Fitnessprat.no  

Gå Tilbake   Fitnessprat.no > Hovedforumer > Trening > Dogg`s place !

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-06-2005, 21:47   #1
ambiguous
Doggcrappoman

Medlem siden: 03-2002
Sted: Trondheim
Alder: 30
ambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alle
Send en melding via MSN til ambiguous
Exclamation Fordi jeg er frustrert gjør jeg dette til en sticky

FORDI JEG ER FRUSTRERT GJØR JEG DETTE TIL EN STICKY
Av Doggcrapp, oversatt av ambiguous
© FITNESSPRAT

Jeg skjønner virkelig ikke dette. Jeg har svart på disse spørsmålene igjen og igjen og igjen i løpet av de siste fire årene. Jeg begynner å tro at ingen vil merke det om jeg aldri skriver en post igjen, fordi det er tydelig at ingen leser det jeg skriver. Jeg gikk over alt dette i de fire artiklene på Anabolic Extreme. Det har blitt forklart igjen og igjen i The Dogg Logg på Muscle Mayhem og Cycles for Pennies og i de øvrige stickyene…jeg har allerede alt for mange ganger sagt til folk at de skal slutte å overanalysere og bekymre seg om static holds og telling av negativsekundene for hver repetisjon, likevel, hver eneste måned, så er folk fortsatt helt på styr når det gjelder disse to faktorene.

1) KONTROLLER DEN JÆVLA NEGATIVEN (SENKNINGEN) – så enkelt! Glem stoppeklokka. Det dummeste jeg noen gang gjorde var å forsøke å få folk til å gjøre dette riktig ved å be dem bruke 4-6 sekunder på senkingene – men jeg var nødt fordi at når du har med kjempetunge vekter å gjøre og er virkelig motivert for rest-pause-settet og puster som et lokomotiv, så har du en tendens til å telle sekundene veldig kjapt, slik at 4-6 sekunder i realiteten blir 2-3 sekunder – min feil, jeg hadde ingen anelse om at alle ville bli opphengt nok i dette til å begynne å bruke stoppeklokker og/eller får treningspartneren til å telle sekunder.

2) Static holds – alle sammen har helt noia når det gjelder static holds – ”gjør jeg dem riktig?” ”gjør jeg dem galt?” JEG GIR EGENTLIG EN STOR F I OM DU GJØR STATIC HOLDS ELLER IKKE – DE ER DEN MINST PRODUKTIVE, JEG GJENTAR – MINST PRODUKTIVE, DELEN AV MINE METODER. De betyr kanskje 2 prosent, mer er det ikke, men likevel er alle på forumene totalt nevrotiske. JEG SKRIVER DETTE I STORE BOKSTAVER FORDI JEG VIL HA DET INN I ALLES HODER: DIN VEKTPROGRESJON (OG IKKE STATIC HOLDS OG ALT ANNET DU BEKYMRER DEG OVER OG OVERANALYSERER) PÅ HVER TRENING ER DEN ENDELIGE OG AVGJØRENDE FAKTOR I ALT DETTE. Hvis du i inneværende år trener med 50kg, og bekymrer deg over negativer og static holds slik at du neste år bruker 52,5kg – GJETT HVA…du kommer fortsatt til å være liten!!! Elendig fremgang! Niks, null, ingenting! Men, hvis du i inneværende år trener med 50kg, og neste år etter å ha kjempet og sloss hver trening har kommet deg opp til 100kg, så kommer du til å være i nærheten av å ha doblet din muskelmasse. Skjønner du dette nå?? Bare kontroller senkningen av vektene og være stødig eksplosivt (men ikke ”sprett”) på den positive delen. Angående static holds, de er ikke annet enn en ”ettertanke” i ditt arsenal. Du bruker dem for å øke tid under last (time under tension), men enda viktigere, for å mentalt psyke deg opp til det punktet hvor du føler at du kan leke med denne vekta. Likevel ser noen av dere på static holds som om de er selve nøkkelen til hele opplegget. Det å slå treningsloggboka di er det som skal prioriteres her, static holds er intet mer enn en veldig liten utvidelse av settet ditt, og bør prioriteres deretter.

3) Trege negativer på markløft, tunge ryggøvelser og virkelig tunge knebøy. Skjerping da karer, hvorfor spør dere det samme spørsmålet om og om igjen? Bruk fornuften, høres det ut som en smart ting å trene knebøy med 250kg og bruke seks sekunder på å senke vekta?? Jeg vil ha kontroll – jeg vil at du alltid føler at du er sjefen, og ikke at vekta er det. På markløft så vil jeg ikke en gang høre om at du teller sekunder på negativen, jeg vil bare at du skal trene trygt, med god teknikk, og bare være en menneskelig gaffeltruck. En gang til: KONTROLL! Du kontrollerer vekta ned, og den avgjørende faktoren skal være trygghet og skikkelig teknikk. På skulderpress så kan det bety 3-4 reelle sekunder på negativen og på markløft så kan det bety 1 reelt sekund på negativen – på knebøy så kan det kanskje reelt bety en 2-4 sekunders negativ, på en preacher curl så kan det bety en reell 6-sekunders negativ – JEG VIL HA KONTROLL!

4) Rest-pausing på tunge ryggtykkelses- og benøvelser. Nybegynnerne spør om dette igjen og igjen. JEG GJØR DEG TIL NOE, IKKE GLEM DET. JEG GJØR DEG TIL DEN STERKESTE KROPPSBYGGEREN SOM DINE GENER VIL TILLATE OG MED DET SÅ KOMMER EN HELT VILL ØKNING I MUSKELMASSE. Det er en stor, og jeg mener STOR, forskjell i å trene markløft med 90kg (over flere repetisjoner) som en veik nybegynnerkroppsbygger driver med, og det å trene 200-300kg (over flere repetisjoner) som en avansert kroppsbygger typisk gjør. (Jeg skal gjøre deg til nettopp en avansert kroppsbygger – så følg med nå). Hvis dere nybegynnere der ute tror at dere kan gjøre 220kg markløft med åtte reps til utmattelse for så å ta femten dype innpust og fortsette uten en stor risiko for skader, så tar dere veldig feil. Teknikken din kommer til å være så dårlig pga utmattelse (spesielt første rep etter pustinga) at du ber om en skikkelig skade. Når det gjelder tunge benøvelser så har ikke en ung og svak nybegynnerbygger peiling hva han holder på med. Husk at dine åtte repetisjoner i knebøy med 100kg ikke kommer til å kunne sammenlignes med nivået du vil komme til senere i karrieren. Så, ja, det kan hende at du kan gjøre 100kg, sette det fra deg, puste 15 ganger, for så å at 3-4 til, puste igjen, og få 1-2 til slutt. Tror du at du kommer til å klare det med 200-300kg på ryggen (med knebinding) samtidig som du gjør alt i din makt for å holde teknikken riktig så du ikke blir skadet? Det er derfor det er to sett på bentreningen, et brutalt 4-8 rep sett (eller 6-10 hvis det er benpress eller hack squats) og deretter widowmakersettet på 20 reps. Skjønner du at jeg blir frustrert? Alt dette har både jeg og mine klienter sagt gang på gang på gang rundt om på forumene, likevel så går det ikke inn hos folk, eller så leser det de ikke…ELLER, de vil ha det med teskje. Å se at folk på dette forumet (intensemuscle) må svare på de samme spørsmålene om og om igjen til hver eneste nye forummedlem når informasjonen bare er et museklikk under plager meg endeløst.

Sist endret av ambiguous : 20-06-2005 kl 18:11
Offline:   Svar med sitat
Gammel 17-06-2005, 21:48   #2
ambiguous
Doggcrappoman

Sted: Trondheim
Alder: 30
ambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alleambiguous er et navn kjent av alle
Send en melding via MSN til ambiguous
Honnør til den som kommer med et godt norsk ord for "knee wrapping" - har aldri brukt dette utrykket på norsk - argh, hjernen min funker ikke!
Gammel 17-06-2005, 22:04   #3
NK
Chief executive officer

NK sin avatar

Sted: Båtboer
NK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuberNK elefantastiskuber
Send en melding via MSN til NK
Knebinding
.

Jeg blåser i hvem faren din er - finn deg et annet vann å gå på, for her skal jeg seile !
Gammel 09-12-2005, 10:17   #4
Alexk
Superior newbie

Alexk sin avatar

Medlem siden: 09-2004
Alder: 24
Alexk is a jewel in the roughAlexk is a jewel in the rough
kjenner jeg blir litt småirritert og lese det DC skriver, så irritert at jeg nesten ikke kan fordra fyren..
Gammel 09-12-2005, 15:35   #5
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Medlem siden: 05-2005
Sted: Bodø!
Alder: 23
Foreign Kid is on a distinguished road
Send en melding via AIM til Foreign Kid
Har du lest noe han har skrevet?
Og hva gjør deg i så fall irritert?
Gammel 09-12-2005, 16:01   #6
HITman.
Silver Member

HITman. sin avatar

Medlem siden: 06-2005
HITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuberHITman. elefantastiskuber
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Alexk
kjenner jeg blir litt småirritert og lese det DC skriver, så irritert at jeg nesten ikke kan fordra fyren..

Det samme tenkte jeg også før jeg begynte med DC. Nå har jeg trent DC i over et år, og fryder meg mest over det han skriver. Tror du må trene DC for å forstå det. Han er etter min mening i sin fulle rett til å korrigere alle de som påstår at de trener etter DC-prinsipper uten faktisk å gjøre det.

H
Gammel 09-12-2005, 18:32   #7
Big Boy
Yes yes yes Im your daddy

Big Boy sin avatar

Medlem siden: 12-2002
Sted: Bergen
Alder: 22
Big Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuberBig Boy superduperuber
Sitat:
Opprinnelig skrevet av HITman.
Det samme tenkte jeg også før jeg begynte med DC. Nå har jeg trent DC i over et år, og fryder meg mest over det han skriver. Tror du må trene DC for å forstå det. Han er etter min mening i sin fulle rett til å korrigere alle de som påstår at de trener etter DC-prinsipper uten faktisk å gjøre det.

H
Signerer her jeg

TEAM BODYTECH
Gammel 09-12-2005, 22:15   #8
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Er bare irritert over de skrivefeilene som går igjen og igjen og igjen og igjen og ...
osv :-P
Ellers skriver han jo "vennskaplig-oppgitt", han kjefter ikke på noen liksom. Resten av postene er og vennskaplige, og når han uthever eller setter stor-ord ved noe, er det nettopp for å utheve det for at folk skal få det inn.

Hadde jeg vært han, ville jeg ikke gitt ut noe info om programmet whatsoever om jeg ikke tjente penger på det. Jeg ville fått trainees'a til å skrive kontrakt på å aldri dele informasjonen, og undersøkt/saksøkt alle forhold der noe slikt ble gjort <)

-- Men nå skal jeg ta meg en lang pause fra DC.
Gammel 10-12-2005, 10:52   #9
ROCK1
Hobbymosjonist

Medlem siden: 10-2004
Sted: BODØ
Alder: 47
ROCK1 is on a distinguished road

Hva skal du kjøre nå da?
Gammel 10-12-2005, 15:40   #10
Foreign Kid
Hobbymosjonist

Sitat:
Opprinnelig skrevet av ROCK1

Hva skal du kjøre nå da?
Sturla eller noe, vet ikke helt. Har bare sovet dårlig og slikt i det siste noe som har ført til dårlig progresjon osv. Skal prøve meg på noe pl med masse mat ;D
Så hopper jeg kanskje tilbake på DC rundt påske eller noe.. :>
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg