Fitnessprat.no  
Gammel 30-06-2005, 23:09   #1
Yngwie
Gold Member

Yngwie sin avatar

Medlem siden: 11-2004
Alder: 22
Yngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alle
Exclamation Hvordan kurere skulderproblemer

Hvordan kurere skulderproblemer
Av DC, Oversatt av HST

©FITNESSPRAT

I denne øvelsen vil jeg at du skal holde et stort håndkle eller et kosteskaft med strake armer. – Et stort ”rullet opp som et tau” strandhåndkle funker bra, men et langt kosteskaft (uten kosten) funker etter min mening best. Begynn med strake armer og et virkelig bredt grep framfor deg (på forside lår), og sving den i en bue over hodet ditt og til midten av ryggen. - STRAKE ARMER HELE VEIEN. Dette vil være vanskelig de første gangene, men så vil du bli vandt til bevegelsen. Det vil gjøre stretching-vondt.

Jeg vil at du skal ta 50 repetisjoner hver gang du gjør dette. En repetisjon begynner framfor ansiktet ditt (strake armer hele veien), og fortsetter over hodet ditt, hele veien til midt på ryggen, og deretter over hodet ditt og fremfor ansiktet igjen (Igjen med strake armer).

Den viktige delen av bevegelsen er området over hodet – det er virkelig stramt. Gjør alt forsiktig/sakte, ikke bare vipp den over og bak. Om du ikke klarer å holde taket på skaftet selv ved det bredeste grepet, eller du ikke kan holde armene dine strake under hele bevegelsen, har du veldig ubøyelige skuldre. Da må du jobbe hardt med denne øvelsen (eller kanskje du bare trenger et lengre skaft?)

Igjen; gjør alle disse bevegelsene kontrollert og forsiktig. Trykk deg til strekk mens du går igjennom repetisjonene. Brystet ditt skal stå utover og skuldrene skal rulles bakover. Skuldrene dine vil få så mye blod at det blir smertepump. Gjør dette en gang om dagen så mange dager i uka du klarer. Noen ganger har jeg folk til å gjøre det hver eneste dag.

Prøv å ha litt smalere grep hver gang du kjører dette (det er cluet). Det vil bli veldig vanskelig å gjøre dette, men gjør ditt beste for å klare dette de neste 2-4 ukene, og skuldrene vil få mye større bevegelsesrekkevidde, og de fleste andre skulderproblemer burde være borte i løpet av 2 uker.

Prøv også å ta smalere og smalere grep mens du tar de 50 repetisjonene. Begynn med et relativt lett grep de første 10, deretter litt smalere (prøv på en cm) til 20, og kanskje 1cm til når du når 30. Prøv å press deg det du klarer stretchemessig når du er varm. Tro meg, dette høres kanskje lett ut, men du vil mumle for deg seg ”fuck you, Dante” etter din 25. repetisjon.

Jeg har kurert alt for mange skulderproblemer med denne enkle øvelsen, og denne og en mentol massasje ført på daglig før leggetid har kurert mange skulder/biceps problemer hos mine trainees. (…)

Har lagt til to bilder for å illustrere bevegelsen.
Vedlagte miniatyrbilder
sd1.jpg   sd2.jpg  

Sist endret av Yngwie : 01-07-2005 kl 22:28
Offline:   Svar med sitat
Gammel 30-06-2005, 23:17   #2
Yngwie
Gold Member

Yngwie sin avatar

Yngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alleYngwie er et navn kjent av alle
Har en litt ekkel klikking i skuldrene når jeg kjører enkelte øvelse (spesielt nedtrekk med skulderbredde). Lurer på om dette vil hjelpe mot det...
Gammel 30-06-2005, 23:41   #3
slogum
homogravid

slogum sin avatar

Medlem siden: 05-2004
slogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuber
Hadde vondt i skuldra en periode (sikkert skulderbetennelse elns). Etter jeg kjørte den øvelsen der 4-5 ganger var smertene borte. Funka ihvertfall jævlig bra for meg. Kjører den nå 2-3 ganger hver uke og annbefaler den på det varmeste til alle som har skulderproblemer.

Her er originaltråden: http://intensemuscle.com/showthread.php?t=6997
Gammel 01-07-2005, 11:28   #4
Yngwie
Gold Member

Yngwie sin avatar

Ok =) Begynner med det i kveld... Skal prøve å ta hver kveld. Må da være bra for å forebygge skulderproblemer og øke bevegelighet?
Gammel 01-07-2005, 22:15   #5
Yngwie
Gold Member

Yngwie sin avatar

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår min egen oversettelse Hvor langt bak skal jeg ta armene, så langt bak at armene at stanga er rett over ræva, eller skal jeg bare ta så langt bak at armene er 90 grader med gulvet?

Er det forresten bilder som illustrer?
Gammel 01-07-2005, 22:27   #6
Håkon
Admin

Håkon sin avatar

Medlem siden: 11-2002
Håkon er et navn kjent av alleHåkon er et navn kjent av alleHåkon er et navn kjent av alleHåkon er et navn kjent av alleHåkon er et navn kjent av alleHåkon er et navn kjent av alle
Du skal ha stanga sånn ca midt på ryggen..
Gammel 01-07-2005, 22:29   #7
Yngwie
Gold Member

Yngwie sin avatar

Håkon: Ok, forstår det nå.

Har lagt 2 bilder til førsteposten.
Gammel 17-02-2006, 13:35   #8
Charlize-
Nytt medlem

Charlize- sin avatar

Medlem siden: 10-2004
Alder: 29
Charlize- is a jewel in the roughCharlize- is a jewel in the roughCharlize- is a jewel in the rough
Noen som ble kvitt skulderproblemene med denne øvelsen?

Har denne fungert for noen av dere?
Gammel 17-02-2006, 20:25   #9
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Medlem siden: 05-2005
Sted: Bodø!
Alder: 23
Foreign Kid is on a distinguished road
Send en melding via AIM til Foreign Kid
Ja!
Og det _vil_ funke for deg også
Gammel 19-02-2006, 13:16   #10
Svein Gerhard
Registered User

Svein Gerhard sin avatar

Medlem siden: 12-2003
Sted: Cali
Alder: 24
Svein Gerhard is on a distinguished road
Send en melding via MSN til Svein Gerhard
dante er gud, lenge leve dc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111111111 1
Gammel 19-02-2006, 21:37   #11
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Svein Gerhard
dante er gud, lenge leve dc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111111111 1
Jeg trener ikke DC nå :P
Det som er beskrevet av Dante der, er ikke en superkur designet og utprøvd av Dante, men en måte folk overalt kurerer skulderproblemene sine. Ikke noe mer hokus pokus enn metodene en danser vil bruke for å bli mykere/få en bedre turnout.
Gammel 21-03-2006, 18:30   #12
BigBoi
Ya Diig!?

BigBoi sin avatar

Medlem siden: 09-2005
Sted: Oslo
Alder: 21
BigBoi is on a distinguished road
Skal man ta 50 reps uten pause?
Gammel 22-03-2006, 20:39   #13
Foreign Kid
Hobbymosjonist

"Nei."
"Han lyver."
Gammel 30-03-2006, 18:06   #14
@ndersen
Nytt medlem

Medlem siden: 03-2004
Sted: Trondheim
Alder: 25
@ndersen is on a distinguished road
Ja,50 reps uten pause,men med hovedvekt på å gjøre det rolig og kontrollert!
Gammel 21-05-2006, 02:44   #15
K4iN
Nytt medlem

Medlem siden: 01-2006
Sted: Gjøvik
K4iN is on a distinguished road
Skal prøve dette i noen uker så får jeg se om denne løser skulder skadene mine.
Gammel 21-05-2006, 11:52   #16
fowler
Spiser mye egg og lever

fowler sin avatar

Medlem siden: 09-2003
Alder: 9
fowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuberfowler uberuberuber
Dette er nok ingen løsning for de fleste skulderproblemer. Helt grei måte å øke bevegeligheten på dersom du har stramme innoverrotatorer (som mange har), men man kan ha så enormt mange flere skulderproblemer enn det.
Gammel 26-05-2006, 13:19   #17
metromeno
Værst!

metromeno sin avatar

Medlem siden: 09-2004
Sted: Oslo
metromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberubermetromeno uberuberuber
Er jeg den eneste som ikke er kar om å få til denne øvelsen?
Gammel 31-05-2006, 20:39   #18
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Ja, den skal ikke være verdens vanskligste.

Prøv å ta skikkelig bredt grep!
Gammel 27-11-2006, 09:33   #19
veggiz87
Nytt medlem

Medlem siden: 04-2005
veggiz87 is on a distinguished road
Er dette noe jeg kan gjøre når som helst, uten og varme opp, og uten å tenke på restitusjon?
Gammel 27-11-2006, 12:14   #20
Creation
Superior newbie

Creation sin avatar

Medlem siden: 01-2005
Creation er et navn kjent av alleCreation er et navn kjent av alleCreation er et navn kjent av alleCreation er et navn kjent av alleCreation er et navn kjent av alleCreation er et navn kjent av alle
Hvis jeg har vondt i skulderen, sover jeg en natt på gulvet. Etter en natt eller to pleier alt å være som de skal igjen
Gammel 27-11-2006, 16:27   #21
Goliat
Udefinert

Goliat sin avatar

Medlem siden: 11-2005
Sted: @ fp.
Goliat is a jewel in the roughGoliat is a jewel in the roughGoliat is a jewel in the roughGoliat is a jewel in the roughGoliat is a jewel in the rough
Sitat:
Opprinnelig skrevet av veggiz87 Vis innlegg
Er dette noe jeg kan gjøre når som helst, uten og varme opp, og uten å tenke på restitusjon?
Du kan selvfølgelig veive litt rundt med armene for å få blodet igang. Begynn bredt hver gang, og flytt hendene innover etterhvert.
Du får garantert pump i skuldrene - og du kjenner det nok etterpå, men uten at du skal trene skuldre de neste timene er ikke restitusjon noe problem - ihvertfall ikke for meg.
Gammel 23-08-2007, 22:05   #22
Nifty
Cares less than you

Medlem siden: 02-2007
Sted: Sin City
Nifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykte
For en genial guide.

Prøvde litt nettopp uten tau/håndkle/skaft, og fant ut at armene mine ikke går bak hodet AT ALL.
Armene mine går ikke bak kroppen om de så står rett ut til siden (eller i hele vinkelregistert fra 0 grader rett opp til 90 grader ut til siden).

Jeg er vanskapt.
Gammel 23-08-2007, 22:13   #23
slogum
homogravid

slogum sin avatar

slogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuberslogum elefantastiskuber
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Nifty Vis innlegg
For en genial guide.

Prøvde litt nettopp uten tau/håndkle/skaft, og fant ut at armene mine ikke går bak hodet AT ALL.
Armene mine går ikke bak kroppen om de så står rett ut til siden (eller i hele vinkelregistert fra 0 grader rett opp til 90 grader ut til siden).

Jeg er vanskapt.

Holder du brett nok skal det gå! Når jeg begynte holdt jeg like brett som et langt kosteskaft Nå har jeg jobbet meg en god del innover.
Gammel 23-08-2007, 22:21   #24
Nifty
Cares less than you

Medlem siden: 02-2007
Sted: Sin City
Nifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykteNifty har et berømt rykte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av slogum Vis innlegg
Holder du brett nok skal det gå! Når jeg begynte holdt jeg like brett som et langt kosteskaft Nå har jeg jobbet meg en god del innover.
Prøvd :P

Det stopper i det armene er på linje med kroppen.
Gammel 23-08-2007, 22:31   #25
prz
Gold Member

prz sin avatar

prz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuberprz elefantastiskuber
Pass på skuldrene deres gutta.. faen meg verste plassen å bli skada.. ville heller ha kutta penis enn å fått en kronisk skulderskade som tilsa ingen mer trening.

var skada i 2 måneder i fjor høst med noe som jeg selv fant ut måtte være en "lettere" slap-lesjon, da den ordna seg selv etter godt med kvile(spesielt artig når en ubrukelig lege kommer og sier at du har senebetennelse og gir deg noen resepter på voltaren i håp om at du ikke plager han mer i kaffekokinga), og fikk tilbake noe som ligna fælt for noen dager siden, ga seg fort denne gangen derimot.

noen enkle tips fra min erfaring, ikke at jeg er noen ekspert, menmen, om det hjelper noen:
1.) Varm godt opp. spesielt før øvelser som belaster skuldra mye.. (benk, skråbenk, nedtrekk, markløft etc.).
2.) Hold spenningen i musklaturen igjennom hele løftet og før vektene kontrollert.
3.) Har du tidligere vært plaget, så pass for guds skyld ekstra godt på å varm opp før ting som stresser skulderen eksplosivt.

Ødela meg selv etter ryggøkt hvor jeg mistenker markløft og nedtrekk spesielt. Forøvrig siest det at nedtrekk bak rygg øker skaderisikoen mer enn nedtrekk forran.

Glucosamine, MSM og Chondroitin er også snacks som fåest her.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg