Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Ketosedietter: Svada?

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25

Ketosedietter: Svada?

Nå går jeg litt vel hardt ut i tittelen, men jeg skal komme fram til et poeng.

Ketosedietter har sine gode sider. MEN, mye av det bygger på feile fakta. For en tid tilbake såg jeg en dokumentar om ketodietter i regi av BBC. På den tiden var jeg ihuga fan av ketose, og tenkte at det var det riktige for meg.

Dokumentaren tar for seg flere sentrale påstander i atkins sine hypoteser som blant andre:
    - å være i ketose fører til økt forbrenning
    - ketoner skilles ut i urinen, man urinerer energi
    - du kan spise så mye du vil og likevel gå ned
    - fett gir økt metthetsfølelse

Spesielt klipp 4 og 5 er verdt å merke seg.

Påstand en, " å være i ketose fører til økt forbrenning"
    Energi er alltid bevart og kan bare gå fra en form til en annen. Dvs. at energien må forbrukes. For at påstand en kan være gyldig, må det skje noe i kroppen slik at energien skifter form. På undersøkelser gjort i dokumentaren, er det ingenting som tyder på at det skjer noe i kroppen som kan forårsake dette, som f.eks. økt kroppstemperatur.

Påstand to, " ketoner skilles ut i urinen, man urinerer energi"
    Undersøkelse gjort på et tvillingpar hvor den ene skulle spise lavkarbo og den andre ikke, viste ingen tegn til at den på lavkarbo hadde større mengder energi i urinen, selv om det var registrert ketoner. (nå var dette forsøket noe lite, men det gir en pekepinn)

Påstand tre, " du kan spise så mye du vil og likevel gå ned i vekt"
    Dette strider mot fysikkens lover. Energi kan bare gå fra en form til en lavere verdig form, som f.eks. aktivitet, varme osv.

Påstand fire, " fett gir økt metthetsfølelse"
    Dette er påstander som går igjen i lavkarbosamfunn, og ellers andre fora.
    En studie gjort i samme undersøkelse, utført på to grupper, hvor begge gruppene blir gitt en pastarett. Eneste forskjellen er at den ene gruppen får store mengder ekstra fett i sin porsjon. Dette blir selvsagt gjort blindt. Det viser seg da at gruppen som får ekstra fett i retten sin, forsyner seg mer enn den som får den magre retten. Dette tyder på at påstander om at fett gir økt metthetsfølelse er feil, eller i bestefall misvisende.

Så hvorfor er det da så mange som lykkes i vektreduksjon under ketosedietter?

Det er her klipp 5 kommer til sin rett.
    En undersøkelse gjort i Danmark over ett år hvor to forsøksgrupper får gratis mat gjennom en forskningsbutikk. Den ene gruppen skal spise "normalt", mens den andre skal legge hovedfokus på proteinrik mat, og deretter ha "normalkost". De skulle så logge alt de spiste.
    Studiet viser at de som spiser måltider med proteinrike kilder, spiser mindre og sjeldnere.
    Dette samsvarer både med sunn fornuft og energiloven.
    At ketodietter funker er ikke spørsmålet, men om det er nødvendig mtp. at det er proteinrikmat som ligger til grunn for vektreduksjonen. At man kan tenkes stiller seg i en helserisiko ved å spise så ensformig og det som betegnes som feil mat.

Klart er det fordeler med å kutte noe ned på karbohydrater, da spesielt med høy GI, som gir store svingninger i blodsukkeret (som er uheldig for folk i risikogrupper), og som igjen kan føre til fettlagring når det skilles ut insulin. Man kan da gjerne legge mer fokus på riktig type karbohydrat. Jeg tenker, man må ikke være enten eller. Noe selvdisiplin må det gå an å ha.

Nå er ikke dette en fullstendig og konkluderende dokumentar, men har en del viktige argumenter mot selve ketosediettene.

BBC Story about Low Carb Dieting - Part 1

BBC Story about Low Carb Dieting - Part 2

BBC Story about Low Carb Dieting - Part 3

BBC Story about Low Carb Dieting - Part 4

BBC Story about Low Carb Dieting - Part 5
    Pissa og legga seg

Bronse Member BareRobert sin avatar
    Ble medlem
    10-2010
    Jeg testa en ketogen diett (PSMF) i vår med et positivt men noe usikkert resultat.
    Jeg var for inkonsekvent med logging av kosthold og trening.

Jeg gikk dog fra 72/3kg til 66kg med den antagelsen at jeg beholdt det meste av muskelmassen.
    Fra i fjor kan jeg egentlig ikke sammenligne den ketogene dietten og si at den var bedre enn et mer vanlig kosthold (prot, karbs, fett) fordi vekt/fettreduksjonen ikke skjedde noe raskere i vår enn i fjor.

Det som KAN sier er at en slik diett alldeles ikke ga mer metthetsfølelse, snarere følte jeg at jeg var låst til en spesiell måte å spise på. Noe som for enkelte, og i stor grad meg selv er ugunstig siden det som må til er en livsstilsendring hva kosthold angår.

Mange jeg kjenner har fulgt ketogene dietter og har hatt bra resultater av dette, men om det er på grunn av eller på tross av er vanskelig å si.
    Det er vel en fellesnevner for alle som skal ned i vekt/fettprosent at ønsket om å gjøre noe med sin egen helse er nok til at man strammer litt på kostholdet på generell basis og derav får resultater...
    "Æ ska ha en burger. Me ækstra fett..."

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    "Ketose" og "lavkarbo" er jo to ulike filosofier. Forkjemperne for førstnevnte mener det er noe magisk ved å befinne i ketose, noe som ikke er tilfelle. Å spise lavkarbo innebærer implisitt at man spiser mer proteiner og fett (siden energien fra karbohydratene må erstattes av noe), og et slikt kosthold vil for de fleste oppleves som mer mettende enn et kosthold hvor 60-70 prosent av energien kommer fra CARBZ
    http://www.dingsekongen.no

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg synes ketose går veldig fort, jeg mister vann fortere og deretter fett fortere enn noen annen diett - det er veldig ubehagelig men det går lynkjapt.
    RockyRock

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Eg raste ned i vekt og økte i styrke. Men blei feit igjen med ein gang eg spiste karbo.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    11-2003
    Men om du ser på kaloriinntaket mens du spiste ketose og etterpå, så lå det nok langt høyere etterpå.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Takk! Det er det som er hele poenget! Mål kcal før, under og etter ketose! Jeg er overbevist at det bare har med mengde inntak å gjøre.
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Men om du ser på kaloriinntaket mens du spiste ketose og etterpå, så lå det nok langt høyere etterpå.
    Pissa og legga seg

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Det beviser ikke at ketose virker. Prøvd å holde samme inntak av kcal og protein, og fordele resten på karb og fett?
    Pissa og legga seg

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Det tviler eg på. Middag: 2 biff, bernaise og 1 pakke baconcrisp(ein spelsiell type). Lunch: 1 boks mager kesam, 250gram kokt skinke 100 gram ost. Frukost: Vita hjertego og prottisshake, kvelds samme som frukost.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    11-2003
    Vita hjertegod? Du spiste rent smør?

Summerer du opp er det ikke så mye kalorier her. Biff, kesam og skinke er jo omtrent bare proteiner. Kanskje 30 gram fett fra osten, 20-30 igjen fra sausen.

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Olje, ikkje smør.

Ein pose med bearnaise og 1 pose med baconcrisp drar da opp snittet på kaloriene.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    11-2003
    Joda, men tipper du fint havnet i solid kaloriunderskudd likevel. Hvor mange gram er en pose, 70? Det blir kanskje 450 kalorier, pluss et par hundre fra sausen, vil jeg tro.

Legg ut hva du spiser på en dag med karbohydrater, da.

Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    100 gram smør i sausen. Dvs 900 kalorier frå sausen.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    11-2003
    Uansett, om du gikk ned i fettmasse lå du i negativ energibalanse. Du kan kanskje riktignok ha mistet vannvekt uansett.

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Vanntapet er nok en stor del av ryktet lavkarbodietter har. Selv gikk eg ned 10kg på litt over en uke når eg sluttet å drikke 3-4l cola til dagen, og det var selvfølgelig stort sett bare vann.
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Ble medlem
    11-2003
    Fire lite cola, faktisk.

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    sukkerholdig?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •