Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: Cooper-test

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19

Cooper-test

Skal ha Cooper-testen om to uker. En test som handler om å løpe så langt man kan på 12 minutter (http://no.wikipedia.org/wiki/Cooper-test).

Kravene for å få 6'er er å løpe lengre enn 3200 meter (på bane), og ifjor løp jeg 3400 m. Lurer på hvordan jeg bør trene for å oppnå bedre resultater. Korte/lange intervaller, langkjøring, osv ?

Skjønner at det jeg gjør nå ikke har så stor betydning for hvordan jeg gjør det på denne Cooper-testen, men jeg har også Cooper-testen i 3. klasse (går nå i første), og ønsker å gjøre det enda bedre da ;-)

Lurer også på hvordan jeg bør starte når jeg skal løpe Cooper. I fjor løp jeg i teten (vi er 30 i klassen) med to andre, og vi løp de første 400-meterne på 69 sek. Etter dette var jeg MEGET sliten, og tempoet gikk merkbart nedover med antall runder jeg løp. Burde jeg starte litt roligere, eller nærmest spurte på i starten og følge de to andre i klassen min (som løper på henholdsvis 3500 m og 3900 m (!)) ?

Takker for alle svar :-)

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Har de lov til å sette karakter etter hvor flinke dere er til å løpe i disse dager? Hørtes alvorlig lite politisk korrekt ut!
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Ja, dessverre. Etter at det nye kunnskapsløfte kom er det bare lov til å sette karakter etter resultater og ferdigheter. Innsats har i teorien ikke noe å si. Læreren min sier at ferdigheter teller 70 % av hele gymkarakteren, mens teori (kunnskap) teller 30 %.

På Cooper-testen må vi guttene løpe over 3000 m for å få 5 og 3200 for å få 6. Karakteren 6 for jenter er 2500 m og 5 er 2200 m....

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Du burde vel prøve å holde et jevnt høyt tempo hele veien.
    Brenner du mye krutt i starten så er det vanskelig å hente seg inn igjen. Så kan du jo heller løpe det du er mann for de siste to-tre minuttene av testen.
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    ok :-) hva med trening fram mot Cooper. Bør jeg hvile i to dager før Cooper eller mer?

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    http://www.aftenbladet.no/debatt/kom...andre_fag.html

Nytt for meg bror

Personlig er jeg sterk motstander av løping siden jeg ikke vil foreta meg noe drastisk for å miste muskelmasse, men hadde god fremgang under førstegangstjenesten i kondis. Det som funker er vel bare å løpe et par ganger i uken. Ikke spurt i starten men hold et jevnt og godt tempo. Heng deg på noen som er på ca samme nivå som deg, evt litt bedre.
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Du passer på å løpe hver runde på rett under 1:30. Siste runde øker du gradvis og klemmer til det du har på slutten.
    Treningslogg

I love life because what more is there.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Selvsensur …

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    I følge statistikken, er de beste løp løpt med hard åpning. Altså, første halvdel løpt noe raskere enn den siste, men forskjellen bør ikke være for stor. Dette er det anbefalte for løp opp til og med 10km, men noe avhengig av løperens nivå. Glem han beste, men han nest beste kan kanskje dra deg noen av de første rundene, om han ikke åpner i et sykt tempo, slik som sist. Fokuser først og fremst på deg selv, og løp ditt eget løp.

Hvordan du skal trene, avhenger litt av hvilke andre treningsmål du måtte ha. Men om du legger inn to forskjellige intervalløkter per uke, og en eller to roligere økter, skal du nok klare deg bra.

Et oppkjøringsprogram for de siste ti ukene før neste års Cooper-test. Men løp jevnt og trutt i perioden frem til dette. Programmet krever et visst løpsgrunnlag, mener jeg.
    Vedlagte filer Vedlagte filer

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    mener vi måtte løpe 3600 for å få karakter 6. Ikke rart dagens unge er sløve når det ikke stilles krav lenger.

forøvrig ern blanding av langkjøring og intervaller er vel grei trening samt åpne som beskrevet over her

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    For å bli god på coopern, tren på å løpe coopern. Men ikke uttmatt deg dagen før det virkelig skjer eller noe i den duren. Fikk 6er på den, da kun ved å løpe litt i blant med venner i forkant. Og en ting til. Gi alt hele veien, er bedre å være utbrent på slutten enn å ha kastet bort tid på starten, den for du nemlig aldri tilbake. Press på hele veien, evt raskest på starten og slutten.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av CNS Vis post
    For å bli god på coopern, tren på å løpe coopern. Men ikke uttmatt deg dagen før det virkelig skjer eller noe i den duren. Fikk 6er på den, da kun ved å løpe litt i blant med venner i forkant. Og en ting til. Gi alt hele veien, er bedre å være utbrent på slutten enn å ha kastet bort tid på starten, den for du nemlig aldri tilbake. Press på hele veien, evt raskest på starten og slutten.
    Takk, konstabel! Må vel ha vært en 10-15 år siden du tok den
    http://www.dingsekongen.no

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    jeg ville satset på skikkelig oppvarming, slik at du slipper å starte med "innbytter" kondis. Det er den vanligste feilen. At en sparer på energien, og ikke varmer opp i frykt for å slite seg ut.. Husk at denne testen kun varer i 12 min! Du klarer ikke tømme kroppen for glykogen på så kort tid dersom du har hvilt en dag eller to i forveien. Så spis ett skikkelig måltid 2-3 timer før, evt drikk noe juice e.l 1 t før.. Så varmer du rolig opp, legg inn noen spurter og vær gjennomvarm. Når du så begynner gir du gass fra første øyeblikk. Det er ikke noe maraton dette.. du skal bare springe så langt du kan på 12 min. 12 jævlige minutter så er det hele over.. det klarer du vel?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av CNS Vis post
    Haha, hvem er det du tror du lurer, Anders? Og angående svaret ditt: Du mener det er bedre å starte med full pupp fra første sekund og stå i fare for å sprekke etter to runder og ikke være i stand til å legge inn en spurt på slutten?

Forresten, ved hvilken skole var det du tok utdannelse din?
    Treningslogg

I love life because what more is there.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guardian Vis post
    Haha, hvem er det du tror du lurer, Anders? Og angående svaret ditt: Du mener det er bedre å starte med full pupp fra første sekund og stå i fare for å sprekke etter to runder og ikke være i stand til å legge inn en spurt på slutten?

Forresten, ved hvilken skole var det du tok utdannelse din?
    Vil ikke svare på spørsmålet ditt så lenge du kaller meg Anders. Jeg heter Trond, men ettersom at dette er et forum kan du kalle meg CNS.

Gladgutt! Elonar sin avatar
    Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Hahaha. Alle ler av deg anders Hvem er det du tror at du lurer?
    Du er ikke tilfeldigvis en nær slektning til ?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Det beste med alt sammen er at jeg har utviklet en dyp kjærlighet for NORMALE sinnsfriske mennesker.

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Takk for hjelpen :-)

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Var interessant det treningsopplegget tombody. Skal prøve det etter at jeg er ferdig med Coopern for i år.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Elonar Vis post
    Hahaha. Alle ler av deg anders Hvem er det du tror at du lurer?
    Du er ikke tilfeldigvis en nær slektning til ?
    Alle ler av deg, Elo-NARR Ettersom at du visstnok skal ha en meget liten tiss.

Medlem
    Ble medlem
    11-2009
    Sukkerfri redbull 1 time før..... syns personlig det gjør løpingen myyyye mindre slitsom! Ikke at jeg pleier å gjøre det til vanlig..

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jensc Vis post
    Var interessant det treningsopplegget tombody. Skal prøve det etter at jeg er ferdig med Coopern for i år.
    Det er et oppkjøringsprogran, så det passer bedre foran et løp, enn etter. Hvor mye løping har du drevet med? Har du vurdert å bli med i en friidrettsklubb?

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Skjønner at dette er ett opplegg som skal gjøres foran ett løp, men nå er det jo bare litt over en uke til Cooper, og jeg tenker at jeg heller begynner med opplegget etter denne Cooper-testen, slik at jeg bruker det til Cooper-testen i 2. og 3. klasse :-)

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Lurer på om jeg hadde fått lav fettprosent av å spise og leve sånn som jeg gjør nå men at jeg løper C.testen 2x pr uke.
    RockyRock

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Når vi snakker Coopers:

Jeg har et mål å klare 3k under 12 minutter i de nærmeste dagene, samt under 10 minutter i år, helst i løpet av sommeren. Nå er jeg FFF (feit, 40 og ferdig) så det er seriøst ambisiøst av meg som mosjonist, men fremgangen i det siste viser at det absolutt ikke er urealistisk. Tvert i mot har det gått så kjapt fremover at jeg reduserte fra 12 til 10 min som mål for året.

Det rare er også at jeg har gått opp endel i vekt det siste, og det virker som det ikke virker som det gjør særlig forskjell på farten, noe som gjør meg optimistisk i forhold til kombinasjon med styrketrening. Jeg har også økt styrken hele tiden under kondis-treningen, både max og utholdende styrke.

Er så korte distanser egentlig for lite til å ødelegge særlig for styrken? Det virker som at enkelte er helt totalt i mot kondis-trening hvis man trener styrke.

Hva med å kjøre en coopers/3k hver dag som avsluting på styrken? Det er jo tross alt noen få minutter.

Og er det noen som har god erfaring med å utvikling av både kondisjon og styrke?
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Jaja, da var cooper-testen ferdig for dette halvåret :-) Løp 8 og en halv runde. Det må nevnes at de to beste løperne i klassen min (som løper nærmere 4000 m og 3800 m) ikke løp, og jeg var først under hele løpet. Litt slitsomt å måtte dra hele klassen, men samtidig gir det også litt selvtillit å løpe først
    "There's a sucker born every minute"

P.T. Barnum

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Gratulerer
    www.mthereseo.blogg.no

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bajazz Vis post

Er så korte distanser egentlig for lite til å ødelegge særlig for styrken? Det virker som at enkelte er helt totalt i mot kondis-trening hvis man trener styrke.

Hva med å kjøre en coopers/3k hver dag som avsluting på styrken? Det er jo tross alt noen få minutter.

Og er det noen som har god erfaring med å utvikling av både kondisjon og styrke?
    styrketrening er gunstig i forbindelse med å øke spurt-fart, fordi du forbedrer styrken og dermed akselerasjonsevnen i muskelene. Styrketreningen gjør også at du klarer å aktivere større deler av muskulaturen (muskelfirbene "vekkes" ved styrketreningen).

Når det gjelder langvarig kondisjonstrengen, mener jeg selv at god beinstyrke alltid er positivt, så lenge kroppen er vandt med den kondisjonsformen du driver med. Derfor er det lurt å kombinere styrketreningen med løping, men jeg ville ikke gjort det i samme økt av flere grunner. Delvis fordi mange mener at det virker nedbrytende på musklene, som jo er logisk med tanke på at styrketreingen bryter ned musklene, og en løpetur rett etterpå vil bare bryte dem ned enda mer og forsinke restitusjonsprosessen. Igjen - 10 min løping vil ikke gjøre samme skade som en times løping...

Du bør trene maksimal dynamisk styrke, med fokus på tunge løft (gjerne baseløft). Da unngå du å bygge mye masse, som vil øke vekten din..., samtidig som du forbedrer styrken. Tren gjerne 5 reps x 5 serier, eller 3 - 6 reps x 4 serier. Knebøy, markløft, lårcurl o.l

skal ikke skryte på meg å være sterk, for det er jeg ikke, men jeg merker at bakkene og spurtene går mye lettere for meg etter en vinter med god styrketrening, iforhold til når jeg bare trente styrke en gang i blandt, og da drev med spontan lapskaus styrketrening. Tok så vidt 30 kg i knebøy da jeg begynte, nå tar jeg mer enn egen kroppsvekt i både knebøy og mark
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Nybegynner
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Riinoo Vis post
    Gratulerer
    takk :-) Deilig å være ferdig.
    "There's a sucker born every minute"

P.T. Barnum