Nå går jeg litt vel hardt ut i tittelen, men jeg skal komme fram til et poeng.
Ketosedietter har sine gode sider. MEN, mye av det bygger på feile fakta. For en tid tilbake såg jeg en dokumentar om ketodietter i regi av BBC. På den tiden var jeg ihuga fan av ketose, og tenkte at det var det riktige for meg.
Dokumentaren tar for seg flere sentrale påstander i atkins sine hypoteser som blant andre:
- å være i ketose fører til økt forbrenning
- ketoner skilles ut i urinen, man urinerer energi
- du kan spise så mye du vil og likevel gå ned
- fett gir økt metthetsfølelse
Spesielt klipp 4 og 5 er verdt å merke seg.
Påstand en, " å være i ketose fører til økt forbrenning"
Energi er alltid bevart og kan bare gå fra en form til en annen. Dvs. at energien må forbrukes. For at påstand en kan være gyldig, må det skje noe i kroppen slik at energien skifter form. På undersøkelser gjort i dokumentaren, er det ingenting som tyder på at det skjer noe i kroppen som kan forårsake dette, som f.eks. økt kroppstemperatur.
Påstand to, " ketoner skilles ut i urinen, man urinerer energi"
Undersøkelse gjort på et tvillingpar hvor den ene skulle spise lavkarbo og den andre ikke, viste ingen tegn til at den på lavkarbo hadde større mengder energi i urinen, selv om det var registrert ketoner. (nå var dette forsøket noe lite, men det gir en pekepinn)
Påstand tre, " du kan spise så mye du vil og likevel gå ned i vekt"
Dette strider mot fysikkens lover. Energi kan bare gå fra en form til en lavere verdig form, som f.eks. aktivitet, varme osv.
Påstand fire, " fett gir økt metthetsfølelse"
Dette er påstander som går igjen i lavkarbosamfunn, og ellers andre fora.
En studie gjort i samme undersøkelse, utført på to grupper, hvor begge gruppene blir gitt en pastarett. Eneste forskjellen er at den ene gruppen får store mengder ekstra fett i sin porsjon. Dette blir selvsagt gjort blindt. Det viser seg da at gruppen som får ekstra fett i retten sin, forsyner seg mer enn den som får den magre retten. Dette tyder på at påstander om at fett gir økt metthetsfølelse er feil, eller i bestefall misvisende.
Så hvorfor er det da så mange som lykkes i vektreduksjon under ketosedietter?
Det er her klipp 5 kommer til sin rett.
En undersøkelse gjort i Danmark over ett år hvor to forsøksgrupper får gratis mat gjennom en forskningsbutikk. Den ene gruppen skal spise "normalt", mens den andre skal legge hovedfokus på proteinrik mat, og deretter ha "normalkost". De skulle så logge alt de spiste.
Studiet viser at de som spiser måltider med proteinrike kilder, spiser mindre og sjeldnere.
Dette samsvarer både med sunn fornuft og energiloven.
At ketodietter funker er ikke spørsmålet, men om det er nødvendig mtp. at det er proteinrikmat som ligger til grunn for vektreduksjonen. At man kan tenkes stiller seg i en helserisiko ved å spise så ensformig og det som betegnes som feil mat.
Klart er det fordeler med å kutte noe ned på karbohydrater, da spesielt med høy GI, som gir store svingninger i blodsukkeret (som er uheldig for folk i risikogrupper), og som igjen kan føre til fettlagring når det skilles ut insulin. Man kan da gjerne legge mer fokus på riktig type karbohydrat. Jeg tenker, man må ikke være enten eller. Noe selvdisiplin må det gå an å ha.
Nå er ikke dette en fullstendig og konkluderende dokumentar, men har en del viktige argumenter mot selve ketosediettene.
BBC Story about Low Carb Dieting - Part 1
BBC Story about Low Carb Dieting - Part 2
BBC Story about Low Carb Dieting - Part 3
BBC Story about Low Carb Dieting - Part 4
BBC Story about Low Carb Dieting - Part 5

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat