Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 108

Tråd: Megareksi

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

Megareksi

Nå er det ikke sikkert at noen på vårt forum lider av dette, men tror det kan være nyttig å ha noe her om dette emnet så man kan kjenne igjen faresignalene hvis de dukker opp. Kanskje du kjenner noen du burde ta en prat med ? http://www.helsenytt.no/artikler/megareksi.htm
    Her kan du lese den direkte.
    -
    Megareksi - sykelig kroppsbygging
    Psykiater Finn Skårderud intervjuet av Gudrun Vinsrygg

Blant bodybuildere og styrketrenere er flere menn så sykelig engasjert av tanken på å bli større og sterkere, at de mister kontroll over tanker og følelser. Kroppsbyggingen opptar mer og mer av livet deres, og hemmer dem i hverdagen. Fenomenet minner mye om spiseforstyrrelser, og fører til ensomhet, angst og depresjon. Bodybuilderne får også bivirkninger av anabole steroider og andre medikamenter de bruker for å bygge muskler. I dagligtale kalles dette megareksi, fagfolk omtaler det som kroppsbildeforstyrrelse.

Stadig flere menn er misfornøyde med utseendet sitt, og et økende antall får alvorlige lidelser knyttet til kroppsfiksering. En ny amerikansk undersøkelse viste at 43 % av alle menn ønsket at de hadde sett annerledes og bedre ut.

- Body Dysmorphie Disorder (BDD) eller dysmorfobi (dys=annerledes, morfe= bilde, fobi=redsel), dvs. et forandret selvbilde som fremkaller angst, er en psykiatrisk lidelse som preges av overopptatthet av, eller unormal interesse for, feil og mangler ved eget utseende, sier Finn Skårderud, privatpraktiserende psykiater og forsker tilknyttet Regionssenteret for Barne- og Ungdomspsykiatri i Oslo. – Vi vet ikke hvor mange som rammes. I en studie av pasienter med hudsykdommer som hadde begått selvmord, ble det påvist at de fleste hadde lidd av BBD. Amerikanske forskere har anslått at opptil 15 % av de som søker kosmetisk kirurgi viser tegn på sykdommen. Fenomenet har vært kjent i minst hundre år, men lidelsen BDD ble definert for ca. 10 år siden. I USA er dette en psykiatrisk diagnose (det er det ikke i vårt land), og der borte har lidelsen fått mye medieomtale. I Norge har den vært lite omtalt og blir ofte ikke oppdaget.

”Omvendt anoreksi”
    Under BDD regnes flere ulike feilopplevelser av kropp, bl.a. en kroppsbildeforstyrrelse som i dagligtale kalles megareksi (mega=stor, reksi= appetitt), en idé om at man er liten og puslete, og en innbitt streben etter å bli større og mer muskuløs. Fenomenet springer ut fra amerikansk kroppsbyggermiljø og er best kjent i USA. Men en norsk undersøkelse av hovedfagsstudenten Elisabeth Innselset ved Idrettsvitenskapelig institutt NTNU, viste at også 6,5 % av norske menn som trente på helsestudio hadde tegn på megareksi.

Disse mennene er spesielt opptatt av musklene sine og gjør hva som helst for å bygge dem opp; de trener, doper seg, spiser proteinrik mat og dyrker kroppen sin slavisk. De mister blikket for hvordan og hvem de er. Og de mister kontroll over tanker og følelser fordi de bare er opptatt av å få større muskler. Tankene på utseendet fyller både dagen og natten, mange har nattlige drømmer om hvordan kroppen deres ser ut.

- Megareksi er ingen sykdom eller diagnose, men uttrykk for en kroppsbildeforstyrrelse, sier Finn Skårderud. - Og megareksi er et ganske dårlig navn, et slags ordspill på basis av anoreksi, fordi man har sett forstyrrelser som ligner på det som forekommer hos en del anoreksipasienter. Anoreksi betyr uten appetitt, og det er også feil, for det er ikke appetittmangel disse pasientene lider av, men feilopplevelse av kroppen. Når en kvinne med anoreksi ser sin avmagrede kropp i speilet, synes hun at hun er kjempefet. Når en mann med megareksi ser sin veltrente og muskuløse kropp i speilet, ser han en svak og spe liten fyr.

- Er det bare små menn som rammes av denne lidelsen?

- Nei, poenget er at den først og fremst rammer store, muskuløse og topptrente menn som ferdes i et miljø der det legges stor vekt på dette å ha store muskler.

Ukontrollert atferd
    Et så fordreid selvbilde kan føre til ukontrollert atferd. Når det gjelder anoreksi dreier deg seg om å sulte seg, og ofte om å trene hardt. Menn med megareksi bruker mesteparten av fritiden sin til tvangsmessig og manisk trening, spising og doping for å oppnå større og mer svulmende muskler. Noen trener på helsestudio eller treingssentre, andre innreder treningsrom hjemme. Noen melder seg helt ut av samfunnet og har fokus bare på kroppen sin.
    Likevel blir de aldri fornøyde og synes aldri at de blir bra nok. Derfor er de flaue for kroppen sin og liker ikke å vise seg frem i badebukser for eksempel. I stedet hyller de seg inn i store klær for å skjule seg. Selvbildet deres stemmer verken med det bildet de ser av seg selv i speilet – eller med andres bilde av dem.

- Er noen mer utsatt for å rammes av denne lidelsen enn andre?

- Ja, vi tror kroppsbyggere er særlig utsatt. Men om det er fordi de er kroppsbyggere, eller fordi menn med megareksi søker til disse miljøene, vet vi ikke. Vi vet også at dårlig selvbilde er den del av fenomenet. Følelsen av et stort forventningspress fra andre kan utløse det hele.

- Når bryter sykdommen ut – i spesielle aldre eller spesielle situasjoner?

- Dette er som sagt fenomener som henger sammen med det å leve i kroppsopptatte kulturer som kroppsbyggermiljøer, der det legges meget stor vekt på selvfølelse, kroppens betydning og sosial status. Opprinnelig var kroppsbygging og doping fenomener som tilhørte idretten der det var viktig å bygge muskler i sportslig sammenheng. Nå ser vi at dette flyttes ut til andre kulturer, for eksempel ungdomsgjenger som driver kroppsbygging, ikke for å konkurrere, men for å tøffe seg, få sosial status i gjengen, eller forsvare seg i forhold til andre ungdomskulturer.

- Hva kan megareksi føre til?

- Det er lett å forstå at den som er så opptatt av sitt utseende og lider av slike feiloppfatninger av kroppen sin, lett blir ensom – det er ingen som deler hans tanker og bekymringer på dette området. Mange isolerer seg og får sosial angst fordi de synes de ser så små og puslete ut, de kan få store vansker med å omgås andre både hjemme og på arbeidet, og de blir ofte deprimerte. Dopingsforbruket har i seg selv betydelige konsekvenser som depresjon, impotensproblematikk, ytterligere redusert selvfølelse, humørsvingninger, instabilitet, osv.

Menn med megareksi har ikke innsikt i egen tilstand, og hvis de søker lege, er det for å få korrigert utseendet sitt. I USA er det ikke uvanlig å få lagt inn silikon for å få bredere skuldre. Et økende antall menn kommer også for å fjerne bryster pga. misbruk av doping.

Doping fra Øst-Europa
    - Hva doper de seg med?

- Anabole steroider (mannlige kjønnshormoner) har vært mest brukt hittil. I den senere tid er det kommet frem at mange også bruker veksthormoner beregnet for dyr – og kreftmedisiner. Veksthormoner brukes som sprøyter. Bivirkningene er mange, i verste fall kan veksthormoner føre til hjertesvikt. Kreftmedisinene er antiøstrogener som brukes mot brystkreft. De anvendes for å motvirke følgen av veksthormoner som inneholder østrogen og som får brystene til å begynne å vokse.

- Hvordan får de tak i slike medisiner?

- Vi vet at det finnes et betydelig svartebørsmarked i Norge, og at mye kommer fra en del østeuropeiske land. Formidlingskanalene er beklageligvis en del av de etablerte helsestudioene.

- Men bryr de seg ikke om at disse medikamentene er farlige?

- De vet at de er farlige, men de bruker dem likevel. Det overordnede målet er å bli stor og sterkt og muskuløs, og styrt av sin opptatthet av det kroppslige, doper de seg tross i kunnskapen om farene.

Samtaleterapi hjelper
    - Hvordan kan sykdommen behandles?

- En naturlig reaksjon er å si at ”du er helt fin og velproporsjonert, det er ingen ting i veien med kroppen din”. Men det vil sannsynligvis bli oppfattet som at du ikke tror på ham, eller ikke tar ham alvorlig. Derfor blir det oppfattet som en avvisning. Sier du at ”ja, beina dine er kanskje litt tynne” bekrefter du hans fordreide kroppsbilde, noe som bare gjør det enda mer fordreid for ham. Vi vet en hel del om grunnprinsippene i behandling av anoreksi som er en lignende kroppsbildeforstyrrelse, bla. at samtaleterapi er mest effektivt. Terapeuten hjelper pasienten til å forstå hvordan han ser seg selv, og prøver å finne bakgrunnen for avhengigheten av å bygge selvfølelsen på kroppslige uttrykk.

Kjennetegn på megareksi:
    Dårlig selvbilde.
    Føler seg ikke som en ”riktig” mann.
    Er livredd for å bli liten, tynn og få små muskler, og er besatt av tanken på at kroppen hans ikke er stor og muskuløs nok.
    Bruker uvanlig mye tid på trening og spising.
    Bryr seg ikke om at trening, diett og dop er skadelig, men fortsetter med hardtrening.
    Liker ikke å kle seg lett eller i tettsittende klær slik at andre ser kroppen hans, men ”gjemmer seg” i store, vide klær for å dekke seg – selv om sommeren når det er varmt.
    Besettelsen fører til isolasjon og har negativ påvirkning på hans arbeid og sosiale liv.
    Fokusering på trening og spising gjør ham stresset, gir ham angst og fører til depresjon.

Relaterte intervjuer/artikler:

Anabole steroider – farlig Rambo-medisin
    Publisert: 21.02.03

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Psykiater Finn Skårderud må først lære seg å skrive, før han skal snakke om noe så alvorlig.

Det er ingen som mister kontroll over tanker eller følelser.
    RockyRock

Ble medlem
    10-2004
    Å miste kontroll over tanker og følelser er det nok mange som kan.

Nå har jeg lest litt rundt om denne lidelsen og det som slår meg er at det virker som om nesten alle inkludert meg selv har snev av dette. Nesten alt som står skrevet er veldig upresist og at det vi snakker om her til daglig på Fitnessprat under kosthold/ trening /kosttilskudd er første symtomer på at noe er galt.
    Tror alikevel det er lurt å være litt obs på at interessen vår kan for noen bikke over til å bli en sykelig tilstand.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Så hvor går grensa?

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Nå om dagen så blir man satt i bås uansett. Så visst man er opptatt av det fysiske slik vi er, så er det noe gale med oss. Visst vi ikke er opptatt av det fysiske, så er det noe gale med oss. Visst vi drikker mye alkohol, da er det noe gale med oss. Visst vi ikke drikker i det hele tatt, da er det noe gale med oss.

Slik jeg ser det, så er det umulig å vinne.

Man er ikke syk fordi man har et treningsrom hjemme som man kan bruke visst man har dårlig tid.

Man er ikke syk fordi man er ufornøyd med utseendet sitt og begynner å trene.

Man er ikke syk fordi man går i tettsittende klær.

Jeg er enig i at man skal ta tak i ting som er skadlig. Men slik generaliserende skriving går ikke an. Visst en mor som har en 15 åring som nettopp har begynt å trene leser dette. Så vil hun få panikk og ikke vite hva hun skal gjør.

Ble medlem
    10-2002
    Absolutt alt han skriver er jeg uenig, også i ordbruken. Blir flaut at han har tittelen psykiater, syke makt sultne fjott.

Kroppsbygging har gjort så mye for meg, jeg er sterk, jeg er stolt, jeg kan ta av meg skjorten når som helst hvor som helst og er 100% fornøyd med meg selv. Tanken på at jeg blir større er gøy, og jeg har full kontroll over den tanken.
    RockyRock

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock
    Absolutt alt han skriver er jeg uenig, også i ordbruken. Blir flaut at han har tittelen psykiater, syke makt sultne fjott.

Kroppsbygging har gjort så mye for meg, jeg er sterk, jeg er stolt, jeg kan ta av meg skjorten når som helst hvor som helst og er 100% fornøyd med meg selv. Tanken på at jeg blir større er gøy, og jeg har full kontroll over den tanken.
    Rock får det sagt! Er 100% enig her!

Ble medlem
    10-2002
    Synes ikke hans seksuelle maktbehov burde gå utover masse gruperinger så han kan føle seg som stor mann, han kan misbruke den uriktige tittel tilegnet makten sin på noen andre som ikke er helt svartmalt av samfunnet allerde.
    RockyRock

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Rock " Kroppsbygging har gjort så mye for meg, jeg er sterk, jeg er stolt, jeg kan ta av meg skjorten når som helst hvor som helst og er 100% fornøyd med meg selv. "

Akkurat den setningen forteller da at du ikke lider av megareksi . Hvis jeg forstår dette riktig så er det dem som har en svær kropp ,men som bruker STORE klær for å dekke til seg selv fordi de synes de er for små som har problemer.

Burde ha vært noen som driver med kroppsbygging selv som skrev noe om dette. Enig i at dette kan skremme vannet av folk som ikke driver med trening selv. Det er alikevel ikke til å fnyse bort. Det er ikke en lidelse noen har funnet opp bare for moro skyld. Det er heller måten lidelsen blir beskrevet på som virker feil og unyansert. Det finnes jo heller ikke noen behandlingstilbud for dette i Norge ,så "ekspertene "uttaler seg vel på litt generelt grunnlag.

Ble medlem
    10-2002
    Men Schakver jeg ser ikke problemet han vil så gjerne skal finnes, seff gir det jo han større muligheter til å skrive ut medisiner og ta behandlig, chaching chaching.

Men kroppsbyggingen er ikke det som ødelegger, men grådigheten, som Tolkiens ring.
    RockyRock

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Men Schakver jeg ser ikke problemet han vil så gjerne skal finnes, seff gir det jo han større muligheter til å skrive ut medisiner og ta behandlig, chaching chaching.

Men kroppsbyggingen er ikke det som ødelegger, men grådigheten, som Tolkiens ring.
    Du er jo HELT på jordet! Du vet ikke hva du snakker om i det hele tatt.

Ble medlem
    10-2004
    Dette er jo ikke noe psykiatere /psykologer har funnet på for å tjene penger. Vi vet jo alle at på et stadie kan slanking gå over til å bli sykelige tilstander som anoreksi og bulemi. Bygging av muskler kan også for noen ende opp i vrangforestillinger om kroppen. At noen samme hvor store de er ,samme hvor mye de trener ,spiser, kurer så ser de bare en liten pusling i speilet.Hele livet dreier seg om å bli store og alt de ser er et vrangbilde av virkeligheten. Det er det det dreier seg om. Det er det som er megareksi.
    Veldig synd at ikke faresignalene på dette er skikkelig framstilt så en kan ta det på alvor.Dette var jo bare en artikkel. Mye av det andre jeg har lest er veldig likt. Kanskje noen andre lykkes bedre enn meg med å finne noe bra om dette.

Ble medlem
    03-2002
    Har en kompis som aldri blir fornøyd med hvordan han ser ut. Han er lagd for styrkeløft/kroppsbygning, men klarer aldri å bli fornøyd med det han oppnår. Dette er sikkert en av grunnene for at han øker så mye også, han blir aldri fornøyd.

Vi hadde en poseringsrunde foran speilet for endel år siden. Meg med min minimale peak på bicepsen/lite masse og hans enorme peak/sinnsyke masse. Han strammet en gang og sa:"ræva greier, uff uff" og det virket som han mente det. Han går alltid i masse klær og i svarte klær for å ikke vise noe som helst. Han er sikkert ikke mest utsatt av sykdommen megarexi, finnes nok mange mennesker med mye verre plager av sykdommen.

Ble medlem
    10-2002
    HIT, jo jeg blir beskyldt for megarexia hele tiden, selv om jeg liker det jeg ser i speilet, og har lyst til å lage 1 godt poeng ut av at mye av det er bare humbug.
    RockyRock

Ble medlem
    03-2002
    HIT, jo jeg blir beskyldt for megarexia hele tiden, selv om jeg liker det jeg ser i speilet, og har lyst til å lage 1 godt poeng ut av at mye av det er bare humbug.
    Liker du det du ser i speilet så har du ikke megarexi. Går du å sier til alle kompisene dine at du føler deg liten bla bla bla bare for at de skal fortelle deg hvor bra du ser ut så er du ikke noe mer enn en usikker fjortiss.

Ble medlem
    10-2002
    Nei jeg går og sier hey guys jeg har like store forarmer som lårene deres, hehe
    RockyRock

Ble medlem
    03-2002
    Nei jeg går og sier hey guys jeg har like store forarmer som lårene deres, hehe
    Hvordan kan de da beskylde deg for megarexi??

Det heter underarmer

Ble medlem
    10-2002
    Fordi de har lest sånne artikler av herr seksuelt maktbehov ovenfor unge menn.

Forarmer!!!
    RockyRock

Ble medlem
    03-2002
    Fordi de har lest sånne artikler av herr seksuelt maktbehov ovenfor unge menn.

Forarmer!!!
    hehehehe... Det du sier har jo ingen mening eller sammenheng...

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Rock hva er ditt syn på psykologer/psykiater?Vil gjerne ha ett seriøst svar.Gjerne begrunn det.

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    foreldra mine anklager meg for å ha megareksi fordi jeg trener.
    ettersom de mener jeg er mer enn stor nok nå, har jeg megareksi ettersom jeg fortsetter å trene og spise pulver.
    og jeg har aldri påstått jeg har vært liten, og går rundt i bar overkropp stort sett hele tida.
    og det er skadelig og at jeg når som helst kommer til å havne i et usunt miljø.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen
    Rock hva er ditt syn på psykologer/psykiater?Vil gjerne ha ett seriøst svar.Gjerne begrunn det.
    Psykologer må ikke blandes med psykiatere.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    10-2002
    Psykiater anbefaler medisinering og dosering, så jeg er klar over forskjellen så det er sagt.

Julenissen.

Jeg var støtte kontkat for en av mine bestevenner da han ble innlagt- feilaktig ifølge meg. Dette var på lien i oslo.

Han ble innlagt 6månder på en klinikk. Opplegget var jeg skulle besøke han, noen ganger med moren hans, og noen ganger alene som "kamerat"

Det var en rekke ting der jeg så som gjorde at jeg stilte spørsmål ved det hele.

Han ble ikke behandlet som en 18år gammel gutt, men snakket til som 11-12år gammel gutt, noe han opplevde svært ubehagelig og følte seg veldig fanget.

Han måtte ta opp problemene sine i gruppemøter, der pasientene og 1 behandler snakket sammen, han synes det var upassende.

Når han dusjet var det 2 psykologer til stede enkelte ganger. Når jeg spurte om hvorfor disse skulle se han naken, så svarte de med svake begrunnelser.

1. Se hvordan han vasker seg selv

2. Lete etter selvmords tendenser

En av de andre innlagte introduserte han til hasj, uten at de tok det alvorlig.

Det hele var en veldig nedlatende opplevelse, og nå må han leve med at han har vært en forsøks kanin for psykologenes behov og forestillinger, han blir aldri kvitt det.

Han kunne fint ha bodd hjemme, men de skulle ha han der.

De ga han også medisiner som ga han sterk gyno, fett dannelse over hele kroppen, kviser og gjorde han slapp og trøtt, og satte ned konsentrasjons even betraktelig.

Ifølge meg var det ren og skjær mishandling, og ingenting av det som foregikk hadde noe med behandling av noe slag å gjøre i mine øyne, men personlige interresser for psykologene.

Var også en rekke andre ting av litt mer alvorlig natur som skjedde, som inkluderer veldig tung medisinering.

Å se bestevennen sin bli gitt en sprøyte på tvang er noe av det mest ubehagelige jeg har sett.

Jeg misliker hele praksisen og den STORE makten de har.
    RockyRock

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Hva var grunnen til at han ble lagt inn?
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Ble medlem
    10-2002
    De fant ut at han oppførte seg a-normal når han fikk i seg store mengder gluten, eller en allmenn lege fant ut. Merker at han blir litt funny etter mange kjeks med gluten i osv.

Psykologene fikk penger for at han tok en plass på galehuset deres så de var vel ikke så nøye.
    RockyRock

Ble medlem
    03-2002
    Jeg har jobbet på akutt psykiatrisk post på ullevål og har sett hvordan ting blir gjort. Det kan virke ganske brutalt, men det er som oftes gjort for å hjelpe pasienten. Ingen tvil om at det kan være noen som blir feilbehandlet, men det er ikke alltid like lett å hjelpe noen med et sammensatt probelm (flere av dem har flere diagnoser)!

Som regel er de "overbooket" så jeg tviler på at de tar inn pasienter som egentlig ikke burde være der. Gjennomsnittlig liggetid på en pasient i en akutt avdeling er på 8 dager, som regel er det altfor lite.

Ble medlem
    10-2002
    forstår akutt psykiatrisk post, det er en veldig problematisk situasjon jeg forstår ikke hvordan noen holder ut der.

Men et langvarig behandlings oppholdpå en "hjem" blir noe annet.
    RockyRock

Ble medlem
    03-2002
    Mange trenger hjelp akkurat der og da.... Sånn er det bare..

Så en pasient som hadde konstante selvmordstanker og var truendes til å ta livet sitt også. Gjennom litt "elektrisk behandling" og medisiner så ble hun MYE bedre, i hvert fall for en kort tid. Når hun kom fra disse elektrosjokk behandlingene så så det ut som hun hadde vært på fylla i 3 dager og fortsatt var full. Brutalt, men effektivt..

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    De fant ut at han oppførte seg a-normal når han fikk i seg store mengder gluten, eller en allmenn lege fant ut. Merker at han blir litt funny etter mange kjeks med gluten i osv.

Psykologene fikk penger for at han tok en plass på galehuset deres så de var vel ikke så nøye.
    Han ble lagt inn når de visste at årsaken var gluten? Kunne han ikke bare bli frarådet på det sterkeste å innta matvarer med gluten i?
    .......................................R.I.P..........................................

Ble medlem
    10-2002
    årsaken ble funnet sent, han fikk allergien i 16-17års alderen og reagerte voldsomt på det.
    RockyRock

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Mange trenger hjelp akkurat der og da.... Sånn er det bare..

Så en pasient som hadde konstante selvmordstanker og var truendes til å ta livet sitt også. Gjennom litt "elektrisk behandling" og medisiner så ble hun MYE bedre, i hvert fall for en kort tid. Når hun kom fra disse elektrosjokk behandlingene så så det ut som hun hadde vært på fylla i 3 dager og fortsatt var full. Brutalt, men effektivt..
    Hva i alle dager er poenget med elektrosjokk?! Er det nymotens lobotomi?

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av schakver
    Nå har jeg lest litt rundt om denne lidelsen og det som slår meg er at det virker som om nesten alle inkludert meg selv har snev av dette. Nesten alt som står skrevet er veldig upresist og at det vi snakker om her til daglig på Fitnessprat under kosthold/ trening /kosttilskudd er første symtomer på at noe er galt.
    Nesten alle her har et snev av megareksi fordi vi trener, tar kosttilskudd og diskuterer trening?
    wat

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou
    Det har de holdt på med LENGE LENGE. Det er effektivt på dyp depresjon.

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Nesten alle her har et snev av megareksi fordi vi trener, tar kosttilskudd og diskuterer trening?
    Sitat fra artikkelen:" Disse mennene er spesielt opptatt av musklene sine og gjør hva som helst for å bygge dem opp; de trener, doper seg, spiser proteinrik mat og dyrker kroppen sin slavisk."

Det blir å sette det litt på spissen,men bortsett fra doping så er de fleste her opptatt av musklene sine og gjør hva som helst for å bygge dem opp ,spiser proteinrik mat og dyrker kroppen sin .Hvis man skal tolke teksten ordrett så er det mange som er i faresonen. Dette var bare et utdrag av teksten. Det forvrengte bildet av seg selv og hvordan man ser ut er nok kjernen i problemet og det som er verdt å legge merke til.

Ble medlem
    10-2002
    Men hvorfor er det galt?

Å få en kropp som er fin og stram og bedre for alt + eventuelle sexpartnere, hvorfor er det negativt?

Jo fordi han ikke har en sånn kropp, han som skriver.

Blir som om jeg skal skrive en artikkel om feminisme.
    RockyRock

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Ok rock.Jeg har hatt stikk motsatt opplevelse av din.Kompis,120 kg kroppsbygger med hagle i munnen, livredd for å gå fra stolen til senga fordi taket kunne dette i hodet på han.Har fått stor hjelp av psykiatrien/helsevesenet.Er helt frisk nå. Selvfølgelig så gjøres det feil i helsevesenet.Men å dermed hevde at alle psykologer er pengegriske pedofile blir "litt feil".
    Som i alt annet her i livet så er ikke alt sort hvitt

Ble medlem
    10-2002
    Høres ut som en veldig trist opplevelse og jeg er glad det gikk bra med store karen.

Men var det andre stoffer inn i bildet, som narkotika osv?

Uansett så trengte han akkutt hjelp, og det var bra han fikk det.
    RockyRock

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Egentlig ikke så trist når det gikk så bra,ikke mye morsomt når det sto på.Både han og jeg har lært utrolig mye av dette.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou
    Elektrosjokk er faktisk særdeles effektivt i en del tilfeller.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    05-2004
    Sitat fra artikkelen:" Disse mennene er spesielt opptatt av musklene sine og gjør hva som helst for å bygge dem opp; de trener, doper seg, spiser proteinrik mat og dyrker kroppen sin slavisk."

Det blir å sette det litt på spissen,men bortsett fra doping så er de fleste her opptatt av musklene sine og gjør hva som helst for å bygge dem opp ,spiser proteinrik mat og dyrker kroppen sin .Hvis man skal tolke teksten ordrett så er det mange som er i faresonen. Dette var bare et utdrag av teksten. Det forvrengte bildet av seg selv og hvordan man ser ut er nok kjernen i problemet og det som er verdt å legge merke til.
    Gjør folk her "hva som helst" for å bygge muskler? Som hva da?

Bortsett fra at de gjør "hva som helst" så "spiser [de] proteinrik mat og dyrker kroppen sin", altså de lever sunt. Hvis man med dette er i faresonen for megareksi, hva med musikknerder som elsker musikk, datanerder som elsker data, fotballnerder som elsker fotball, osv.?

Ærlig talt, at folk trener og er opptatt av kroppen, og sørger for å få i seg nok proteiner er ikke "et snev av megareksi".
    wat

Ble medlem
    10-2002
    nei men det er truende for han, han føler seg truet og maktesløs, så han tyr til pennen.
    RockyRock

Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Gjør folk her "hva som helst" for å bygge muskler? Som hva da?

Bortsett fra at de gjør "hva som helst" så "spiser [de] proteinrik mat og dyrker kroppen sin", altså de lever sunt. Hvis man med dette er i faresonen for megareksi, hva med musikknerder som elsker musikk, datanerder som elsker data, fotballnerder som elsker fotball, osv.?

Ærlig talt, at folk trener og er opptatt av kroppen, og sørger for å få i seg nok proteiner er ikke "et snev av megareksi".
    Dette blir for dumt Worbid. Vi har allerede vært igjennom teksten fordi den kan misforståes. For folk som ikke trener så høres det ut som man er i faresonen bare fordi man inntar proteinpulver,men når man ser teksten i en helhet så er ikke dette hovedpoenget.

Poenget med at jeg la inn denne tråden var å sette fokus på at selv harmløs kroppsbygging kan for noen få tippe over til å bli en dyp forstyrrelse i selvbildet som har navnet megareksi.

Hvis dette var en slankeforum og en la inn en tråd om anoreksi,ville folk gått i forsvar. Det de holder på med er jo ikke en sykdom . Samme reaksjon kommer her.
    Poenget er at kanskje noen blandt oss balanserer der hvor kroppsbygging ikke lenger er gøy, men har blitt en en tvangstrøye og en lidelse istedet for det som var meningen. Synes at dette forumet burde ha noe stoff om dette. Det er poenget mitt.

Ble medlem
    10-2002
    Jeg synes det er fint at du bryr deg Schvaker

Men uten kroppsbygging ville ikke dette forumet eksistere, og såvidt jeg ser så støtter vi hverandre og stortrives og er stolte over det vi får til med våre kropper.
    RockyRock

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Etter å ha tilbakelagt et år på psykologi grunnkurs som samlefag har jeg enda mindre respekt for disse enn før. Alle som studerer det er partyjenter som ikke vet hva de vil bli, men bare studerer for å kunne feste og bo borte fra mamma på studielån og ha det.. lissom fett ass!!
    Hva verre er -
    Psykologien bedriver kun analyse og beskrivelse. De setter navn på tilstander som like fullt er der, navn eller ei. Ingen løsninger presenteres. Derfor blir den meningsløst, og uegnet til noe annet enn vorspielkuriosa og lett intellektuell passiar, som feks diskurs om evolusjonsteori mot moderne feministisk samfunnsorden.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Er jeg megarektiker fordi jeg synes jeg ser ut som en liten unge etter å ha mistet 9kg på 3 uker?
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Vorspielkuriosa, LOL! ser for meg to hobby-dype og ikke minst deltidsintellektuelle tøser som sitter å snakker om fagbegrep de selv ikke vet hva betyr.

Ble medlem
    10-2002
    Hehe POWNED!
    RockyRock

Ble medlem
    05-2004
    Poenget med at jeg la inn denne tråden var å sette fokus på at selv harmløs kroppsbygging kan for noen få tippe over til å bli en dyp forstyrrelse i selvbildet som har navnet megareksi.
    Men hvorfor kommentaren om at så mange her er "i faresonen"?

Hvis dette var en slankeforum og en la inn en tråd om anoreksi,ville folk gått i forsvar. Det de holder på med er jo ikke en sykdom . Samme reaksjon kommer her.
    Hvilken reaksjon? Hvor?

Poenget er at kanskje noen blandt oss balanserer der hvor kroppsbygging ikke lenger er gøy, men har blitt en en tvangstrøye og en lidelse istedet for det som var meningen. Synes at dette forumet burde ha noe stoff om dette. Det er poenget mitt.
    Joda, men da kan vi jo kanskje holde oss unna kommentarer om hvordan mange her er "i faresonen"?
    wat

Ble medlem
    10-2002
    Schakver jeg forstår velviljen din, men mener at Worbid har noen gode poenger her
    RockyRock

Ble medlem
    10-2004
    Worbid. Nå flisespikker du. Mange av artiklene som er skrevet om dette mistenkligjør ting som er dagligdags for oss her inne.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.