▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
.......................................R.I.P..........................................
..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
.....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
Ifølge gastrokirurgen kunne aas ha samme effekt som kortikosteroider på tarmen pga at tarmen er i "fornyelse" hele tiden og bruken av steroider kunne gjøre at den ikke bygde seg opp som den skulle. Han nevnte bruken av kortikosteroider ved Crohns.
Om det stemmer kan ikke jeg gå god for.
Men vi kan vel være tilbøyelige til å konkludere med at enorme mengder oraler ikke er særlig heldig for tarmen? Han Wadsworth2 brukte jo for en million i året(??) så det sier seg selv at det ikke dreide seg om noe gjennomsnittslig hobbybruk.
.......................................R.I.P..........................................
Jeg kan høre med han neste gang jeg treffer han. Legene har ikke alltid rett selv om de som regel tror at de alltid har rett..
Steroider ifølge han hindrer den kontinuerlige gjenoppbygningen av tarmen, ifølge han så har du en ny tarm hver 6 uke. På samme måte som det tar 6 år å fornye knoklene i kroppen. Jeg kan ikke bekrefte om dette stemmer.
Når tarmen ikke klarer å ha sin normale tykkelse så er det større fare for ruptur, noe som har skjedd med karen med stomi. Om det er pga steroidebruk kan ikke jeg svare på, men tror det blir litt enkelt å forklare det med overspising som fører til overbelastning av tarmen. På min avdeling har vi fedme operasjoner pga sykelig overvekt og ingen av de (som jeg har vært borti) har hatt tynntarm/tykktarms-ruptur..
Enn hvis man bruker probiotika og holder seg unna kasein da?????
Kaniner takler det fint i hvert fall
The effect of anabolic steroids on ameliorating the adverse effects of chronic corticosteroids on intestinal anastomotic healing in rabbits.
Kim CS, Buchmiller TL, Fonkalsrud EW, Phillips JD.
Department of Surgery, University of California, Los Angeles School of Medicine 90024.
The ability of anabolic steroids to reverse the deleterious effects of chronic corticosteroids on intestinal anastomotic healing was studied in 32 rabbits. Rabbits received once daily intramuscular injections of saline solution (controls), 0.1 milligram per kilogram of dexamethasone, dexamethasone plus low-dose anabolic steroids (2 milligrams per kilogram of nandrolone decanoate) or dexamethasone plus high-dose anabolic steroid (10 milligrams per kilogram of nandrolone decanoate). Two weeks later, the rabbits underwent small intestinal (SI) or large intestinal (LI) anastomoses. Postoperatively, injections were continued as before with the addition of high-dose anabolic steroids (20 milligrams per kilogram of nandrolone decanoate) to one-half of the dexamethasone only group. Seven days postoperatively, the rabbits had in situ assessment of anastomotic bursting pressure (ABP) and histologic examination using a modified Ehrlich/Hunt scale. Results demonstrated that dexamethasone severely impaired the healing of SI and LI anastomoses, with decreases in ABP to almost 50 percent of normal values and with similar reduction in histologic parameters. High-dose anabolic steroids reversed this inhibitory effect when initiated preoperatively or post-operatively, with increase in ABP to 72 percent of normal for SI anastomoses and 83 percent of normal for LI. No adverse effect of anabolic steroid administration was evident.
PMID: 8427007 [PubMed - indexed for MEDLINE]
http://www.dingsekongen.no
Her har jo kortisteroider og AAS motsatt effekt, om jeg leser det riktig. Noe som jo er å forvente.
http://www.dingsekongen.no