Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: NRK og fiskeolje osv

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18

NRK og fiskeolje osv

Jeg skrev for snart et par år siden denne artikkelen Hvor bra er egentlig fiskeolje du bruker « Norkost,s Blog

Nå er dette et emne som er veldig interessant igjen pågrunn av NRK sine dokumentarer i det siste.

Selve emnet er ikke noe nytt, det har vært mediaoppslag om for eksempel møllers tran også, regner med tranelskerne har lest de allerede men jeg slenger ut et par linker

Her produseres det sunneste av det sunne - Aftenposten

Tiet om ulovlig tranproduksjon - Aftenposten

Leverte teknisk tran til Möller's - Aftenposten

Poenget til NRK har vært å si noe om forholdene for arbeiderne i Peru og om kvaliteten på fisken i fangsten til noen av fabrikkene. (Gc rieber oils og Epax er nevnt)

Det de ikke nevner er at endel av det de dokumenterte også er for dyrefor eller for den del maling for alt vi vet.
    At det derimot ikke lukter fioler av det NRK har undersøkt om vi skal tro litt på de det kan vi vel fastslå.
    Det folk mest sannsynlig tenker er at hvorfor kan man ikke heller kjøpe kun olje produsert i Norske farvann for eksempel. Ja endel kommer derfra, Canada, island, Kina afrika og andre steder MEN:

Pelagisk fisk spiser plankton som er rikt på fettsyrer (omega-3). Dette er
    den eneste fòr-kilden for å berike fisken med Omega-3.

Pelagisk fisk (ansjos,makrell,brisling,sild mm) fisket i havområdene utenfor
    sør-amerika inneholder mer enn 50% mer omega-3, enn samme fiskearter fanget
    i foreks. Atlanterhavet!

Forekomstene av Pelagisk fisk utenfor Peru, Argentina, Chile og Brasil er
    strengt kontrollert av de ulike lands fiskerimyndigheter og alle artene som
    brukes i fiskeolje-industrien, er bærekraftige arter og fiskes etter
    fastsatte kvoter, slik som norsk fiskeri har drevet i årtider.
    Her er vi kanskje ved et av problemene, jeg vet ikke, du vet ikke og NRK vet sikkert heller ikke alt men det er forskjellige produsenter og forskjell på etikk og følging av regler i Søramerika akkurat som i Norge.

Epax AS (som vel eies av Kjell Inge Røkke), har egne fartøyer i disse områdene
    og hvert enkelt fartøy er linket opp i et GPS-System mot myndigheten, slik
    at fangststed er kontrollert og loggført.
    Kvoter kontrolleres osv. De blir kanskje ikke enige med journalistene. Men sannheten er kanskje noe midt i mellom her, jeg vet ikke og er ikke den som skal dømme så de får styre på som de orker.

Saken her er egentlig rimelig enkel, vil vi ha olje rik på det vi vil ha i oljen naturlig og vil vi betale det det koster å velge de leverandørene som leverer kvalitet ?
    Om det koster 50USD for et kilo olje, det koster 50USD å raffinere denne oljen til høy kvalitet og ett par ledd skal ha fortjeneste + boks og etikett, produsert sertifisert.
    Er det da mulig å selge 1000mg omega-3 kapsler 18:12 til 0,40.- pr kapsel ?
    Det skjer og jeg skal råtippe og si at jeg tror de tjener penger allikevel.

Kanskje det er en etisk eller annen grunn til å ikke spise omega produsert i Peru eller for den del Chile men den er i alle fall sunnere og inneholder mer Omega-3 enn den som fanges ved vår egen kyst.
    Det som er synd er at Norge har en olje (sild) de kunne produsert til kosttilskudd men 99% av den males opp til fiskemel og sendes til middelhavsland ol og brukes der som for til oppdrettsanlegg.

Hvordan er det med krill da ?
    Jo da vender vi tilbake til Unge fagre Røkke, han håver inn krillen i Antarktis, krilloljen og pulver blir så ferdig produsert ombord i båtene hans og fraktet til Italia og New Zealand og til slutt havner de i kjøleskapet til Ola og Kari, krill er en knallolje men vi kan godt begynne å snakke om at det er føden til de stakkars pingvinene, slik kan man fortsette med de fleste matingredienser.
    Kuene fiser og bidrar til global oppvarming men jeg tror ikke vi skal utdype det der noe mer.

Den største flyten av fiskeoljer kommer nå fra Kina!
    Hvem er det så som er den største importøren av kinesisk fiskeolje ? svaret et USA.

Der blir den gjort ferdig og havner i en boks som selges over disk i for eksempel Paris eller Oslo for den del.
    Er det noen som har kjøpt USA produsert Omega-3, sjekk boksen om det står made in china på den,

GOED som er verdens største frittstående non-profitt- org. For Omega-3
    bransjen, har utarbeidet klare retningslinjer og standarder for sine
    medlemmer og GOED vil etter hvert sørge for at aktører som "seiler under
    falskt" flagg, vil bli utelatt fra flere markeder, bl,a USA. GOED driver
    bl,a med analyser og tester.

har undersøkt 113 tilfeldige helseprodukter, som inneholder Omega 3-oljer fra norske dagligvarebutikker og helsekostforretninger. Kun fire av produktene holdt mål etter internasjonal bransjestandard for marine oljer (GOED), skriver FiskeribladetFiskaren.

NFO har vært medlem i GOED siden 2007.

NFO Omega-3 oljer produseres i Norge og på Island, flere er produsert etter NFO's egne resepter og spesifikasjoner både på fettsyreinnhold, samt Peroxider og Anisidine.
    Produsenten eier også en fabrikk i Chile.
    Råvare også fra Canada

Opprinnelse på våre varer:
    Activate lakseolje og Activate selolje kommer ikke fra Søramerika men derimot har råvaren opprinnelse fra Norge/Canada.
    Eiselt omega-3 er en Epax olje i følge etikett, men Eiselt sier de har byttet leverandør og ikke fått lagd nye etiketter, vi er på saken angående å få kontrollert opprinnelse for de som er opptatt av det.
    Hos oss vet du hva du får.
    Sist endret av NK; 13-02-12 kl 18:15

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Faktisk ikke lenge siden jeg tygget over en eiselt kapsel for å sjekke innholdet, hehe. Tommel opp!
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Bruker Activate Selolje Den er nam. Men er det underforstått at siden den er fra Norge- så inneholder den mindre omega-3 enn en tilsvarende dose med omega-3 olje fra Peru?

nå holdt jeg på å skrive selolje fra Peru, men er ikke sikker på om de har sel der?
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Redigert post:
    Lakseolje, selolje og krill er 3 råvarer som er utenfor det jeg sa om pelagisk fisk og innhold av fettsyrer osv

Vår olje fra Sel og Laks har opprinnelse fra Canada/Norge.
    Men på denne typen oljer så er ikke harskning egentlig noe stort tema, raffineringsprosessen som skal til for å rense oljen er nær unødvendig på disse oljene da oksideringsnivåene er 20-30ganger lavere på disse oljene kontra "peruoljene" der oksidering er tilnærmet umulig å komme bort fra.
    Sist endret av NK; 18-11-11 kl 08:19

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Okei okei Jeg tar dobbel dose så jeg får nok i meg nok! forhåpentligvis
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Yoked mikkejo sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Meg bekjent så er ikke sel en truet dyreart og det å jakte på sel er vel ikke værre enn å jakte på hjort eller rein eller rype. Men hvis man spiser fisk - helst fet fisk - får man i seg nok omega-3 uten å tygge i seg kapsler med tvilsom innhold.
    I Just Love The Way You Talk About Me

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Hvordan vil du rangere lakseolje i forhold til seloljen, NK? Lakseoljen er bedre pga astaxanthin? Og at sel er et søtere dyr enn laks.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Laks har alt sel har med tillegg av andre ting og bedre verdier på det vi vil ha, altså parkerer etter min mening laks sel

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av miau Vis post
    Okei okei Jeg tar dobbel dose så jeg får nok i meg nok! forhåpentligvis
    Jeg også, 2 ss lakseolje. Nom. Stoler på NK når det kommer til omega3

Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baronen Vis post
    Jeg også, 2 ss lakseolje. Nom. Stoler på NK når det kommer til omega3

javissst!!! Først trodde jeg det skulle være helt grusomt, men det smaker jo greit! Mye bedre enn tran.

Neste gang blir det lakseolje

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Er det noe særlig med vitamin D i lakseoljen?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Kan jeg ikke tenke meg.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Min kjære mor fortalte meg at lakseolje har et mye mindre innhold av Omega-3, med mindre den er konsentrert - og hvis den er konsentrert vil den i så tilfelle være mye dyrere enn f.eks selolje, og at derfor vil selolje være bedre, så nå ble jeg litt usikker igjen. Kommentar, NK?

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Activate selolje med appelsinsmak - Norkost.no kosttilskudd
    Activate lakseolje frisk appelsinsmak - Norkost.no kosttilskudd

Lakseoljen har mer EPA/DHA enn seloljen, begge er raffinerte oljer, ja lakseoljen er en dyrere olje men vi selger de til samme pris.

Men det er mulig å få tak i mye billigere selolje om vi ville solgt det, noe vi ikke ønsker så sel kan være mye billigere

Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    okej, jag fattar. men det är ju jättebra. tack så mycket.

Bronse Member BareRobert sin avatar
    Ble medlem
    10-2010
    Hvordan er holdbarheten på lakseoljen dere har inne?
    "Æ ska ha en burger. Me ækstra fett..."

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Nå er jeg hjemme så jeg har ikke dataene her men høsten 2012 mener jeg datoen var for den oljen vi har inne nå

Gold Member Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Har vært til en kostholdstime hos ernæringsfysiologi og ved spm om hva er den beste omega 3 tilskuddet fikk jeg beskjed om og rett og slett bare kjøpe ei flaske tran, eller trankapsler og ta det om natten så slapp jeg den kvalme smaken som kan oppstå.

Hvordan vet jeg at de tranflaskene er til og stole på med bra innhold og at jeg får i meg nok? Hva er det ultimate omega 3 produktet til best pris mener dere? Og hvor mye skal man ta pr dag? Eventuellt hvilken tranflaske skal man kjøpe hehe... Liker ikke og drikke oljer, vært lettere og fått i seg kapsler.
    Fuck the world! - John Rambo

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Vet ikke helt hva jeg skal svare på dette, personlig så hadde jeg heller droppet tilskudd i det heletatt før jeg hadde drukket møllers tran.
    Nordic naturals sin tran kanskje men sålenge det er tilgjengelig lakseolje så ville jeg gått for det istedet.

El Guapo Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Lakseoljen til NK er helt gull. Smaker appelsin og er ikke noe stress å drikke.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Hvordan er det med vitamin d i lakseoljen NK? Laks generellt har jo endel av det, men spørs jo hva oljen blir produsert av
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Er harsknet fiskeolje farlig for oss mennesker og på hvilken måte?

NK
    NK er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av kimmen Vis post
    Hvordan er det med vitamin d i lakseoljen NK? Laks generellt har jo endel av det, men spørs jo hva oljen blir produsert av
    Minimalt med Dvitamin i lakseolje om det ikke er tilsatt i produksjon og det er det ikke her.

Sitat Opprinnelig skrevet av Platon73 Vis post
    Er harsknet fiskeolje farlig for oss mennesker og på hvilken måte?
    Er det farlig å spise bedervet kjøtt ?
    For å se det fra en annen side, hvorfor drikke bedervet olje når man er ute etter EPA/DHA og harskning "dreper" EPA/DHA

Gold Member Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggus Vis post
    Lakseoljen til NK er helt gull. Smaker appelsin og er ikke noe stress å drikke.
    Blir det noe ettersmak? Smaker det noe sammenlignet med de multivitaminene med appelsinsmak? For den synes jeg er grusom. Har snart brukt ett år på og spise 3 bokser av den hehe... Hvor mange spiseskjejer om dagen skal man ta av denne lakseoljen? Hvor lenge rekker ei flaske?
    Fuck the world! - John Rambo

El Guapo Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Du må da ikke su på det som drops, hehe. Smaken er helt grei, ikke helt lik de multivitaminene. Kjenner litt ettersmak, akkurat som når du spiser laks, men ikke mye. Mye mer behaglig for ganen enn f.eks. Udos. Tar det rett før et måltid og ettersmaken gir seg straks jeg setter tenna i noe annet.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK Vis post

Er det farlig å spise bedervet kjøtt ?
    For å se det fra en annen side, hvorfor drikke bedervet olje når man er ute etter EPA/DHA og harskning "dreper" EPA/DHA
    Ja det kan være farlig å spise bedervet kjøtt på grunn av de bakteriene som dannes.
    Men har ikke funnet stort av forskning som viser at harskning av olje er farlig for oss, bare mange som antar det.
    Leste derimot på en side for en tid siden at det ikke var farlig, men finner ikke igjen det.
    Det finnes også forskning som viser at harsk fiskeolje har en positiv virkning på kreftceller.

Poenget mitt er at vi vet ikke ennå helt effekten av dette og om det er farlig for oss siden det finnes flere "forskningsresultater" i begge retninger.

Det er EPA/DHA i omega3 som harskner lett ja, men tar det bort helseeffekten av det fordi?
    Jeg har ingen aning, men har ikke satt meg inn i det som du har.

Lignende tråder

1. 900x1000mg Omega 3 fiskeolje veil 1047.- nå 399.-
    By NK in forum Norkost.no webshop
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 22-05-11, 16:05
  2. Beste omega-3 produkt (fiskeolje eller selolje)
    By HITFrank in forum Kosttilskudd
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 23-09-08, 16:04
  3. Omega 3 fiskeolje
    By NK in forum Artikler
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 21-12-07, 11:37
  4. Fiskeolje slår til igjen
    By NK in forum Kosttilskudd
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 25-11-06, 15:33
  5. Fiskeolje fra naturex