Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 59

Tråd: Rik eller lutfattig

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18

Rik eller lutfattig

Den svenske privatøkonomiske rådgiveren Charlie Söderberg stikker ut haken og forteller hva som er forskjellene på de som blir rike og de som forblir fattige, skriver dinapengar.se.

Her er noen av Söderbergs erfaringer, etter mange år i bransjen, blant annet fra den privatøkonomiske skolen ”Kontroll på pengene", som han var med å starte.

1) De fattige jobber for penger, de rikeste lar pengene jobbe for dem. ”Tren deg i å sette pengene i arbeid innen du bruker dem”, er rådet fra Söderberg.

2) De fattigste kjøper nå – og betaler siden. De rikeste investerer nå og kan leve med at det tar tid å få avkastning. Tren deg i å tenke langsiktig.

3) De fattigste tar sine økonomiske beslutninger basert på følelser, mens de rikeste regner på det. Tren på å regne igjennom og kjenne igjen en god forretning i stedet for å stole på hva andre sier.

4) De fattigste har ingen anelse om hva de vil få ut av livet, mens de rikeste har skrevet ned sine mål og søker hjelp for å nå dem. Skriv ned dine mål, kommuniser dem til andre og ta imot hjelp fra dem som ser ut til å nå sine.

5) De fattigste blir nedtrykte når de mislykkes, de rikeste lever godt med at de bare lykkes med halvparten av det de foretar seg. Om du er mindre streng mot deg selv, tillater deg å prøve og feile, får du mange flere muligheter til å lykkes, råder Söderberg. Det er alltid noe å lære, enten du lykkes eller mislykkes.

6) De fattigste forsøker å løse sine problemer selv, og skjuler dem ofte til og med for partneren. De rikeste er åpne med hva de har og hva de vil, og driver ofte ulike prosjekter sammen med andre.

7) De fattigste omgås med fattige, de rikeste omgås med rike. Man blir i stor grad som dem man omgås. Skal du begynne å tenke nytt for å få nye resultater har du behov for å omgi deg med mennesker som selv gjør det, og inspirerer deg til å følge opp det du har satt i gang.

8) De fattigste håper å bli rike i en fei, mens de rikeste derimot satser på flere hester der alle parter tjener på det hvis det lykkes. Vær aldri gjerrig, og forsøk å la være å se på penger som en mangelvare. Det du gir får du også tilbake, ofte med renter, avslutter Söderberg.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    sticky på mental fitness?
    mange av rådene her gjelder på ganske mange områder i livet

Shakespeare
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Yepp. Tror det er mye sant i det der..
    I know I was born and I know that I’ll die.
    The in between is mine. I am mine.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Høres nesten ut som en bitteliten oppsumering av boken "Brian Tracy - The Psychology of Achievement". Suksess er forutsigbart og denne boken tar for seg hvordan man ender opp som en vinner og ikke som en taper. Helt ufattelig bra bok rett og slett! Annbefales.

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    JA!! Nettopp!! Sticky, vær så snill.
    No creative person ever felt their day job.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Høres nesten ut som en bitteliten oppsumering av boken "Brian Tracy - The Psychology of Achievement". Suksess er forutsigbart og denne boken tar for seg hvordan man ender opp som en vinner og ikke som en taper. Helt ufattelig bra bok rett og slett! Annbefales.
    Har du blitt rik etter at du leste den boken?
    http://www.dingsekongen.no

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Har du blitt rik etter at du leste den boken?
    Leste den for under et halvt år siden. Det er ikke snakk om å bli rik over natten, det er snakk om personlighetsutvikling. Begynte å tenke på en helt annen måte etter jeg leste den. Har ikke blitt rik, men tjener mer penger nå enn før jeg leste den og er overbevist om at boken er en direkte årsak til det.

FV
    FV er ikke aktiv
    Rusbrus-prinsen FV sin avatar
    Ble medlem
    11-2006
    Faktisk mange gode råd der. Om jeg hadde lært meg ett par av dem, tror jeg at jeg hadde hatt det bedre økonomisk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Kunne aldri falt meg inn å betale penger for å sende en bekreftelse på åååhh du er så fiin azzzz håper du blir rik og drukner i kølle. come the fuck on, de greiene der er så idiotisk at jeg blir kvalm.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Er du lutfattig så er vel tipset i #1 litt tåpelig

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie Vis post
    Er du lutfattig så er vel tipset i #1 litt tåpelig
    Mange av de som er "rike" i dag startet jo med tomme hender. Alt er mulig.

Bronse Member mYth sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

:)

Typisk norsk.. Materialistiske kapitalister.. Skal mer en det til å måle lykke å suksess i livet mitt.. Alikevell er det noen gode "tiltak" og retninger man kan tenke\gjøre for å bedre seg økonomisk
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av mYth Vis post
    Typisk norsk.. Materialistiske kapitalister.. Skal mer en det til å måle lykke å suksess i livet mitt.. Alikevell er det noen gode "tiltak" og retninger man kan tenke\gjøre for å bedre seg økonomisk
    Hva er galt med å være en materialistisk kapitalist? Synest det er en flott ting jeg.

Om det er typisk norsk å være en "materialistisk kapitalist" vet jeg heller ikke om jeg er enig i.

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Hehe, de som tror penger ikke er alt bør komme seg ned fra lsd-trippen sin
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Astronaut curly sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Mye bedre å være rik og lei seg enn fattig og trist....

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

hehe, kaller du meg en hippie? yeah
    Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Til dere som likte tankegangen i første posten , kjøp denne boka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2493951&rom=MP

Helgens boktips som gjør deg rikere fra mandag

Silver Member
    Ble medlem
    12-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post
    Til dere som likte tankegangen i første posten , kjøp denne boka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2493951&rom=MP

Har lest den,ok bok.
    ..........

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Endorfinrusen er da vel så god …

Er det ikke trening som er det virkelig store i livene våre?
    You ran a marathon? That's cute …

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Endorfinrusen er da vel så god …

Er det ikke trening som er det virkelig store i livene våre?
    Man kan jo kombinere! Se på Stordalen.

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Typisk norsk.. Materialistiske kapitalister..
    Uten de materialistiske kapitalistene så hadde ikke de late unnasluntrerne hatt noen til å betale regningen så de selv kan gå på sosialen istedenfor å gjøre nytte for seg.

Skal mer en det til å måle lykke å suksess i livet mitt..
    Hvor mye du kan snylte fra sosialen?
    wat

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post

En god måte å bli rik på er å skrive en bok om hvordan man blir rik.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Man kan jo kombinere! Se på Stordalen.
    Men da er ikke lenger penger ALT …

Det blir vel en 50/50-fordeling.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid Vis post
    Uten de materialistiske kapitalistene så hadde ikke de late unnasluntrerne hatt noen til å betale regningen så de selv kan gå på sosialen istedenfor å gjøre nytte for seg.

Det ble litt satt på spissen synst jeg. Mener det er mulig å ha en 7-16 jobb og være fornøyd med det. For all del jeg respekterer de som arbeider skikkelig hardt å tjener gode penger. Noen er helt oppslukt i dette å heve seg selv og måler bare materialistiske ting og tanker som suksess i livet og skryter uhemmet over seg selv i hver anledning de får. Det synest jeg er forkastelig, har sett altfor mye av det.

For øvrig vil jeg bare avstemple meg som hippie. Jeg sitter faktisk med hus, bil og 100% stilling jobb.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Hvorfor bruke den beste tiden av livet sitt på å gjøre noe for andre som gir penger, hvis man ikke er materialist?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det ble litt satt på spissen synst jeg. Mener det er mulig å ha en 7-16 jobb og være fornøyd med det. For all del jeg respekterer de som arbeider skikkelig hardt å tjener gode penger. Noen er helt oppslukt i dette å heve seg selv og måler bare materialistiske ting og tanker som suksess i livet og skryter uhemmet over seg selv i hver anledning de får. Det synest jeg er forkastelig, har sett altfor mye av det.
    Hva med alle disse puslete, generte, underdanige menneskene som går rundt og unskylder seg hver gang de er litt uheldige og har gjør noe flott. Er ikke det verre? De avskyr jeg, og spesielt de som hyller dem for nettopp det.

Som dette: «Oddvar Hausken får Jon Hendens Minnepris ikke bare fordi han har løpt mange maratonløp på gode tider, men også fordi har vært en god representant for maratonløping på alle måter. Han er alltid blid og sympatisk og skryter aldri av egne prestasjoner selv om han har mye å vise til

Tragisk!

Ble medlem
    05-2004
    For all del jeg respekterer de som arbeider skikkelig hardt å tjener gode penger. Noen er helt oppslukt i dette å heve seg selv og måler bare materialistiske ting og tanker som suksess i livet og skryter uhemmet over seg selv i hver anledning de får.
    Du mener slik kroppsbyggere er helt oppslukt i kroppsbygging?
    wat

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

Du mener slik kroppsbyggere er helt oppslukt i kroppsbygging?
    Nei det mener jeg ikke, jeg drar ikke paraleller mellom kroppsbygging og være materialisitisk i de dimensjoner jeg nevner

Ble medlem
    05-2004
    Det burde du gjøre. Hvis det er negativt å være oppslukt av materialistiske ting/penger, så er det også negativt å være like oppslukt av noe annet. Nå er jo kroppsbygging ganske så materialistisk, da men.
    wat

Medlem arctic_celi sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Vi nordmenn er vel ikke så mye mer materialistisk en andre folk.
    Det er bare at vi har hadt lite og når vi plutselig får penger så blir det fokusert mye på det vi ikke hadde så mye av. Noe som er helt naturlig

Worbid: Er ganske så sikker på at han ikke mente det du trodde han mente.
    Det er bare slik at noen av oss har forstått at penger er ikke ALT. Suksess kan ikke alltid måles i penger.
    At du ikke forstår det er noe annet.... det betyr ikke at folk går på sosialen osv osv...

Som oftes så er det faktisk de som tjener lite som tror at penger er alt.
    Eller de som er oppdratt slik fra sine foreldre. De er som oftes kvalme, ubehagelige drittsekker som karma tar seg av.
    Penger betyr mye når man ikke har de, har man det så betyr penger ganske så lite.
    Da er det andre verdier som er viktig... kan fks nevne familie... relasjoner/kontakter... frihet... lidenskap.. ettermæle/rykte.. energi..
    "Arroganse og selvinnsikt er sjeldent å finne i en og samme person"

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av arctic_celi Vis post
    Vi nordmenn er vel ikke så mye mer materialistisk en andre folk.
    Det er bare at vi har hadt lite og når vi plutselig får penger så blir det fokusert mye på det vi ikke hadde så mye av. Noe som er helt naturlig

Worbid: Er ganske så sikker på at han ikke mente det du trodde han mente.
    Det er bare slik at noen av oss har forstått at penger er ikke ALT. Suksess kan ikke alltid måles i penger.
    At du ikke forstår det er noe annet.... det betyr ikke at folk går på sosialen osv osv...

Som oftes så er det faktisk de som tjener lite som tror at penger er alt.
    Eller de som er oppdratt slik fra sine foreldre. De er som oftes kvalme, ubehagelige drittsekker som karma tar seg av.
    Penger betyr mye når man ikke har de, har man det så betyr penger ganske så lite.
    Da er det andre verdier som er viktig.
    Har man mye penger bruker man som oftest mye penger, og da ser man bare ikke verdien av pengene man har. Hadde en rik person mistet pengene sine, hadde han sett verdien av å ha så mye penger.

De mest suksessrike menneskene er også de som har mest penger, så formue stemmer egentlig fint overens med suksess..

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post
    De mest suksessrike menneskene er også de som har mest penger, så formue stemmer egentlig fint overens med suksess..
    Her er jeg ikke enig. Litt satt på spissen: Synest du Britney Spears er sukksessrik?
    Definer sukess for meg...

Ble medlem
    05-2004
    Mener du at Britney ikke har hatt suksess?
    wat

prz
    prz er aktiv nå
    Ble medlem
    05-2004
    Her er jeg ikke enig. Litt satt på spissen: Synest du Britney Spears er sukksessrik?
    Definer sukess for meg...
    Hun har utvilsomt en interesse for musikk, har hun ikke hatt suksess sånn sett?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

Er hun suksessrik spør jeg, definer det for meg

prz
    prz er aktiv nå
    Ble medlem
    05-2004
    Er hun suksessrik spør jeg, definer det for meg
    Ja hun er suksessrik.
    sukses's m1 (fr succés, av lat. successus 'forløp, framgang', besl med *suksedere) hell, heldig utfall, framgang ha s- i sin nye rolle / boka ble en s- / forfølge s-en

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Det burde du gjøre. Hvis det er negativt å være oppslukt av materialistiske ting/penger, så er det også negativt å være like oppslukt av noe annet. Nå er jo kroppsbygging ganske så materialistisk, da men.
    Haha, du drar så latterlige paraleller hele tida!

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post
    Har man mye penger bruker man som oftest mye penger, og da ser man bare ikke verdien av pengene man har. Hadde en rik person mistet pengene sine, hadde han sett verdien av å ha så mye penger.

Det stemmer at de aller fleste som tjener mye penger bruker mer penger en de som ikke tjener mye penger..
    Men disse er ikke de som faktisk blir rike, fordi det er en gang sånn at man blir ikke rik på det man tjener... men på det man sparer/invisterer.
    Er helt uenig at rike personer ikke ser verdien av penger før de har mistet de, siden de "rike" oftes bruker penger til å skape mer penger.
    Det er rett og slett en råvare i seg selv.

Men om penger er alt eller at de føler at du kan måle suksess av dette er noe helt annet. Jeg har merket gang på gang at de som virkelig er rike, er folk som bryr seg vannvittig lite om materialistiske goder og hvor mye penger man selv har og andre har. Det er rett og slett noe som ikke betyr noe spesielt for de.
    Det er helt andre verdier som betyr noe.

Som oftes er de nyrike eller de som ønsker å være rik som tror at materialistiske ting og penger er en måte å måle suksess på.
    Men egentlig er det et signal på lavere status og at man ønsker å være bedre en det man egentlig er.

Så penger er nødvendig, men ikke det viktigste i verden.

Noe som jeg mener er viktig er:
    - familie...
    - relasjoner/kontakter...
    - frihet...
    - Helse..
    - lidenskap..
    - ettermæle/rykte..
    - energi..
    - Personlighet..

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    29

Den hele Britney Spears tingen jeg drog opp var dette jeg ville frem til. Hun har solgt mye musikk og tjent masse penger, men når jeg spør om hun er suksessrik så mener jeg som person i helhet. Nå skal det sies at sladder skal man ta med en klype salt, men om bare 10% av det jeg har lest om henne er sant så må jeg si at jeg ikke ser på henne som en suksessrik person..

Bare for å nevne noe.

2 katastrofale ekteskap
    rusproblemer
    mulig hun mister retten til sine unger

Er det dette man kaller en suksessrik person? Poenger mitt var å sikte til noe mer enn hva kontoen sier i minibanken men det var dere tydeligvis ikke istand til å se.. coffee

Vi er bare ikke enige her så jeg gir meg

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Bare for å nevne noe.

2 katastrofale ekteskap
    rusproblemer
    mulig hun mister retten til sine unger
    hun har mistet rettigheten til sine egne barn.

Ble medlem
    05-2004
    Britney var vel suksessrik som person til hun dreit på draget, akkurat som Ronnie Coleman var suksessrik som Mr. Olympia frem til 2006.

Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Haha, du drar så latterlige paraleller hele tida!
    Hvordan er den latterlig? Vi snakker her om å fokusere veldig ensidig på noe.
    wat

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    så folkens. hva har dere prestert de siste 30 dagene?

har dere noe å vise til?

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Har vært en laber måned , har gjort 104% avkastning på min investering siden begynnelsen av august men de siste 3 ukene representerer bare rundt 15% av disse.

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Det var labert gitt.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Det var vel litt ironisk men sett i forhold til siste kvartal under ett så er det dårlig , har bare hatt griseflaks med porteføljen den siste tiden.
    3sinalifetime

Bronse Member Royb sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    26
    Ser ut for meg at folk snakker om forskjellige ting her. Bruken av ordet "suksess" er difus og med blandet mening.

Når man snakker om suksess er det ofte i den økonomiske verden vi befinner oss, mens noen mener at sukkses handler om mere enn bare penger på konto.

Jeg tolker det hele slik... Suksess beskriver grad av fremgang og livet tilbyr flere områder du kan oppnå suksess på.

f.eks:
    - Karriere/økonomi
    - Kjærlighet
    - Venner
    - Spiritualitet (mange tenker kanskje Gud osv. men jeg tenker mer på å være i balanse med sine verdier, å føle at man er på rett vei i livet).

Ja, det var de jeg kom på i farta.

Så når noen spørr om han/hun er sukkserik så må man nesten spørre seg selv "sukkserik innenfor hva da?" og kanskje like viktig så bør suksess vurderes opp mot egne mål ikke målene andre setter for deg.

Edit: Som en sidenote er jo "suksess" innenfor "spiritualitet" direkte avhengig av suksessen inenfor de andre områdene.

Edit2: for de som syns min liste var pjuskete, les arctic_celi sin post på nytt

Stengt konto Brukerkonto avsluttet sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    26
    ååff.. hvordan går det med dere?

Jeg har ikke trent siden jeg sluttet å logge igjen her på fp.. når var det? Ganske nøyaktig en måned siden.. fra og med i morra that is.. Såååe hvorfor trener jeg ikke mer?

Det startet med at jeg skulle begynne å studere igjen denne høsten.. Jeg hadde hatt et år med jobbing. Jeg hadde bomma på to tidligere studier, og bestemte meg for å tenke grundig igjennom hva jeg ville før jeg begynte igjen. Nå i sommers fant jeg ut at jeg ville begynne på it og informasjonssystemer. Ikke fordi jeg tror jeg ville kunne gjøre det ekstremt bra innenfor dette faget, men fordi det var det eneste jeg hadde litt kjennskap til.

Det viste seg at studiet var midt i blinken, lenge siden jeg har vært så tilfreds! Har lenge gått å vært urolig over framtiden. Vært redd for at jeg skulle ende opp som 30åring uten jobb eller familie. Endelig var den uroligheten mettet.

Så viste det seg at jeg ikke kunne få stipend, fordi jeg ikke hadde fullført nok eksamener i de andre studiene jeg hadde begynt på tidligere. Kombinert med at jeg hadde gått noen uker eller måneder for lenge uten studie. Derfor får jeg først kanskje stipend før etter jul, da jeg har noen flere fullførte eksamener å vise til.

Dette har hele høsten vært utrolig hardt og deprimerende. Jeg har levd på luft og ingenting. Jeg har ikke tatt en fest siden sommeren da det var min mammas 50års dag.. og før det.. så går det enda et halvt år før neste fest. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi jeg rett og slett ikke har råd. Dette gjelder også å unde seg ting, så som klær og lignende.. Hakke handlet noe til meg selv på så lenge jeg kan huske.

Uansett.. Denne høsten har jeg jobbet så masse jeg kunne, dvs. 60-70-80 timer i måneden. Alt etter som hvor mange vakter de har hatt til meg, samt gått fulltid på skolen. Uten å få stipend. Jeg har i tillegg til det måtte betale ned på studielånet mitt som har kostet meg 4000 hvert kvartal. Noe som mildt sagt knekker meg.. Forrige innbetaling var for en måned siden. Da jeg sluttet å logge treningene mine, fordi jeg enkelt å greit ikke hadde råd til å trene mer.

Jeg har levd hver eneste dag på ca. vann og ingenting i over en måned. Tror jeg holder på å bli gal nå.. Jeg har gått ned 8kg... Armene mine har mistet 2 cm.. Jeg klarer ikke konsentrere meg.. Jeg er agressiv.. Jeg har ikke råd til å betale regninger.. Jeg må leve en måned til nå, uten mat.. Og når jeg sier uten mat.. Jah, jeg kan jo ta et eksempel.. I går hadde jeg ett knekkebrød! I forgårs hadde jeg en halv tube med sjokoladegreier som man har oppå iskremen som jeg fant i kjøleskapet..
    Det ser ut som jeg må haike til skole og jobb en måned til framover. Tipper jeg går ned ihvertfall 5-6kg til.. Hvis jeg ikke dør først..

forøvrigt fikk jeg nettopp beskjed om at hele avdelingen der jeg jobber blir lagt ned..

Life sux!

Sorry, måtte bare whine litt..

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sitat Opprinnelig skrevet av n0xious Vis post
    Jeg har i tillegg til det måtte betale ned på studielånet mitt som har kostet meg 4000 hvert kvartal. Noe som mildt sagt knekker meg.. Forrige innbetaling var for en måned siden.
    EEEEEEeeeee.... du vet at du kan fryse lånet når du studerer sant??!??!?
    Forstår godt at du har det trangt når man studerer OG må betale studielånet.
    Tror det er på tide å sette seg inn i diverse ting n0xious, ta kontakt med lånekassen i morgen!

http://www.lanekassen.no/
    http://www.lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx

Stengt konto Brukerkonto avsluttet sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    26
    jeg ringte til de da jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk stipend. Og forklarte den situasjonen jeg var i, og hvor håpløst det ville bli. Men ifølge kundekonsulenten var det ikke noen vei utenom.

Han ga meg tre valg.

1. Jobbe ved siden av studiene og betale lån slik jeg gjør nå inntil jeg får opparbeidet nok studiepoeng til å få stipend.
    2. Ta opp gamle eksamener.
    3. Eller betale ned lånet og søke stipend igjen da.

For noen drittsekker de er..

Trøster meg med at jeg vil få penger etter jul, forhåpentligvis..

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sitat Opprinnelig skrevet av n0xious Vis post
    jeg ringte til de da jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk stipend. Og forklarte den situasjonen jeg var i, og hvor håpløst det ville bli. Men ifølge kundekonsulenten var det ikke noen vei utenom.

Han ga meg tre valg.

1. Jobbe ved siden av studiene og betale lån slik jeg gjør nå inntil jeg får opparbeidet nok studiepoeng til å få stipend.
    2. Ta opp gamle eksamener.
    3. Eller betale ned lånet og søke stipend igjen da.

For noen drittsekker de er..

Trøster meg med at jeg vil få penger etter jul, forhåpentligvis..
    Det der hørtes helt latterlig ut. Er du heeeelt sikker på det der.
    Du kan jo også søke om betalingsutsettelse fra websiden deres ser jeg.
    Forstår godt at du ikke får stipend med det første, men å betale ned på lån mens du studerer er jo lattis.

Har du lest der der?
    http://www.lanekassen.no/templates/Page____5607.aspx

eller det her:
    http://www.lanekassen.no/templates/Page____2017.aspx

---------------------------------------------------
    Vanlige spørsmål:

Spørsmål:
    Hvorfor har jeg fått regning når Lånekassen vet at jeg er i utdanning?

Svar:
    Dersom du er deltidsstudent med eller uten støtte fra Lånekassen, må du søke om betalingsutsettelse hvis du ønsker det. Er du fulltidsstudent uten støtte fra Lånekassen, må du også søke om betalingsutsettelse. Det gis ikke betalingsutsettelse utover ett undervisningsår. Du må derfor søke på nytt for hvert år. Du kan søke om betalingsutsettelse på Dine sider eller bruke søknadsblankett I. Les mer om betalingsutsettelse.

Spørsmål:
    Må jeg ha spesiell grunn for å få betalingsutsettelse?

Svar:
    Nei, det trenger du ikke.

Du kan vel lete der selv:
    http://app.lanekassen.no/faq/default.aspx

Ergo: Du kan søke om betalingsutsettelse i et år. Så drit i det han fyren fortalte deg.
    Overbevist?!?! Sett i gang!

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003
    Jeg har ett ord som gjelder gjennom livet, noe mere er ikke å si:

Balanse

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg