Viser resultatene 1 til 42 av 42

Tråd: Hjelp til vektøkning!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18

Hjelp til vektøkning!

Jeg en en 17 år gammel jente som har vært spiseforstyrret og jobber meg opp i vekt. Er 170 høy og veier nå 44/45 kg, skal opp til hvertfall 52!
    Er utrolig interessert i trening og sunt kosthold, og lurte på om noen her ville hjelpe meg og sette opp en skikkelig kostplan? Er så utrolig lei de tørre brødskivene med hvitost og annet død husmannskost, men med den sunne maten synker jo også kaloriene og jeg får ikke i meg nok.
    Ligger på ca 1500kcal daglig nå, skal øke gradvis men vil ta det sakte pga. fortsatt litt kaloriangst..
    Hopper i taket av glede hvis noen vil hjelpe!

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av kristiin Vis post
    Jeg en en 17 år gammel jente som har vært spiseforstyrret og jobber meg opp i vekt. Er 170 høy og veier nå 44/45 kg, skal opp til hvertfall 52!
    Er utrolig interessert i trening og sunt kosthold, og lurte på om noen her ville hjelpe meg og sette opp en skikkelig kostplan? Er så utrolig lei de tørre brødskivene med hvitost og annet død husmannskost, men med den sunne maten synker jo også kaloriene og jeg får ikke i meg nok.
    Ligger på ca 1500kcal daglig nå, skal øke gradvis men vil ta det sakte pga. fortsatt litt kaloriangst..
    Hopper i taket av glede hvis noen vil hjelpe!
    Hei Kristin! Veldig hyggelig at du søker hjelp hos oss. Å legge på seg skal ikke være noe problem, men jeg tror kanskje ikke en spesifikk kostplan er det optimale i din situasjon. Kan du ikke skrive litt sånn i grove trekk hva de 1500 kcaloriene du spiser består i så kan vi gi deg noen tips til justeringer.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    "klarer" du å spise energitett mat som nøtter, olje, sjokolademelk osv.? Å tenke at alt man drikker skal ha kalorier er en god begynnelse.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Rett etter en stor middag hvor du føler deg mett kan du skylle ned med feks nøttemix og melk/sjokomelk. Ekstra kalorier som man ofte klarer å få ned selv om man er mett
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Jeg kan skrive ca hva jeg spiser i løpet av en dag, vetu.

Frokost: 3 skiver grovt brød med f.eks makrell i tomat/leverpostei/ost, 1 banan og 1 glass melk

MM: 2 frukter (som regel banan/eple), 1 glass juice

Lunsj: 2 skiver grovt brød med pålegg, 1 frukt, 1 glass juice

MM: 1 frukt (banan eller eple)

Middag: 150 g kjøtt, saus, grønnsaker og poteter. Typisk norsk middag

Kvelds: Igjen, 2 tørre skiver med pålegg, 1 glass biola og 1 glass melk.

Vil så gjerne bytte ut med litt mer spennende ting, men er så tvilsom på forandringer og livredd for å falle ned i vekt igjen. Og ja, energitett mat går fint, jeg er IKKE redd mat mer!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Tusen takk for svarene deres!!

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Tusen takk for svarene deres!!
    Her er vi en trivelig men sprø gjeng
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Ja, virker som det er et sunt og trygt miljø her inne!

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Så fint. Jeg legger inn noen tips til deg, men ser du er på god vei allerede

Jeg kan skrive ca hva jeg spiser i løpet av en dag, vetu.

Frokost: 3 skiver grovt brød med f.eks makrell i tomat/leverpostei/ost, 1 banan og 1 glass melk
    Frokosten din ser grei ut. Legg til en spiseskje rapsolje så er den flotters.

MM: 2 frukter (som regel banan/eple), 1 glass juice
    Helt ok, men bytt ut juicen med sjokomelk. Banan er å foretrekke foran epler. Kanskje ta en neve nøtter (valnøttkjerner feks) i tillegg.

Lunsj: 2 skiver grovt brød med pålegg, 1 frukt, 1 glass juice
    Helt ok. Sørg for at pålegget er fornuftig, sånn som i frokosten. Bytt ut juicen med sjokomelk her også.

MM: 1 frukt (banan eller eple)
    +en neve nøtter

Middag: 150 g kjøtt, saus, grønnsaker og poteter. Typisk norsk middag
    normal servering x1,4! Topp det hele med en spiseskje olje eller to. Tran feks.

Kvelds: Igjen, 2 tørre skiver med pålegg, 1 glass biola og 1 glass melk.
    Kok opp egg som du spiser alene eller på brødskivene.

Vil så gjerne bytte ut med litt mer spennende ting, men er så tvilsom på forandringer og livredd for å falle ned i vekt igjen. Og ja, energitett mat går fint, jeg er IKKE redd mat mer!
    .......................................R.I.P..........................................

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baronen Vis post
    Rett etter en stor middag hvor du føler deg mett kan du skylle ned med feks nøttemix og melk/sjokomelk. Ekstra kalorier som man ofte klarer å få ned selv om man er mett
    Jeg har dessverre (!!) nøtteallergi, noe som er utrolig dumt for nøtter er jeg supert for vektoppgang. Men skal prøve tipset tipset ditt med kaloriholdig drikke etter middag, hvis jeg klarer! *Pjuh*

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Så fint. Jeg legger inn noen tips til deg, men ser du er på god vei allerede
    TUSEN takk for tips og råd! Som sagt har jeg nøtteallergi, men kan jeg bytte ut nøttene med f.eks litt yoghurt med solsikkefrø og linfrøolje?

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Tørket frukt funker det også

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Tørket frukt funker det også
    Den er grei! Takk for svar!

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Ja, virker som det er et sunt og trygt miljø her inne!
    Trygt og sunt er det langt i fra, crazykomedie er mer retningen. Artig og kunnskapsrikt tenker jeg vi sier

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    TUSEN takk for tips og råd! Som sagt har jeg nøtteallergi, men kan jeg bytte ut nøttene med f.eks litt yoghurt med solsikkefrø og linfrøolje?
    Linfrøolje er supert! Kjøp på helsekost, så får du skikkelig vare som også smaker ganske behagelig og er derfor enkelt å drikke mye av. På dagligvare får du Odelia rapsolje (kaldpresset, for kalde retter) til ok pris, en sånn flaske kan du også ha i kjøleskapet da den er nesten smakløs - smaker litt smør bare.
    Skyr Frukt er også fine mellommåltid.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Linfrøolje er supert! Kjøp på helsekost, så får du skikkelig vare som også smaker ganske behagelig og er derfor enkelt å drikke mye av. På dagligvare får du Odelia rapsolje (kaldpresset, for kalde retter) til ok pris, en sånn flaske kan du også ha i kjøleskapet da den er nesten smakløs - smaker litt smør bare.
    Skyr Frukt er også fine mellommåltid.
    Da står linfrøolje, rapsolje og skyr på handlelisten! Skal bli godt med litt ''trygg'' variasjon fremover. Igjen - tusen takk for hjelpen!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Trygt og sunt er det langt i fra, crazykomedie er mer retningen. Artig og kunnskapsrikt tenker jeg vi sier
    Haha, jamen det funker det òg!

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Da står linfrøolje, rapsolje og skyr på handlelisten! Skal bli godt med litt ''trygg'' variasjon fremover. Igjen - tusen takk for hjelpen!
    Ja dette ser lovende ut. Er du flink til å trene da? Det er viktig at du løfter litt vekter slik at kaloriene legger seg på de rette plassene, hvis du skjønner hva jeg mener.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Ja dette ser lovende ut. Er du flink til å trene da? Det er viktig at du løfter litt vekter slik at kaloriene legger seg på de rette plassene, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Jeg får trene 1 time 2-3 ganger i uken nå, men øker så fort jeg har lov. Jeg får ikke trene så veldig tungt ennå, mest stabiliseringsøvelser med kroppsvekt og ball. Gleder meg til å begynne ordentlig!!

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Ein kebab i ny og ne fungerer utmerket. Ellers er olje ein fin måte å øke det på, gainer eventuelt, majones og ost.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Ein kebab i ny og ne fungerer utmerket. Ellers er olje ein fin måte å øke det på, gainer eventuelt, majones og ost.
    Kebab har jeg faktisk aldri smakt før! Men etter hva jeg har hørt funker det sikkert med tanke på vektøkning ja, hehe Har tenkt litt på gainer, men tror kroppen min trenger næring og ekstra kalorier fra mat i stedet :/ Takk for svar!

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Kebab har jeg faktisk aldri smakt før! Men etter hva jeg har hørt funker det sikkert med tanke på vektøkning ja, hehe Har tenkt litt på gainer, men tror kroppen min trenger næring og ekstra kalorier fra mat i stedet :/ Takk for svar!
    Dette er litt tull. Det er bare fint å supplere med en liten shake til måltidene, men sørg for at det er en bra gainer. Eiselt Maxgain er et eksempel på en bra gainer. Karboen kommer fra havre og fettet er MCT. Du burde kjøpt et par poser med denne og drikke innimellom!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Dette er litt tull. Det er bare fint å supplere med en liten shake til måltidene, men sørg for at det er en bra gainer. Eiselt Maxgain er et eksempel på en bra gainer. Karboen kommer fra havre og fettet er MCT. Du burde kjøpt et par poser med denne og drikke innimellom!
    Hm, eventuelt hvilken nettbutikk får jeg bestilt dette?

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Hm, eventuelt hvilken nettbutikk får jeg bestilt dette?
    Hvor i Norge bor du? Dvs, har du ikke muligheten til å hente ting i Sverige så er norkost.no et veldig godt alternativ

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Hvor i Norge bor du? Dvs, har du ikke muligheten til å hente ting i Sverige så er norkost.no et veldig godt alternativ
    Hedmark, tar ikke mer en 1 1/2 time til Sverige! Da skal jeg kikke litt på det, jeg.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Hedmark, tar ikke mer en 1 1/2 time til Sverige! Da skal jeg kikke litt på det, jeg.
    Da kan du også ta en titt på MM Sports godt utvalg og veldig gode priser! Gaineren jeg nevnte har veldig god pris der.

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    som andre har nevnt, pass på å regn litt på kaloriene, fort å legge på seg for mye, for fort. Kebab og annen junkfood er ikke noe å anbefale. Egen erfaring. Hvis du f.eks spiser kylling,fisk, sunt fett, grønnsaker/frukt, melk, egg & bacon, samt andre matvarer som nevnt, og trener er du langt på vei Appropo kosttilskudd, som gainer så syntes jeg du burde vente til det andre kostholdet er i orden. lykke til!
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av voids Vis post
    som andre har nevnt, pass på å regn litt på kaloriene, fort å legge på seg for mye, for fort. Kebab og annen junkfood er ikke noe å anbefale. Egen erfaring. Hvis du f.eks spiser kylling,fisk, sunt fett, grønnsaker/frukt, melk, egg & bacon, samt andre matvarer som nevnt, og trener er du langt på vei Appropo kosttilskudd, som gainer så syntes jeg du burde vente til det andre kostholdet er i orden. lykke til!
    Jeg har ikke spist junkfood siden jeg var 11, nå er jeg 17 og har ingen planer om å innta det igjen. Tusen takk for tips og motivasjon!!

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    1500 er 'kke nok til vektøkning, så du må øke inntaket mer enn det. Ca 500 over vedlikeholdsnivå er en grei mengde da det vil en gradvis vektøkning. Ikke tenk for mye på hva du spiser, finn ting du faktisk vil spise! Når du er såpass lav i vekt skal du ikke en gang tenke på at ting legges seg feil plass, som det ble sagt her.. 52 kg er også lavt, så håper det er et delmål? Tren litt styrke, begrens hard kardio- raske gåturer holder lenge. Du bør faktisk ikke trend hardt før du får opp vekten. Kroppen har såpass lite å gå på at den bruker mye lengre tid på å bygge seg opp igjen etter trening enn hos normalvektige. Har selv slitt med spiseforstyrrelse så vet hva det går i.. Mye blanda følelser om å ville legge på seg samtidig som du er redd for nettopp å legge på deg. Vil anbefale deg å ta det gradvis, slik at hodet henger med. Vær forsiktig med å begrense deg til faste matvarer da dette fort blir en ny besettelse.. Jeg er frisk nå, men kjenner at tanker om mat, trening og vekt enda henger igjen- dette etter 6 år! Får innimellom beskjed om at jeg er for tynn, og andre ganger at jeg er "perfekt". Alikevell føler jeg meg heller litt for stor og vil heller ned en kilo eller opp..uansett.. Stå på! Håper du klarer å bli ferdig med dette og legge det helt bak deg
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    1500 er 'kke nok til vektøkning, så du må øke inntaket mer enn det. Ca 500 over vedlikeholdsnivå er en grei mengde da det vil en gradvis vektøkning. Ikke tenk for mye på hva du spiser, finn ting du faktisk vil spise! Når du er såpass lav i vekt skal du ikke en gang tenke på at ting legges seg feil plass, som det ble sagt her.. 52 kg er også lavt, så håper det er et delmål? Tren litt styrke, begrens hard kardio- raske gåturer holder lenge. Du bør faktisk ikke trend hardt før du får opp vekten. Kroppen har såpass lite å gå på at den bruker mye lengre tid på å bygge seg opp igjen etter trening enn hos normalvektige. Har selv slitt med spiseforstyrrelse så vet hva det går i.. Mye blanda følelser om å ville legge på seg samtidig som du er redd for nettopp å legge på deg. Vil anbefale deg å ta det gradvis, slik at hodet henger med. Vær forsiktig med å begrense deg til faste matvarer da dette fort blir en ny besettelse.. Jeg er frisk nå, men kjenner at tanker om mat, trening og vekt enda henger igjen- dette etter 6 år! Får innimellom beskjed om at jeg er for tynn, og andre ganger at jeg er "perfekt". Alikevell føler jeg meg heller litt for stor og vil heller ned en kilo eller opp..uansett.. Stå på! Håper du klarer å bli ferdig med dette og legge det helt bak deg
    Jeg begynte med kostplan på knappe 1000, jobber meg sakte oppover nettop med tanke på at hodet skal også være på plass. 52 er målet mitt før jeg kan begynne å trene skikkelig igjen, vil fortsatt opp en del men da vil jeg fokusere mest på muskler! Jeg er fortsatt litt fysen på matvarer, men er ikke ''redd'' for å prøve nye ting nå. Spiser mat jeg vet jeg liker! Er vel fortsatt i den fasen hvor jeg har litt skrekk for å legge på meg ja, men når jeg tenker over det er det tusen grunner for å gå opp og det er kun spiseforstyrrelsen som vil ned - og den IGNORERER jeg totalt! Det er trist at disse tankene skal følge oss som har vært spiseforstyrret så lenge, for noen hele livet.. Men jeg velger å se på det som en enorm livserfaring - på godt og vondt. TUSEN takk for supert svar, det var virkelig motiverende!!

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Aldri smakt kebab?
    'Feo, Fuerte y Formal'

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    Alder
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Aldri smakt kebab?
    Niks! Av en enkel grunn; jeg overspiste meg på dressing når jeg var 7/8 år.. Aldri orket dressing siden, hehe! Og så vidt jeg har sett er kebab kun kjøtt og dressing, men hvis det smaker like bra uten dressingen kan jeg jo prøve.

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Det veit eg ikkje, har aldri prøvd uten dressing.
    'Feo, Fuerte y Formal'

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Det blir forferdelig tørt. Er melkeprodukter i dressingen, så jeg prøvde en gang uten. Ingen høydare. Da er det mye bedre med hamburger

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av MHG Vis post
    Det blir forferdelig tørt. Er melkeprodukter i dressingen, så jeg prøvde en gang uten. Ingen høydare. Da er det mye bedre med hamburger
    Jeg leste "...ingen høydiare..." noe som er ganske naturlig i sammenheng med kebab

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    hvordan legge på seg uten å spise og sånt, jeg er 14 år, jeg trener masse, men jeg går ikke opp i vekt, jeg vil gjerne legg på meg i trening, muskler og sånt

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Å legge på seg uten å spise tror jeg blir ganske vanskelig.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Elias Dreyer Vis post
    hvordan legge på seg uten å spise og sånt, jeg er 14 år, jeg trener masse, men jeg går ikke opp i vekt, jeg vil gjerne legg på meg i trening, muskler og sånt
    Å legge på seg ved å trene masse og ikke spise. Bro, total failure. Skal du legge på deg må du trene minst mulig og spise mest mulig.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    legge på meg med å øke muskelmasse, styrke.
    Jeg spise normalt

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hvis det du gjør nå ikke funker med tanke på vektøkning må noe endre seg. Da kan du gjøre en av to ting
    1) Spise mer
    2) Trene mindre (spesielt hvis du trener mye kardio)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2011
    jeg vil spise normalt, men jeg driver ikke med cardio, bare oppvarming 3 ganger i uken, det tar 10 min, men jeg driver med bryting da

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Du må spise mer, ferdig arbeid. Spis akkurat det du gjør i dag, men legg til 1L sjokomelk og 1 pose med nøtter som du gomler på mellom måltider hver dag. Det blir 30kr dagen, det har morra di råd til kan du si til henne . Til gjengjeld får hun at du realiserer deg gjennom prestasjoner i et idrettsmiljø fremfor å begynne å vanke på gaten og stifte kontakt med elementer i fra skyggenorge kan du si.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Lignende tråder

1. Vektøkning.
    By Valmir in forum Kosthold
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 05-04-10, 13:13
  2. mer om mat & vektøkning
    By jenta_a in forum Kosthold
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 07-04-08, 14:25
  3. Vektøkning
    By morty in forum Oppskrifter