SKAL DU VÆRE NOE SÅ MÅ DU GJØRE NOE (PAYING YOUR DUES)
Av Doggcrapp, oversatt av
ambiguous
© FITNESSPRAT
Denne posten er til alle i dette forumet – det er veldig viktig at du leser denne – VELDIG VIKTIG. Vil du vite hvem gjennomsnittspersonen som ber meg om personlig trening er? Han er 35-45 år gammel, og etter 10-15 år med trening så veier han 75-90kg. Han ser på meg som personen som på ett eller annet vis kan trekke kaninen ut av hatten og gjøre ham til en 120kgs rippa kroppsbygger som kan vandre gatelangs og samle blikk. Han har ikke klart å komme i nærheten av det nivået på egen hånd. Han fomler rundt fordi han ønsker ikke å bli 50 år gammel og føle at han aldri fikk vite hvordan det var å gå gjennom en folkemengde og se folk gape, stirre og peke på ham fordi han er en fantastisk god kroppsbygger. Ok, hva i helvete er det egentlig du har holdt på med alle disse årene?? Du burde ha jobbet for det du vil ha som oss alle andre! Disse samme folka tror jeg er en mirakelarbeider som på et eller annet vis kan legge 40kg muskler på dem samtidig som de fjerner 15kg fett. Vel, gjett hva: DU HAR TABBA DEG UT!
Vil du vite den raskeste måten å komme til 120kg ripped – DEN ABSOLUTT RASKESTE JÆVLA MÅTEN Å KOMME DIT PÅ? TA TO ÅR OG SPIS ENORME MENGDER MAT OG TREN MED BRUTALT TUNGE VEKTER OG BLI EN STOR FEIT SKUMMEL AMERIKANSK FOTBALLSPILLERLIKNENDE KAR PÅ 150KG…NEI, DET KOMMER IKKE TIL Å VÆRE ET VAKKERT SYN, IKKE I NÆRHETEN. CARDIO VIL IKKE VÆRE ANNET ENN ET MIDDEL TIL Å HJELPE APPETITTEN DIN, OG VIKTIGST AV ALT: IKKE GJØR NOE I DET HELE TATT SOM ENGANG ER I NÆRHETEN AV Å REDUSERE MUSKELMASSEØKNINGEN DIN. Bare spis enorme mengder mat (600g protein) og jobb kroppsvekten din oppover. Denne vektmassen vil gi deg mer ”trykk” og styrkeøkningene vil da gi deg muligheten til å bruke de enorme vektene som du er nødt til å bruke for å oppnå dette. Så, etter at du av tetthetsgrunner (kompakt) har vært på dette nivået en stund så kan du rolig, og jeg mener rolig, begynne å fjerne fett. Du vil i løpet av denne perioden trolig ha hatt den største muskelmasseøkningen som dine gener vil tillate deg i løpet av den aktuelle tidsperioden. Dette er måten å komme lengst mulig på kortest mulig tid, men det er helt klart ikke den mest ønskelige metoden. Ingen har lyst til å se ut som en fettklump, selv om det innebærer at det endelige resultatet vil være mye nærmere deres ideal. Samtidig så vil disse 35-45 år gamle karene at jeg skal holde dem "kjekkasguttslank" og veive med tryllestaven og gjøre dem til Milos Sarcev etter at de nettopp har kastet bort 10-15 år med trening.
Jeg liker ikke å bruke meg selv som eksempel, men her gjør jeg det. Jeg begynte å trene da jeg var ca 20 år gammel, jeg var da 62kg, og jeg bruke de neste femten årene til å spise enormt mye mat, jeg trente med veldig tunge vekter samtidig som jeg holdt meg aktiv slik at jeg var på et fettnivå som jeg personlig var (er) fornøyd med. Jeg klarte å komme til 138kg før jeg stagnerte helt, men jeg er nå 125-128kg fordi det er der jeg liker å være. Jeg gjorde det som skulle til for å komme hit jeg er. Det er mulig jeg blir med på et show hvis det blir tid, men på grunn av min tidsklemme er jeg nødt til å se det an. Hovedsakelig ser jeg frem til den dagen jeg kan slappe av og ikke tøye grensene slik jeg har gjort alle disse årene. De seks måltidene HVER DAG, og krigen med treningsloggboka samtidig som jeg lå mellom 125 og 138kg, dette ble ofte en veldig krevende kamp. Jeg legger meg hver kveld mens jeg tenker på hva jeg skal gjøre og hva alt dette harde arbeidet lett vil tillate meg å gjøre når jeg bestemmer meg for å skru ned bryteren noen hakk. Cardio vil bli utført 5-6 ganger i uka av helse- og kroppsfettsgrunner og dette vil prioriteres. Trening vil være straight sets (fortsatt med treningsloggboka) men jeg kommer til å gjøre en (kanskje to) øvelser pr kroppsdel med et arbeidssett (etter oppvarming) på 11-15 reps. På fremside lår kommer jeg til å gjøre 20 reps, trolig kommer jeg til å gjøre dette på knebøy, benpress og smithknebøy for å holde all massen på rumpa og bena. Jeg kommer fortsatt til å trene så tungt som jeg kan i de repetisjonsområdene jeg velger og jeg kommer til å slå treningsloggboka for å sakte øke, men treningen min kommer til å være SÅ mye triveligere. Jeg kommer fortsatt til å kjøre ekstrem tøyning og gjøre alt det andre, men jeg skal trene i straight set-modus og med treningsloggboka. Treningene mine kommer til å være svært korte og dette vil jeg oppleve som veldig gledelig. Kostholdet kommer til å være 4-5 måltider hver dag, og det er hva jeg gleder meg mest til. Jeg er så lei av å stappe meg selv full, og det er så fordømt lett for meg å spise høyt protein/lave karbohydrater at det er nesten latterlig. En steik og grønnsaker eller lavfettskylling og frukt vil være måltid jeg kommer til å nyte, og jeg slipper å sette meg ned å tvangsfore meg selv –takk Gud for det. […]
Så hva vil alt dette harde arbeidet de siste 15 årene tillate meg å gjøre? Jeg er nå midt i 30-årene, og for resten av mitt liv, gjennom 30- 40- og 50-årene kan jeg gå rundt på 120kg knallhard (lavt kroppsfett). Jeg har satt meg selv i denne posisjonen, så nå vil dette være veldig lett for meg. Jeg er faktisk nødt til å gjøre mye mindre enn alt jeg gjør nå (unntatt cardio) for å være på det nivået. Jeg kan bruke folk i dette forumet (intensemuscle) som eksempler: In-Human og Massive G er begge ca 177-180cm høye og ligger offseason på 125-135kg. De har investert sin tid og matinntak og gjort det som skal til for å komme dit. Massive G tror jeg er midt i 30-årene, og In-Human tidlig i 40-årene. Begge disse karene kan skru ned bryteren og nyte å gå rundt med vaskebrett, harde som granitt med blodårer overalt på 115-125kg. De har satt seg selv i den posisjonen gjennom hardt arbeid i 20- og 30-årene. Dere som er 35-45 år gamle som vil komme dere i samme posisjon men som veier 75-90kg henger så langt etter at det er direkte trist. Babygetoboy er 24, USMusle er 20, og begge har en del fett akkurat nå, men gjett hva: begge disse karene kan når de er 28-30 år gamle vandre rundt og se helt fantastisk ut fordi de investert sin tid tidlig i livet for å komme dit. Lou ”Silverback” Joseph er 25 og har klatret opp til 120kg. Hvis Lou bestemte seg for aldri å konkurrere igjen så kunne han gå rundt, 170cm høy og 100kg shredded (superslank). Det er nesten på størrelse med et lite hus.
Poenget mitt med dette innlegget er å få folk tidlig i 20-årene til å tenke, til å få folk som nettopp kastet bort 10 år med treningen (og som har passert 30) til å tenke, og for å få folk som nettopp kasta bort 10-20 år med trening (og som har passert 40) til å tenke. Råder jeg dere til å bulke opp? Nei, det var bare et hypotetisk eksempel. Jeg råder dere til å få skrudd hodet deres på plass hvis dere virkelig, virkelig vil dette. Dette betyr ekstremt matinntak PRONTO, med de tyngste vektene dere kan klare med god teknikk som dere kan progressere med, ekstrem tøyning og nok cardio til at det holder deg på et fettnivå som du er fornøyd med mens du blir dramatisk større. Denne sporten er ikke ulik en karriere. Du er nødt til å komme deg i posisjon tidlig så du kan være der du ønsker å være sent. Det er mange av dere 35-45-åringer på dette forumet, til og med noen jeg trener, som tror at dere vil det, men som egentlig ikke har det som kreves for å nå det. Jeg ser det i treningsloggboka som dere sender meg (dere tar den enkle behagelige veien og tøyer aldri grensene). Og blant dere jeg ikke trener så ser jeg det i postene deres – dere har bare ikke det som kreves. Jeg kan kun gi dere en guide for å komme dit, jeg kan ikke skape en indre driv for dere. Dere er nødt til å begynne å tenke slik: hvordan komme til posisjon B fra posisjon A. Tror du virkelig at å spise 3000 kalorier med 225g protein mens du gjør ”Weiders forvirringstreningsprinsipper” for å holde kroppen din ”off guard” vil løfte dine små 75kg til monsterlige 120kg?? Hvert treningsår er noe så fordømt viktig. Hvis du nettopp har trent et helt år og kun lagt på deg 1kg muskler, så har du nettopp kastet bort et produktivt år med trening – det er borte – det er tapt, og du får aldri det året tilbake.
Jeg ble denne uken kontaktet av en mann tidlig i 40-årene som har trent i mange år, han veide ca 70kg og viste meg et bilde av Geir Borgan Paulsen og sa at slik vil han se ut, han lurte på om jeg kunne få ham dit. Latterlig! Geir Borgan Paulsen er 50 år gammel og ser helt fantastisk ut. I stedet for å kaste bort år etter år med trening uten å komme noen steder, så brukte Geir 20- og 30-årene til å spise store mengder mat og trene med tunge vekter slik at han i 30- 40 og 50-årene sine kunne gå rundt å se helt glimrende ut. Det er ikke mange som har en bedre front-bicepsposering enn Geir, uansett hvor gamle de er.
Det jeg ønsker å formidler til dere slasker og drømmere som er på dette forumet: dere må investere tid og jobbe hardt i denne sporten. 1-2kg muskeløkning i året kommer ikke til å være nok så lenge du ikke har tenkt å bli 55 år gammel, se tilbake og tenke ”dæven, foruten de folkene jeg fortalte det til og meg selv, så fikk aldri noen vite at jeg var kroppsbygger – jeg klarte det ikke.” Hvis du ikke har lyst til å gjennomgå dette så bør du få rævva i gir og hodet ditt på plass og få gjort dette NÅ! Å legge på seg fett er lett, men hvis du ikke trente med vekter, hvor lenge ville det ta deg å legge på deg 40kg fett – dvs å gå fra 75kg til 115kg kroppsvekt? Trolig et år, og da ville du ha vært nødt til å tvangsfore deg selv for å klare det. Tenk da hvor lang tid det tar å legge på seg 40kg muskler, som er en ekstremt vanskelig vare å få tak i. DENNE SPORTEN ER EN EKSTREMSPORT. Du må bruke vekter du aldri før har brukt, du må spise mat som bygger stor muskelmasse i mengder du aldri har gjort før, og du må gjøre cardio for å holde deg på et psykolgisk akseptabelt fettnivå. SKJERP DEG og tenk ut hvordan alt dette fungerer – eller drit i å klage og drømme og heller begynn med tennis!!!