Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Naturmetoden vs forskningsmetoden

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42

Naturmetoden vs forskningsmetoden

Skal nå finne ut hva som funker best for MEG. I denne omgangen skal jeg se på kortdistanse kondisjon, 3000-meter. 1 uke naturmetoden og 1 uke forskningsmetoden for å finne ut hva som er smartest mtp å bli bedre på 3k.

Straks drar jeg til senteret og varmer opp for deretter å dra en 3k for å se hvor jeg står. For å få et sammenligningsgrunnlag så kjører jeg på 170 i puls, ca 90%

Naturmetoden tar jeg først. Denne er basert på min sunne fornuft som sier at:

- For å bli bedre på 3k, så må jeg løpe 3k. Muligens tar jeg en spurt i ny og ne, kanskje en rolig langkjøring som terapi e.l
    - For å løpe best så spiser jeg litt og drikker litt en stund før, slik at jeg er hverken sulten eller mett
    - Jeg trener når jeg føler meg i form, og at jeg har kommet meg fra forrige økt. Muligens kan jeg klare 2 økter på en dag, vi får se. Her må jeg lytte til kroppen.
    - Jeg spiser mat jeg liker, og fortinnsvis sunn mat. Sunn fornuft sier meg at mat som kommer mest mulig rett fra naturen og er minst mulig prosessert er best. Uansett så spiser jeg variert. Ingen protein-shaker, ingen Atkins
    Altså basert på hva jeg mener, tror og føler er best der og da uten å slå opp i bøker, analyser, metoder e.l.

På denne uken så må jeg finne ut hvordan neste uke skal legges opp. Her trenger jeg hjelp fra dere: Hvis noen har linker til artikler, helst backet opp av forsøk og forskning, så legg dem ut. Trenger alt på kosthold, trening, restitusjon, mentalitet etc...

Jeg mener å lest at 30g protein etter løping er bedre enn 30g karbo mtp økning i O2-opptak. Fins det noe info om hva som skjer med 30g prot + 30g karb? Intervall har veldokumentert effekt, men er det bedre med 8x2min enn 4x4min på korte distanser? Og hvor lenge skal pausene være, og hva er optimal pulssone?

Hvor ofte skal man trene og hva skal trenes når? intervall hele veien, eller veksling intervall/langkjøring intervall/3k?
    osv osv.

Input = takk!!
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    den siste tiden er det kommet en del påstander om at det er mer gunstig for løpsøkonomien å kjøre korte spurter. F.eks 4-5 x 30 sec på slutten av en rolig løpetur. Har ikke artikkelen her, men skal finne referansen litt senere.
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Forskningsmessig vurdering: en n=1 studie kan ikke gi noe fornuftig informasjon. Men det kan bli gøy å se hva du får mest ut av uansett
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Det viktigste er at han finner SIN måte. Ikke noen andres, for det har blitt gjort før, og betyr ikke at det funker på HAN.

Stå på bror.
    Mitt bidrag.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    Forskningsmessig vurdering: en n=1 studie kan ikke gi noe fornuftig informasjon. Men det kan bli gøy å se hva du får mest ut av uansett
    enig der, den jeg referert til er basert på studieR (n>>1) over flere år

The blogg =)

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Altså en roligtur + gerilja, Jenta? Ligger forsåvidt innenfor fornuften min også, da jeg nemlig har tatt en og annen gerilja (mange korte spurter) og ligger nå på 19 km/t på mølla på 8x20sek spurter. Ja, jeg vet at det ikke er akkurat raskt, men de 10 sekundene pause innimellom rekker ikke pulsen å gå ned, så jeg har makspuls de siste 2 minutter. Synes det hjelper på spenst, maks-O2 + anaerobe trøkk som er kjekt å ha i leie motbakker, særlig i terreng. Uansett så blir det spurting hvis jeg føler for det denne uken.

Dette er ren kvalitativ forskning, og 1 uke er valgt med vilje fordi jeg vil avdekke om en av metodene gir en vesentlig bedre effekt enn den andre. Jeg kommer til å ta beste metode i bruk som et utgangspunkt og deretter drive finpuss og eksperimentering. Som ikke-utøvende mosjonist er det nødvendig å ha motivasjon, og for min del blir det å holde formen ved like litt kjedelig i lengden.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    enig der, den jeg referert til er basert på studieR (n>>1) over flere år
    Klart, jeg refererte til førsteinnlegget
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Det viktigste er at han finner SIN måte. Ikke noen andres, for det har blitt gjort før, og betyr ikke at det funker på HAN.

Stå på bror.
    Mitt bidrag.
    Kjempe bra bidrag. Å jeg er HELT enig. Er det 1 ting som er sant så er det at alle er forsjellig. Ingen fungerer som det samme. Alle må finne sin INDIVIDUELLE tilpassing til kroppen. Ellers, keep it up. Mitt bidrag.
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bajazz Vis post
    Altså en roligtur + gerilja, Jenta?
    ...
    Dette er ren kvalitativ forskning, og 1 uke er valgt med vilje fordi jeg vil avdekke om en av metodene gir en vesentlig bedre effekt enn den andre.
    nja.. Jeg ville ikke gjort begge deler..
    Jeg ville kjørt en langtur (1 time +) i relativt greit tempo som en økt, og intervaller for seg i en økt slik du kan gi maks uten å være svekket av å ha løpt lengre. Dvs - solid oppvarming på 15-20 minutter med gradvis økende intensitet. Så intervaller.

Intervall treningen bør du varier mest mulig. Ulike økter kan f.eks være pyramideintervall (krever litt planlegging, en verdt det), naturlig intervall (hold samme tempo i oppoverbakkene som på flatene), bakkeløp (velg en balle, gjerne i terreng) der du gir maks innsats slik at du nesten "må" stoppe når du er på toppen. På toppen fortsetter du alikvevell å løpe.. men i roligere tempo. Gjenta en del ganger. Bakken bør ta alt fra 1- 10 min å løpe opp. Jo kortere bakke desto høyere puls! Ellers: korintervall: spurte på 20-40 sec, eller en bestemt avstand. Langintervaller: 2 - 6 min x 3-6 reps.
    mange muligheter

The blogg =)

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Fikk ikke til testen i dag, ettersom gymmen har endret timeplanen. Prøver i morgen.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    hvorfor ikke løpe... UTE?

The blogg =)

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    hvorfor ikke løpe... Ute?
    +1
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    hvorfor ikke løpe... UTE?
    Kanskje han ikke har målebånd.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Kliss nytt medlem Supernatural sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    24
    Var jeg deg ville jeg også lagt inn fastende kardio økter for eks 2-3 timer etter man har stått opp (nervesystemet har våknet skikkelig da). Forskning viser klare fordeler adaptsjonsmessig når det gjelder kardiovaskulær trening på fastende mage. Denne studien viser en dramatisk økning i glykogenlagre og også stor forbedring i VO2max. Martin Berkan har ett bogginnlegg om studien her; http://leangains.blogspot.com/2010/0...rance-and.html.

VO2max;
    Fasted: +9.7% increase
    Fed: +2.5% increase

Muskel glykogenlagre;
    Fasted: +54.7% increase
    Fed: +2.9% increase

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    OK, her er tiden: 3K på tredemølle = 12:40

Neste gang får jeg bruke skogsløypa mi som referanse, akkurat nå duger den ikke ettersom jeg konstant reduserer tiden betraktilig, noe som er helt nomalt etter en vinter. Mesteparten av reduksjonen i tid på de første 10-20 turene ligger i økt bevegelighet, styrke i anklene, bedre teknikk, lære seg stiene og tråkkene utenat osv... Kunne løpt på veien, men knærne liker ikke asfalt særlig.

Jeg valgte egentlig feil uke, da jeg plutselig fikk vikariat i kveld, og ikke fikk trent (bare testet akkurat før 3T stengte) og morgendagen har jeg spillejobb, samt at jeg har eksamensprosjekt denne uka. Men slik er nok hverdagen, og jeg får bare ta det med som en av variablene. Neste uke er helt sikker akkurat like hektisk.
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Kliss nytt medlem Supernatural sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    24
    Du er klar over at det å springe på tredemølle ikke er det samme som å løpe på fast underlag? Med det mener jeg at du ikke kan forvente samme tid på fast underlag som du oppnår på tredemølle.

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42
    Jo men jeg skal ikke konkurrere mot andre enn meg selv
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Regler for innlegg