Viser resultatene 1 til 44 av 44

Tråd: Nutritional/Metabolic typing

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25

Nutritional/Metabolic typing

Hei,

Noen som har noe erfaring med det dette ? Dette skal visst være "The shit" ifølge en del kjente mennesker ( Joseph Mercola ), og min naprapat er også veldig opptatt av dette.

Jeg er fortsatt relativt ny innen stoffet men det går ut på blant annent hvor raskt du oksiderer maten i kroppen og hva du genetisk ( hvor dine gener opprinnelig stammer fra ) skal spise. Du har 3 forskjellige typer karbo, protein og mixed. Vi kommer nok alle til og være mixed en gang i fremtiden med tanke på hvordan vi spiser nå om dagen, men mange av oss har nok ikke "mutert" nok enda

Det går ann og ta en lett test på nettet;

http://www.naturalhealthyellowpages....self_test.html

Klarer du ikke helt og type deg er det mange som gjør dette, kan gjøres på www.mercola.com blant annent.

Jeg ble protein type, hva er dere ? Og er det noen som har prøvd og spise etter disse prinsippene ? Dette er jo mest sannsynlig grunnen til at noen dietter feks atkins og lignende fungerer for noen men ikke andre
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jeg har litt problemer med å se sammenhengen mellom hvor ofte jeg nyser og om jeg er utadvent på fest og hvilken mat jeg skal spise, men det er nå bare meg da

Men at det er enkelte som tåler karbohydrater bedre enn andre er jo egentlig ganske velkjent, menn tåler ofte større mengder karbs enn kvinner uten problemer, i tillegg er det jo en del underliggende tilstander som bla fører til overvekt som PCO/insulinresistens osv. som tåler karbohydrater dårlig. Men jeg kan ikke si jeg ble helt overbevist av denne testen.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Proteintyper er blant annent mye mer følsomme og har lettere for og vise følelser og bli kjent med andre. Det med nysinga vet jeg ikke

Har du tatt testen, evnt hva fikk du ?
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Fikk type 3.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Jeg liker at de deler inn vår genetisk sammensetning i tre typer! Jeg mener, hvorfor gjøre det komplisert?
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    "MT categorizes people into three main metabolic types, but there are six subtypes and nine possible metabolic type combinations" * Dr. Joseph Mercola.

Men, for enkelhetsskyld, så deles de opp i 3 hovedgrupper og kosthold basert på disse skal gi veldig gode resultater uten og gå dypere inn i det.
    Vedlagte filer Vedlagte filer

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    * 15%-20% Protein (Proteins = Meat, Fowl, Seafood, Dairy)
    * 70%-80% Carbohydrates (Carbohydrates = Fruits, Vegetables, Grains)
    * 5%-10% Oils/Natural Fats (Fats = Butter, Oils, Fatty Foods - ex. nuts, seeds, cheese, other fatty foods)

En diett som hadde passet meg utmerket, utenom at jeg hadde blitt feit selvsagt...
    mmmmm, grains...

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Du får ta testen i første post og se hva slags "type" du er

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av kimmen Vis post
    Du får ta testen i første post og se hva slags "type" du er
    Tok teste, og ble typen jeg posta over. Husker ikke i farta, tror det var type1.
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Karbohydrattype da, heldig du da Men grains er jo egentelig ikke annbefalt og spise da uansett

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Type 3.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Har link på bloggen til metabolsk typebestemmelse (the original page).
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    profile #2: protein type

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway Vis post
    Har link på bloggen til metabolsk typebestemmelse (the original page).
    Hva tror du personlig om dette ?

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    http://myrevolution.no/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Jeg har utviklet en modell basert på såkalt metabolsk typebestemmelse som jeg benytter når jeg setter opp diett- og treningsprogrammer. En artikkel om dette vil komme på et senere tidspunkt, så jeg vil kun gi en liten oppsummering her. Kort fortalt er det sånn at hvordan du er som person vil bestemme hvordan kostholdet ditt ser ut, og vi kan også si at kostholdet ditt vil påvirke deg positivt eller negativt i forhold til mental og fysisk prestasjonsevne. Mange vil kjenne seg igjen i begge profilene av metabolske typer, så se heller på hvilken av typene som beskriver deg best, hvilken du er DOMINANT i. Du vil se at når du begynner å spise korrekt vil du etter hvert bli mer balansert mellom de to typene, noe som er den ultimate hensikten med dette. Du vil naturlig kunne veksle mellom det sympatiske og parasympatiske systemet etter behov.

