Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Langdistanse + Intervaller = ?

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27

Langdistanse + Intervaller = ?

Jeg er ute etter god kondisjon. Når jeg har lest på diverse forum, blant annet om Gerilja Kardio, så har jeg inntrykket av at det er meningsløst trene langdistanse + eksplosive intervaller.. Slik jeg forstår det, mener noen at det mer eller mindre nuller hverandre ut..

For 5år siden løp jeg 5km i lysløypa her i byen(Den er stort sett bare oppover og nedover bakker) på rundt 18min. Nå er målet mitt og greie det x2, med 15-30min pause i mellom.

Det jeg er ute etter er om dere tror det er meningsløst å trene den form utholdenhet, i forhold til fotball. Og, om jeg kun bør holde meg til kortere, aggressive intervaller?

Nuller langdistanse og intervalltrening hverandre ut?

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Nå har du i utgangspunktet svært god kondisjon, ser jeg. Kupert 5km på 18 minutter er på meget godt norsk nivå. Du burde ta kontakt med nærmeste friidrettsklubb. Du har talent for langdistanseløping.

Skal du nå målet om 2x5km med 15-30 minutters pause, bør du komme på et nivå, der 36 min på 10km er under maks. Da er det intervaller fra 30 sekunder og opp til rundt 2 minutter som er relevant. I hvert fall i følge Ingrid Kristiansens siste utspill. Selv nikket jeg til hennes argumentasjon.

«For sykling og ski fungerer det bra med lange intervaller som 4 x 4, men for løping er det bedre å kjøre intervaller som er alt fra 30 sekunder til to minutter, der du greier å holde høy frekvens og spensten i steget. Derfor er det også bedre med 8 x 2 (opp mot maks i to minutter) enn 4 x 4. Du løper like lenge, men raskere, og i tillegg akkumulerer du ikke så mye melkesyre og ubehag, forklarer Ingrid Kristiansen som er en av verdens mest meritterte kvinnelige løpere.» Kilde:

Så får du avgjøre om du vil prioritere fotball eller løping. Sprinttrening kan bidra til å gi deg et spenstig steg, om du lærer deg korrekt løpsteknikk.
    Sist endret av tombody; 15-05-10 kl 22:40 Begrunnelse: Man tenker ikke alltid like klart en sen kveldstund …

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    Vel, det var 5 år siden. Var 20 år.. fotballtreninger 6økter i uken. + 2-3 økter på helsestudio... Brått så holdt jeg på å dø i ulykke, sprakk milten. mista 2 liter blod. ganske stygt.
    Jeg har forbannet meg på å komme opp på det nivået igjen..

Takker for svaret!

Oppfølgingspørsmål. Hvis vi går ut ifra at jeg er bygd for langdistanse, hvilken forutsetning har kroppen min for å legge seg ut, og for å trene opp eksplosive muskler?

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Uff, det der hørtes ikke bra ut! Men godt du har kommet deg ovenpå igjen.

Nå er ikke jeg noen ekspert på fysiologi, men har selv konvertert fra langdistanseløping på mosjonistnivå, til styrkeløft på mine eldre dager. Ting går absolutt fremover og kroppen forandrer seg. Har man genetisk anlegg for en type aktivitet, så blir man nok ikke noen stor stjerne i andre enden av skalaen. Men et greit nivå kan man alltid komme opp på, om man har viljen som trengs.

ara
    ara er ikke aktiv
    Flittig pike ara sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Tommern' har gitt meg gode og nyttefulle tips når det kommer til løping og generelt temaer rundt det. Helt sikker på at han har noen fine linker med nyttig info også for din glede
    Dont dream it - Be it!
    Smiling is optional, finishing's not!

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Bare ikke midt på natten …

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    Vel, jeg er uansett overveldet av at jeg i det hele tatt fikk noe svar allerede

Skal ikke ut å løpe på noen timer enda, uansett :P

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det kan være greit med en rolig langtur på 17. mai. Gjerne med norsk flagg i hånden.

ara
    ara er ikke aktiv
    Flittig pike ara sin avatar
    Ble medlem
    02-2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Det kan være greit med en rolig langtur på 17. mai. Gjerne med norsk flagg i hånden.

Hahahaha
    med selvbruningskrem også da eller?
    Dont dream it - Be it!
    Smiling is optional, finishing's not!

Medlem
    Ble medlem
    05-2010
    Alder
    27
    tombody' treningsøkt på 17. mai = 5km kappgang med 100kg NORSKE flagg til alle som har glemt sine. Evt fargeblinde svensker..

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Selvbruningskremen kan du beholde selv, Ara! Slikt et løgnaktig produkt!

Ja, alle sanne nordmenn må ta med noen ekstra flagg for utdeling til de kunnskapsløse, og gå i tog slik jeg skal gjøre.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.