Jeg skrev for snart et par år siden denne artikkelen Hvor bra er egentlig fiskeolje du bruker « Norkost,s Blog
Nå er dette et emne som er veldig interessant igjen pågrunn av NRK sine dokumentarer i det siste.
Selve emnet er ikke noe nytt, det har vært mediaoppslag om for eksempel møllers tran også, regner med tranelskerne har lest de allerede men jeg slenger ut et par linker
Her produseres det sunneste av det sunne - Aftenposten
Tiet om ulovlig tranproduksjon - Aftenposten
Leverte teknisk tran til Möller's - Aftenposten
Poenget til NRK har vært å si noe om forholdene for arbeiderne i Peru og om kvaliteten på fisken i fangsten til noen av fabrikkene. (Gc rieber oils og Epax er nevnt)
Det de ikke nevner er at endel av det de dokumenterte også er for dyrefor eller for den del maling for alt vi vet.
At det derimot ikke lukter fioler av det NRK har undersøkt om vi skal tro litt på de det kan vi vel fastslå.
Det folk mest sannsynlig tenker er at hvorfor kan man ikke heller kjøpe kun olje produsert i Norske farvann for eksempel. Ja endel kommer derfra, Canada, island, Kina afrika og andre steder MEN:
Pelagisk fisk spiser plankton som er rikt på fettsyrer (omega-3). Dette er
den eneste fòr-kilden for å berike fisken med Omega-3.
Pelagisk fisk (ansjos,makrell,brisling,sild mm) fisket i havområdene utenfor
sør-amerika inneholder mer enn 50% mer omega-3, enn samme fiskearter fanget
i foreks. Atlanterhavet!
Forekomstene av Pelagisk fisk utenfor Peru, Argentina, Chile og Brasil er
strengt kontrollert av de ulike lands fiskerimyndigheter og alle artene som
brukes i fiskeolje-industrien, er bærekraftige arter og fiskes etter
fastsatte kvoter, slik som norsk fiskeri har drevet i årtider.
Her er vi kanskje ved et av problemene, jeg vet ikke, du vet ikke og NRK vet sikkert heller ikke alt men det er forskjellige produsenter og forskjell på etikk og følging av regler i Søramerika akkurat som i Norge.
Epax AS (som vel eies av Kjell Inge Røkke), har egne fartøyer i disse områdene
og hvert enkelt fartøy er linket opp i et GPS-System mot myndigheten, slik
at fangststed er kontrollert og loggført.
Kvoter kontrolleres osv. De blir kanskje ikke enige med journalistene. Men sannheten er kanskje noe midt i mellom her, jeg vet ikke og er ikke den som skal dømme så de får styre på som de orker.
Saken her er egentlig rimelig enkel, vil vi ha olje rik på det vi vil ha i oljen naturlig og vil vi betale det det koster å velge de leverandørene som leverer kvalitet ?
Om det koster 50USD for et kilo olje, det koster 50USD å raffinere denne oljen til høy kvalitet og ett par ledd skal ha fortjeneste + boks og etikett, produsert sertifisert.
Er det da mulig å selge 1000mg omega-3 kapsler 18:12 til 0,40.- pr kapsel ?
Det skjer og jeg skal råtippe og si at jeg tror de tjener penger allikevel.
Kanskje det er en etisk eller annen grunn til å ikke spise omega produsert i Peru eller for den del Chile men den er i alle fall sunnere og inneholder mer Omega-3 enn den som fanges ved vår egen kyst.
Det som er synd er at Norge har en olje (sild) de kunne produsert til kosttilskudd men 99% av den males opp til fiskemel og sendes til middelhavsland ol og brukes der som for til oppdrettsanlegg.
Hvordan er det med krill da ?
Jo da vender vi tilbake til Unge fagre Røkke, han håver inn krillen i Antarktis, krilloljen og pulver blir så ferdig produsert ombord i båtene hans og fraktet til Italia og New Zealand og til slutt havner de i kjøleskapet til Ola og Kari, krill er en knallolje men vi kan godt begynne å snakke om at det er føden til de stakkars pingvinene, slik kan man fortsette med de fleste matingredienser.
Kuene fiser og bidrar til global oppvarming men jeg tror ikke vi skal utdype det der noe mer.
Den største flyten av fiskeoljer kommer nå fra Kina!
Hvem er det så som er den største importøren av kinesisk fiskeolje ? svaret et USA.
Der blir den gjort ferdig og havner i en boks som selges over disk i for eksempel Paris eller Oslo for den del.
Er det noen som har kjøpt USA produsert Omega-3, sjekk boksen om det står made in china på den,
GOED som er verdens største frittstående non-profitt- org. For Omega-3
bransjen, har utarbeidet klare retningslinjer og standarder for sine
medlemmer og GOED vil etter hvert sørge for at aktører som "seiler under
falskt" flagg, vil bli utelatt fra flere markeder, bl,a USA. GOED driver
bl,a med analyser og tester.
har undersøkt 113 tilfeldige helseprodukter, som inneholder Omega 3-oljer fra norske dagligvarebutikker og helsekostforretninger. Kun fire av produktene holdt mål etter internasjonal bransjestandard for marine oljer (GOED), skriver FiskeribladetFiskaren.
NFO har vært medlem i GOED siden 2007.
NFO Omega-3 oljer produseres i Norge og på Island, flere er produsert etter NFO's egne resepter og spesifikasjoner både på fettsyreinnhold, samt Peroxider og Anisidine.
Produsenten eier også en fabrikk i Chile.
Råvare også fra Canada
Opprinnelse på våre varer:
Activate lakseolje og Activate selolje kommer ikke fra Søramerika men derimot har råvaren opprinnelse fra Norge/Canada.
Eiselt omega-3 er en Epax olje i følge etikett, men Eiselt sier de har byttet leverandør og ikke fått lagd nye etiketter, vi er på saken angående å få kontrollert opprinnelse for de som er opptatt av det.
Hos oss vet du hva du får.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Den er nam. Men er det underforstått at siden den er fra Norge- så inneholder den mindre omega-3 enn en tilsvarende dose med omega-3 olje fra Peru?