Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Vanskelig å nå makspuls

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28

Vanskelig å nå makspuls

Tidligere i år nådde jeg pulsrekord på 202 slag/min. Jeg har trodd at HR MAX var 199/200, men nådde altså 202. Dette kom etter en time med løping uten kjølemuligheter. Den høye pulsen kom delvis fra svært høy kroppstemperatur.

Når jeg løper utendørs, sykler utendørs eller whatever, så sliter jeg med å komme noe særlig over 92-93% av maks. Når jeg passerer 180 i puls (90%) så er det som en usynlig vegg som gjør det svært vanskelig å øke pulsen ytterligere. Opplevde ikke dette tidligere. Derimot kan jeg holde ca. 90% ganske lenge. Til info så løper jeg nå utendørs og ikke inne på mølle som tidligere, hvor tempen/kjølingen er mye mer egnet.

Kan HR max synke i takt med bedret kondisjons/større slagvolum på hjertet?

Her er et eksempel, med 4x5 min intervall. Som dere ser butter det ved rett over 180.
    http://connect.garmin.com/activity/103624671

Her er et eksempel på 30 sek intervaller (sykkel). Se siste draget, på 3 min, hvordan det brått flater ut ved 180.
    30 sek intervaller på sykkel (hjemme) by fredator83 at Garmin Connect - Details

nb: Er ikke overtrent. Er dog ikke HELT uthvilt heller, hvilken atlet er vel det
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Måten vi testet makspuls på vgs var å finne en lang bakke og løpe opp den så fort som overhodet mulig. Ingen intervaller, bare rent anaerobt helvete. Melkesyra spruta ut øynene, og det resulterte i en puls på 212 for meg (17 år).
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheRat Vis post
    Måten vi testet makspuls på vgs var å finne en lang bakke og løpe opp den så fort som overhodet mulig. Ingen intervaller, bare rent anaerobt helvete. Melkesyra spruta ut øynene, og det resulterte i en puls på 212 for meg (17 år).
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder 17-aar-tung-bakke.jpg  

-passar under sängen Riinoo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    21
    Din HRmax kan ikke synke så lenge du ikke eldes eller får en sykdom

I dette tilfellet kan det hende du ikke klarer å presse deg nok til å komme høyere?
    Dog er det svært begrenset hvor lenge en klarer å jobbe på 100% av HFmax.
    Det er også forskjell på "sykkelpuls" og "løpepuls" da det er lettere å både komme opp i og holde en høy puls på løping kontra sykling/spinning
    www.mthereseo.blogg.no

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Alderdommen er vel ganske vanskelig å unngå

Det jeg har lært om maxpuls er jo at et ca overslag er 220 minus alder, men at det varierer individuelt. Men rent intuitivt ville jeg jo tro at det er lettere for en fullstendig utrent person å komme seg opp til (tilnærmet) makspuls enn en i god form.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Takker for svar, men ingen av de besvarer spørsmålet

Noen kilder mener MHR kan reduseres hos eliteutøvere, men har vanskelig for å tro at jeg har kommet så langt...

Jeg når faktisk omtrent samme puls på spinningsykkel og løping, dog litt lettere på løpingen.

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Den kan ha sunket 2-3 slag. 1 slag i året er et gjennomsnitt, kan være at det i realiteten reduseres mer i rykk og napp.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Noen kilder mener MHR kan reduseres hos eliteutøvere, men har vanskelig for å tro at jeg har kommet så langt...
    Eg tror eg har lest (men er langt i fra sikker) at eliteutøver av noen typer kan ha mye vanskeligere for å oppnå sin MHR.

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    MHR skal meg fortalt måles over en hvis tid. om en har ett eller to slag over dette når en tar i litt så er ikke det dermed sagt at MHR skal økes

JEg har aldri kalrt mer en 198 på MHR testing, samt maks O2 testing, mens jeg ved to enkeltanledinger har hatt noen får lag over 200. begge gangen i spurten på 3000 meter test. ene gangen 203 og andre 204.. Ble fortalt av ekspert fra olympiatoppen at jeg ksulle se bort fra disse målingne som MHR da de bare var enkeltslag

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    På VGS hadde jeg 206 i puls på spurten på 3000. Har nådd 200 ved flere anledninger senere år, blandt annet gerilja kardio med flere drag, spurter og løping tidligere i år på mølle hvor farten har vært noe for høy men jeg har klamret meg på, i tillegg til overopphetingsøktene.

Så MHR er nok egentlig ca. 200. Høyeste jeg har klart på trening i sommer er 187. Det er jo ikke mer enn hva TheRat har på FP-fest.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    xD

Lignende tråder

1. Hvor vanskelig er livet?
    By AxMataz in forum OT
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 03-11-10, 15:03
  2. Slalåmski er det vanskelig ?
    By NK in forum OT
    Svar: 30
    Nyeste innlegg: 16-02-10, 21:36
  3. Vanskelig og fokusere med øynene
    By kimmen in forum OT
    Svar: 26