Det er klart at i en sånn historie så er ting satt på spissen og gjort meget tydelig og enkelt, slik at alle skal forstå det.
Det er selvfølgelig klart at et menneskes historie og bakgrunn er mye mer komplisert enn som så.
Men når det er sagt, så er det en enkel regel som, hvis man prøver å leve etter mer og mer, som i bunn og grunn er det du trenger for å kvitte deg med sekken og gresskaret.
Regelen følger:
Lev livet som om dagen i dag var den første og den siste dagen i livet ditt. Første dagen i livet ditt:
Hvis i dag var den første dagen i livet mitt, ville jeg vært uten anger eller ha noen form for negativ innstilling til de ting jeg skulle bruke dagen min på.
Eks: Si du har begynt på ny jobb. I starten er du entusiastisk og energisk, du har lyst til å vise sjefen og de andre hvor flink du er.
Du dukker kanskje opp tideligere enn det som kreves og du viser hele verden at du er en god arbeider. Du vil ikke gi dårlig in ntrykk i starten.
Så går det et par måneder eller år og du har kanskje mistet litt av entusiasmen du en gang hadde. Kanskje du føler at sjefen din ikke liker deg, kanskje han har roset kollegaer av deg for jobb du har gjort? Kanskje han har forfremmet ansatte som begynte i jobben etter deg selv om du har gitt 100% og levert.
Nå gidder du ikke lenger å dukke opp tidlig, du kommer kanskje heller litt for sent og tar gjerne noen ekstra sykedager selv om du ikke er syk.
Ideen er, hadde dette vært den første dagen i livet ditt så hadde du ikke gjort det, du hadde vist den gode entusiasmen som om det var første dagen din på en ny jobb.
Noen som har tatt cluet her enda?
Du får det du gir, du høster det du sår, what goes around comes around.
Du skal gi mye, fordi da får du mye tilbake. Det er en universiell regel. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det noe dypere, det må erfares for at du skal se verdien i det.
Mine tips:
Lat som om det er første dagen du er sammen med kjæresten din, lat som det er første dagen din på jobben, lat som om barnet ditt nettopp har kommet til verden.
Lev livet som om dette var den første dagen, gi mye av deg selv og se selv hva du får igjen.
Siste dagen i livet ditt:
Hadde du hatt 24 timer igjen å leve, hva hadde du brukt de timene på?
Hadde du utsatt viktige ting som å være sammen med familie?
Hadde du ventet med å si til en spesiell person for deg, noe du har hatt lyst til å si lenge, men kanskje ikke har turt?
Hadde du giddet å starte en krangel med kjæresten din, over en bagatell, hvis du visste at hun bare hadde et døgn igjen?
Nei, jeg tror ikke det. Ikke hvis du virkelig visste at det bare var 24 timer igjen.
For alt du vet, så lever du ikke i morgen. Det er en trafikkulykke i verden hvert eneste sekund, tror du mange av de som dør i trafikken hadde det planlagt?
Cluet er å få seg en "Gjør det NÅ" innstilling til alt i livet.
Si at barnet ditt har blitt diagnosert med f.eks. blodkreft.
Ville du virkelig satt deg ned og sett på hotel cæsar hvis barnet ditt spurte om dere vær så snill kunne dratt og kjøpt en is? Nei, du ville hatt en annen innstilling til barnet ditt, du ville verdsatt det fordi du visste hvor verdifullt det var for deg og fordi du visste at du ikke hadde den verdien for alltid.
Med andre ord, du hadde gitt ditt eget liv glede og mening, og det er det som er hele poenget.
Vi lever i en verden hvor alt er forsikret, og det gir oss følelsen av at vi kommer til å leve evig.
Det er rart med det, det er først når man forstår at man skal dø, at man virkelig begynner å leve.
De mest fikantede tolker sikkert dette som: Du kan ikke ha gleder i livet før du går rundt og tenker på døden.
Det er selvfølgelig ikke det det handler om, det handler om å verdsette det du har. Og det er først når du VET at du kan eller skal miste det, at du VIRKELIG setter pris på det.
Det blir det samme som: Du vet ikke hva du har før du har mistet det, bare på forskudd.
Personlig så har det ikke gått opp for meg enda at jeg eller de jeg er glad i skal dø engang.
Da hadde jeg nok ikke spilt så mye pc eller tv spill.
Men jeg jobber med det.
Mine tips:
Sett opp en liste på ti ting du ville gjort dersom du bare hadde et døgn igjen å leve. Skriv ned ting du ville hatt lyst til selv om det ville tatt lenger enn 24 timer å gjøre det.
Gjør alle tingene på listen. Ta en ting av gangen.
Har du skrevet noe stort som "redde de sultne barna i afrika", sett deg ned med telefonkatalogen og finn en organisasjon som hjelper barn i afrika. Ring dem og si at du vil hjelpe til. Du kan ikke gjøre alt på en dag, men du kan ta ett steg for å komme nærmere fjelltoppen.
Ikke vent til en dag hvor du har bedre råd, en dag det er mer behagelig, gjør det NÅ!
Man vil alltid kunne se for seg at en annen dag er bedre enn den i dag, men det er ikke sant.
Skal du gjøre det, gjør det nå.
Se på morgendagen som en gave, kanskje får du den, kanskje får du den ikke. Hvis du får den så kan du bruke den også til å gjøre ting som betyr noe for deg.
Det mener i hvert fall jeg at er en start på et mer verdifullt liv.