Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Frokost før eller etter trening ?

Bronse Member Boss-Lady sin avatar
    Ble medlem
    08-2010
    Alder
    25

Frokost før eller etter trening ?

Jeg lurer på en ting, har det noe å si om jeg spiser frokost før eller etter trening ?

Det som jeg gjør nå er følgende :

De dagene jeg trener kardio, starter jeg dagen med 250ml appelsinjuice, deretter kardio trening (tredemølle/intervall) og så spiser jeg frokost etterpå. (Egentlig mest for å unngå do-besøk under økten hehe )

De dagene jeg trener styrke, så spiser jeg først frokost, deretter trening og så 250ml appelsinjuice etter trening. Å trene styrke trøtt i trynet på tom mage om morgenen funker ikke for meg

Så hva gjør jeg rett/galt? Har det noe å si for forbrenningen om jeg spiser før eller etter trening ?

Bronse Member John Irohn sin avatar
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    47
    På sikt er min erfaring det beste å trene på tom mage (gjør det selv). Ville ha byttet ut appelsinjuicen (med mindre den er helt sukkerfri) med evnt. C-vit i tilskuddsform, multivitamin, BCAA, CLA, grønn te, MCT fett. MCT fett virker forbrennende og gir energi.
    Intervall trening er også det beste du kan gjøre for å holde forbrenningen bra utover dagen.

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Hvorfor drikker du appelsinjuice før kardio? Trener du ikke kardio for fettforbrenningens del?

Beste du kan få i deg er BCAA. Karbo er i hvert fall bare tull om det er for fettforbrenningens skyld. Om du derimot trener kardio for å bli bedre kondisjonsmessig så ville jeg hatt noe karbz + bcaa.

Det er greit nok med appelsinjuice etter trening, spesielt styrke, men du bør ha en proteinkilde. Helst før/under trening også. Flere studier som peker i samme retning her: BCAA ifbm. trening senker kortisolnivåene, ivaretar yteevnen bedre og øker restitusjonen.

(BCAA er visse aminosyrer, aminosyrer er besttandelen til protein).
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Sitat Opprinnelig skrevet av Boss-Lady Vis post
    Jeg lurer på en ting, har det noe å si om jeg spiser frokost før eller etter trening ?

Å trene styrke trøtt i trynet på tom mage om morgenen funker ikke for meg
    Hvis du føler at du har en dårlig trening hvis du ikke har spist frokost først så bør du vel spise først.

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Platon73 Vis post
    Hvis du føler at du har en dårlig trening hvis du ikke har spist frokost først så bør du vel spise først.
    Enig.. ville prioritert ytelse fremfor eventuelle forskjeller det vil gjøre å spise frokost før/etter. I all hovedsak vil det være det totale kaloriinntaket den dagen som fremdeles gjelder, uansett om du spiser før eller etter. Hvis det å spise frokost betyr for deg at du kan yte bedre så gjør du det - men dette er nok også en tilvenningssak.
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Bronse Member John Irohn sin avatar
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    47
    Sitat Opprinnelig skrevet av miau Vis post
    Enig.. ville prioritert ytelse fremfor eventuelle forskjeller det vil gjøre å spise frokost før/etter. I all hovedsak vil det være det totale kaloriinntaket den dagen som fremdeles gjelder, uansett om du spiser før eller etter. Hvis det å spise frokost betyr for deg at du kan yte bedre så gjør du det - men dette er nok også en tilvenningssak.
    Hehe. Det var akkuratt det jeg var tenkt å svare. Dersom det er bra for Boss å gjøre det sånn so go for it..

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Joda, men vi trenger ikke svare helt på nivå med kvinneguiden heller her.

Appelsinjuice er ikke et måltid. Spis heller en mager kesam med fun light + vann som drikke. Finnes mange alternativer. Appelsinjuice er bare karbo, og trener du på mølle for å redusere fettprosenten så fyller du jo på med kalorier for å orke å brenne kalorier. Makes no sense. De aller fleste studier viser at det er fordelaktig med proteininntak før/under/etter trening. Skal du ha i deg noe før trening så la det i hvert fall primært inneholde protein.

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    De dagene jeg trener styrke, så spiser jeg først frokost, deretter trening og så 250ml appelsinjuice etter trening. Å trene styrke trøtt i trynet på tom mage om morgenen funker ikke for meg
    Oppfatter det som at hun spurte om frokost de dagene hun trente styrke og om det hadde noe å si i forhold til forbrenningen.
    Før styrke spiser hun frokost og appelsinjuice etter trening. og hvis dette fungerer bra for henne er jo det bra.

Det som det derimot ikke står noe om er jo hva denne frokosten består av.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Platon73 Vis post
    Oppfatter det som at hun spurte om frokost de dagene hun trente styrke og om det hadde noe å si i forhold til forbrenningen.
    Før styrke spiser hun frokost og appelsinjuice etter trening. og hvis dette fungerer bra for henne er jo det bra.

Det som det derimot ikke står noe om er jo hva denne frokosten består av.
    Tenker spesielt på kardioen jeg: Hun skriver at hun starter dagen med 2,5 dl appelsinjuice før hun trener kardio. Det vil ta henne ca. 10 min å brenne dette vekk, så syntes det valget er merkelig om hun trener kardio for å redusere fettprosenten.

Ellers bør det jo være en proteinkilde etter trening, ikke bare mer appelsinjuice.

Ble medlem
    08-2010
    Alder
    25
    Pga at vi tenker på familieøkelse, så er det eneste av kosttilskudd jeg tar er:

"Lifeline Gravid er et komplett kosttilskudd tilpasset kvinner som planlegger graviditet, og den gravide kvinne og hennes kommende barns ernæringsbehov. Inneholder vitaminer, mikro- og makromineraler, Omega-3 fettsyrene DHA og EPA, samt blåbær. Mengdene av vitaminer og mineraler er i henhold til anbefalinger for gravide gitt i "Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet 2005". Mattilsynet har gitt produktet dispensasjon til å inneholde 400 mikrogram folat"

Ellers tar jeg desverre ikke noen form for aminosyre, proteinpulver o.l.

Utover det så drikker jeg appelsinjuice, helt uten tilsatt sukker. Egentlig ikke noen spesiell grunn hvorfor jeg gjør det før en intervalltrening annet at jeg føler jeg får litt mer energi før treningsøkten, men kan fint klare meg uten Intervalltreningen er for både fettforbrenningen og for å bedre kondisjonen.

Jeg er veldig intolerant mot bakegjær og kumelk, så prøver så godt jeg kan å holde meg borte fra dette. Fordøyelsen er blitt bedre og jeg har blitt kvitt flere eksemproblemer. Men savner melkeprodukter som bare fyyy!!

Til frokost spiser jeg som regel grove rundstykker/knekkebrød med masse av skinke pålegg, tomat og agurk, eller karbonadedeig, egg og mager bacon.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Tviler på at BCAA eller proteinpulver vil affisere graviditetsplanene i noen som helst negativ retning. Heller tvert i mot.

Ble medlem
    08-2010
    Alder
    25
    Har fått beskjed av legen og holde meg borte fra det, fordi man ikke vet hvilke konsekvenser slike konsentrerte mengder kan gjøre med et foster.... jeg har jo ikke peiling og har jo bare tatt rådet for det det er ..

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Hehe...la meg sitere Sternum: "Jøss".

Jeg sier ikke jøss, fordi jeg er vant med at fastleger er kunnskapsløse. Proteinpulver er et meieriprodukt (i de fleste tilfeller). Du trenger helle ikke spise tilskudd, du kan spise eksempelvis et egg før trening fremfor appelsinjuicen.

Ble medlem
    08-2010
    Alder
    25
    hehe, okei Egg istedenfor appelsinjuice, det er greit

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Trening på tom mage går ikke for min del..blir veldig svimmel om jeg tar i.. En gåtur funker, mn løfting av vekter og løping går ikke. Andre klarer d visst uten problemer så d er nok litt individuelt og veldig avhengig av varighet og intensitet
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    Trening på tom mage går ikke for min del..blir veldig svimmel om jeg tar i.. En gåtur funker, mn løfting av vekter og løping går ikke. Andre klarer d visst uten problemer så d er nok litt individuelt og veldig avhengig av varighet og intensitet
    Trur at kanskje det har noko med at kroppen din ikkje har spesielt mykje å gå på. Eg er feit, så eg kan lett trene på tom mage.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Bronse Member BareRobert sin avatar
    Ble medlem
    10-2010
    Har fått beskjed av legen og holde meg borte fra det, fordi man ikke vet hvilke konsekvenser slike konsentrerte mengder kan gjøre med et foster.... jeg har jo ikke peiling og har jo bare tatt rådet for det det er ..
    Du kan teste legen din. Spør om Toro tomatsuppe er greit, svarer han da ja så kan du drikke en proteinshake for forskjellene er kun det at tomatsuppe inneholder tomater og proteinpulver inneholder frysetørret melk uten karbsene og fettet...
    "Æ ska ha en burger. Me ækstra fett..."

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2012
    Alder
    24
    alt i alt er det kcal inntaket i løpet av en dag som betyr noe. Noen må ha frokost andre, ikke men skal man bygge muskler så ville jeg uten tvil ha spist godt før øktene. Kardio derimot kunne det bare ha holdt med litt protiner og noen få gram olje. Ingenting hadde hvertfall ikke funket for meg

Lignende tråder

1. Svar: 89
    Nyeste innlegg: 21-07-09, 11:20
  2. trening før eller etter middag?
    By blondie87 in forum Trening
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 18-02-09, 14:09
  3. Creatine før eller etter trening?
    By Bårdis in forum Kosttilskudd
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 06-10-05, 21:06
  4. Glutamin før eller etter trening ?