Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Reklamasjon på laptop

Saccosekk Wasa sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    29

Reklamasjon på laptop

Siden det er et par her inne som jobber i elektronikkbransjen så prøver jeg meg frem her å spør om råd.

Laptopen til moren min havarerte i romjulen, den var på tidspunktet litt under 3 år gammel. Jeg kontaktet produsent og yttret ønske om å returnere laptop for å få den fikset. Jeg ante allerede på det tidspunktet hva som var galt, så jeg var jo såpass klønete at jeg ikke spesifiserte at jeg anså det som reklamasjonssak da jeg så på det som en selvfølge. Laptop er nå fikset av produsent, og den fungerer utmerket. Problemet er at mine foreldre nettopp mottok en faktura på ca 5.500,- for utskifting av hovedkort, arbeid og frakt.

Jeg anser et hovedkort i en laptop som noe som skal vare vesentlig lenger enn 5 år, og har tenkt å sende mail til produsent om at jeg anser dette som reklamasjonssak og derfor ikke aksepterer noe faktura på dette.

Er jeg urimlig i denne sammenhengen, eller har jeg en mulighet for å nå frem med dette?
    Don't train with machines, be one!

Gladgutt! Elonar sin avatar
    Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Vesentlig lenger enn 2 år regner jeg med du mener? Og der er jeg enig med deg. Jeg syns også det er rart at de utfører en reperasjon til 5500kr på en 3 år gammel laptop. En bedre og helt ny laptop er sannsynligvis mye bedre og billigere enn det reperasjonen kostet.

EDIT:
    Ta en telefon til forbrukerrådet, og hør med dem hva de mener.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Det beste med alt sammen er at jeg har utviklet en dyp kjærlighet for NORMALE sinnsfriske mennesker.

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Du bør alltid påpeke at det er en reklamasjon. Ellersenig medelonar. Rart å reparere noe sånt for så mye.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Hva slags folk er dette her egentlig?
    Er det ikke standard av sånne servicesteder og be om en bekreftelse av kunden på at de ønsker å betale for noe slikt?

Hver gang jeg har levert inn laptop på reperasjon så har det i hvertfall vært slik.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Now with added cuteness Stoffer sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Alder
    26
    Varierer fra butikkjede til butikkjede. Elkjøp/Lefdal skal iallefall alltid informere om hva det eventuelt vil koste å utbedre feilen så er det opp til kunden om han/hun vil betale dette.

Reklamasjon på laptop er 5 år så sant den er kjøpt på privat og ikke firmanavn.

EDIT: Det "store" problemet her er nok at du gikk rett til produsent og ikke via forhandler der du kjøpte laptopen. Produsenter gjør ingenting gratis og du kan måtte prate en god stund med produsent etter å ha pratet med Forbrukerrådet.
    Har blitt faen så positiv at det er kvalmt

Medlem tnt^85 sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Er den kjøpt i utlandet eller er forhandler konkurs siden du gikk rett på produsent?

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    De har vel utnyttet at du ikke spesifiserte noe om reklamasjon/garanti og har operert i gråsonen for å lure deg for penger. For 5000,- får du en ny laptop som antageligvis er fire ganger så god som den moren din har.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    Bør være grei skuring det, alle de store om opererer i Norge bytter slikt på reklamasjon.
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Saccosekk Wasa sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    29
    Det ordnet seg etter en kort mail til produsent hvor jeg beklaget at jeg kanskje ikke var tydlig nok når jeg leverte inn at det var reklamasjon. Forklarte også at jeg anså et hovedkort til å vare vesentlig lenger enn 2 år og ba dem ta stilling til om de aksepterte at dette var å anse som reklamasjon. Fikk telefon og mail i dag hvor de ba meg levere kvittering slik at de fikk bekreftelse på at kjøpet var skjedd i privat regi og ikke via bedrift. Den er jo grei skuring, så det ser ut som det ordner seg.

Uansett så stusser jeg på at de ikke opplyste meg om pris. I det minste burde de iallefall ha ringt meg opp når dem selv så hva som var feilen og gitt meg en mulighet til å kun betale for sjekken, men stoppe arbeidet med å bytte komponenter da dette ble like dyrt som jeg kjøpte PC'n for.
    Don't train with machines, be one!

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Nyeste innlegg: 01-12-10, 15:24
  2. Reklamasjon på bærbar PC ?
    By Dolph in forum Technobabbel
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 05-04-09, 18:47
  3. Ny laptop?
    By Julenissen in forum Technobabbel
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: 08-10-08, 19:21