Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Pulstrening, hva skjer med pulsen min?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    26

Pulstrening, hva skjer med pulsen min?

Jeg er helt ny på dette forumet, men trenger litt råd ang pulstrening (jogging). Jeg driver og skal trene meg opp til å løpe lengre og fortere, og har derfor fått meg pulsklokke. Jogger ca 3 ganger i uka (gjort i ca 3 år). Har fått målt maxpuls til 210.
    Har også regnet ut hvilke pulssoner man bør ligge i for å få den og den treningen. Men når jeg jogger har jeg ikke sjans til å holde meg innen disse! Jeg har rett og slett utrolig høy joggepuls. Kan løpe helt ifnt på 180-185 i puls i en halvtime. Hvis jeg får tredemølla til å justere seg automatisk etter puls (hvis jeg f.eks vil ligge på 165), så ender det med at jeg må gå, og det blir det jo ikke mye trening ut av...
    Bør jeg trene meg opp til å ha lavere puls når jeg jogger? Eller går det i det hele tatt an? Hvordan kan jeg evt trene meg opp til å komme i bedre kondisjonsform?

Noen "tall":
    Jeg er jente, 23 år
    Liker å jogge, men jogger sakte for å holde jevn fart
    Bruker ca 70 min på en mil..
    Komfortfart på tredemølla er 8,5 km/t, vil gjerne opp i 10 km/t som første mål, altså løpe en mil på en time.. (evt 5 km på under 30 min)

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Du må rett og slett bygge deg opp.. Du kan ikke forvente å ha en trening for så å gå rett ut og løpe 100m mot usain bolt.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Syns det høres ganske normalt ut jeg. Kondisjonen din er rett og slett ikke helt på topp, noe den ikke er hos noen når man først begynner. At du må gå for å holde pulsen nede er helt ok det, det vil forbedre seg etterhvert.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    26
    Ja, men kan det være skadelig (hjertet) å ligge i så høy puls over lang tid?
    Problemet er jo ikke at jeg må gå for å komme ned i puls, men at det ikke ser ut til at det skal endre seg. Er som sagt ikke noe problem å ligge så høyt oppe i puls, og fullførrer alltid treningen. Men har bare fått høre at jeg må trene meg til å klare å jogge med lavere puls, og det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre! (at man ligger på lavere puls når man er godt trent liksom..) Jogger jo en time i strekk med denne høye pulsen, så hvorfor går den da ikke gradvis nedover etter noen uker?
    Kan legge til at jeg har lavt blodtrykk, kan dette ha noe med det å gjøre? At hjertet må pumpe ekstra på for å få nok blod/oksygen ut til hele kroppen når jeg løper?...
    hm.. ikke lett å forstå seg på dette her merker jeg..

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg tror ikke pulsen din er for høy for kondisjonstrening i det hele tatt egentlig.

For kondisjonstrening vet vi at den beste trening er å ha en intensitet hvor oksygentransporten er nær opp til maksimum, uten at man får for mye melkesyre. Dette området er fra 70-85 prosent av din maksimalpuls (du ligger på ca 85% på 180 slag i minutter). Imidlertid vil trening med så lav puls som 50 prosent av makspuls også påvirke kondisjonen positivt.

Etter en periode med utholdenhetstrening vil pulsfrekvensen ved en gitt belastning forandres. Kommer du i bedre form, vil du ved samme arbeid ha en lavere puls. En utrenet person vil for eksempel ha en puls på 180 slag ved en gitt treningsintensitet, mens han etter en tids trening kanskje vil ha en puls på 160 slag i minuttet ved samme arbeid. Det vil være tegn på at personen har kommet i bedre form.

Hvor lang tid dette tar er jo individuellt og kommer an på mengden du trener. Men jeg tror som sagt ikke at du har noe å bekymre deg over.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2010
    Alder
    26
    Det var godt å høre!
    Og nå forstod jeg litt mer også Da har jeg vel ikke annet å gjøre enn å fortsette å løpe, så får vi se hvordan det står til med pulsen til sommeren. Tenker at en langkjøring og en intervalltrening i uka kanskje vil gjøre susen (og supplere med "vanlig" jogging elleres i uka).

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    tren langkjøring feks 1,5 time med 65% puls 1 gang i uken og 4x4 intervaller 1 gang i uken

jogging blir litt midt i mellom og ikke den beste kondisjonsbyggeren..

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Tipper du har høyere makspuls enn 210. De fleste vanlige mennesker klarer ikke presse seg nok til å få målt dette særlig presist. Ingen fare med pulsen din, bare å løpe på. Syntes dog det er rart at du ikke løper fortere om du har løpt tre ganger i uken over så lang tid? Sannsynligvis trenger du ikke lavere intensitet, men høyere.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Hvilket nivå lå du på da du startet? Hvordan var helsesituasjonen da? Man kunne normalt sett forventet ganske gode resultater etter 3 år med jevn trening i din alder.

Sørg for litt variasjon i treningen. To intervalløkter og en langtur skal fungere fint. Kjør perioder med forskjellige intervallkombinasjoner. Noen korte intervaller i høyt tempo, og de lange intervallene i noe mer moderat tempo. Et stykke ned på denne siden finner du forslag til intervalløkter. Sone 1-4 er sonene som er relevante for deg. Du kan nok godt kutte bort noen av repetisjonene på disse treningsforslagene. Så får heller fullversjonen være et delmål for framtiden. I kortere perioder—f.eks. før et løp, om det skulle være aktuelt—kan du eksperimentere med en ukentlig økt i sone 5. Pulsnivåene for sonene er definert i en annen tabell på den samme siden. «LK» betyr langkjøring. Altså omtrent konstant tempo gjennom hele økten uten pauser.

Du trenger ikke å stresse med lavest mulig puls på langturen om du «bare» løper 3-4 ganger i uken, men hold et tempo du mener er rolig. Flere drevne kondismennesker kjører også langturene sine med høyere puls enn det som vanligvis blir anbefalt. De oppnår også gode resultater. Øk distansen eller tiden med 10% per uke, og ta en litt kortere tur hver fjerde uke. Men sørg gjerne for litt ekstra hvile etter langturen da.

Ønsker du å trene mer enn tre ganger i uken, bør det foregå i rolig tempo, og legg gjerne til noen gåturer, eller sykkelturer. Tre harde økter og resten rolige økter, er den vanlige tommelfingerregelen blandt kondisjonister.

Men det greieste kan være å glemme pulsen og bare løpe og ha det gøy. Svært gjerne i skogen.
    You ran a marathon? That's cute …

Medlem Bajazz sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    42

Akkurt d samme her!

Jeg kan også holde 180 i puls (når jeg er godt trent) over lang tid, og jeg er 40!!

Skulle jeg hatt 50-60% over lengre tid ville jeg måtte smårusle. Jeg vet at makspuls er over 190 (gjetter på rundt 200) selv om den er teoretisk 180. I følge BMI er jeg sykelig overvektig, men trener endel styrke slik at jeg er bare litt overvektig (167 cm/79 kg og går sakte men sikkert nedover) Så derfor vet jeg at farten vil øke og pulsen dale når vekten minker (logisk.... ) Det rare er at jeg har hvilepuls under 50.

For min del regner jeg med at formen er bra, men at jeg har alt for mye å drasse på. I gamle dager da jeg var under 70kg var farten ganske bra. Så selv må jeg vel bare innfinne meg med at jeg ikke kan matche "gode gamle dager" ettersom jeg ønsker å fortsatt drive styrketrening. Men pølsa rundt midja er det ingen unnskyldning for å bli kvitt...

som tombody sier: Ikke heng deg så fælt i det. Og ja, skogsløping er topp for kropp og sjel!!
    -----------------
    Kassegitarhelt
    ------------------
    www.Bajazz.com
    -----------------------

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.