Jeg har bestilt noen tilskudd fra USA som er blitt stoppet i tollen.
Samlet verdi er 557,- kr, hvor mye må man betale i toll da?
Er det bare 25% moms + et toll gebyr på 75kr?
Jeg har bestilt noen tilskudd fra USA som er blitt stoppet i tollen.
Samlet verdi er 557,- kr, hvor mye må man betale i toll da?
Er det bare 25% moms + et toll gebyr på 75kr?
Posten eller alternative frakselskaper ?
Jeg betalte ca 300kr for noe klær jeg bestilte fra australia. Kostet egentlig ca 1000kr med fraktOpprinnelig skrevet av HIT
Posten..... uff uff uff...
Umulig å si , 11% moms , og et par standard gebyrer , det med posten er så uforutsigbart at man skjelden vet hvor de ender.
Jeg bestillte meg 2 Tskjorter (got ****) som kostet 250.- tilsammen , når alle postens krumspring var forsert så hadde prisen økt med over 100%
Jeg kan jo forandre litt på fakturaen jeg fikk på email. Jeg vet at det står en verdi på 3 dollar på pakken (15 dollar i porto).Opprinnelig skrevet av NK
Kjipt å bli tatt for det da.. Kanskje bedre å betale noen hundrelapper for å få det inn???!!??
Jeg forstår ihvertfall at tollerne har fattet interesse med pakken din, det er ikke så mange som bestiller produkter fra USA til en verdi av 20kr.
Sender deg en PM HIT
Det er jo bare "vareprøver"Opprinnelig skrevet av Cera
![]()
Du må betale 70 kr i forenklet tollbehandling gebyr + 25% moms av varene.
Husk: Høyre er omtrent det eneste partiet som ikke vil gå inn for å heve tollgrensen til 1000 kroner
(Og Høyre står også bak det nye forslaget til åndsverkslov, som gjør oss til en nasjon av forbrytere. Og som kun er der for å sørge for at en industri som allerede går med millionoverskudd for atter nye millioner de kan pumpe inn i lobbyvirksomhet for å fjerne enda flere av våre rettigheter.)
wat
Men nå skal det også sies at Høyre gjør alt annet enn å stemme for sin egen politikk når det kommer til stykke.Opprinnelig skrevet av worbid
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
.......................................R.I.P..........................................
..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
.....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
I prinsippet synes jeg at grensen er på kr 200,- er grei, det er helt naturlig at en skal måtte betale norsk moms av varer en bringer inn i landet.
Jeg er nok mer skeptisk til de nye lovreglene som har blitt presset gjennom av mektige mediekonsern (og EU).
betalt 270kr for å få det gjennom tollen. Greit nok![]()

Tollgrensa er for lav...
Opprinnelig skrevet av Cera
At vi kan kjøpe varer i et større mangfold uten at du skal tolles ihjel, 1000 kr hadde vært en grei sum![]()
Å holde grensen på 200,- er latterlig. Den har jo vært dette siden 1975. Den hadde vært mykje høgare skulle den blitt justert for inflasjon. Både Ap og Frp vil øke denne.
Butikkene i Norge har også godt av litt konkurranse. Las på hevtollgrensen att en av grunnane til att grensen fortsatt var 200,- var att dette var et enkelt tal som alle visste. Skulle man heve denne ville det skape forvirring. Dette var noe av svaret de fikk av finansdep.
Dette er rein bullshit, de hever og senker alle andre skatter og avgifter, så dette argumentet er j.... tynt!
Har forøvrig ikkje noke imot å betale litt moms, men når postens gebyrer og eventuell toll er lagt til, så blir dette fort litt penger.
Er det ikke naturlig at varer en sitter i Norge å bestiller skal ha samme avgifter til staten som de en kjøper i Norge?
Begrunnelsen deres er etter min mening ikke holdbar, en legitim begrunnelse hadde vært at det skaper mye papirarbeid for relativt små summer.
Selvfølgelig er det ønskelig at tollgrensen skal settes høyere, det er også lavere alkoholavgifter, billigere bensin etc ( andre FrP-saker), men hvor samfunnsøkonomisk er det avgjørende spørsmål.
Samfunnsøkonomisk er det ønskelig med hevet tollgrense fordi det i dag blir en proteksjonistisk politikk som svekker norske bedrifters konkurranseevne på sikt.
wat
Det er på høytid at tollgrensa heves. Og heldigvis er det et forslag oppe i stortinget nå om å heve den til 1000kr. Som faktisk er den nåværende verdien av de 200kr når den ble innført.
Tror det er politisk flertall for det også. Blir herlig.
"So act that your principle of action might safely be made a law for the whole world." Immanuel Kant
Det er da ikke proteksjonistisk å kreve at varer kjøpt i utlandet skal mombelegges på samme måte som varer kjøpt i Norge.Opprinnelig skrevet av worbid
Joda. Norske butikker kan også selge til utlandet og slippe moms! Slik fungerer det i resten av verden. Hvis vi blir litt mindre navlebeskuende, så kan kanskje norske butikker se litt utover i verden, de og.
wat
Worbid: hevtollgrensa linken, funker den hos deg? Funker ikkje her.
Samferdselsdepartementet, Forbrukerrådet, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet og Posten har alle bedt om at grensen økes. De vet jo hva de uttaler seg om, så det er vel ikke uten grunn.
Vi har også en regjering som ønsker konkurranse, så er litt rart att denne konkurransen ikke passer tydligvis.
Er forøvrig litt enig med deg Cera, men gebyrer og papir arbeid gjer fort en billig handel ulønnsom. Regelverket slik det er idag er vanvitti firkantet, noke som er unødvendig.
Norge er ganske flinke til å sammenligne seg med utlandet, men i dette tilfellet så synes visst regjeringen Bondevik att dette ikkje passer. (Dei fleste land har vel høgare grense).
Trur forøvrig att den samfunnsøkonomiske konsekvensen ikkje blir so negativ, men dette er vel avhengig av kor grensen blir satt.
Hmm, hevtollgrensa.no ser ut til å være nede for øyeblikket![]()
wat
Når dere bestiller kosttilskudd fra utlandet får dere aldri spørsmål om mva og toll?
Har jo selv bestilt fra England flere ganger for over 200 kroner uten at det skjer noe.
Har en bestilling inne nå til 700 kroner og ble litt usikker.
Joda, i prinsippet skal man jo få det, men, tollvesenet har jo ikke ressurser til å sjekke alle pakker, så man kan være heldig. Har selv opplevd begge deler.
He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"
Jeg opplever at ALT som bestilles fra USA blir tolla, mens små pakker som bestilles innad EU sjelden eller aldri blir det...
"Æ ska ha en burger. Me ækstra fett..."
Og da betaler dere moms + et tollgebyr?
Ja Platon, det er det som er det vanlige, med mindre det er noe spesielt med egne særavgifter på. Jeg har også opplevd det samme som BareRobert, at ting fra USA blir med større sannsynlighet stoppet i tollen, men det har nok mye med at det er utenfor EØS og derfor mye strengere restriksjoner på import herifra når det gjelder kostilskudd blant annet.
En pakke til 700kr tipper jeg du kan regne opp mot 1000kr om du er uheldig![]()
He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"
Jeg betalte for fortolling og moms av en riflestokk jeg mottok i overigår. Fortollingsgebyret var på 120 kroner. Verdien på det man bestiller blir visst satt utifra hva kronekursen er den dagen det blir tollet. Evt på kjøpsdatoen, der er jeg usikker...
"Æ ska ha en burger. Me ækstra fett..."