Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Landeveissykkel med dårlig rygg

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27

Landeveissykkel med dårlig rygg

Hei.

Jeg har en terrengsykkel jeg kjøpte i fjor, Corratec Airtech Quassar, som jeg forsøker å selge eller bytte i racer eller hybrid.

Jeg har fått tilbud om å bytte i en Trek 1.7 racersykkel, http://www.trek.no/varekatalog/displ...040&prodid=178

Det ser ut som en knall sykkel, men jeg lurer på hvordan en racersykkel er å sykle på for en som har dårlig rygg med degenert ryggvirvel og annet tøys. Blir man veldig sliten og dårlig i ryggen av en slik sykkel, eller kan man evnt kjøpe slik styrestag i vinkel slik at styret kommer høyere opp?

-Ryus

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    hvordan er ryggen når du sykler på terrengsykkelen?
    Jeg sykler mange timer i uka, og kjenner det alikevell godt i ryggen etter noen timer. Det hjelper å ta seg pauser å rette seg opp innimellom, huske å slappe av i skuldre og nakke, samt ikke sitte låst i en og samme stilling for lenge. Riktig innstilling av sykkelen blir ekstra viktig når du har dårlig rygg.. sørg for at sete ikke er for høyt (alt for mange har det for høyt oppe), og skru opp rattet litt merr en "proffene". Om setet er for høyt oppe blir du sittende å vrikke på hoftene, som helt klart vil gi deg smerter i ryggen etter en stund. Jeg tror det vil gå greit, dersom du gradvis venner deg til sykkelen, og tar hensyn til ryggen når det gjelder å tilpasse sete og styrehøyde

Finnes også en slags "bøyle" en kan montere oppå styret som gjør at du innimellom kan rette deg godt opp, og nesten ligge mot bøylen.. senest i går så jeg en fyr med en sliken.. skal se om jeg finner link.
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    hvordan er ryggen når du sykler på terrengsykkelen?
    Jeg sykler mange timer i uka, og kjenner det alikevell godt i ryggen etter noen timer. Det hjelper å ta seg pauser å rette seg opp innimellom, huske å slappe av i skuldre og nakke, samt ikke sitte låst i en og samme stilling for lenge. Riktig innstilling av sykkelen blir ekstra viktig når du har dårlig rygg.. sørg for at sete ikke er for høyt (alt for mange har det for høyt oppe), og skru opp rattet litt merr en "proffene". Om setet er for høyt oppe blir du sittende å vrikke på hoftene, som helt klart vil gi deg smerter i ryggen etter en stund. Jeg tror det vil gå greit, dersom du gradvis venner deg til sykkelen, og tar hensyn til ryggen når det gjelder å tilpasse sete og styrehøyde

Finnes også en slags "bøyle" en kan montere oppå styret som gjør at du innimellom kan rette deg godt opp, og nesten ligge mot bøylen.. senest i går så jeg en fyr med en sliken.. skal se om jeg finner link.
    Takk for godt svar

Jeg har en slik sykkel nå: http://www.sportpartner.no/corratec/at_quassar.html

Den er litt liten for meg da jeg kjøpte den en størrelse for liten. Har derfor settet veldig høyt oppe, og i tillegg har jeg kjøpt en slik vinkelsak der hvor styret festes, slik at styret kommer høyere opp.

Ryggen min blir ikke noe særlig glad når jeg sykler en 20-30 minutter , da må jeg ha pause og strekke litt på beina. Så det er ikke optimalt per dags dato, men så lenge det ikke forverres mye med, helst forbedres med racer er jo det knall.

Har et tilleggsspørsmål: Funker det å feste barnetilhenger til racersykkel? Må ha jr med ut på sykkeltur av og til

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    En sånn sak på styret mener jeg: http://www.xxl.no/sykkelsport/deler-...r-90mm-1042541

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Hei Ryus!

Sykkelen ser veldig bra ut. Den har en en mer turpreget geometri, du blir ikke sittende like aggressivt som på en "proff" racer. Du sitter mer oppreist og belastningen på ryggen blir ikke like stor. Jeg ville rådet deg til å prøve sykkelen og være hundre prosent sikker på at den passer deg perfekt. Ta mål av deg og sykkelen og få den stilt inn.

Skulle det vise seg at du fortsatt blir sittende for "aggressivt" på sykkelen så har du egentlig to alternativer.

1. Vinklet styrestem som du selv nevnte. Bare pass på å få et stem som er langt nok i forhold til armene dine.
    2. Montere rett styre med nye gir-skiftere og bremser. Dette koster litt ekstra, men fordelen er at du får hele styret nærmere deg og slipper å flytte hendene langt frem på styret for å gire/bremse. Jeg har faktisk gjort dette på min sykkel fordi jeg ikke greier å sykle med bukkestyre og det fungerer ypperlig. Skulle dette bli aktuelt for deg så kan jeg sikkert hjelpe til med deler. Men prøv alle andre alternativer først.

Lykke til med syklingen

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Hei Gulliksen.

Takk for godt svar Det høres ut som dette lar seg gjøre forstår jeg, så da går jeg for den dealen hvis sykkelen passer meg.
    Takker for tilbudet om hjelp, og hvis det blir aktuelt skal jeg gi deg en lyd ,men tester med vinklet styrestem først.

Ang det med å feste barnesykkelvogn skal det vel kunne la seg gjøre på en racer også?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    det burde la seg ordne på en aller annen måte. kan ikke se at det skal være umulig!

The blogg =)

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Som jentaaaaa sier burde ikke dette være noe problem. Jeg vet ikke helt hvordan disse vognene festes, men stikk innom en sykkelforretning eller ta en telefon så får du nok svar.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    18
    Sykkelen er veldig bra, har make selv som treningsykkel. Det er en veldig komfortabel sykkel som er absolutt god nok til å bruke i amatørløp, og helt perfekt til lange treningsturer.

Hvis du har litt dårlig rygg, så er det ekstra viktig å komme inn i en god rytme når du sykler. Prøv å stå litt hvert 10. minutt. Det hjelper å strekke ut både kroppen og bena. Med en sånn rytme kan du også sette setet lavere enn du normalt ville gjort, uten å få problemer med stivhet i bena. På den måten får du en stilling på sykkelen som er mindre hard for ryggen.
    I do it because i can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sverre Vis post
    Sykkelen er veldig bra, har make selv som treningsykkel. Det er en veldig komfortabel sykkel som er absolutt god nok til å bruke i amatørløp, og helt perfekt til lange treningsturer.

Hvis du har litt dårlig rygg, så er det ekstra viktig å komme inn i en god rytme når du sykler. Prøv å stå litt hvert 10. minutt. Det hjelper å strekke ut både kroppen og bena. Med en sånn rytme kan du også sette setet lavere enn du normalt ville gjort, uten å få problemer med stivhet i bena. På den måten får du en stilling på sykkelen som er mindre hard for ryggen.
    Takk for tipset, det skal jeg forsøke.

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Fått nye sykkelen i hus og den er fet. Sinnsykt god og artig å bruke. Det er slikandes pedal opplegg så man kan bruke sko på den, hadde ikke planer om å kjøpe det egentlig da jeg i lang tid har hetset alle hobby syklistene som får seg racer og plutselig er rene Hushovden på utstyret. Men siden pedalene er slik, så må det til, noen som har tips til gode nettbutikker, eller butikker generellt med sko?

Noen som har link til gode sykkelsider med tips ang kondis trening, vedlikehold, osv?

Takk for all hjelp så langt

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Bikeshop.no
    bikebuster.com
    cyclecomponents.com

Det er butikker jeg har brukt og kan gå god for. Når det gjelder sko så er det litt risikabelt å kjøpe uprøvd. Jeg hadde tatt meg en tur i en sykkelforretning/sportsforretning og prøvd noen forskjellige sko. Sykkelsko er generelt så du må minst opp en størrelse.

www.syklingensverden.com har et bra forum du kan få svar på alt mellom himmel og jord 2

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    ikke kjøp sko på nettet! det ville ikke jeg gjort.. størrelsene er ofte litt "off" og varierer veldig fra merke til merke.. terrengskoene mine er i strl 39 (scott) og landeveisskoene i strl 36 (shimano). Prøv dem på
    de fleste butikker med sportsutstyr selger greie sko, men om du skal ha skikkelig kvalitet går du til en sykkelbutikk: spinn, bikebrothers osv.. de hjelper deg. Husk å få rett kloss på skoen..
    vil anbefale deg å prøve sykkelsko.. det gir deg mye mer kraftfult tråkk, om du bare klarer automatisere teknikken, slik at du jobber hele veien rundt, og ikke bare "tramper" slik en gjør med vanlige sko

meget grunnleggende om vedlikehold: http://www.sykkelsiden.no/
    og mye bra her: http://www.syklingensverden.com/

The blogg =)

Platinum Member
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    27
    Takk for svar begge to. Skal ta en tur til nærmeste sportsbutikk, intersport og sjekke sko.

Funket forresten knall å feste sykkelvogn til racer, men damn man kjenner godt de 20 ekstra kiloene.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Styrketrening det

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •