gjør at du bare MÅ se på. Hvor mange muskler har han, hva er diameteren på bicepsen hans, spennende eller hva? Det er ikke spennende, ikke i det hele tatt. Du må ha en liten forstyrrelse på hjernen, hvis du klarer å sitte i en time eller to og se på muskler.
Hall of fame.
Så har du berømmelsen, alle vet hvem Hattestad, Zidane, Schumacher og Solskjær er for noen, men har du noen gang hørt om Lee Haney eller Lou Ferrigno. Da Norge slo Brasil to ganger på rad gikk det inn historien, men da Haney klarte 2 Mr. Olympia titler på rad!? Du fant det kanskje, hvis du var heldig, på siste side i sporten med liten skrift i høyre hjørne. Det finnes bare en kroppsbygger som de fleste vet hvem er, men det er ikke pga hans Mr. Olympia titler, men fordi han har vært gravid, super commando soldat og robot. Hvem sikter jeg til? Gjett en gang. (Schwartzenegger)
Alderdom.
Den uunngåelige perioden i en persons liv, da huden blir slapp og tennene erstattes med plastikk. Du har kanskje sett en ballong bli oppblåst, den er glatt og fin, men så slipper du lufta ut etter noen dager. Hva skjer med ballongen, den blir slapp og helt bløt. Er det dette som vil skje med en kroppsbygger som begynner å få noen år på nakken. Blir han også helt slapp og ser ut som han har på seg ”for stor” hud. Jeg gleder meg ikke til jeg blir så skrall at mitt barnebarn må hjelpe meg å tygge, tenk deg hvor hardt kroppsbyggerne må ha det, de kan jo ikke engang få barnebarn som kan hjelpe seg å tygge!!! J