joda, annenhverdag kardio styrke er jo en god start, men virker veldig ensidig..
det bestee, i min mening for framgang er VARIASJON. desto mer en varier treningen jo mer utfordrer du kroppen din. kroppen har en utolig tilpasningevne og vil etterhvert seg lettere og lettere til treningen.
Styrketreningen bør du i begynnelsen kjøre som 1 prrogram for hele kroppen, og etthevrt dele opp i split. Det som skjer de første ukene med styrketreninig er framgang, men ikke pga muskelvekst. den første framgangen kommer av at nerveimpulsene ffra hjernen til musklene blir bedre, igjen pga kroppen som tilpasser seg. Etter dette har skjedd vil framgangen skyldes mer og mer muskelvekst/muskeltilpasning. Anbefaler også at du etterhvert lærer deg å bruke mest mulig frivekter framfor apparater fordi det utfordrer musklene på en bedre måte en apparatene, fordi du selv må "styre" bevegelsen, og da aktiveres også støttemuskulaturen mer. I tillegg bruke øvelser som tar på store muskelgrupper som benkpress, markløft, knebøy, militær press osv
kardio VARIASJON!
ikke gå 20 min og jogg 20 min hver gang. Null point
du forbrenner ca din egen kroppsvekt per km. altså veier du 70 kg forbrennerr du 70 kcal per km du går/jogger. ved å øke intensiteten/kjøre intervall.hardt/ øker du også etterforbrennignen, men også restitusjonstiiden.
Hva med å 1-2 langkjøringer (lav intensitet i lengre tid 45 min + helst lengre. 10-15 km) kan gå deler av veien, jgge deler av den. etterhvert setter du deg som mål å jogge hele distansen. snakketempo hele tiden øk tempoet mot slutten.
1-2 økter med høyere intensitet/terkseltrening. oppvarming 10 min rolig jogging. 20 min hard jogging rundt terskel område, 10 min nedjogging. skal ligge rett under melkesyreterskelen.
1-2 økter med korte intrvaller. varm opp md økende tempo i 15 min, kjør spurte på 20 sec (elr f.eks en bestemt avstand "2 lyktestolper" etterfulg av kortere pause + ny spurte) nedkjøring her også..
eller varier med andre aktiviteter som spinning, terrenløp, sykling, trappeløp osv

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
har forskjellige økter på bryst/triceps, rygg/ biceps osv... men jeg tenker å gå ned i fettprosent, ved å fortsatt bygge opp massen!