Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Gode sko til løpring/jogging

Medlem manbearpig sin avatar
    Ble medlem
    05-2008

Gode sko til løpring/jogging

Hei, har tenkt og invistere litt i noen gode løpe sko. Når jeg trener styrke bruker jeg bare et gammelt par med Converse som passer ypperlig.

Har noen tips om noen som er kjent for og være gode? Skal løpe kardio på treningstudio + ute, der blir det endel asvalt dessverre. Dette er vondt i lengden, ihvertfall med de skoene jeg har nå.

MVh

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Nike Free skal i følge mange være en jævlig bra sko.

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Tull og vas! Converse + jogging + asfalt er en sikker vinner for hvem som helst!
    Men jeg har og hørt fra noen løpehoder at Nike Free sko er gode saker.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Spørs jo veldig hvordan steg og om du overpronerer eller underpronerer osv. Stikk på en butikk hvor de har peiling. Feks løplabbet eller andre buttikker hvor de kan se på beina dine. Når de har anbefalt deg en sko, så kan du jo se om du finner den billigere et annet sted. Evnt kjøpre den hs de siden de har igtt deg service
    Selv liker jeg veldig god Asics, både Gel Kayano og Nimbus. Spørs litt på underlaget. Kjøpte også noen lette adidas for litt mere intervall type løping og de er også fine

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Converse fungerer sikkert fint for dem som løper på forfoten. Da trenger man ikke demping.
    Nike Free har en del tilhengere blant dem som løper på forfot og mellomfot.
    Hælløpere bør nok velge mer tradisjonelt.
    You ran a marathon? That's cute …

Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av AndreasIr Vis post
    Tull og vas! Converse + jogging + asfalt er en sikker vinner for hvem som helst!
    Men jeg har og hørt fra noen løpehoder at Nike Free sko er gode saker.
    Okey, skal sjekke de ut. Skal høre meg litt rundt i butikker også, ikke det at jeg har så mange her jeg bor akuratt men må dra vekk litt.

Spanks for hjelp!

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Asics Gel Kayano all the way for min del (jeg overpronerer noe). Dama løper på Asics Gel Kinsei (normalpronasjon), og er fornøyd med dem. Nå er dette relativt 'tunge' sko, og derfor best egnet for rolige turer/mengdetrening. Likevel vil de sikkert oppleves som lette dersom du ikke er vant til gode joggesko..

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    For dere som hovedsakelig løper intervaller—og ikke har de mest alvorlige tilfellene av overpronasjon eller supinasjon—er det absolutt aktuelt å vurdere litt lettere sko enn de såkalte «flytebryggene» til nærmere kroner 2000.

Da tenker jeg på de såkalte lettvektsmodellene, som er svært populære blant de aktive løpsmosjonistene. Vekten på skoene ligger på 250-300 gram. Noen av modellene er tilpasset utøvere som overpronerer eller supinerer. Men om man har sære føtter er det alltid mulig å få spesialtilpassede såler. Det er også tilstrekkelig demping for de aller fleste. Disse skoene ligger innenfor et prisintervall på kroner 1000-1300.

En oversikt over noen lettvektsmodeller hos Løplabbet.

Man risikerer å bli glad i løping med slike sko. Løpsfølelsen er betydelig bedre enn vanlige joggesko. Selv bruker jeg kun slike. Swooooosh!

Now with added cuteness Stoffer sin avatar
    Ble medlem
    05-2008
    Alder
    26
    Löplabbet FTW! Anbefales absolutt! Folk som vet hva de driver med Fiksa meg for å si det sånn. Jeg kan endelig løpe fritt igjen

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Flinke selgere og uovertruffen service. Tror de fant frem et dusin sko til meg første gang jeg handlet hos dem. Prøvde og prøvde, men ingenting passet ordentlig. Men til slutt fant de et par i et hjørne på lageret. To personer var isving for å finne sko til meg. Imponerende!

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Har Asics Kin-sei. Skal aldri ha noe annet på mine ben Asics ftw
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    For dere som hovedsakelig løper intervaller—og ikke har de mest alvorlige tilfellene av overpronasjon eller supinasjon—er det absolutt aktuelt å vurdere litt lettere sko enn de såkalte «flytebryggene» til nærmere kroner 2000.

Da tenker jeg på de såkalte lettvektsmodellene, som er svært populære blant de aktive løpsmosjonistene. Vekten på skoene ligger på 250-300 gram. Noen av modellene er tilpasset utøvere som overpronerer eller supinerer. Men om man har sære føtter er det alltid mulig å få spesialtilpassede såler. Det er også tilstrekkelig demping for de aller fleste. Disse skoene ligger innenfor et prisintervall på kroner 1000-1300.

En oversikt over noen lettvektsmodeller hos Løplabbet.

Man risikerer å bli glad i løping med slike sko. Løpsfølelsen er betydelig bedre enn vanlige joggesko. Selv bruker jeg kun slike. Swooooosh!
    Takk takk.
    Adidas Adizero Tempo er vell ikke et dårlig valg?

Og hvordan er det anbefalt og varme opp hvis man skal løpe/jogge litt lenegere distanser på mye asvalt og litt grus? Rundt 4-5km

Hvordan oppvarming? Gåing i noen min el rett på joggingen?

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    spørs jo hvilken sone/hvor høy puls du skal ligge på

for intervaller pleier jeg varme opp i minst 10 minutter først. begynner med rolig joggin og øker på. Da klarer jeg ikke yte maks på første draget for jeg er ikke varm nok.

Har varmet opp mellom 15-20 minutter på de siste 3000 meter testene jeg har løpt. Syntes de hvor jeg har vært nærmere 20 min har gått best.

SKal jeg feks som i går bare løpe en mil, så bare begynner jeg rolig de første km og øker etterhvert.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av manbearpig Vis post
    Adidas Adizero Tempo er vell ikke et dårlig valg?
    Det kan bare føttene din svare på. Alle skoene i linken jeg la ut, er i utgangspunktet gode sko, dersom de passer til foten. Bruk av sko som ikke passer til fotens særegenheter, kan i verste fall føre til skader. Så, man bør alltid prøve dem på før man kjøper dem. Prøv dem gjerne på en tredemølle.

Ble medlem
    05-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    spørs jo hvilken sone/hvor høy puls du skal ligge på

for intervaller pleier jeg varme opp i minst 10 minutter først. begynner med rolig joggin og øker på. Da klarer jeg ikke yte maks på første draget for jeg er ikke varm nok.

Har varmet opp mellom 15-20 minutter på de siste 3000 meter testene jeg har løpt. Syntes de hvor jeg har vært nærmere 20 min har gått best.

SKal jeg feks som i går bare løpe en mil, så bare begynner jeg rolig de første km og øker etterhvert.

Skjønner, skal prøve meg frem. Når jeg løper ute, de gangene jeg har gjort det har jeg en tendens til og starte å løpe alt for fort i starten. Ikke kondisjonen men beina som begynner og verke+ene skulderen.

Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Det kan bare føttene din svare på. Alle skoene i linken jeg la ut, er i utgangspunktet gode sko, dersom de passer til foten. Bruk av sko som ikke passer til fotens særegenheter, kan i verste fall føre til skader. Så, man bør alltid prøve dem på før man kjøper dem. Prøv dem gjerne på en tredemølle.

Okey okey, jeg satser på og bestille et par. Prøver de engang på tredemølle, er failure så går det sikkert bra og få sendt de tilbake.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg er fornøyd med Asics Nimbus

Ble medlem
    05-2008
    Gikk for Adidas skoene. Dette var litt av en opplevelse, hadde aldri forestilt meg at sko hadde så MYE å si.

Tok meg en lang jogge/løpe tur på asvalt og skog istad, 1:30min tok det.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ja, det er forskjell på joggesko og løpesko …

PS! Det er lurt å ha en litt konservativ progresjon i løpingen. Uansett skotøy, så er man litt skadeutsatt om man tar av. Men en fin tur var det nok!

Ble medlem
    05-2008
    Ja, det var en veldig bra tur. Kom meg langt inn i et fint skogområde hvor det var stille og rolig.

Gikk de først 5-10minuttene, så startet jeg og jogge sagte de 20neste så økte jeg litt etterhvert. Når det ble bakker så tok jeg det ganske seint igjen. Jeg var igrunn ikke så skadeskutt når jeg kom meg hjem men kjente det godt i beina ja.
    Hva mener du med konservativ progresjon? Heller starte for rolig en for hardt?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Starte med korte distanser og øke gradvis.

Maksimalt 10% økning på uketotalen fra uke til uke.
    En «deload»-uke hver fjerde uke.

Dette er den vanlige fremgangsmetoden.

EDIT: Man bør heller ikke øke både intensitet og distanse samtidig. Greit å bygge opp litt volum først, i rolig tempo. Deretter kan man begynne å innføre økter med større tempo. Kun en økt om gangen.

Ble medlem
    05-2008
    Tusen takk. Blir spennende og prøve mere fremover. Syntes følesen etter en utholdenhetsøkt er mye bedre en feks etter en styrketreningsøkt.

Så må finne ut hvordan de skal kombineres.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ikke alltid like lett å kombinere …

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Går fint å kombinere

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Går fint, men noen dager kan bli litt tunge. Som dagen etter en tung beinøkt. Har lagt inn bøy og mark den siste tiden, lett belastning men «høyt» volum. Kunne nesten ikke gå de to første ukene, så løpingen ble rar. Hamstringen var helt ødelagt, men det ser ut til å komme seg bra nå …

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    En trener jo ikke knebøy hver dag, så da kan en plalegge med ikke å løpe dagen etter knebøy. evnt en rolig koseøkt.
    De første 2-3 ukene er jo ikke representative, da en ikke vil bli så stiv alltid. en merker jo markløft også på løpingen, men ikke så mye som bøyen..

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ja, det stemmer. Normalt sett går det helt fint å kombinere styrke og kondisjon.

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Sitat Opprinnelig skrevet av manbearpig Vis post
    Syntes følesen etter en utholdenhetsøkt er mye bedre en feks etter en styrketreningsøkt.
    Synes dette er interesant.

Noen liker det ene, og noen det andre.

Liker selv begge deler godt, men det er store forskjelder.
    No creative person ever felt their day job.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.