De to kategoriene er sympatisk dominant og parasympatisk dominant.
    Karaktertrekk hos en sympatisk dominant:

* Høy insulinfølsomhet kombinert med langsom oksidasjon av glukose gjør at man blir varm og har stabilt høy energi etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker.
    * Høyere utholdenhet og tåler mye trening, men kan bli utbrent med kombinasjonen høy intensitet og høy treningsmengde.
    * ”Stayer”type som kan følge et opplegg i månedsvis uten å bli lei. Er ofte analytisk, logisk, detaljoritentert og perfeksjonist som elsker å planlegge og være forberedt på alle eventualiteter – “for tenk om noe går galt”. Dette kan gi seg utslag i såkalt ”paralysis by analysis” – det fokuseres så mye på detaljene at man mister helhetsperspektivet.
    * A-menneske som våkner tidlig om morgenen, fryser lett, foretrekker å småspise ofte heller enn store tunge måltider.
    * Har mer søtsug og ikke så mye lyst på salt og fett. Hvis en sympatisk dominant spiser salt og fett (som for eksempel nøtter) er det en såkalt ”trigger” og de har vanskelig for å slutte å spise.
    * Det er påvist sammenhenger mellom sympatisk dominans og spiseforstyrrelser.

En viktig faktor å ta hensyn til er at sympatisk dominante har lavere serotoninnivåer og høy kortisolproduksjon. Karbohydrater er det næringsemnet som øker serotonin og reduserer kortisol. Hvis en sympatisk dominant følger en lavkarbdiett vil serotoninnivåene bli enda lavere og stressresponsen øker enda mer. Høy treningsmengde, spesielt kardio, vil også gi økte kortisolnivåer. Høye kortisolnivåer gir høyere vannretensjon, så den sympatisk dominante som følger en lavkarbdiett vil både bli deprimert fordi serotoninnivåene synker, og fordi det ser ut som man legger på seg fett selv om det trenes mye og spises (for) lite. Paradoksalt nok er det de som har mest nytte av karbohydrater som har den største tendensen til å kutte dem fordi de tror det er noe magisk med lavkarbdietter.

En sympatisk dominant bør altså spise mer karbohydrater og mindre fett for å trives. Dietter med moderate kaloriunderskudd over lengre tid er bedre enn harde dietter og mye trening. Stivelse, hvete og melkeprodukter tåles bedre av denne metabolske typen.
    Karaktertrekk hos en parasympatisk dominant:

* Ofte kraftig bygd, og med lavere insulinfølsomhet som gjør at en parasympatisk dominant blir trøtt, slapp og oppblåst etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker. Legg merke til at parasympatisk dominante kan ha høy insulinfølsomhet i utgangspunktet, men siden cellene hurtigere tar opp næring vil man over tid ende opp med lav insulinfølsomhet – i ekstreme tilfeller diabetes type 2. Hurtig oksidasjon av glukose gir dårlig blodsukkerkontroll.
    * “Sprinter-type” som er eksplosiv, men har lav utholdenhet, og må derfor bygge opp treningstoleranse over lengre tid. Liker å løfte tungt, men kan brenne seg ut med mye maksløft og høy treningsmengde eller høy treningsfrekvens. Auto-regulering (se egen artikkel) er omtrent nødvendig for en parasympatisk dominant.
    * Impulsiv, liker forandring, oppsøker fart og spenning, oppsøker belønning i form av resultater. Blir fort lei av å følge samme rutine eller samme program over lengre tid.
    * Tenker globalt og har større perspektiv på ting, ved for mye detaljer blir det overveldende og man mister interessen eller gir opp å forstå noe.
    * B-menneske som liker å være lenge våken om kveldene og sove utover morgenen.
    * Parasympatiske er ofte varm og har hetetokter, spesielt etter å ha spist et proteinrikt måltid. Liker å spise seg god og mett, og sover bedre av å spise et stort måltid før leggetid.
    * Foretrekker salt og fet mat, fremfor søtt og surt. Søt mat, sukker og mye karbohydrater, spesielt hveteprodukter, er ”trigger” for parasympatisk dominante og de klarer omtrent ikke å slutte å spise når de først begynner.

Dopaminnivåene er lave og/eller dopaminreseptor-følsomheten er redusert hos parasympatisk dominante. Protein er det næringsemnet som stimulerer dopamin best, så kostholdet bør domineres av protein.

Denne personlighetstypen blir dessverre ofte feildiagnosert med ADHD hos barn, selv om det bare er en overfølsomhet for sukker, hvete og karbohydrater (les: typiske “sunne” frokostblandinger gjør barna spinnville og ufokuserte). Stivelse, hvete og melkeprodukter tåles generelt sett ikke så godt av parasympatisk dominante. Sukker overstimulerer dem, og bare ved å endre på kostholdet kan det erfaringsmessig skje en radikal forandring i oppførsel og funksjon.

Fett brukes både som kaloriballast og for å redusere blodsukkersvingninger av karbohydrater, men siden aktivitetsnivået kan være lavere og denne metabolske typen har lett for å legge på seg fett, må det allikevel være kontroll på totalt kaloriinntak.

Parasympatisk dominante vil fungere bra på lavkarbdietter og ketogene dietter når målet er fettreduksjon. Lav fettprosent (øker insulinfølsomheten) og høy treningsmengde krever imidlertid et høyere karbohydratinntak eller regelmessig oppkarbing. Jo lavere fettprosent og høyere treningsmengde, jo oftere oppkarbing eller større mengder bør inntas.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Proteintypen, får beskjed om å spise akkurat som jeg gjør.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Ingen som har "Metabolic typing diet" i pdf?

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Hva er vitenskapen bak dette? pubmed?

Er utrolig mye svada listet opp her, som passer de fleste mennesker. Cold-reading aktige beskrivelser med svært mange subjektive trekk som passer svært mange.

Skæptisk!

Dessuten vet alle at torsk og brokkoli er det eneste som teller.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Mye som høres fornuftig ut som balanse i det autonome nervesystemet og om man danner energi raskt eller sent (hurtig/sen oksidativ). Men det er jo ikke verre enn å prøve det selv å kjenne på hvordan reagerer på dette.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Finn din metabolske type her (test på norsk):

http://www.helhetsforum.no/Helhetsfo..._metabolsk.htm

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av john85 Vis post
    Mye som høres fornuftig ut som balanse i det autonome nervesystemet og om man danner energi raskt eller sent (hurtig/sen oksidativ). Men det er jo ikke verre enn å prøve det selv å kjenne på hvordan reagerer på dette.
    Hvordan skal man vite hva som gir balanse hvis det ikke finnes noen forskning og/eller vitenskap bak dette?

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Minner meg litt om blodtypedietten - ingen forskning eller vitenskap bak dette og, men søren meg som det fungerer..
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Riinoo Vis post
    Minner meg litt om blodtypedietten - ingen forskning eller vitenskap bak dette og, men søren meg som det fungerer..
    Så det er kun grunnet blodtypen? Det kan ikke være at det er en fornuftig oppsatt plan som man holder seg til fordi man tror på at dette er "the shit"? Det kan ikke være at man har en bra balanse på makroernæringsstoffene, og at blodtypen ikke er særlig relevant?

Du kan kun si at det anekdotisk fungerte for deg og eventuelt noen du kjenner, men n=svært få, så det beviser absolutt ingen ting. TCD, CKD, IF og kylling/ris/torsk/brokkoli fungerer også, helt uten blodtypedifferensiering.

Dette er jo dokumentert mindre enn Vitaepro.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type_diet

The blood type diet is a diet advocated by Peter D'Adamo, a naturopathic physician, and outlined in his book Eat Right 4 Your Type. D'Adamo's claim is that ABO blood type is the most important factor in determining a healthy diet, and he promotes distinct diets for people with O, A, B, and AB blood types.

Throughout his books D'Adamo cites the works of biochemists and glycobiologists who have researched blood groups, claiming or implying that their research supports this theory. Nevertheless, the consensus among dieticians, physicians, and scientists is that the theory is unsupported by scientific evidence.[1][2][3][4][5][6][7]

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Jeg sto nesten stille i 10uker til jeg fikk tips om å prøve ut blodtypedietten - etter dette raaaste jeg nedover!

Men ja, det fungerte for meg iallefall

*Arild Haugen er også på blodtypedietten nå..
    Dietten min nå er på 5000 kcal. Jeg tester nå ut for første gang skikkelig blodtype dietten for blod type A. Dvs at min kost består av matvarer som er "medisinske" for min blodtype og unngår alle matvarer som ikke er å anbefale. jeg vil gjerne gjøre meg opp min egen mening om hvor effektivt dette er og om det har noen hensikt som påstås. Ved å følge dietten skal det gi kroppen min mer harmony, bedre ph balanse, mer energi, mindre matsug, mindre vannlating osv. Hvordan jeg reagerer vil jeg informere dere mer om 3-4 uker da jeg har fått mer tid til å prøve dette. Jeg ligger på 300 gram protein, 120 gram fett og da en del mct olje og udos i tilegg er peanøttsmør og peanøtter medisinsk for min blodtype, det anbefales at kjal intaket skal ligge på22% fra fett. Resterende kcal kommer fra carb. matvarer som er bra for min blodtype er feks: annanas, blåbær, torsk, laks, masse soya produkter, havre, riskaker ol. jeg unngår akk nå kjøtt, alt av sukker, bananer ol som frarådes min blodtype. i tilegg har jeg tatt visse andre elementer inn som passer min blodtype som er veldig avstressende. stress er nemlig et stort prob for min type.
    http://arildhaugen.com/
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Jeg sto nesten stille i 10uker til jeg fikk tips om å prøve ut blodtypedietten - etter dette raaaste jeg nedover!

Men ja, det fungerte for meg iallefall

*Arild Haugen er også på blodtypedietten nå..

http://arildhaugen.com/
    Yes, da har vi n=2, hvorav den ene er under utprøving.

Til og med hvis du søker på google på blood type diet, så følger google opp med autofullfør: blood type diet scam

Hvor mange kcal lå du på før og etter du byttet diett, hva var makroernæringsbalansen og hva var hovedforskjellen i matveien?

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Makronæringsbalansen, kcal, cyclingen av carb.. alt var likt - det eneste som ble byttet ut var matvarene
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Makronæringsbalansen, kcal, cyclingen av carb.. alt var likt - det eneste som ble byttet ut var matvarene
    Hvilke varer ble byttet ut til hvilke?

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Hva med torsk, ris og brokkoli? For hvilken blodtype passer slik kost?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    Hva med torsk, ris og brokkoli? For hvilken blodtype passer slik kost?
    Blodtype G (Gasp)

Det var tull, bare typiske ting kroppsbyggere spiser i uante mengder.

Jeg leste om type A som skal være tilpasset meg - Mye der som ikke stemmer, blandt annet "må" jeg spise sjelden og tygge maten i bitte små biter og spise sakte. Jeg er kjent for å spise ekstremt fort og nærmest svelge uten å tygge, og jeg hater småspising og vil heller ha 3 store måltid pr. dag enn mange små.

Jeg har også levd på vegetarisk kost, noe som fungerte meget bra, men ikke noe bedre enn med normal kost.

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Hvilke varer ble byttet ut til hvilke?
    Unngå

Maisolje, gresskarfrø, solsikkefrø/olje, sesamfrø/olje, rødt kjøtt, kylling, svin, kalv, alt villt, farse/deig(typ karbonade- kjøttdeig), cayennepepper, hvit, rød og sort pepper, maizena, gelatin, avocado, mais, paprika, sopp, sort oliven, jalapeño, frø(quinoa og bokhvete), nudler, pasta

Medisinsk

Kalkun, melkeprodukter(cottage cheese spesielt), fårekjøtt, lammekjøtt, torsk, laks, makrell, sardin, tunfisk, hvitløk, peperrot, karri, persille, miso, ananas, løvetann, søtpotet

Nøytralt

olivenolje, linfrø, fiskeolje, valnøtter, peanutter, grønne grønnsaker, sjømat, puffet ris, riskaker, havremel, kli, hirse, brunt risbrød, essenebrød, 100% rugbrød, villris, hvit ris, blomkål, hvit kål, pastinakk, kamille, ingefær, ginseng, grønn te, kaffe, alfaspirer, nype, grønne/blå/rød druer, plommer, tørket fiken, kiwi, sitron
    www.mthereseo.blogg.no

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Interessant - Har du noe info du kan copy/paste ang. hvorfor?

Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Typ

Syre/basebalansen

http://mthereseo.bloggbyen.com/%C3%B...blodtypediett/

*nå kom jeg også på at jeg byttet ut ellipsemaskinen med gåturer..
    Men igjen - da jeg drev på med ellipsemaskinen før frokost hadde jeg også 1 om ikke 2 økter til med cardio og når jeg byttet til morgenturer var kun dette jeg drev av cardio
    www.mthereseo.blogg.no

Medlem
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    23
    Ifølge blodtypedietten skal jeg aller helst være vegetarianer(blodtype A)
    ifølge metabolsk typebestemmelse skal jeg aller helst spise moderat med karb og "grove" proteinkylder typ biff og vilt.

Mange hevder at blodtypedietten har forandret livet deres, og det samme med dietter basert på meatbolsk typebestemmelse. Selv tror jeg mange erfarer dette av den enkle grunn at de velger sunnere matvarer enn før. Når det er sagt, så er folk forskjellige. ulike kropper reagerer jo ulikt på medisiner, så hvorfor skal de ikke reagere ulikt på mat også? Om det er mulig å generealisere på en slik måte som de ovenfor nevnte diettmetodene gjør, er heller usikkert. Bottom line: det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Det enkleste er vel å prøve og erfare litt forskjellig, for å finne ut hva som er optimalt for en selv.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    There we go, discrepancy for the masses

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Den viktigste grunnen til at jeg er skeptisk til ideen om at "alle kropper er forskjellige og trenger forskjellige tilnærminger og dietter/trening/whatnot" er at deres mest entusiastiske tilhengere er folk som selger skreddersydde dietter og treningsprogram

PKMN PROFESSOR discipline sin avatar
    Ble medlem
    02-2010
    *nå kom jeg også på at jeg byttet ut ellipsemaskinen med gåturer..
    Men igjen - da jeg drev på med ellipsemaskinen før frokost hadde jeg også 1 om ikke 2 økter til med cardio og når jeg byttet til morgenturerene var kun dette jeg drev av cardio
    Kanskje du hadde for mye kardio før du byttet om til morgenturer som resulterte i at du holdt masse vann, og når du senket kardioen litt slapp du det? Det er mange mulige årsaker, og jeg tror ærlig ikke at det er fordi du startet med blodtype-dietten.

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Vektnedgang er jo uansett ofte en ganske diskontinuerlig prosess, i hvertfall om man skal tro Lyle McDonald etc.

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Tok den norske siste testen som ble lagt ut der, og ble helt klart protein og fettype igjen. Har dere noen tips til måltider her?

Tenkte jeg skulle prøve og kjøre på med litt egg,bacon,kaviar og kansje et knekkebrød eller noe på morgenen, og notere med hvordan dette fungerer for meg, frokost er somregel idag brødskiver.

Flere av punktene og hovedbeskrivelsene av typen stemmer igjen, godt overens med meg og tyder på at jeg feilernærer meg.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Her er mine observasjoner om metabolsk typebestemmelse:

Kroppen må være i balanse for at alle prosesser skal fungere optimalt. Metabolsk typing finner ut hvilken homeostatisk kontrollmekanisme som er i ubalanse. Denne metoden viser til hvilke næringsstoffer som er best tilpasset den enkeltes biokjemi. Teorien bak metabolsk type kan bidra til å forklare hvorfor noen fungerer godt på en lavkarbo-diett, mens andre fungerer godt på dietter med mye karbohydrater.

Homeostatiske mekanismer:
    Autonome Sympatisk, parasympatisk, balansert
    Oksidativ Hurtig, blandet, sakte
    Nevtransmittere Stimulerende, Hemmende
    Metabolisme Nedbrytende, oppbyggende
    Elektrolyttbalanse Overskudd, Underskudd
    Syre-basebalanse Metabolsk acidose/alkalose, Respiratorisk acidose/alkalose, Acidose/alkalose pga. for mye/lite kalium
    Prostaglandiner PG1, PG2, PG3
    Kjerteltyper Hypofyse, tyroidea, binyrer eller gonadedominant
    Blodtype A, AB, B, 0
    Kroppstype Ektomorf (vata), mesomorf (pitta), endomorf (kapha)

I metabolsk typebestemmelse har det vist seg at det er det autonome og oksidative balansen og MRT (mediator release test). ANS og oksidative henger også sammen dvs. autonome regulerer det oksidative. Mens ANS sitt fokus er å vedlikeholde og regulere energi, bestemmer den oksidative mekanismen hvor raskt maten blir konvertert til energi (glykolysen, β-oksidasjon og sitronsyresyklusen).

Autonome nervesystemet – Hovedregulator for stoffskiftet
    Det autonome nervesystemet (ANS, autonomic nervous system) er den delen av nervesystemet som ikke er viljestyrt (autonom betyr selvstyrende). ANS kontrollerer alle indre organer og blir derfor også kalt for det viscerale nervesystemet. Sagt på en annen måte styrer ANS alt utenom bevegelsesapparatet (skjellettmuskulatur og skjellettet). ANS kontrolleres av hypothalamus som ligger dypt inne i hjernen. ANS deles inn i 2 inndelinger; det sympatiske (fight or flight) og det parasympatiske (rest and digest).

Det sympatiske nervesystemet tar kontroll ved situasjoner med høyt stress som konflikter, ekstremsport, sexy-time og ikke minst trening. Det sympatiske nervesystemet stimulerer da for eks. hjertet til å pumpe blod raskere, binyrene til å utskille adrenalin, testiklene til å produsere testosteron, utvide pupillene og redusere aktiviteten i mage og tarm.

Det parasympatiske nervesystemet fungerer motsatt igjen og er mer aktivt ved rolige situasjoner som under restitusjon og spising for å gjenoppbygge kroppen, hvor fordøyelsessystemet prioriteres i stedet for eks.

Kjennetegn med en person som har et sympatisk dominant nervesystem:
    • Generelt fulle av energi
    • Ambisiøse, ledertyper
    • A-mennesker
    • Kort temperament
    • Humørsvingninger, men sjeldent depressive
    • Sterkere muskelsystem, hjerte, tyroidea, testikler/eggstokker, binyrer
    • Som oftest sent oksidativ med god kalsiumstoffskifte
    • Cellene har lavere pH
    • Trenger derfor mer frukt og grønt som er basisk
    • Ofte mange jern i ilden og glemmer å spise
    • Ofte slank, blek med store øyne

Kjennetegn med en person som har et parasympatisk dominant nervesystem:
    • Sjeldent sinte
    • Vennelige og pratsomme
    • Avslappede og tar livet med ro
    • Ofte stor appetitt
    • Sterkere immunforsvar, pinealkjertel, lunger, binyrebark, milt og fordøyelsessystem
    • Ofte hurtig oksidativ (omsetter mat raskt til energi)
    • Cellene har høyere pH
    • Trenger kjøtt!
    • Ofte kraftig bygd, rødaktig med små øyne

Ved utbrenthet kan en person som opprinnelig er sympatisk dominant svitsje over til å bli parasympatisk dominant. Kroppen klarer ikke å kjøre ”full gass” hele tiden og må til slutt si stopp som resulterer at det parasympatiske nervesystemet tar over.

Den oksidative mekanismen
    Energi kommer fra adenotrifosfat (ATP) som dannes i fra glykolysen (nedbrytning av glukose) og sitronsyresyklusen. I sitronsyresyklusen trengs det oksalacetat fra glykolysen og acetyl CoA fra nedbrytning av fett (β-oksidasjon). Disse prosessene skjer inne i cellene og kalles for cellulær oksidasjon.

Personer som er hurtig oksidative vil forbrenne og danne energi for raskt fra karbohydrater. Dette resulterer i overskudd av oksalacetat. I stedet trenger de mer proteiner og fett som er "rike med" acetyl CoA og bidrar til en bedre og mer stabil energiproduksjon.

Hvilken type er jeg?
    Så hva er din metabolske type? Test her: http://www.helhetsforum.no/Helhetsfo..._metabolsk.htm

Wanna know more?
    - Se forøvrig en oversiktlig forelesning om metabolsk typebestemmelse, kjerteltyper, kroppstyper og pH-balanse bl.a.:
    http://runereiersen.com/ALTERNATIV/0...estemmelse.pdf

- MyRevolution: http://myrevolution.no/advanced-concept-kosthold-v2-0/

- Kelly Bagget, Metabolic typing, tilgjenlig fra: http://www.higher-faster-sports.com/...lictyping.html

- http://www.helhetsforum.no/Helhetsfo...lske_behov.htm

- The parasympathetic secret @ EliteFTS

Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Bump, noen flere som har tittet på dette?

Bra innlegg john85.

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Takk for deeeet. Mr. Fagerli har nevnt noe om at Lyle skal skrive noe mer om dette emnet etter hvert som det kommer opp bedre forskning rundt metabolsk typing. Men det er nå ikke verre enn å teste teorien på seg selv og evt. andre frivillige, observere og se om det fungerer.

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Tok testen din Big-P, det viste seg at jeg er profettypen og skal spise omtrent slik jeg gjør akkurat nå. Regnet egentlig med det, da jeg har elliminert frem nåværende kosthold gjennom uttallige helt eller delvis mislykkede dietter. Bra innlegg!

Medlem
    Ble medlem
    06-2009
    Godt å høre!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.