Jeg, sammen med treningspartneren min har treningsfri denne uken. Da vi skal begynne på DHT neste uke. Og når vi har fri uker, så liker vi å ta noen økter på andre gymmer. Bare for å prøve litt, å forandre litt på omgivelsene. Vel, denne gangen gikk turen til Nautilus Gym of Bad. Jeg har sett frem til dette, da HIT alltid har så mye positivt å si om Nautilus maskinene.
Det begynte med at vi kom til studioet, og der hang det noen regler. Som vi selvfølgelig leste, vi er jo ordentlige mennesker. Noen virket jo greie:
- bruk innesko
- ha med håndkle
normale ting. Men så stod det:
- ikke tren med bar overkropp
ok, dette er normalt nok. Jeg liker ikke tanken på å trene rundt folk i bar overkropp, så slikt tar jeg som en selvfølge. Men så under stod det:
- ikke tren i barbert overkropp
....jeg skjønte ikke helt den. Da vi allerede har forstått at vi ikke skal ha bar overkropp, hva gjør det om det som er under er bart? Vel, "heldigvis" så ser jeg ut som en hulebjørn nå, så de kan ikke beskylde meg for å ha barbert brystkassen de siste månedene.
Vi henviste oss i kassen, der vi spurte om prøve time. Svensken som satt der sa at normalt sett så må man bestille prøvetime og ha med en instruktør på den timen. Men han så det var ikke nødvendig med oss. Slike skjulte komplimenter liker vi jo godt. Så vi gikk og hev på oss treningsklærne, og så oss litt rundt.
Studioet ligger over tribuen på det tidligere "Sentralbadet". Så hele veggen er et stort vindu ned til bassenget. Veldig fint, det blir lyst, trivelig, og man ser halvnakne mennesker hele tiden. I tilegg så spillte de høy musikk, som kom fra tv kanalen VH1, som ble vist på 4-5 tv skjermer. Det er ingen frivekter på dette studioet, noe som vi selvfølgelig var klar over. Og var der for å teste maskinene.
Vi satt oss ned på hver vår sykkel, og planlagte litt mens vi varmet opp i 10 minutter. Planen var å trene overkroppen. 2 øvelser på bryst, 2 på rygg, 2 på skuldre, 1 på triceps, 1 på biceps og 1 på mage. 3 oppvarmingsett på første øvelsen, 1 prøve sett på alle øvelsene og 3 jobbende sett på alle øvelsene. De hadde serien "Nautilus Nitro" og "2ST" på dette studioet. Etter ti minutter gikk vi av sykkelen, og jeg nevnte at jeg syns sete var hardt. Treningskameraten slengte da tilbake en kommentar om myke glutes.
Første øvelse:
Flat benkpress:
Dette var en maskin variasjon av benkpress m/manualer.
Bevegelsen var veldig fin, den var ikke beint opp og ned, men den gikk litt innover i toppen av bevegelsen. Slik at du fikk litt ekstra kontakt. Det fine med maskiner er jo selvfølgelig det at du har motstand gjennom hele bevegelsen i forhold til frivekter.
Så vi kjørte i gang med tre oppvarmingsett, og deretter tre jobbende sett. Begynte rolig med motstanden, og økte gradvis. Jeg likte maskinen veldig godt, men jeg følte at jeg presset litt mye med skuldrene. Om det var min egen feil eller maskinen kan jeg ikke si. Men treningspartneren min kjente det samme. Men trøkket i brystkassen var enormt.
Andre øvelse:
Pec Fly
En Pec Dec maskin er en maskin der du isolerer brystet mest mulig, uten bruk av hjelpemuskler (triceps/skuldre). Man sitter litt skrått, noe som gjør at når man har albuene sammen fremme så trykker den enormt i kassen. Veldig behagelig bevegelse.
Tre sett her og, brystkassen var allerede pumpet godt etter første øvelsen. Og her fikk vi tynt den ekstra. Pga vinkelen på setet så kjente det ut som om man fikk en kontakt som man ikke får på vanlige pec dec. jeg har sluttet å bruke den vi har på vårt studio fordi den rett og slett innvolverer skuldrene mine for mye. Men denne maskinen her var suveren.
Tredje øvelse
Super Pullover
En pullovermaskin er en maskin som isolerer ryggen, uten at du hjelper til med biceps. Noe som er veldig gunstig. En satt veldig godt i maskinen, og den traff som et skudd
Jeg visst det skulle være en pullover maskin på dette gymmet, og det var 50% av grunnen til at jeg virkelig ville inn her. For er det noe jeg savner på gymmet vårt, så er det en pullover maskin. Og denne skuffet meg ikke.Jeg fikk en trykk i ryggen som jeg seint kommer til å glemme. Fyrte gjennom tre sett, med progressiv vekt. Og følelsen av himmelrike var rett rundt hjørnet. Jeg kommenterte hvor stramt kameraten min hadde sikkerhetsbelte, og han svarte "det er bare du som er blitt tjukk"
Fjerde øvelse
Lat Pulldown
En nedtrekksøvelse, litt mer avansert. Grepet er et såkallt "Ergo Grep" dvs at det er ikke låst i en posisjon, men det kan bevege seg, for en bedre bevegelsesbane. Noe som virkelig kjentes. Du drar ned til front, slik at du slipper noe skulder komplikasjoner.
Et ord, WOW. Etter å ha kjørt pullover, så var ryggen ganske kaputt, men denne øvelsen trykkte ut siste resten. Den traff SKIKKELIG bra i trapezius, og strekken i Lattisimus var utrolig. En skikkelig rå maskin i mine øyne.
Femte øvelse
Overhead press
En skulderpressmaskin med litt vinkling på ryggen. Dette gir deg en bedre bevegelsesbane, og den er bedre for skulderleddet.
Denne maskinen hadde en bevegelsesbane som var helt utrolig. Den maskinen jeg er vant med her kan ikke måle seg. Tre serier her, og skuldrene, som allerede var øm etter benkpressen, var toast.
Sjette øvelse
Lateral Raise
En sidehevmaskin, som har som foremål å isolere skuldrene. Da mest den midtre og fremre hodet. Sitter litt skrå for komfort.
En helt grei maskin, det jeg merket var at puten som skulle være på albuen ga meg nesten brannsår. Så her anbefales det å ha genser på seg når den brukes. Bevegelsen var helt fin, og skuldrene fikk kjørt seg.
Syvende øvelse
Triceps extension
En øvelse for isolering av triceps, der hele formålet med øvelsen er en ekstensjon av albueleddet.
Her hadde vi litt problemer. Instillingen av setet gjorde det slik at man ikke kunne sitt lavt nok. Så vi fikk ikke hvilt overarmen på armlendet. Noe som førte til at overarmen var i luften gjennom hele bevegelsen. En annen ting som føltes rart, var at det var ingen håndtak for armene. Man skulle bare ligge de på puten og bruke styrken i underarmene til å presse med. Dette førte til at det var tungt på underarmene når man kom opp i litt kilo. Men allikevell så fikk vi en dyrisk pump i triceps av øvelsen, så den gjorde jobben sin.
Åttende øvelse
Preacher curl
En isolasjonsøvelse for biceps, med et grep som du kunne velge helt rett eller krummet.
Kan ikke si noe annet en at dette var en suveren maskin. Følelsen vi fikk i armene etter tre sett her var dyrisk. Etter alle øvelsene vi hadde kjørt, så var armene ganske pumpet. Men å avslutte med denne var glasuren på kaken. Veldig bra.
Niende øvelse
Abdominal
En mage øvelse som er designet til å passe best mulig til en persons fysikk.
2 sett her, og vi var ferdig. Den var tung, pga at alle muskler var i full pump, og verket var deilig. Den traff magen overraskende bra, og vi var begge fornøyd.
Alt i alt så måtte vi si at dette var noe av de beste apparatene vi hadde prøvd. Anbefales på det varmeste. og jeg kan trygt si at man kan bygge seg stor ved bruk av disse maskinene og ingen frivekter. Det ga mersmak, og jeg kommer nok til å ta meg noen turer inn der igjen. En fin plass å tilbringe litt av bursdagen min på.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat